1000 (600) 2011-04-29 - 2011-05-05

Kanał portowy - głęboki jak nigdy

„Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia" to jedna z najważniejszych realizowanych w ciągu ostatnich lat inwestycji w gdyńskim porcie. Współfinansowana była przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie wyniosło prawie 54 mln zł.
Podstawowym celem projektu było zwiększenie wielkości dopuszczalnego zanurzenia dla statków oraz poprawa warunków nawigacyjnych w Porcie Gdynia. W ramach zrealizowanej inwestycji wykonano prace czerpalne w Kanale Portowym, pogłębiono i zwiększono średnicę obrotnic portowych, przebudowano sześć nabrzeży, pogłębiono dno przy nabrzeżach oraz przebudowano Głowicę Ostrogi Pilotowej.
Przebudowa Kanału Portowego przez jego pogłębienie do docelowej głębokości 13,5 m pozwala na obsługę statków o całkowitym zanurzeniu do 13 metrów przy nabrzeżu Holenderskim i 12,7 metra przy Nabrzeżu Helskim I. Uzyskano również znaczące zwiększenie głębokości przy nabrzeżach Francuskim, Norweskim i Słowackim. Dalsze plany rozwoju portu zakładają budowę i przebudowę kolejnych nabrzeży umożliwiających wykorzystanie uzyskanej głębokości 13,5 metrów. Efektem przebudowy konstrukcji Ostrogi Pilotowej jest zwiększenie szerokości wejścia wewnętrznego do portu do 98 metrów na głębokości maksymalnej 13,5 m, co pozwala na bezpieczniejsze manewrowanie statków o większej szerokości.
W wyniku realizacji inwestycji pogłębiono i zwiększono również średnice obrotnic portowych. W rezultacie osiągnięto większe bezpieczeństwo podczas wykonywania manewrów oraz możliwość obsługi większych statków - o zanurzeniu do 13 m i długości około 200 m na Obrotnicy nr 2 i długości około 250 m na Obrotnicy nr 3.
Zrealizowana inwestycja stanowi kolejny etap rozwoju Portu Gdynia. Była niezbędna do rozpoczęcia kolejnych, które będą sukcesywnie realizowane zgodnie ze „Strategią Rozwoju Portu Gdynia do roku 2015".  

ikona