Pierwsza tablica zmiennej treści - element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar - stanęła przy ulicy Morskiej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską). Prezentacja urządzenia odbyła się we wtorek 18 marca 2014 r.Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie. Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni. Tablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu: - o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia), - o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe), - o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.), - o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych. Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej. Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego. Całość Tristar w liczbach Gdynia Gdańsk Sopot 2 Centra Zarządzania Ruchem 1 1 0 152 Sygnalizacje świetlne 60 78 14 675 Pojazdy transportu zbiorowego 325 350 0 496 km kabli użytych do realizacji 220 241 35 137 km kanalizacji teletechnicznej 60 60 17 150 km kabli światłowodowych 65 65 20 61 Szybkoobrotowych kamer z zoomem optycznym 19 36 6 200 Przełączników sieciowych w węzłach transmisyjnych i Centrach Zarządzania Ruchem 80 103 17 172 Szafki pomiarowo-zasilająco-teleinformatyczne 69 88 15 2226 Sygnalizatorów ulicznych świetlnych i dźwiękowych 704 1382 140 12 Stacji pogodowych badających warunki panujące na drodze 4 7 1 35 Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (kamery rozpoznające tablice rejestracyjne) 15 16 4 23 Rejestratory przekroczenia prędkości 7 14 2 19 Tablic informacji parkingowej, przekazujących dane o kilku parkingach jednocześnie 5 10 4 24 Znaki informacji parkingowej 2 14 8 73 Tablic informacji pasażerskiej na przystankach 34 35 4 22 Terminale informacji pasażerskiej 7 15 0 18 Tablic zmiennej treści 8 10 0 8 Znaki zmiennej treści 5 3 0 242 Wysokie konstrukcje wysięgnikowe 80 132 30 679 Maszty niskie 250 340 89Okres realizacji: 20.02.2012 r. / 30.11.2014 r. Koszt inwestycji: 133 481 444,49 zł brutto; w tym Gdynia - 57 833 992,83 zł brutto, Gdańsk - 68 902 197,46 zł brutto, Sopot - 6 745 254,20 zł brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 85%. Umowny termin zakończenia robót:- Etap I, II - prace zakończone i odebrane; - Etap III i IV - umowny termin zgłoszenia gotowości do odbioru 28.06.2014 r.;- Pomiary ruchu i 3-miesięczny okres regulacji systemu sterowania ruchem związany z odbiorem końcowym etapu III i IV;Odbiór ostateczny inwestycji ok. 30.11.2014 r.W Gdyni włączonych do systemu jest obecnie 47 skrzyżowań z 60 objętych umową podstawową:a)15 (z 18) na ul. Morskiej;b)10 (wszystkie) na ul. Wielkopolskiej;c) 3 (wszystkie) na ul. 10 Lutego;d)11 (wszystkie) na al. Zwycięstwa;e) pozostałe na Władysława IV i Śląskiej.Dodatkowo, w ramach zamówienia uzupełniającego zostanie włączonych kolejne 12 skrzyżowań.W całym Trójmieście zostało włączonych do systemu 90 skrzyżowań. W Gdańsku, na al. Zwycięstwa od skrzyżowania z ulicą Chodowieckiego poprzez Al. Grunwaldzką aż do granicy z Sopotem. W samym Gdańsku dodatkowo poza głównym ciągiem włączono do systemu skrzyżowania w Oliwie od Al. Grunwaldzkiej ciąg ulic Opata J. Rybińskiego, Stary Rynek Oliwski, Spacerowa do skrzyżowania z ul. Karwieńską oraz na ul. Hallera. Na obszarze Sopotu, poza al. Niepodległości, do systemu włączone są skrzyżowania z ul. 3 Maja. Dalej w kierunku Gdyni, od granicy z Sopotem włączono skrzyżowania na al. Zwycięstwa, poprzez Śląską, ul. 10 Lutego aż do skrzyżowania Morska-Zbożowa. Istotny odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Lotników do Nowowiczlińskiej oraz ul. Morskiej podlega obecnie kalibracji.Zdaniem wykonawcy - spółki Qumak: pomimo trwającej kalibracji systemu, zauważalna jest już większa płynność jazdy. Skutkuje to zmniejszeniem natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta a jednocześnie większą liczbą aut na drodze przelotowej Gdynia-Sopot-Gdańsk. Dlatego konieczna jest ciągła regulacja oprogramowania.fot. Sylwia Szumielewicz-Tobiasz Opublikowano: 20.03.2014 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (m.omachel@gdynia.pl)