Co nowego

Po XI sesji Rady Miasta Gdyni

W środę 26 sierpnia 2015 roku odbyła się XI sesja Rady Miasta Gdyni. Radni przyjęli 33 uchwały, jedną w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami odrzucili do czasu rozstrzygnięcia przetargu na firmę wywożąca odpady w mieście.
 

Przyjęto też sprawozdanie za rok 2014 realizacji „Programu opieki nad zabytkami Miasta Gdyni na lata 2011-2014."
 
Przyjęto między innymi uchwały:
 
- zmieniająca uchwałę Rady Miasta w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2015.
1. Ustala się dochody budżetu miasta, zgodnie z załącznikiem nr 1, na kwotę 1.305.307.293 zł, w tym:
- dochody bieżące 1.155.680.741 zł,
- dochody majątkowe 149.626.552 zł.
2. Ustala się wydatki budżetu miasta, zgodnie z załącznikiem nr 2, na kwotę 1.330.028.221 zł, w tym:
- wydatki bieżące 1.086.262.734 zł,
- wydatki majątkowe 243.765.487 zł.
 
Zmniejsza się o 2.676.397 zł dochody budżetu Miasta w wyniku:
Zwiększenia dochodów o 311.053 zł, w tym:
- Wpływy z najmu i refakturowania opłat za media w przebudowanym i zmodernizowanym budynku na terenie dawnej Stoczni Gdynia - Park Konstruktorów 165 804 zł
- Wpływy z opłat uczestników festiwalu Gdynia Open Festiwal (PPNT) 5 073 zł
- Wpływy z opłat jednostek samorządu terytorialnego za dzieci umieszczone w gdyńskich rodzinach zastępczych 99 110 zł
- Dochody placówek oświatowych 20 000 zł
- Część oświatowa subwencji ogólnej 12 000 zł
- Odszkodowanie dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej za uszkodzone okno połaciowe w budynku przy ul. Grabowo 2 6 266 zł
- Darowizna dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zadania Zespołu Doradztwa i Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych 2 800 zł
 
Zmniejszenia dochodów o 2.987.450 zł, w tym:
- Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych na dofinansowanie zadań:  
CIVITAS DYN@MO w wyniku zmiany harmonogramu realizacji zadania 60 583 zł
Pomorski Park Naukowo - Technologiczny - rozbudowa etap 3 i 4 na podstawie
nowego harmonogramu finansowania projektu 2 926 867 zł
 
Zmniejsza się o 2.676.397 zł wydatki budżetu Miasta w wyniku  zwiększenia wydatków o 3.298.849 zł, w tym na zadania:
- Utrzymanie obiektów sportowo - rekreacyjnych i bieżące utrzymanie
Gdyńskiego Centrum Sportu (w tym Hali Gdynia Arena) 1 252 207 zł
- Zwiększenie oferty przewozowej Zarządu Komunikacji Miejskiej obowiązującej do 1.04.2015r. 1 000 000 zł
- Działalność PPNT w budynku na terenie dawnej Stoczni Gdynia - Park Konstruktorów245 445 zł
- Uzupełnienie środków PPNT na realizację zadania Partycypacja 30 000 zł
- Organizacja festiwalu Gdynia Open Festiwal (PPNT) 5 073 zł
- Uzupełnienie środków na remonty budynków i zakup wyposażenia Urzędu Miasta 100 000 zł
- Składka członkowska za 2015 rok do Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk- Gdynia-Sopot 70 058 zł
- Miejski Kalendarz Imprez 237 500 zł
- Mecenat Kulturalny - nagrody Prezydenta Miasta (m.in. z okazji Dnia Bibliotekarza, Festiwalu Filmów Fabularnych itp.) 36 500 zł
- Koszty wykonania tablic i dowodów rejestracyjnych, druków prawa jazdy, znaków legalizacyjnych, nalepek kontrolnych itp. 150 000 zł
- Wypłaty odszkodowań z tytułu niewywiązania się miasta z obowiązku dostarczenia lokalu socjalnego 150 000 zł
- Nagrody dla najlepszych funkcjonariuszy gdyńskiej Policji 13 000 zł
- Naprawa uszkodzonego okna połaciowego w budynku przy ul. Grabowo 2 - środki z odszkodowania dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej 6 266 zł
- Zadania Zespołu Doradztwa i Aktywizacji Zawodowej Osób Niepełnosprawnych - środki z darowizny 2 800 zł
 
- zmniejszenia wydatków o 5.975.246 zł, w tym:
Zadania dofinansowane z budżetu Unii Europejskiej i innych źródeł zagranicznych:
- Pomorski Park Naukowo - Technologiczny - rozbudowa etap 3 i 4 na podstawie nowego harmonogramu finansowania projektu 5 135 522 zł
- Podatek VAT od wydatków inwestycyjnych na Gdyńską Szkołę Filmową 839 724 zł
 
- zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia wspólnych zasad realizacji projektu: „Invest in Pomerania" z Gminą Miasta Sopotu i Gminą Miasta Słupska, Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną Sp. z o.o., Pomorską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Słupsku, Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o. i Agencją Rozwoju Pomorza S.A.,
Inicjatywa „Invest in Pomerania" powstała w 2011 roku jako element projektu "System Promocji i Informacji Gospodarczej Województwa Pomorskiego" realizowanego przez Marszałka Województwa Pomorskiego od 2009 roku. „Invest in Pomerania" to nowy system obsługi i pozyskiwania inwestycji zewnętrznych w woj. pomorskim. Umożliwia ścisłą współpracę podmiotów odpowiedzialnych za obsługę inwestorów zagranicznych w regionie, wyeliminowanie powtarzalnych działań a w rezultacie powoduje bardziej efektywne przyciąganie nowych inwestycji. Wyżej wymieniony projekt wraz z inicjatywą „Invest in Pomerania" tworzy sprawdzone i pozytywnie oceniane rozwiązanie systemowe zapewniające sprawną obsługę napływających na Pomorze inwestycji. W związku z powyższym uzyskał zgodę Zarządu Województwa Pomorskiego na przedłużenie jego trwania do dnia 30 września 2015 roku. Działania projektowe sfinansowane zostaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w RPO WP 2007-2013. Zmiana pierwotnej uchwały Rady Miasta Gdynia z dnia 26 września 2012 roku wynika z prośby skierowanej przez Marszałka Województwa Pomorskiego o dodatkowe zaangażowanie finansowe Gminy Gdynia w ww. projekt. Stanowić ono będzie uzupełnienie środków przyznanych na ww. projekt z EFRR i umożliwi jego realizację w okresie przejściowym do czasu wdrożenia działań projektowych w nowym okresie programowania.

- zmiany statutu jednostki budżetowej "Zarząd Dróg i Zieleni".
Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych jest zadaniem prezydenta miasta. Wynika to wprost z ustawy o samorządzie gminnym. Z kolei jak wynika z treści ustawy o pracownikach samorządowych czynności z zakresu prawa pracy wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych wykonuje również prezydent miasta. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy kierownicy jednostek organizacyjnych zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, na zasadach i w trybie w niej przewidzianym. Przedmiotowa ustawa nie przewiduje pojęcia "kadencyjności" w ramach umów o pracę zawieranych w trybie art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych. Brak jest zatem podstaw do zawierania umów o pracę na czas trwania kadencji z pracownikami samorządowymi, którzy ani nie są zatrudniani na podstawie wyboru  ani na podstawie powołania. Dlatego też zapis § 5 ust. 5 statutu ZDiZ mówiący o tym, że kadencja dyrektora ZDiZ trwa 4 lata, jest niezgodny z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych.
Powołana ustawa - w przeciwieństwie do § 5 ust. 6 statutu ZDiZ - nie zawiera sformułowania o ogłoszeniu konkursu na wyłonienie kandydata na kierownika gminnej jednostki organizacyjnej. W ustawie tej jest natomiast umowa o naborze kandydatów na wolne kierownicze stanowiska urzędnicze, przy czym ustawa ta określa trzy etapy takiego naboru : ogłoszenie o naborze ( art. 13 cyt. ustawy), rozstrzygnięcie merytoryczne (art. 14 cyt. ustawy) oraz podanie do publicznej wiadomości wyników naboru (art. 15 cyt. ustawy). Skoro przedmiotowa ustawa w pełny sposób reguluje kwestie naboru kandydatów na wolne kierownicze stanowiska urzędnicze, to tylko ta ustawowa regulacja powinna być stosowana, a nie cząstkowa regulacja statutowa, nieodpowiadająca przy tym cytowanej treści ustawowej. Tak więc również i zapis § 5 ust. 6 statutu ZDiZ należało usunąć z treści § 5 tego statutu, bo Prezydent Miasta Gdyni - jako bezpośredni przełożony Dyrektora ZDiZ w Gdyni - ma prawo decydować o naborze kandydatów na stanowisko na podstawie reguł wyczerpująco określonych w ustawie o pracownikach samorządowych.

- przyjęcia zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie modernizacji źródeł ciepła w budynkach należących do osób fizycznych i wspólnot mieszkaniowych w ramach konkursu „Czyste powietrze Pomorza - edycja 2015".
Sejmik Województwa Pomorskiego uchwałą 13 z dnia 25 listopada 2013r. zatwierdził „Program ochrony powietrza dla strefy pomorskiej na lata 2013-2016 z perspektywą na lata następne", w związku przekroczeniem dopuszczalnych norm pyłu zawieszonego PM 10 oraz benzo(a) pirenu. Program ochrony powietrza dla strefy pomorskiej, jako akt prawa miejscowego, służy do osiągnięcia standardów jakości powietrza, tj. obniżenia co najmniej do poziomów dopuszczalnego lub docelowego stężenia zanieczyszczeń zgodnie z art. 91 ustawy Prawo ochrony środowiska. Ponieważ na terenie Gmina Miasta Gdyni normy te są przekroczone zasadne jest wspieranie ograniczenia emisji ze źródeł energetycznego spalania paliw do celów grzewczych w indywidualnych systemach, który doprowadzić ma do uzyskania konkretnego i niezbędnego do poprawy jakości powietrza efektu ekologicznego oraz obniżenia poziomu zanieczyszczenia pyłem zawieszonym PM10 poniżej poziomów dopuszczalnych. Program wspierający ograniczanie niskiej emisji „Czyste powietrze Pomorza" ogłoszony przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku (zwany dalej WFOŚiGW) realizowany był dotychczas na terenie całego województwa pomorskiego z wyłączeniem gmin aglomeracji trójmiejskiej w tym Gminy Miasta Gdyni. W sytuacji, gdy WFOŚiGW ponownie dopuścił w 2015r możliwość przystąpienia do konkursu gmin dotychczas wyłączonych z możliwości ubiegania się o dodatkowe środki finansowe zasadne jest przystąpienie do konkursu Gminy Miasta Gdyni. Przyłączenia do miejskiej sieci budynków objętych zadaniem, leżących wzdłuż Al. Zwycięstwa będą realizowane prawdopodobnie dopiero w 2017r., dlatego też termin realizacji konkursu „Czyste powietrze Pomorza - Gdynia 2015r." ulega wydłużeniu do 2017r. Jest to podyktowane wymogami programu POIiŚ, z którego będzie finansowana budowa ciepłociągu w Al. Zwycięstwa. Zaproponowane terminy realizacji projektu uzyskały wstępną zgodę władz WFOŚiGW.

 
Projekty wszystkich uchwał dostępne są pod adresem http://www.gdynia.pl/bip/rada/sesje/8146_105056.html

  • ikonaOpublikowano: 27.08.2015 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze