Co nowego

Gdynia ważnym punktem Nowego Szlaku Jedwabnego. Wizyta chińskich inwestorów

We wtorek 28 czerwca 2016 r. rozpoczęła się w Gdyni oficjalna wizyta studyjna inwestorów chińskich, chcących nawiązać współpracę w ramach strategii Nowego Szlaku Jedwabnego.

Jiang Jiaxin – Dyrektor Zarządzający China & Poland Investment Development Company Ltd i Xu Xianglin – Dyrektor Stowarzyszenia Przyjaźni Polska-Chiny, fot. Michał Kowalski

Wizytę zainaugurowało spotkanie w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii przy ul. Czechosłowackiej. Obecni na nim byli przedstawiciele władz Gdyni - z wiceprezydent Katarzyną Gruszecką-Spychałą na czele, członkowie zarządu i przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, politycy i przedsiębiorcy. Stronę chińską reprezentują: Xu Xianglin - Dyrektor China & Poland Friendship Association, Jiang Jiaxin - Dyrektor Zarządzający China & Poland Investment Development Company Ltd oraz Peter Kisielewski - Dyrektor ds. Współpracy Międzynarodowej Novara Energy.

Wizyta chińskich gości w Trójmieście potrwa do piątku 1 licpa. Ma ona na celu połączenie potencjału Trójmiasta i tutejszych firm w staraniach o realizację projektów związanych z Nowym Jedwabnym Szlakiem. Chińska delegacja odwiedzi także lotnisko w Kosakowie, Port Morski w Gdyni, siedzibę spółki PKP Cargo S.A. w Gdyni, a także Gdański Park Naukowo-Technologiczny i siedziby wybranych spółek w Gdańsku.

Xu Xianglin – Dyrektor Stowarzyszenia Przyjaźni Polska-Chiny na spotkaniu poświęconemu Nowemu Szlakowi Jedwabnemu, fot. Michał Kowalski

Nowy Jedwabny Szlak to chińska koncepcja utworzenia sieci dróg lądowych i morskich do Europy, która jest głównym partnerem handlowym Chin. Składa się z trasy lądowej i morskiej (Nowy Morski Jedwabny Szlak). Transkontynentalna trasa kolejowa wschód-zachód ma przebiegać przez terminale kolejowe w Polsce (Warszawa, Łódź). W naszym kraju planowane jest także umiejscowienie multimodalnych (kolejowo-drogowych) węzłów transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk - północ-południe. Z kolei Nowy Morski Jedwabny Szlak leży w strefie zaplecza portów w Gdyni i Gdańsku (gateway korytarza Bałtyk-Adriatyk) i prowadzić ma do portów w Atenach i Wenecji.

Korzyści dla miast i regionów leżących wzdłuż Nowego Szlaku Jedwabnego są oczywiste. Porty morskie - szczególnie Gdynia i Gdańsk - stoją przed szansą uzyskania statusu portów globalnych, najważniejszego hubu portowego na Bałtyku. Gdynia (port i miasto) intensywnie przygotowują się do takiego scenariusza. Rozwija swój potencjał logistyczny: port morski, port kolejowy, obszar funkcjonalny „Dolinę Logistyczną" i gdyńską Podstrefę Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W przygotowaniu jest również port lotniczy. Pozyskanie partnerów chińskich nada prowadzonym inwestycjom wymiar globalny.

Na pierwszym planie wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała i poseł na sejm RP Dorota Arciszewska-Mielewczyk na spotkania w ramach Nowego Szlaku Jedwabnego, fot. Michał Kowalski

Jiang Jiaxin – Dyrektor Zarządzający China & Poland Investment Development Company Ltd na spotkaniu poświęconemu Nowemu Jedwabnemu Szlakowi, fot. Michał Kowalski

Jarosław Szponarski – Zastępca Dyrektora Biura Przygotowania Inwestycji PSSE przedstawia Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną, fot. Michał Kowalski

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka - Spychała prezentuje miasto Gdynię, fot. Michał Kowalski

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka - Spychała prezentuje miasto Gdynię, fot. Michał Kowalski

fot. Michał Kowalski

  • ikonaOpublikowano: 28.06.2016 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze