Ta strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Więcej informacji o plikach cookies znajduje się w polityce prywatności.
Uwaga !!! Stronę można również powiększać za pomocą klawisza CTRL + kółko myszki
czwartek, 25 sierpnia 2016 Luizy, Ludwika
pogoda Pogoda w Gdyni
język polski język angielski język niemiecki język szwedzki język duński język francuski język rosyjski język esperanto
powrót do poprzedniej strony powrót

Dla inwestorów



Gdynia - to najlepszy interes jaki zrobiła Polska!

Gdynia, to dla Polaków synonim przedsiębiorczości, pracowitości i skutecznej determinacji w dążeniu do sukcesu. Trzeba tych cech, by uczynić miasto dobrze funkcjonującym organizmem, miejscem wygodnym i przyjaznym, w którym łatwiej niż gdzie indziej o ciekawą pracę, dobrą szkołę, mieszkania, gdzie komunikacja jest sprawna, usługi dostępne, a oferta atrakcyjnego wypoczynku - bardzo szeroka i różnorodna, czemu sprzyjają zresztą wspaniałe walory naturalne- morze, plaża, wzgórza, lasy. Miasto, w którym - po prostu - chce się żyć. Tak jak w Gdyni.

Kto nie miał jeszcze okazji sam doświadczyć, że Gdynia jest w istocie rzadkim i fascynującym fenomenem i nie dowierza tej powszechnej przecież opinii, oczywiście jak najszybciej powinien nadrobić zaległości, przybyć tutaj i osobiście sprawdzić jej słuszność! Czy to jako turysta, czy jako biznesmen. Jako przewodnik proponujemy na przykład to wydawnictwo. Postaramy się w nim, jak najdobitniejszymi przykładami wziętymi z życia, wspierając jeśli to będzie zasadne - liczbami, dostarczyć przekonujących i zachęcających dowodów na prawdziwość wysokich ocen i rozwiać wszelkie, ewentualne wątpliwości sceptyków.

 Gdynia widok z lotu na Trasę Kwiatkowskiego prowadzącą do portu, fot. Maciej Bejm Sea Towers, fot. Krzysztof Romański

Gdynianie kochają śmiałe wyzwania!

To miasto ma niewiele ponad 80 lat i jest doprawdy zadziwiające, że w tak krótkim czasie, w jednym miejscu skumulowało się tak wiele sprzyjających okoliczności, które ostatecznie pozwoliły zbudować tak wysoką markę Gdyni. W 1920 r. młody inżynier- Tadeusz Wenda - szukając optymalnego miejsca pod budowę portu wybrał rybacką wieś w dolinie rzeki Chylonka, nad Zatoką Gdańską. Wiedza i wyobraźnia podpowiedziały mu, że właśnie tu należy zaprojektować i zbudować wielki i nowoczesny port.

budynek Prokomu, fot. Krzysztof RomańskiIdea błyskawicznie przybrała realny kształt. Wystarczyło zaledwie lat kilkanaście, by z rybackiej wsi, jaką Gdynia była jeszcze w 1920 roku - stała się ona w 1939 roku ponad 100-tysiecznym miastem, z nowoczesnym portem handlowym, rybackim i wojennym, stoczniami, bankami, zapleczem firm żeglugowych, maklerskich, spedycyjnych, kinami, teatrem, bogatym życiem artystycznym.

To było możliwe, gdyż zjechali tu z całego kraju, z najdalszych rubieży ludzie zahartowani już w trudach, ale o szczególnych cechach - odważni, bardzo pracowici i zdeterminowani. Tutaj zdecydowali budować od podstaw nie tylko port i miasto, ale także swoje życie. Byli to inżynierowie, architekci, budowniczowie, rzemieślnicy, kupcy, lekarze, artyści. Creme de la creme ówczesnych Polaków.

Utworzył się swoisty amalgamat ludzkich charakterów, profesji i talentów, ale też obyczajów i tradycji dając początek wyjątkowej społeczności. Współcześni gdynianie, to już trzecie, a nawet czwarte pokolenie tamtych pionierów.

Ale - i dziś przybywają do Gdyni z różnych stron ludzie, których sprowadza legenda i dobra sława Gdyni. I w nich jest także ów szczególny gen - romantycznej przedsiębiorczości, pracowitości i dobrej organizacji, który bez wątpienia mieli założyciele naszego Miasta. Ludzie, pragnący zrealizować swoje odważne marzenia i plany, ufni, że właśnie tutaj uda się im to najlepiej. I słusznie! Bez wątpienia sprzyjał pionierom, sprzyja też współczesnym - gdyński opiekuńczy genius loci.

Gdynia widok z lotu na Śródmieście i morze, fot. Maciej Bejm


To, co biznes lubi najbardziej

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny wewnątrz, fot. Krzysztof RomańskiTo, co przedsiębiorcy lubią najbardziej, to dobre otoczenie biznesu z przyjaznym klimatem dla inwestorów, nowoczesną infrastrukturą techniczną, zasobami energii, wykształconych kadr, dobrą dostępnością komunikacyjną, wysokim poziomem usług, ale również atrakcyjną ofertą wypoczynku.

Gdynia w wyniku konsekwentnie realizowanej przez samorząd strategii harmonijnego rozwoju ma dostateczne zasoby energii, wody, nowoczesny system gospodarki odpadami, bardzo dobre połączenia - drogowe, morskie, kolejowe, a w bliskiej perspektywie także lotnicze, czyste środowisko naturalne, oświatę na najwyższym poziomie, dobrze zorganizowaną służbę zdrowia i komunikację publiczną oraz niezwykle atrakcyjną ofertę kulturalną i aktywnych form wypoczynku.

Ilustracja do folderu gospodarczego - gdynianie przy stanowiskach komputerowych, fot. Krzysztof RomańskiJest w Gdyni silny sektor usług finansowych - bankowych, ubezpieczeniowych, doradczych, maklerskich i spedycyjnych. Bogaty i różnorodny jest także rynek usług handlowych, transportowych, budowlanych.

Według wielkiego badania socjologicznego Diagnoza Społeczna, które jest swoistym portretem Polaków i Polski, w Gdyni żyje się najlepiej spośród 19 największych, polskich miast. A to dla biznesu wartościowa informacja. Merytorycznie za Diagnozę odpowiedzialna jest Rada Monitoringu Społecznego pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego. Wyniki dostępne są na stronie internetowej http://www.diagnoza.com./.


Warto przytoczyć przynajmniej niektóre dane.

23,1% gdynian jest bardzo zadowolonych ze swego Miasta, co sytuuje Gdynię na 1 miejscu wśród 19 największych polskich miast;
49,5% gdynian ocenia swoje życie jako wspaniałe lub udane;
3,16% (najmniej spośród 19 badanych miast) osób ma symptomy depresji;
41,4 % jest w Gdyni osób przedsiębiorczych;
61% osób posiada w domu Internet;
46,2% zasiedziałych mieszkańców (ostatnie 19 miejsce), co świadczy o mobilności gdynian;
35,8% osób, które choć raz zmieniły pracę w ciągu ostatnich 7 lat (1. miejsce);
26 minut zabiera gdynianom dojazd do pracy;
Pod względem dochodu na osobę - Gdynia zajmuje miejsce 2;
9,5% (ostatnie miejsce przed Warszawą) osób zamierza wyjechać do pracy za granicą w kolejnych dwóch latach (w Olsztynie 27,1 %)
3,2% pracowało za granicą w ostatnich dwóch latach (we Wrocławiu 6,8%);
66% segreguje śmieci;
83% deklaruje egalitaryzm;
19% ufa innym ludziom (22% w Poznaniu, 5% w Toruniu);
38% uważa demokrację za najlepszą formę rządów;
Wskaźnik natężenia patologii, przy ocenie wyjściowej 0, Gdynia ma -0,6;
3,3% ofiar przestępstw (podczas gdy w Katowicach 21,3%).

Gdynia również w rozmaitych rankingach gospodarności od lat zajmuje czołowe miejsca. Najnowszym świadectwem wysokiej pozycji Gdyni może być „brązowy medal" w (ogłoszonym w lipcu 2008) rankingu Najlepszych Miast Polski, opiniotwórczego dziennika „Rzeczpospolita". Brano w nim pod uwagę takie kryteria jak: sytuacja finansowa i nakłady inwestycyjne, dynamika rozwoju, wielkość zadłużenia (zbyt małe zadłużenie świadczyło o bierności działań inwestycyjnych, zbyt duże - o zbyt nonszalanckim wydawaniu pieniędzy), wydatki na infrastrukturę oraz ochronę środowiska, wysokość dotacji unijnych.

Stabilna, mająca rekordowo wysokie w skali kraju poparcie mieszkańców, władza samorządowa Gdyni sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości lokalnej budując, w ramach obowiązującego w Polsce i Unii Europejskiej prawa warunki i system zachęt dla inwestorów oraz tworząc przyjazny klimat dla wszelkich innowacji.


Miasto na szlaku

Prom Stena Line wypływający z Gdyni, fot. Halina Wasielke CieślakGdynia leży na skrzyżowaniu szlaków - VI paneuropejskiego korytarza transportowego i przyszłej Via Hanseatica. Jest węzłem dróg morskich, drogowych, kolejowych, a już niebawem lotniczych.

Z Gdyni prowadzą regularne morskie połączenia liniowe do: Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, na Morze Śródziemne oraz do Ameryki Płd. i Płn. Szczególnie istotne i rozwojowe jest połączenie promowe do Karlskrony, która jest dla Polski wrotami do Skandynawii. Od 2009 roku można z Gdyni popłynąć promem także do niemieckiego Travemunde i Rostoku oraz do fińskiej stolicy - Helsinek.

Ostatnie lata, to w Gdyni czas wielkich inwestycji, zwłaszcza - drogowych, które już skutkują zainteresowaniem inwestorów oraz wzrostem przeładunków w porcie, wzrostem aktywności sektora bankowego, rekordowo niską stopą bezrobocia, w konsekwencji, wysoką jakością życia i zamożnością mieszkańców.

Największą i najważniejszą z inwestycji drogowych, które przy pomocy funduszy UE zrealizowało miasto jest - oddana do użytku w czerwcu 2008 r. Trasa Kwiatkowskiego, bardzo malownicza - co nie jest bez znaczenia - łączy bezkolizyjnie terminale kontenerowe i bazę promową z siecią dróg krajowych i międzynarodowych. To praktycznie początek Autostrady A-1 na terytorium naszego kraju.
W modernizację gdyńskiego układu drogowego włączył się Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Współfinansował przebudowę, zakończoną niemal równocześnie z Trasą Kwiatkowskiego - obwodnicy portu - ul. Janka Wiśniewskiego. Zrealizował także niemniej istotną w tym gospodarczo newralgicznym rejonie miasta modernizację ul. Polskiej.

Prom Finnlines wpływający do Gdyni, fot. Andrzej GojkeDalszemu rozwojowi portu i firm w nim działających służyć będzie także Centrum Logistyczne (na ok. 175 tys. m2). Dla zapewnienia inwestorom atrakcyjnych warunków Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA nawiązał współpracę z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną, w celu włączenia terenów przyszłego Centrum Logistycznego do obszaru Strefy.
Powstaje ono tuż przy Trasie Kwiatkowskiego - w sąsiedztwie terminali kontenerowych, a zarazem w bliskiej odległości bocznic kolejowych PKP-PLK, łączących ten teren z główną magistralą kolejową E65 (Trójmiasto-Warszawa, Trójmiasto-Śląsk). Magistrala ta na odcinku Gdynia-Warszawa znajduje się aktualnie w fazie wielkiej przebudowy, w ramach rewitalizacji paneuropejskiego korytarza transportowego łączącego Bałtyk z Adriatykiem i Bałkanami. Dziś z Warszawy do Gdyni pociąg ekspresowy jedzie ok. 5 godzin, po modernizacji szlaku czas podróży ma się skrócić do 2,5 godziny.

Kolejnym impulsem rozwoju Miasta i całego regionu będzie realizacja ambitnego projektu adaptacji wojskowego lotniska w Gdyni - Kosakowie (Babie Doły) do celów cywilnych. W tym celu powstała spółka celowa Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o.o.

Wizualizacja lotniska Gdynia - Kosakowo (z archiwum Urzędu Miasta Gdyni)

Lotnisko, istniejące od blisko 70 lat, znajduje się zaledwie kilka minut jazdy samochodem od wspomnianej Trasy Kwiatkowskiego, zarazem - portu. Nieustannie modernizowane przez wojsko - jest jednym z najnowocześniejszych w kraju i najbezpieczniejszych - wyposażone w najnowsze urządzenia naprowadzające i znakomicie usytuowane, zarówno ze względu na warunki meteorologiczne jak i położenie względem Miasta i brzegu morskiego. Zajmuje ponad 700 ha, ma wielką rezerwę powierzchni pod budowę niezbędnego zaplecza usługowego. Ma własną linią kolejową, która w niedalekiej przyszłości stanowić będzie początek trasy kolei metropolitalnej, łączącej właśnie port lotniczy ze śródmieściem Gdyni, a na końcu linii - z portem lotniczym im. Lecha Wałęsy i stadionem PGE Arena w Gdańsku, na którym mają być rozgrywane mecze Euro 2012, w dalszej zaś perspektywie - wszelkie wielkie wydarzenia sportowe, gospodarcze i kulturalne.

Motywacją główną jednak do utworzenia cywilnego portu lotniczego w Gdyni są wznoszące trendy przewozów pasażerskich z i do Polski, a także rosnąca popularność tzw. general aviation. Zdaniem fachowców lotnisko w Gdyni-Kosakowie powinno pełnić istotną rolę w strategii sieci lotnisk w województwie pomorskim. Początkowo powinno stanowić alternatywę dla ruchu lotnictwa ogólnego i biznesowego na lotnisku im. Lecha Wałęsy. W dłuższym horyzoncie czasowym, zależnie od tempa rozwoju i natężenia ruchu w Gdańsku, przyszły port lotniczy Gdynia-Kosakowo należy ich zdaniem rozważyć jako drugi - obsługujący komercyjne loty pasażerskie w rejonie aglomeracji trójmiejskiej.

W przygotowania do uruchomienia portu lotniczego Gdynia-Kosakowo mocno zaangażował się samorząd Gdyni oraz dotychczasowy, wyłączny użytkownik tego obiektu czyli Marynarka Wojenna. Jest duże zainteresowanie liczących się w branży lotniczej firm, ulokowaniem swoich kapitałów w tym rokującym bardzo dobrze przedsięwzięciu.

Z morzem w herbie

Zawisza Czarny z Gdynią na żaglu, fot. Krzysztof RomańskiGdynia dziś, to jedno z najprężniej w Polsce rozwijających się miast, w którym pierwsze skrzypce grają małe i średnie firmy. Te najmniejsze, liczące do 9 pracowników, stanowią ponad 90 procent gdyńskich podmiotów gospodarczych. Dwadzieścia lat temu, tak jak w całym kraju - w Gdyni również dominował przemysł ciężki reprezentowany przez zakłady gospodarki morskiej - z wielotysięcznymi załogami.

Od tamtych czasów przedsiębiorstwa związane z morzem, przeszły wielką metamorfozę technologiczną, stosują nowe systemy zarządzania, zdobywają nowe rynki zbytu, ale zarazem zderzają się z nieznanymi dawniej zagrożeniami i wyzwaniami, wynikającymi z otwarcia granic, wolnej gry rynkowej, konkurencji. To już nie są molochy lecz nowoczesne firmy, czy jest to port z licznymi terminalami, stocznie, firmy spedycyjne, maklerskie, logistyczne, agencje żeglugowe. Nadal z tym sektorem związanych jest ok. 40 procent zatrudnionych gdynian. I jest to sfera gospodarki, która będzie z pewnością się rozwijać.


Gdynia stawia na nowoczesność

Przyszłość należy tu do małych i średnich firm, elastycznie reagujących na potrzeby rynku, innowacyjnych, reprezentujących wysokie technologie, informatykę, biotechnologię, telekomunikację, wzornictwo przemysłowe, ochronę środowiska ale także usługi, na które popyt rośnie wraz ze wzrostem zamożności mieszkańców.
Stopa bezrobocia jest tu najniższa w kraju (w czerwcu 2009 r. - 3,1%).

Dobra firma, poszukująca wykwalifikowanej kadry, gwarantująca stabilność i rozwój zawodowy - znajdzie pracowników w Gdyni. Tak jak na przykład Thompson Reuters, który właśnie w naszym mieście ulokował ostatnio swoje - szóste w świecie - Centrum Analityczne, które zajmuje się analizą rynków Europy Wschodniej, Środkowej i Bliskiego Wschodu. Znaleźli tu zatrudnienie młodzi, świetnie wykształceni ekonomiści. Podobnie - hiszpańska firma Geoban, która wybrała Gdynię jako swoją pierwszą, polską siedzibę i tu zamierza się intensywnie rozwijać.

Świadectwem aspiracji tutejszego środowiska jest Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, który powstał z woli gdyńskiego samorządu, przy znacznym wsparciu finansowym Unii Europejskiej. To nowoczesny i świetnie zlokalizowany kompleks, na który składają się laboratoria, prototypownie, pomieszczenia biurowe, sale konferencyjne, wystawiennicze, a także przestrzeń wypoczynkowa - wszystko w najwyższym standardzie - urządzone, w poprzemysłowej przestrzeni. Firmy, zakwalifikowane przez radę naukową, korzystają tu z licznych bonusów, pomagających im na starcie do konkurencyjnej walki na rynku. Mogą tu liczyć na merytoryczne wsparcie i doradztwo.

Młodzi, kreatywni ludzie, często dopiero startujący w nauce i w biznesie, mają tu znakomite warunki do realizacji śmiałych, nierzadko genialnych pomysłów, głównie w biotechnologii, ochronie środowiska, wzornictwie przemysłowym, informatyce. Działa tu już ponad 70 firm, a kolejka oczekujących na miejsce rośnie. Konieczna i planowana zresztą jest rozbudowa Parku.

wizualizacja rozbudowy PPNT - projekt AEC Krymow & rogoyska Architekci

Liderzy gdyńskiego biznesu

Liderami gdyńskiego biznesu są firmy, które mają już krajową, a nawet międzynarodową markę. Reprezentują szeroki wachlarz branż. Wszystkie cechuje innowacyjność i najwyższa jakość oferowanych produktów czy też usług. Zdecydowana większość powstała w ostatnich latach, ale Zarząd Portu Gdynia SA - to perła w koronie gdyńskiego biznesu. I jedna z najstarszych gdyńskich firm, bo przecież od portu w Gdyni wszystko się zaczęło w latach 20-tych XX wieku.

Port Gdynia jest portem kategorii A, położonym w Korytarzu VI Sieci TEN-T, którego rozwój jest jednym z priorytetów zarówno w opracowaniach strategicznych Polski, jak i Unii Europejskiej.

Przeładunki portowe w Gdyni systematycznie rosną we wszystkich grupach ładunkowych (średnio od 2003 roku o 10-15 %.). Rozwój przeładunków ro-ro jest jednym z trzech strategicznych priorytetów rozwoju portu Gdynia, obok przeładunków kontenerowych i promowych. W 2010 roku prognozowane są przeładunki w wysokości około 2 000 000 ton.

Aktualnie w gdyńskim porcie trwa wielki boom inwestycyjny. Oto największe zadania na najbliższe lata:
- budowa infrastruktury do obsługi promów morskich wraz z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia
- przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia
- budowa infrastruktury Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia
- rozbudowa infrastruktury do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia
- zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia
- budowa urządzeń ograniczających emisję par benzyn do powietrza atmosferycznego w Porcie Gdynia.

Wszystkie te zadania służyć będą rozwojowi działających w gdyńskim porcie firm - liderów biznesu, którymi są: Bałtycka Baza Masowa sp. z o.o.; BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy sp. z o.o., Gdynia Container Terminal SA, Bałtycki Terminal Drobnicowy sp. z o.o. Bałtycki Terminal Zbożowy sp. z o.o.; Morski Terminal Masowy Gdynia sp. z o.o.

C.Hartwig Gdynia SADo grupy liderów na pewno należą firmy spedycyjne, a wśród nich jedna z najstarszych w Europie C.HARTWIG Gdynia SA, czy jej konkurent, istniejący od niedawna Agroland.

Silną branżą w Gdyni jest budownictwo, reprezentowane przez firmy deweloperskie, projektowe, wykonawcze, usług towarzyszących, pośrednictwa nieruchomościami. Czołówkę śród nich stanowią bez wątpienia Allcon, Hossa, Invest Komfort, Mega.

Błyskawicznie rozwijającą się w Gdyni branżą jest IT. Tu znakomitymi reprezentantami, zdobywającymi liczne nagrody są firmy: VECTOR, czy IVO SOFTWARE, a także Asseco (dawniej Prokom Software).

Gdynia jest prawdziwą kolebką firm telekomunikacyjnych. Tu powstały i świetnie się rozwijają tak znani w kraju operatorzy jak Vectra czy MULTIMEDIA Polska, ale również RADMOR - producent radiostacji i radiotelefonów.

budynek firmy Vetra w Orłowie, fot. Maurycy Śmierzchalski

Jeden z najlepszych banków na rynku NORDEA Bank Polska - ma swoją centralę właśnie w Gdyni, i to nobilituje obie strony.
To tylko kilka przykładów. Rzeczywista lista liderów jest znacznie dłuższa.


Gdynia - turystyczna perła Pomorza


plaża i basen jachtowy, fot. Krzysztof RomańskiGdynia nie jest miejscowością wczasową sensu stricto, ale bez wątpienia zasługuje na miano turystycznej perły Pomorza. Skutecznie wabi gości zarówno walorami przyrodniczymi - pięknym położeniem pośród zalesionych wzgórz w bezpośredniej bliskości morza z urządzonymi i dzikimi plażami, mariną żeglarską, przystanią statków pasażerskich i promów, Akwarium, okrętami - muzeami na wodzie, jak i bogatą ofertą kulturalną, rekreacyjną, sportową.
A jedna z jej nadmorskich dzielnic - Orłowo - z drewnianym molo, malowniczym klifem, rybacką przystanią i letnią sceną teatralną na plaży, z nastrojowymi kafejkami i tawernami, pensjonatami i wytwornymi rezydencjami - jest kurortem - w pełni tego słowa znaczeniu!

Choć Gdynia, to miasto bardzo młode - potrafi przyciągnąć także turystów zainteresowanych historią i paradoksalnie - nowoczesnymi zabytkami bardzo stylowego, eleganckiego i gdyńskiego modernizmu.

Ostatnie lata przysporzyły Gdyni nowych atrakcji, które służą z równym powodzeniem mieszkańcom i gościom wzbogacając wypoczynkową ofertę całego regionu. Dzięki coraz lepszym połączeniom Statek wycieczkowy w gdyńskim porcie, fot. Tadeusz Urbaniak (Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA)komunikacyjnym Gdynię z roku na rok odwiedza coraz więcej turystów. Ponad 100 tysięcy - przybywa latem na wielkich statkach pasażerskich. Do tej liczby należy dodać ok. 350 tys. pasażerów promów Stena Line, kursujących między Gdynią i Karlskroną i Finnlines (operujących na liniach do Helsinek, Travemunde i Rostoku).

Jednym z gwarantowanych magnesów turystycznych są zloty największych żaglowców świata. Gdynia była już cztery razy (w 1974, 1992, 2003 i 2009) ich gospodarzem. Ostatnia edycja tej imprezy w dniach 2-5 lipca 2009 roku przyciągnęła do miasta rekordową liczbę 2,5 miliona odwiedzających. To wspaniała okazja do promocji Miasta.


Do Gdyni - po zakupy

Hala targowa - widok z lotu, fot. Kacper Kowalski (aeromedia.pl)Jedna z najmocniejszych stron Gdyni, to z pewnością handel. Zarówno ten wielki, reprezentowany przez firmy spedycji międzynarodowej, hurtownie zlokalizowane w porcie i przemysłowych dzielnicach Miasta, jak i handel detaliczny.

Okres systemowych przemian w Polsce to w gdyńskim handlu czas intensywnej ekspansji nowych centrów handlowych. Udało się, dzięki racjonalnemu planowaniu przestrzennemu uniknąć błędów wielu polskich i europejskich miast, w których nowe centra handlowe zlokalizowano za rogatkami powodując stopniowe obumieranie tradycyjnego śródmieścia.

Gdynianka na zakupach w centrum handlowym, fot. Krzysztof RomańskiW Gdyni centra handlowe zlokalizowane są niedaleko centrum i zarazem blisko tras przelotowych i zarazem niedaleko od osiedli. Udało się dzięki temu uniknąć również spotykanych gdzie indziej problemów komunikacyjnych, zwłaszcza w godzinach szczytowego ruchu na drogach dojazdowych.

Ulice handlowe Gdyni ulegają jednak systematycznej metamorfozie. Znikły z nich sklepy z artykułami pierwszej potrzeby - spożywcze, mięsne, czy tez usługi rzemieślnicze - na rzecz butików z markowa odzieżą, biżuterią, artykułami luksusowymi, a także kawiarni, pubów, restauracji. Przy głównych ulicach Gdyni, wzorem europejskich metropolii, ulokowały się tez biura podróży, kancelarie adwokackie i notarialne, eleganckie gabinety lekarskie i kliniki oraz filie banków i firm doradztwa finansowego.

Gwałtowna w ostatnich latach ekspansja placówek bankowych w śródmieściu jest zjawiskiem, które świadczy o prężności biznesowej i atrakcyjności rynkowej Gdyni, ale ma także negatywne strony, które są przedmiotem troski władz, dbających o harmonijny rozwój i atrakcyjność handlową i turystyczną tej części miasta.

Niewątpliwie rosnącej koniunkturze tych właśnie firm sprzyjają zabiegi władz Miasta o urodę tego plenerowego „salonu Gdyni". Jedna z najbardziej znanych w Polsce ulic - ulica Świętojańska - poddana została kompletnej odnowie i modernizacji. Jest dziś przedmiotem powszechnej dumy gdynian i ulubionym traktem spacerowym. Całe Śródmieście zaś - stanowiące wyjątkowy w skali europejskiej, zrealizowanej w krótkim czasie kilkunastu lat (1926-1939) przykład modernistycznej zabudowy miejskiej - także dzięki zabiegom władz miasta - zostało wpisane do rejestru zabytków. Noblesse oblige - i dlatego właściciele nieruchomości w tym rejonie - mogą skorzystać z dotacji Miasta na renowację swoich zabytkowych kamienic zniszczonych zębem czasu i socjalistyczną anty-gospodarką.

Nocna panorama Gdyni z Sea Towers, fot. Przemysław Kozłowski (Agencja Rozwoju Gdyni)


Gdynia - miejsce spotkań

Gdynia jest miastem z ogromną energią i potencjałem. Nic dziwnego, że organizatorzy rozmaitych forów gospodarczych, konferencji naukowych, sympozjów, kongresów, zjazdów, targów czy też festiwali - często rangi międzynarodowej - chętnie lokują tutaj owe wydarzenia.
Samorząd Gdyni jest także organizatorem takich spotkań. Najdłuższą tradycję mają gdyńskie Międzynarodowe Fora Gospodarcze, których celem jest wymiana doświadczeń i spotkanie z autorytetami, a także promocja Gdyni. Zalety Gdyni - miasta biznesu - są w Polsce znane. Rzecz w tym, by poznali je i uznali za szansę dla swoich pomysłów przedsiębiorcy z innych krajów, zwłaszcza ci, na których miastu szczególnie zależy - zainteresowani inwestowaniem w obszarze najnowszych technologii: w informatyce, biotechnologii, wzornictwie, usługach finansowych. O randze tych forów świadczył za każdym razem Prezydent RP Lech Kaczyński podczas uroczystości w Gdyni, fot. Tomasz Bołtwysoki protektorat Prezydenta RP.
Przybywa w Gdyni biurowców klasy A. Najnowszy kompleks biurowy, gwarantujący użytkownikom komfort pracy, doskonale zlokalizowany, to Łużycka Office Park, na który składa się pięć gmachów. Gdynia dysponuje największą powierzchnią biurową w miastach Polski Północnej.

Przyznać jednak należy, że nasze miasto dotychczas nie ma adekwatnej do aktualnych potrzeb - sali kongresowej. Tego rodzaju wydarzenia odbywają się w salach Teatru Muzycznego oraz udostępnianych przez gdyńskie hotele. W najbliższych planach jednego z gdyńskich inwestorów branży hotelowej jest budowa wielofunkcyjnej sali dla 1500 osób. Jeśli to zamierzenie zostanie zrealizowane, będzie z pewnością kolejnym magnesem przyciągającym do Gdyni turystów biznesowych.


Gdyńska oświata - pierwsza klasa!

Kolejnym mocnym atutem Gdyni jest wysoki poziom edukacji - począwszy od szkół podstawowych po uczelnie wyższe. Oświata, to oczko w głowie gdyńskiego samorządu, który nie szczędzi funduszy na ciągłe podnoszenie jakości kształcenia. Inwestycje, ale przede wszystkim mechanizmy motywacyjne skutkują znakomitymi wynikami - gdyńska młodzież przoduje w ogólnopolskich rankingach osiągając najwyższe noty na egzaminach. Już od wielu lat ponad 80 procent gdyńskiej młodzieży decyduje się na naukę w liceach, wieńcząc edukację maturą lub kierując się na wyższe uczelnie - w kraju i za granicą. Szeroka i atrakcyjna, bo stale dostosowywana do sytuacji na rynku jest gdyńska oferta oświatowa. Szkoły i uczelnie, nie tylko, bardzo dla Gdyni specyficzne. bo związane z morzem (Akademia Morska, Akademia Marynarki Wojennej, czy Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego) oferują możliwość kształcenia kierunkach, które dają szanse rozwoju osobistego i pracy.

Akademia Marynarki Wojennej - widok z lotu, fot. Andrzej Gojke


Tu są dobre miejsca dla biznesu!

„Gdynia - to najlepszy interes jaki zrobiła Polska" - powiedział niegdyś Eugeniusz Kwiatkowski - przedwojenny minister przemysłu i handlu a także wicepremier - nazywany, nie bez racji, „Ojcem Gdyni", z powodu jego ogromnych zasług dla naszego miasta i portu.
Trawestując tę myśl na użytek współczesnych realiów, można powiedzieć w podobnym duchu, że „w Gdyni interesy udają się najlepiej". W obu powiedzeniach niewiele jest przesady.

Portowy plac z kontenerami - widok z lotu, fot. Kacper Kowalski (aeromedia.pl)Gdynia ma duży potencjał nieruchomości pod inwestycje, zarówno na terenach komunalnych, jak i należących do osób prawnych takich jak Zarząd Portu Gdynia SA, Dalmor SA, czy Polskie Koleje Państwowe a także osób prywatnych. Część z tych nieruchomości jest już przygotowana do zainwestowania, część zaś oczekuje na zakończenie procedur formalnych, takich jak przekształcenia własnościowe lub plany przestrzennego zagospodarowania. Nieruchomości te znajdują się i w rejonach przemysłowych i w strefie prestiżu miejskiego - a także w odleglejszych od centrum lecz atrakcyjnych rejonach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową - rezydencjonalną lub osiedlową. Cechą wszystkich gdyńskich terenów inwestycyjnych, także tych przeznaczonych pod przemysł - jest bliskość morza lub lasów.

Nadmorska Strefa Prestiżu Miejskiego (Water Front), to teren między ścisłym centrum miasta i morzem. W najbliższych latach ulegnie on znacznej metamorfozie, zgodnej z aktualnymi trendami światowymi i aspiracjami miasta. I tak np. w wyniku opracowywanego aktualnie planu przestrzennego zagospodarowania i spodziewanych przekształceń własnościowych firmy Dalmor, zostanie uwolniony pod inwestycje ogólnomiejskie teren dawnego portu rybackiego. Dotychczasowe funkcje tego obszaru zostaną podporządkowane potrzebom turystyki, kultury, sportu i handlu. Będzie to z pewnością bardzo ciekawa oferta inwestycyjna.

Zmieni swój kształt również dzisiejszy Park Rady Europy oraz okolica Skweru Kościuszki, który to obszar przez dziesiątki lat stanowił rezerwę pod tzw. Forum Morskie. Przyszedł czas realizacji tej starej idei. Już został rozstrzygnięty międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną Centrum Kultury, które właśnie tu powstanie, a składać się nań będą teatr dramatyczny, galeria sztuki współczesnej i biblioteka. W strefie tej z pewnością powinny powstać nowe hotele, pensjonaty z całym zapleczem usług kulturalnych, gastronomicznych i rekreacyjnych.

Rejon Urzędu Miasta i Skweru Plymouth - to w najbliższych latach kolejny teren wielkiej budowy. Zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania stanąć tu ma nowa siedziba ratusza i wielofunkcyjny kompleks usługowo handlowy.

Strefa Rozwoju Centrum Miasta - to unikatowy, 100-hektarowy, niezabudowany lecz uzbrojony technologicznie obszar, na pograniczu śródmieścia i portu, przyszły gdyński „Manhattan", finansowe city, wyróżniające się od sąsiadującego zabytkowego śródmieścia wysoką zabudową. Realizacja tych zamiarów będzie możliwa po zakończeniu trwających procedur terenowo - prawnych.

Gdynia - Zachód, to główny kierunek rozwoju przestrzennego miasta. Tu, za obwodnicą - w dzielnicach Chwarzno i Wiczlino - powstają, wtopione w zieleń, osiedla wraz z towarzyszącymi im usługami. To dziś w naszym mieście obszar ekspansji deweloperów. Pod zabudowę mieszkaniową przeznaczone są też południowo - zachodnie rejony Gdyni - aż do granic administracyjnych Gdyni, w stronę miejscowości Chwaszczyno) - gdzie, oprócz budownictwa mieszkaniowego, dopuszczalny jest nieuciążliwy przemysł.

Najnowszy hasłem w ofercie inwestycyjnej naszego miasta będzie zapewne lada moment port lotniczy Gdynia-Kosakowo. Budowa niezbędnej infrastruktury, to na początek, a w dalszej przyszłości - wymarzone miejsce pod budowę wszelkich usług towarzyszących i dyskontujących sąsiedztwo lotniska pasażersko - towarowego.


Gdynia - w tak pięknych okolicznościach przyrody...

Gdyńska przyroda, fot. Krzysztof RomańskiNie będzie przesadą twierdzenie, że w Gdyni - mieście w końcu niemałym i nowoczesnym, to przyroda, a nie człowiek - odgrywa rolę dominującą... i ludziom jest z tym bardzo dobrze.
Morze, lasy (które zajmują w Gdyni połowę powierzchni), strumienie, żyjące na swobodzie zwierzęta, takie jak zające, jeże, sarny, a nawet przywykłe do bliskiej obecności człowieka łagodne dziki nierzadko bywają towarzyszami spacerów przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, czy jeden z czterech rezerwatów przyrody. Wszystko zaś - w niedalekim sąsiedztwie osiedli.

Harmonii z przyrodą może Gdyni pozazdrościć wiele miast. Cenią sobie ten komfort życia blisko natury ludzie biznesu, którym z reguły brak czasu na urlop. W Gdyni - doprawdy nie doskwiera jego brak, gdyż praktycznie każdego ranka przed wyjściem do zajęć szybko można nabrać energii, a pod koniec dnia zrelaksować się - w pobliżu domu, w pobliskim lesie, czy nad morzem.


Wszystko bardzo kulturalnie...


Zakorzeniony przez lata obraz Gdyni - miasta biznesu głównie związanego z morzem - w ostatnich latach ulega znacznemu przeobrażeniu.

Heineken Opener Festival, fot. Krzysztof RomańskiGdynia ma dziś opinię Miasta bardzo kulturalnego z interesującą ofertą i intensywnym życiem artystycznym, dzięki czemu jest coraz atrakcyjniejszym miejscem nie tylko do pracy, ale po prostu - do życia. Co istotne - z roku na rok przybywa nowych, oryginalnych inicjatyw prężnego, lokalnego środowiska młodych twórców. Zgłaszają się również z daleka ludzie kreatywni, którzy właśnie tutaj chcą zrealizować swoje pomysły. Samorząd Gdyni wspiera większość tych inicjatyw, dzięki czemu zyskują one wymiar daleko wykraczający poza granice Miasta, regionu i kraju. Tak jest choćby w przypadku festiwali: Heineken Open'er, Kultur Świata - Globaltica, Polskich Filmów Fabularnych, Ladies' Jazz Festiwal, podczas których występują gwiazdy światowego formatu: Joe Cocker, Eric Clapton, Cesaria Efora, Sinead O'Connor, Burning Spear czy Eve Mendes, Ali di Meola i wiele innych.

Przedstawienie w Teatrze Muzycznym, fot. Andrzej GojkeMa Gdynia dwa bardzo dobre teatry: muzyczny i dramatyczny, w których widownia jest z reguły wypełniona po brzegi. Obie sceny są organizatorami festiwali (Festiwal Teatrów Muzycznych oraz Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@port), na które zapraszają najlepsze teatry z Polski i z zagranicy.

Furorę zrobiły zorganizowane po raz pierwszy w 2008 Gdynia Design Days. Przecież Gdynia sama w sobie jest ikoną designu - jako unikatowy kompleks zabudowy śródmiejskiej w jednorodnym stylu modernistycznym. Nowoczesność i poszanowanie tradycji, to także jedna z cech wyróżniających Gdynię.

Coraz więcej jest w Gdyni miejsc, których można znaleźć niebanalną ofertę. Z pewnością jest nim otwarte jesienią 2007 roku Muzeum Miasta, nowoczesne w architektonicznej formie, ale i w treści, a może raczej - sposobie prezentacji historii. Warto je odwiedzać, bo oprócz stałej ekspozycji często zmieniają się tu wystawy tematyczne.

Jego skromnym „bratem" jest Gdyńskie Muzeum Motoryzacji - perełka wśród polskich muzeów - powstałe dzięki pasji jednego człowieka - kolekcjonera starych motocykli i aut. Zachwycone są dzieciaki, które odwiedzają Centrum Nauki EXPERYMENT. Tu mogą wszystkiego dotknąć i przy okazji nauczyć się praw fizyki. Dorośli też....

I zdrowo i w ruchu

Basen na KarwinachAktywny wypoczynek - to bardzo popularna forma rekreacji gdynian. Warunki są ku temu wyśmienite! Poza naturalnymi - ścieżkami leśnymi, czy plażą - zapraszającymi do spacerów i joggingu, czy morzem dla żeglarzy, nurków, pływaków, są w Gdyni coraz liczniejsze miejsca specjalnie przygotowane do uprawiania takich sportów, jak golf, tenis, jeździectwo, lotniarstwo etc. Co ważne - są blisko.

Ciekawą i nową ofertą dla mieszkańców i gości spragnionych aktywnego wypoczynku jest Kolibki Adventure Park, czyli wertepy niegdyś używane do wyścigów motocrossowych, dziś z torem dla quadów, parkiem linowym, ścianą wspinaczkowa, strzelnicą. Tu spędzają czas ludzi szukający mocniejszych wrażeń, ale nierzadko przybywają całymi rodzinami. Nową formułę zabawy, ruchu i bezpiecznej lecz emocjonującej walki proponuje Centrum Zoltar, w którym można przy pomocy elektronicznej broni przenieść się w krainę since fiction.

Ścieżki rowerowe - to dziś oczko w głowie lokalnych władz. Jest ich już w Gdyni sporo, zwłaszcza w lasach, ale kiedy wraz z sąsiednimi miastami uda się zewrzeć sieć połączeń, to umożliwi ona bezkolizyjny przejazd jednośladami także wzdłuż szlaków komunikacyjnych, przez całą aglomerację.

Gdyński samorząd - partner biznesu

Samorząd Gdyni od lat czyni wiele na rzecz wspierania lokalnej przedsiębiorczości i przyciągania inwestorów. Szczególnie pożądany przez gdyński samorząd jest rozwój małych i średnich firm, działających w sektorze nowych technologii.
Samorząd gdyński dba o dobrą - mierzoną standardami europejskimi - infrastrukturę komunalną, wysoki poziom oświaty, dostępność usług, atrakcyjną ofertę kulturalną, czystość środowiska naturalnego - generalnie - o jakość życia mieszkańców, która jest subiektywnie i obiektywnie oceniana wysoko. Jest też jednym z najistotniejszych argumentów branych pod uwagę przez inwestorów przy podejmowaniu decyzji o lokowaniu kapitału.

Nie udałoby się osiągnąć takich rezultatów bez stosowania przez gdyński samorząd nowoczesnych mechanizmów ekonomicznych w zarządzaniu oraz głęboko przemyślanej polityki inwestycyjnej i społecznej.

Pośród rozlicznych gdyńskich inicjatyw samorządowych wiele jest oryginalnych i nowatorskich, nie tylko w skali kraju. Przykładem może być choćby organizowany od lat corocznie konkurs, zachęcający do debiutu w biznesie pt. „Gdyński biznesplan", a także Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości - przeznaczone również głównie dla debiutantów, czy wreszcie wspierany przez Unię Europejską program www.innowacje.gdynia.pl - zachęcający firmy do korzystania z innowacyjnych rozwiązań i do wymiany doświadczeń w tej mierze, dla uzyskania efektu synergii.

Istotne znaczenie ma także wysiłek promocyjny, który z widocznym sukcesem podejmuje gdyński samorząd. Gdynia dzięki dobrej promocji gospodarczej jest postrzegana jako miejsce atrakcyjne dla biznesu, a samorząd uważany powszechnie w Polsce za nowoczesnego, kreatywnego partnera przedsiębiorców. Świadczą o tym pierwsze lokaty Gdyni w rozlicznych rankingach opiniotwórczych mediów, czy też w badaniach obiektywnych instytucji naukowych.

Niska stopa bezrobocia w Gdyni, to jedno z obiektywnych świadectw aktywności i przedsiębiorczości tutejszego środowiska, ale także - skuteczności inicjatyw samorządu.


Gdynia - fakty i liczby

Ulica Świętojańska nocą, fot. Maurycy ŚmierzchalskiGdynia, to miasto, które:
- ma najwyższą jakość życia spośród 19 (liczących ponad 200 tys. mieszkańców) miast Polski - (na postawie badania Diagnoza Społeczna pod kier. prof. Janusza Czapińskiego);
- ma jedną z najniższych w Polsce stóp bezrobocia (w czerwcu 2009 - 3,1%);
- najlepiej się rozwija spośród miast regionu pomorskiego ( jak podaje Pomorski Przegląd Gospodarczy w nr 4/2007;
- jest miastem najbardziej przyjaznym dla biznesu w Polsce (w 2007, 2008 i 2009 roku według miesięcznika Forbes);
- jest stylowe i nowoczesne - nazywane europejską perłą modernizmu
- jest siedzibą dowództwa Marynarki Wojennej RP;
Gdyński port, fot. Halina Wasielke - Cieślak- ma najnowocześniejszy w Polsce port handlowy z przodującymi na Bałtyku terminalami kontenerowymi;
- jest ulubionym polskim portem dla największych statków pasażerskich świata;
- ma największą marinę żeglarską w Polsce;
- ma błyskawicznie rozwijający się Pomorski Park Naukowo-Technologiczny - z firmami najlepszymi na świecie;
- ma unikatowe uczelnie, kształcące specjalistów dla gospodarki morskiej;
- ma mądre dzieciaki i świetne szkoły - gdyńscy uczniowie są wśród najlepszych w kraju w wynikach egzaminów;
- ma jedyne w Polsce Centrum Nauki EXPERYMENT, w którym najmłodsi uczą się przez zabawę;
- jest gospodarzem wielkich wydarzeń kulturalnych, gospodarczych i sportowych europejskiej miary - festiwali, koncertów, wystaw, targów, forów ekonomicznych, igrzysk;
- ma wspaniałe położenie - nad morzem i pośród porośniętych lasami morenowych wzgórz.


fot.: Maciej Bejm, Tomasz Bołt, Andrzej Goje, Kacper Kowalski (aeromedia.pl), Przemysław Kozłowski (Agencja Rozwoju Gdyni), Marek Pęgowski, Krzysztof Romański, Maurycy Śmierzchalski, Tadeusz Urbaniak (Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA), Halina Wasielke-Cieślak,
oraz archiwum Urzędu Miasta Gdyni, Basen Gdynia Karwiny, C.Hartwig Gdynia S.A.,
stadion GOSiR - projekt architekt Anna Kasprzyk, Studio projektowe SPAK; rozbudowa PPNT - projekt AEC Krymow & rogoyska Architekci; Forum Kultury w Gdyni - projekt Fiszer Atelier 41


→ Memorandum Gdyni

→ Memorandum of Gdynia



Wprowadził informację: Dorota Nelke
Ostatnio zmodyfikował: Monika Antkowiak
Ostatnia aktualizacja: 26 stycznia 2016
Odpowiedzialny: Wydział Polityki Gospodarczej, tel. 58 66 82 010, email: politykagospodarcza@gdynia.pl

© Urząd Miasta w Gdyni, 81-382 Gdynia, Aleja Marszałka Piłsudskiego 52/54
telefon (58) 66 88 000, fax (58) 62 09 798, e-mail: umgdynia@gdynia.pl

Created by Net P.C. | Layout by IQ PL | Zdjęcia lotnicze by AEROMEDIA | Hosting by ARTNET