1094 (694) 2013-04-05 - 2013-04-11

Węzeł transportowy przy gdyńskim dworcu turbiną napędową miasta

Gdynia realizuje europejski projekt ENTER.HUB (European Network exploiting Territorial Effects of Railway Hubs and their Urban Benefits). Jego celem jest promocja węzłów kolejowych o znaczeniu regionalnym jako siły napędowej dla zrównoważonego, ekonomicznego, kulturalnego i społecznego rozwoju miast średniej wielkości. Taką „turbiną" ma być węzeł transportowy przy dworcu w Gdyni Głównej.

W projekcie udział bierze 10 miast i dwa regiony z dziewięciu różnych państw: Włochy - Reggio Emilia (lider projektu), Francja - Creil, Szwajcaria - Lugano, Niemcy - Rostock, Ulm, Polska - Gdynia, Łódź, Szwecja - Orebro, Wielka Brytania - Preston, Portugalia - Porto, Hiszpania - Ciudad Real, Girona.
W gdyńskim zespole zadaniowym są pracownicy: Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje realizację projektu, Biura Rozwoju Miasta, Biura Planowania Przestrzennego, Zarządu Komunikacji Miejskiej. Dołączą do nich kolejni interesariusze. Miasta partnerskie będą realizowały zadania uzależnione od roli ich węzła w sieci transportowej. Mogą to być np.: poprawa funkcjonowania transportu publicznego w okolicy węzła (Łódź), poprawy jego wizerunku (Ulm), rozwoju usług logistycznych w węźle (Orebro). Węzeł transportowy na dworcu w Gdyni Głównej będzie miał strategiczną rolę w przedstawieniu atutów miasta. Zespół zadaniowy opracuje koncepcję zagospodarowania terenu węzła w sposób, który zapewni lepszą informację i ułatwi dostęp do istotnych z punktu widzenia gospodarczego, turystycznego, kulturowego i usługowego miejsc. Dzięki projektowi węzeł ma szansę przyczynić się do pozyskania nowych inwestorów dla Gdyni. Istotną rolę w koncepcji stanowi ograniczenie barier dla osób z trudnościami w poruszaniu się.
Projekt, prowadzony w ramach programu URBACT II, potrwa 27 miesięcy i zakończy się w kwietniu 2015 r. Jego całkowity koszt to niecałe 717,5 tys. euro, w tym prawie 41 tys. euro zostało przeznaczone na realizację gdyńskiej części. 

ikona