Co nowego

Rewitalizacja miast portowych. Komitet Regionów przyjmuje postulaty radnego Gdyni

Stanisław Szwabski, fot. materiały prasowe Komitetu Regionów"Rewitalizacja miast i portów ma kluczowe znaczenie dla pokonania pokryzysowej stagnacji i dla światowej restrukturyzacji przemysłu" - mówi gdyński radny i członek Komitetu Regionów UE Stanisław Szwabski. W środę w Brukseli członkowie Europejskiego Komitetu Regionów przyjęli opinię autorstwa przedstawiciela gdyńskiego samorządu ws. rewitalizacji miast oraz terenów portowych. Teraz w formie oficjalnego dokumentu komitetu trafi ona do Komisji Europejskiej.
 
Podczas obrad Sesji Plenarnej członkowie Komitetu Regionów z niepokojem stwierdzili, że Agenda Miejska, kluczowa dla funkcjonowania i rozwoju miast w UE, w niedostatecznym stopniu uwzględnia zróżnicowanie geograficzne i funkcjonalne miast, w tym specyficzne problemy rozwojowe miast portowych. Zatem ważne jest  by w dalszych pracach nad wdrożeniem agendy miejskiej i paktu amsterdamskiego uwzględnić te aspekt. Porty oraz firmy związane z gospodarką morską i ich różnorodne funkcje są ważnym atutem, który trzeba wzmocnić w ich wymiarze gospodarczym, kulturowym i środowiskowym z korzyścią dla wszystkich obywateli i społeczności lokalnych - podkreślał Stanisław Szwabski i wezwał UE oraz państwa członkowskie do tego, by we współpracy z samorządami lokalnymi położyły nacisk na finansowanie inwestycji w miastach lub miejscowościach portowych.
 
I właśnie przykład Gdyni, może być wzorem dla innych. Przed kilku laty zostałem poproszony przez Europejski Komitet Ekonomiczno Społeczny o zaprezentowanie „gdyńskiego sukcesu" delegacji chorwackiej. Nasi  koledzy bardzo obawiali się o swój przemysł stoczniowy, stąd ich zainteresowanie możliwymi rozwiązaniami. Poszczególne fragmenty Stoczni Gdynia zostały nabyte przez nowych właścicieli, zaś cały obszar objęto Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną, tworząc z czasem Bałtycki Port Nowych Technologii. Strefa podjęła się modernizacji i rozbudowy infrastruktury, a przede wszystkim doprowadziła do kooperacji firm, które rozpoczęły działalność na terenie BPNT. Wszystkie te działania zostały przeprowadzone z dużym sukcesem - zauważa Szwabski.
 
Dlatego potrzebne jest wsparcie przez KE, głównie w postaci tworzenia ram prawnych, ale także nowych instrumentów finansowych, przedsięwzięć służących poprawie dostępności zaplecza z istniejących oraz projektowanych portów. Kolejnym krokiem może być poprawa połączeń obszarów oddalonych i wyspiarskich, poprzez modernizację istniejących. Konieczna wydaje się także budowa nowych powiązań transportowych w ramach TEN-T i TEN-R, przy uwzględnieniu potrzeb miast portowych w dziedzinie transportu miejskiego i regionalnego.
 
Przypomnijmy, że Europejski Komitet Regionów jest organem doradczym. Zasiadają w nim przedstawiciele samorządów lokalnych i regionalnych wszystkich 28 państw członkowskich Unii Europejskiej.

fot. materiały prasowe Komitetu Regionów

  • ikonaOpublikowano: 09.02.2017 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze