Co nowego

Gdynia od 12 lat w Unii Europejskiej

Mija właśnie 12 lat, odkąd Polska przystąpiła do Unii Europejskiej. Lata te były czasem intensywnego rozwoju Gdyni i całego Trójmiasta. Dzięki unijnemu wsparciu powstało wiele imponujących inwestycji. Poniżej przedstawiamy zestawienie obecnie realizowanych projektów, których finansowanie - częściowo lub w całości - pochodzi ze środków UE.

Dokończenie budowy Trasy Kwiatkowskiego, Droga Różowa, ogromne zmiany w Porcie Gdynia, rozwój proekologicznego transportu publicznego, wreszcie powstanie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, Gdyńskiego Centrum Filmowego czy Muzeum Emigracji. Wszystkie te projekty i dziesiątki innych nie powstałyby (lub ich efekt końcowy nie byłby tak spektakularny) bez unijnego wsparcia.

Rok 2016 jest w kontekście wydatków z funduszy unijnych rokiem przejściowym. Trwają właśnie rozliczenia projektów zakończonych w poprzednim rozdaniu finansowym oraz przygotowania wniosków do nowej perspektywy. Obecnie realizowane są mniejsze projekty, których wybrane przykłady prezentujemy poniżej.

W Gdyni trwa właśnie 7 projektów miękkich finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Są wśród nich te skupione na aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych oraz młodzieży opuszczającej pieczę zastępczą. Finansowane są również granty dla innowatorów społecznych oferujących nowe rozwiązania praktycznej nauki zawodu. ecoZAWÓD z kolei to projekt na rzecz dostosowania systemów kształcenia zawodowego do wyzwań zielonej gospodarki.

Wśród projektów dotyczących rozwoju mobilności i poprawy jakości transportu publicznego znalazł się m.in. CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility). Wdraża on nowoczesne rozwiązania w dziedzinie mobilności. Dzięki niemu Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zakupiło m.in. superkondensatorowy zasobnik energii oszczędzający energię z hamowania rekuperacyjnego oraz 2 trolejbusy Solaris Trollino wyposażone w baterię litowo-jonową. Kolejny projekt to LIPTIC (Electrification of Public Transport in Cities). Jego celem jest optymalizacja infrastruktury i taboru elektrycznego dla redukcji kosztów i zużycia energii elektrycznej. PKT Gdynia dzięki zakupionemu w ramach projektu oprogramowaniu zwiększy efektywność odzysku energii hamowania i obniży zużycie energii elektrycznej na sieci. Trwa także projekt zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery dzięki zakupowi 10 autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG. Projekt FLOW z kolei stawia na rozwój ruchu pieszego i rowerowego jako efektywnych sposobów zmniejszenia zatłoczenia na drogach.

Ważny przedsięwzięciem wspieranym przez Unię Europejską jest NORDA - Północny Biegun Wzrostu. Forum Terytorialne Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów NORDA zrzesza Gdynię i gminy Północnych Kaszub. Powstało dla osiągnięcia ich większej spójności społecznej i gospodarczej. W ramach projektu opracowano m.in. studium wykonalności dla połączenia drogowego Portu Gdynia z siecią dróg krajowych. Stworzono strategię marki oraz plan komunikacji marketingowej i program zintegrowanego marketingu gospodarczego. Utworzono także bazy gruntów inwestycyjnych wraz z ofertą inwestycyjną.

Wykorzystanie korytarzy sieci bazowej TEN-T dla dobrobytu, wzrostu i spójności to projekt wspierający rozwój transportu w kierunkach północ-południe oraz wschód-zachód. Dzięki niemu zdiagnozowano warunki rozwoju i potencjału Gdyni jako kluczowego węzła transportowego Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz stworzono jego model zarządzania.

Realizowanych jest również 6 projektów w ramach programu ERASMUS +, który wspiera mobilność uczniów i kadry w ramach kształcenia zawodowego. Organizowane są wymiany międzynarodowe, zagraniczne praktyki zawodowe i spotkania integracyjno-edukacyjne. Projekt Move up to be healthy and happy (Ruszaj się aby być zdrowym i szczęśliwym) z kolei proponuje atrakcyjne lekcje wychowania fizycznego, warsztaty i ćwiczenia ze znanymi sportowcami zachęcające młodych gdynian do prowadzenia zdrowego stylu życia.

Łączna kwota realizowanych obecnie w mieście projektów ze wsparciem UE to 36 135 023 zł. Dofinansowanie unijne wyniosło 33 232 990 zł.

  • ikonaOpublikowano: 01.05.2016 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze