Z dniem 31 grudnia 2012 r. znowelizowano ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Nowela wprowadza następujące ułatwienia dla osób wykonujących obowiązek meldunkowy:- brak konieczności wcześniejszego wymeldowania się w jednym urzędzie, by w drugim urzędzie móc się zameldować; dokonując zameldowania w Gdyni - wystarczy wskazać adres, z jakiego ma nastąpić wymeldowanie;- brak obowiązku podawania informacji o wykształceniu i obowiązku wojskowym, a co za tym idzie - osoby, podlegające obowiązkowi wojskowemu, nie muszą już przedkładać książeczki wojskowej;- termin na zgłoszenie nowego meldunku wydłużył się do 30-tu dni (poprzednio były 4 dni);- dopełnienie formalności meldunkowych możliwe jest przez pełnomocnika, legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem;- dla obywateli polskich oraz obywateli Unii Europejskiej zniesiono obowiązek zameldowania się na pobyt czasowy nieprzekraczający 3-ch miesięcy, przy czym dla tychże obywateli zniesiono sankcje karne za niedopełnienie obowiązku meldunkowego;- „zniknął" obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów (dotychczas osoby, przebywające w pensjonatach, hotelach itp. zakładach, musiały się meldować u kierownika danej placówki, zaś osoby, wypoczywające u rodziny czy znajomych - w urzędzie, o ile ich pobyt przekraczał 30 dni).Nowelizacja przewiduje także zniesienie obowiązku meldunkowego z początkiem stycznia 2016 r. Opublikowano: 14.02.2013 00:00 Autor: Sylwia Szumielewicz - Tobiasz (s.szumielewicz@gdynia.pl)