1124 (724) 2013-11-22 - 2013-11-28

Nowy terminal promowy w gdyńskim porcie

15 listopada w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisano z firmą Tebodin Poland Sp. z o.o. umowę na wykonanie projektu nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim gdyńskiego portu. Obejmuje ona wykonanie projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego budowy terminalu wraz z pracami towarzyszącymi oraz pełnieniem nadzoru autorskiego. Wartość ponad 3 miliony złotych brutto.
Projekt pod nazwą „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia", oprócz remontu nabrzeża, dotyczy także budowy dworca promowego oraz magazynu dla ładunków wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych, o łącznej powierzchni ok. 450 m². Przy terminalu powstanie ogólnodostępny parking dla 100 samochodów osobowych. Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe, do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).
Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II, w Basenie VIII. Atutem nowej lokalizacji terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim będzie bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce pozwoli również obsługiwać większe jednostki.
Stena Line bardzo efektywnie współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku. Podpisanie umowy z projektantami nowego terminalu promowego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. to kolejny krok w naszych relacjach. Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają imponującą pojemność frachtową 4100 metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1300 pasażerów. Dodatkowo, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs o nawet 30 minut. To z kolei może wpływać na oszczędność paliwa i energii. Połączenie kolejowe da możliwość rozwoju transportu intermodalnego na naszej linii. Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Liczymy też, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście." - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o.o. 

ikona