Co nowego

Festiwal Gdynia Classica Nova

Festiwal Gdynia Classica NovaJuż po raz siedemnasty na przełomie września i października gdyńskie kościoły oraz gościnne sale rozbrzmiewać będą dźwiękami najpiękniejszych dzieł muzyki sakralnej w wykonaniu polskich i zagranicznych zespołów i solistów. Dotychczasowe edycje Festiwalu Gdynia Classica Nova zawsze gromadziły tłumy melomanów, stając się jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na Pomorzu.

Przez 16 lat ideą przewodnią festiwalu była prezentacja arcydzieł muzyki klasycznej komponowanej z inspiracji religijnych. Obecny program rozszerza formułę o wybitne dzieła świeckiej muzyki klasycznej, dlatego wydarzenia w ramach Gdynia Classica Nova będą gościły w nowych przestrzeniach - w Muzeum Miasta Gdyni oraz w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza.


Podczas Festiwalu zabrzmi zarówno pochodząca z epoki baroku muzyka Jana Sebastiana Bacha i Arcangela Corellego, utwory kompozytorów romantycznych, m.in. Antoniego Stolpe czy Karola Lipińskiego, dzieła Giuseppe Verdiego i Giacomo Pucciniego i kompozycje XX i XXI wieku.

Szczególnym wydarzeniem muzycznym będzie prawykonanie utworu Marka Czerniewicza Po stronie Twojego Krzyża - dedykowane pamięci zmarłego w lipcu tego roku, wielkiego przyjaciela Gdyni, belgijskiego basa i założyciela zespołu Capilla Flamenca Dirka Snellingsa.

Nowością festiwalu są natomiast projekcje filmowe i towarzyszące im koncerty kameralne. Zaprezentowane zostaną filmy, które łączy muzyka jako bohater pierwszego planu: Wygrany (reż. Wiesław Saniewski), Con amore (reż. Jan Batory), Kopia Mistrza (reż. Agnieszka Holland) i Dyrygent (reż. Andrzej Wajda).


Program:


3 października, piątek, godz. 19:00
projekcja filmowa, Muzeum Miasta Gdyni
Con amore reż. Jan Batory
Przed projekcją:
koncert w wykonaniu Baltic String Quartet
spotkanie z Krzysztofem Kornackim i Jerzym Radosem - filmowcami z Gdyńskiej Szkoły Filmowej- Kultowe lata 70-te


4 października, sobota, godz. 19:00
kościół pw. św. Andrzeja Boboli, Plac św. Andrzeja 1, Gdynia

Roman Perucki - organy
Maria Perucka - skrzypce
Łukasz Długosz - flet

Johann Sebastian Bach Sonata E-dur BWV 1035, Passacaglia c-moll BWV 582
Janusz Bielecki Passacaglia per Violino e Organo (arr. Tadeusz Kassak), Sonata libera
Feliks Borowski Adoration
Arcangelo Corelli Sonata nr 12 d-moll op. 5 La folia
Wojciech Kilar Aria


5 października, niedziela, godz. 19:00
Teatr Miejski im. W. Gombrowicza w Gdyni

Polska Filharmonia Kameralna Sopot dyrygent Wojciech Rajski

Paweł Łukaszewski Sinfonietta per archi
Mikołaj Górecki Divertimento
Natalia Czernyi Przepiękne smyczki
Tadeusz Wielecki Dukt
Romuald Twardowski Tryptyk mariacki


10 października, piątek, godz. 19:00
projekcja filmowa, Muzeum Miasta Gdyni
Kopia Mistrza reż. Agnieszka Holland
Przed projekcją koncert w wykonaniu Almost Jazz Group


11 października, sobota, godz. 19:00
kościół pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy i św. Piotra Rybaka (oo. Redemptoryści), ul. Portowa 2, Gdynia

Emmanuel Sejourne (Francja) - marimba, wibrafon, instrumenty perkusyjne
Piotr Sutt - marimba, wibrafon, instrumenty perkusyjne
Chór Akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyrygent - Arkadiusz Kaczyński
Gdańska Grupa Perkusyjna

Emmanuel Sejourne Calienta / Suite For Marimba & 4 Percussions / Doux Alcyan / Un Tel Amour/ Gotan/ Book Of Gems

12 października, niedziela, godz. 19
Muzeum Miasta Gdyni
NeoQuartet

Adam Sławiński Intermezzo
Terry Riley Sunrise of the Planetary Dream Collector
Dosia McKay Is Now Not Enough?
Vivaldi/Seidenberg Thin Ice
Vivaldi/Seidenberg Snow What?
Dosia McKay Glossolalia (prawykonanie)
Hamza El Din Escalay
Danny Seidenberg Bach's Lunch


17 października, piątek, godz. 19:00
projekcja filmowa, Muzeum Miasta Gdyni
Dyrygent reż. Andrzej Wajda
Przed projekcją koncert w wykonaniu kwartetu smyczkowego ORANA


18 października, sobota, godz. 19:00
kościół pw. NSPJ, ul. Armii Krajowej 46, Gdynia

Cappella Gedanensis dyrygent Alina Kowalska-Pińczak
Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce
Hanna Kwiatkowska - sopran
Edyta Łuczkowska-Swat - mezzosopran
Romuald Szyszko - tenor
Adam Okrój - bas

Antoni Stolpe Credo na sopran, alt, tenor, bas, chór i orkiestrę (opracowanie Andrzej Wróbel)
Marek Czerniewicz Po stronie Twojego Krzyża na chór mieszany i organy ad libitum (prawykonanie dedykowane pamięci Dirka Snellingsa)
Karol Lipiński Souvenir de la mer Baltique op.19 na skrzypce solo i zespół smyczkowy (opracowanie Andrzej Wróbel)
Wolfgang Amadeus Mozart Msza Piccolomini C-dur

Tadeusz Wojciechowski, fot. Józef HorbikTADEUSZ WOJCIECHOWSKI
Wiolonczelista, kameralista i dyrygent, urodzony 1952 r. w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie: grę na wiolonczeli w klasie Andrzeja Orkisza (dyplom w 1976) i dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego (dyplom w 1979). W latach 1973-1974 doskonalił swoje umiejętności w zakresie gry na wiolonczeli w paryskim Narodowym Konserwatorium w mistrzowskiej klasie Bernarda Michelina.

Jako kameralista w 1973 otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej "Gaudeamus" w Rotterdamie, a jako wiolonczelista w 1974 - II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu. Również jako dyrygent jest laureatem wielu nagród, m.in.: w 1979 - II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Besançon we Francji oraz III nagrody i Nagrody Ministra Kultury i Sztuki na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

Jeszcze w czasie studiów w Paryżu współpracował z takimi zespołami, jak Orchestre de Versaille, Les Musiciens de Paris, Orchestre des Pasdeloup, Orchestre de Colonne i Orchestre de Conservatoire. W latach 1976-1977 był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej kierowanej przez Jerzego Maksymiuka, z którą odbył kilka tournée, m.in. po Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz dokonał nagrań dla firmy fonograficznej EMI. Równocześnie, od 1976 r. rozpoczął jako dyrygent współpracę z Teatrem Wielkim w Warszawie, która trwała do 1983 r. W 1982 r. został zaproszony do Królewskiej Duńskiej Opery w Kopenhadze, gdzie w latach 1983-1996 był głównym dyrygentem tego zespołu. Współpracę z nim utrzymuje aż do dziś. Występował również w tak prestiżowych teatrach operowych świata, jak: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Carlo Felice w Genui, Królewska Opera w Sztokholmie i Królewska Opera w Oslo.

W 1994 r. został dyrektorem Orkiestry oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Następnie objął funkcję dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Warszawie i sprawował ją do 1996 r. Od 1998 do 2004 r. był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii Rzeszowskiej. W 2002 r. został również szefem-dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. W latach 2005-2008 pełnił obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Ponadto współpracuje z niemal wszystkimi orkiestrami symfonicznymi w Polsce, w tym m.in. z Sinfonią Varsovią. Jest też pierwszym gościnnym dyrygentem Narodowej Opery Łotewskiej w Rydze, stale współpracuje z Teatrem Operowym w Monachium.

Występował w wielu krajach, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Słowenii, we Włoszech, Francji, w Turcji, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Kolumbii i Japonii. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Radia Duńskiego. Ma w repertuarze ponad czterdzieści dzieł operowych oraz większość światowego repertuaru symfonicznego.

W 2007 r. został uhonorowany Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Od września 2009 r. Tadeusz Wojciechowski jest dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W Operze Narodowej dyryguje baletami Romeo i Julia Prokofiewa i Śpiąca królewna Czajkowskiego.

Źródło:
http://www.teatrwielki.pl/  


Rafał BartmińskiRAFAŁ BARTMIŃSKI urodził się w Lublinie. Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego, Helenę Łazarską i Christiana Elsnera.

W 2001 roku został laureatem trzeciego miejsca XI Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 2007 roku zdobył drugie miejsce i kilka nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Już w trakcie pierwszego roku studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową. Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego (Teatr Wielki - Opera Narodowa, scena kameralna 2002). Jeszcze w czasie studiów związał się z Warszawską Operą Kameralną, a od 2003 stale współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. Z zespołem tego Teatru śpiewał podczas występów gościnnych w Sadlers Wells w Londynie, Operze w Wilnie, na festiwalu Peralada w Hiszpanii i podczas tournée po Japonii. Głównymi jego rolami w Teatrze Wielkim w Warszawie były m. in.: Tamino w Czarodziejskim flecie, Ismaele w Nabucco Verdiego, Tamburmajor w Wozzecku Albana Berga, Boris w Katia Kabanova Janáčka, Pinkerton w Madame Butterfly Pucciniego, Stefan w Strasznym Dworze i Jontek w Halce Moniuszki.

W 2003 i 2005 roku odbył tournée po Niemczech, Austrii, Szwajcarii śpiewając partię Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta. Właśnie tą partią w 2005 roku zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Od 2006 roku stale współpracuje z Operą Wrocławską jako: Nemorino w Napoju miłosnym Donizettiego, Pasterz w Królu Rogerze Szymanowskiego, Gabriel w Raju utraconym Pendereckiego, Stefan w Strasznym Dworze Moniuszki, Don Ottavio w Don Giovannim Mozarta.

W 2009 roku zadebiutował w moskiewskim teatrze Bolszoj jako Tamburmajor w Wozzecku w nowej produkcji Dmitra Tcherniakova, a także w Operze Krakowskiej jako Don Ottavio w Don Giovannim.

Wykonywał III symfonię - Pieśń o Nocy Szymanowskiego z Filharmonią Narodową w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita (nagranie na DVD), z Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks w Monachium i Kolonii pod dyrekcją Marissa Jansonsa w 2008 roku (nagranie na CD), a także z Orquesta Sinfónica de RTVE pod dyrekcją Hannu Lintu w Madrycie w 2011 roku. W 2011 roku zadebiutował w Lipsku z MDR-Sinfonieorchester śpiewając Polskie Requiem Pendereckiego pod batutą kompozytora i w Paryżu w Théâtre du Châtelet wykonując Harnasie Szymanowskiego.

Także w 2011 roku zadebiutował na Wexford Opera Festival w Irlandii z partią Waclawa w Marii Statkowskiego i zaśpiewał Jontek w nowej produkcji Halki Monuszki pod batutą Marca Minkowskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie, a w 2012 in 2013 roku zaśpiewał Rybak w Słowiku Strawińskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie, Stefan w Strasznym Dworze w Operze w Białymstoku i zadebiutował w Operze w Rydze (Polskie Requiem).

Regularnie współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, gdzie pod batutą Łukasza Borowicza zaśpiewał m. in.: partię Fentona w Falstaffie Verdiego, Franka w Flisie Stanisława Moniuszki i zagrał tytułową rolę w Monbarze Dobrzyńskiego.

Artysta stale współpracuje z większością najlepszych polskich orkiestr i filharmonii m. in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Sinfonią Varsovią oraz Filharmonią Krakowską. Rafał Bartmiński współpracuje ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Gomez-Martinez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kaspszyk, Hannu Lintu, Wojciech Michniewski, Ewa Michnik, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz Alberto Zedda, a także z reżyserami takimi jak: David Alden, Dmitri Tcherniakov, Mariusz Treliński, Krzysztof Warlikowski i Michał Znaniecki.

Najważniejszymi projektami w sezonie 2013/14 są: Ismael, Rybak w Słowiku, Pinkerton, Stefan w Teatrze Wielkim w Warszawie; Alfredo (debiut) w Operze w Białymstoku i w Poznaniu; Pasterz w Królu Rogerze w Wuppertalu/Niemczech, Messa da Requiem Verdiego na International Sacred Music Festival w Rydze i Missa solemnis Beethovena z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.

Zaśpiewał Credo Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Valery Gergieva na Jubileuszowej Gali 80-tych urodzin kompozytora. W lutym 2014r. odbył tournee w Izraelu (Tel Aviv-Bronfman Auditorium, Haifa-Muncipal Auditorium, Jerusalem-International Convention Centre) występując z The Israel Philharmonic Orchestra w utworze Polish Requiem Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora wraz z Gary Bertini Israeli Choir.

Źródło: http://www.rafalbartminski.pl/


Piotr NowackiPIOTR NOWACKI
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie śpiewu Włodzimierza Zalewskiego. Jeszcze jako student został solistą Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie debiutował w partii Bonzy w operze Madame Butterfly Pucciniego.

Laureat wielu konkursów wokalnych, spośród których warto wymienić I nagrodę na Konkursie Pieśni i Ballad Stanisława Moniuszki w Warszawie (1984), nagrodę na Konkursie w Krynicy, czego efektem było zaproszenie artysty do wykonania głównej partii w Bajce o carze Sałtanie Rimskiego-Korsakowa w mediolańskiej La Scali. Finalista Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu oraz laureat Konkursu im. Pavarottiego w Filadelfii, co zaowocowało zaproszeniem do wykonania roli Wurma w operze Luisa Miller Verdiego.
W swoim repertuarze posiada partie z oper: Borys Godunow Musorgskiego, Dmitrij Dvořáka, Ritorno di Ulisse in Patria Monteverdiego, Tosca Pucciniego, Kawaler srebrnej róży Straussa, Lombardczycy, Rigoletto, Otello Verdiego, Parsifal Wagnera, Straszny dwór i Halka Moniuszki, Purytanie Belliniego, Mazepa, Dama pikowa, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Król Roger Szymanowskiego, Potępienie Fausta Berlioza, Don Giovanni i Wesele Figara Mozarta, Carmen Bizeta, Skrzypce Rotszylda Fleischmanna, Ubu Rex Pendereckiego. Artysta wykonuje także repertuar oratoryjno-symfoniczny, biorąc udział w licznych koncertach w najważniejszych teatrach operowych i salach koncertowych na świecie.

Źródło: http://www.operabaltycka.pl/  


Chór Kameralny AstrolabiumCHÓR KAMERALNY ASTROLABIUM powstał w październiku 1999 roku. Z kilkuosobowej grupy rozrósł się do zespołu liczącego ok. 40 chórzystów. Wszyscy pracują zawodowo lub studiują, ale znajdują czas na realizację swojej pasji, jaką jest wspólne śpiewanie. Na początku próby chóru odbywały się w toruńskim oddziale Caritas. Od lipca 2001 roku do września 2003 zespół prowadził działalność artystyczną pod patronatem kościoła akademickiego ojców Jezuitów, od września 2003 r. do grudnia 2011 r. - Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.

Nazwa ASTROLABIUM jest symbolem więzi chóru z grodem Kopernika. Na większości wizerunków toruński astronom przedstawiany jest z tym właśnie przyrządem w dłoni. Dla nas chórzystów nazwa ta jest wyrazem pragnień oraz wyzwań stojących przed nami, by nasze miasto rozsławiać w kraju i poza jego grancami, by stać się chlubą Torunia. O tym, że to się udaje może świadczyć medal Thorunium, wyróżnienie przyznane nam przez Prezydenta Miasta Torunia.

Od początku działalności Astrolabium uczestniczy czynnie w życiu kulturalnym Torunia, bierze udział w różnorodnych imprezach, festiwalach i konkursach w kraju i za granicą. Chór wykonuje zarówno utwory religijne, jak i świeckie, ludowe, czy z kręgu muzyki rozrywkowej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów współczesnych. Poza występami a capella chór bierze udział w wielu projektach wokalno-instrumentalnych.

Wykonawcy, kompozytorzy i dyrygenci, z którymi współpracował chór Astrolabium: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, orkiestra Capella Bydgostiensis, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestra Filharmonii Dowcipu, Inowrocławska Orkiestra Symfoniczna Pro Arte, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Wydziału Teologicznego UMK Tibi Domine, Chór Akolada, Chór Miasta Siedlce, Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Chór Akademii Muzycznej w Gdańsku, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego, chór Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego, Chór Młodzieżowy Gioia di Cantare, zespół Zakopower, Krzysztof Szydzisz, Miłosz Bembinow, Michał Nesterowicz, Łukasz Borowicz, Kai Bumann, Martin Gester, Mirosław Jacek Błaszczyk, Piotr Sułkowski, Massimiliano Caldi, Barry Epperley, Krzesimir Dębski, Maciej Żółtowski, Magdalena Cynk, Zbigniew Kozub, Gedymin Grubba.

Źródło: http://chorastrolabium.pl/   


Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, fot. Paweł KleinORKIESTRA SYMFONICZNA POLSKIEJ FILHARMONII BAŁTYCKIEJ IM. FRYDERYKA CHOPINA W GDAŃSKU
Orkiestra Symfoniczna powstała wraz z Filharmonią w roku 1945. Obecnie filharmonicy gdańscy należą do grupy wiodących orkiestr w Polsce, a Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku jest dynamicznym ośrodkiem muzycznym i miejscem znaczących wydarzeń o randze krajowej i międzynarodowej. Filharmonia Bałtycka gościła i współpracowała z wybitnymi światowymi zespołami, dyrygentami i solistami, takimi jak: Gewandhausorchester zu Leipzig, Orkiestra Symfoniczna Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga, Filharmonicy Moskiewscy, Bamberger Symphoniker, Orquesta Sinfonica de Madrid, Sinfonia Varsovia, The King's Singers, Sir Neville Marriner, Walery Giergiew, Riccardo Chailly, Paavo Järvi, Jesús López Cobos, Jurij Simonov, Herbert Blomstedt, Maxim Vengerov, Roman Kofman, Krzysztof Penderecki, Marc Minkowski, Jerzy Semkow, Witold Rowicki, Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Gabriel Chmura, Enoch von zu Gutenberg, Juozas Domarkas, Krystian Zimerman, Cyprien Katsaris, Nigel Kennedy, Shlomo Mintz, Arto Noras, Ivan Monighetti, Leonidas Kavakos, Konstanty Andrzej Kulka, Rafał Blechacz, Edward Auer, Piotr Paleczny, Ann Murray, Lucia Aliberti, Helen Bickers. Orkiestra Symfoniczna uczestniczyła w wielu krajowych i europejskich festiwalach muzycznych. Do znaczących wydarzeń artystycznych ostatnich lat można zaliczyć: 2005, Stocznia Gdańska, koncert Jeana-Michela Jarre'a z okazji 25-lecia powstania „Solidarności"; 2006, Stocznia Gdańska, rocznica Sierpnia '80, prawykonanie kantaty Jana A.P. Kaczmarka „Kantata o wolności"; 2009, w ramach Festiwalu „Solidarity of Arts" wykonanie pod batutą Sir Neville'a Marrinera „War Requiem" B. Brittena. Orkiestra zarejestrowała wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych CD/DVD. „War Requiem" Brittena (nagranie pod batutą Sir Nevilla Marrinera) otrzymała nominację do nagrody FRYDERYKA 2011. Ponadto nagrano VI Symfonię i koncert skrzypcowy Czajkowskiego pod batutą Maxima Vengerova, prawykonanie VIVO XXX Pawła Mykietyna (2010) oraz kantatę „Genesis" pod batutą Ernsta Van Tiela (2012).

Bilety w cenie 7 zł do nabycia:
CultureBox ul. Świętojańska 30 (pn.-pt. w godz. 10-20, sob. 11-20, niedz. 11-18)
www.ckgdynia.plwww.interticket.pl  oraz w miejscach i dniach wydarzeń festiwalowych od godz. 18

  • ikonaOpublikowano: 26.09.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze