22 grudnia zakończyła się pewna era w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Od tego dnia po ulicach Gdyni jeżdżą wyłącznie autobusy i trolejbusy niskopodłogowe. To symboliczny moment, jednak dla pasażerów praktycznie niezauważalny, ponieważ zmiana miała charakter kosmetyczny. Do tej pory pojazdy niskopodłogowe stanowiły już ponad 97% taboru w sieci ZKM w Gdyni, a ostatnie 3 średniopodłogowe autobusy marki Mercedes i 2 trolejbusy marki Jelcz obsługiwały jedynie krótsze linie w godzinach szczytu. ZKM w Gdyni rozpoczął wymianę taboru wysokopodłogowego na niskopodłogowy już w 1995 roku. Wtedy pojawiły się w Gdyni pierwsze autobusy marki Jelcz-Mercedes. W 2001 roku na gdyńskich trasach wprowadzono pierwszy trolejbus niskopodłogowy. Ważnym momentem w historii gdyńskiej komunikacji był dzień 22 czerwca 2007 roku. Wówczas odbył się ostatni liniowy kurs autobusu marki Ikarus. Po tej dacie gdyńska komunikacja miejska stała się praktycznie niskopodłogowa - pojazdy średniopodłogowe wyjeżdżały na trasy jedynie w godzinach najwyższego obłożenia. Obecnie w sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni eksploatowanych jest 328 pojazdów niskopodłogowych: 132 autobusów standardowych; 81 trolejbusów standardowych; 3 autobusy 15-metrowe; 96 autobusów przegubowych; 16 midibusów. By przypomnieć sobie, jak podróżuje się pojazdem wysokopodłogowym, trzeba będzie poczekać na kolejny sezon funkcjonowania gdyńskiej zabytkowej linii trolejbusowej nr 326. Opublikowano: 03.01.2013 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (m.omachel@gdynia.pl)