1132 (732) 2014-01-31 - 2014-02-06

Port Gdynia kupił nabrzeże Gościnne, by przyjmować olbrzymy

Zarząd Morskiego Portu Gdynia kupił od Stoczni Marynarki Wojennej nabrzeże Gościnne. W najbliższych latach jego część zostanie wyburzona, by zwolnić miejsce na poszerzenie tzw. obrotnicy. Dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wchodzić większe statki - o maksymalnej długości dochodzącej do 384 m.

Umowę, opiewającą na kwotę 12,7 mln zł netto, podpisano 27 stycznia 2014 roku. W ręce Zarządu Morskiego Portu Gdynia trafiło ponad 240 metrów bieżących nabrzeża Gościnnego. Biorąc pod uwagę tendencje w gospodarce światowej, która stawia na transport kontenerowy, jedyną szansą rozwoju Portu jest umożliwienie zawijania do Gdyni kontenerowców obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z portami azjatyckimi.

Dzięki zakupowi i wyburzeniu nabrzeża Gościnnego, średnica obrotnicy wzrośnie do 480 metrów, co umożliwi obsługę statków o długości 384 metrów i ładowności około 12 tysięcy TEU. Szacunkowy koszt robót budowlanych i czerpalnych, wraz z kosztem nabycia nabrzeża, wynosi ok. 110 mln zł. Inwestycja ta, jako część przedsięwzięcia obejmującego również pogłębienie akwenów portowych do 16 metrów (obecnie 13,5 metrów), została przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zgłoszona do dofinansowania z funduszy unijnych w latach 2014-2020.

Co istotne, transakcja sprzedaży nabrzeża Gościnnego i przeniesienia lokalizacji doku pływającego nie ograniczy zdolności produkcyjnych Stoczni Marynarki Wojennej. Zmiany te wpisują się bowiem w realizowany przez stocznię proces restrukturyzacji majątkowej firmy.

Port

ikona