1188 (888) 2015-04-03 - 2015-04-09

Po VII sesji Rady Miasta

W środę 25 marca 2015 roku odbyła się VII sesja Rady Miasta. Radni przyjęli 24 uchwały, w tym dwie wniesione w trybie nadzwyczajnym. Z porządku obrad na prośbę wnioskodawcy zdjęto dwa projekty uchwał.

Obradom przysłuchiwali się samorządowcy z Ukrainy - delegacja przyjechała do Gdyni w ramach programu "Przygotowanie ukraińskich samorządów do wdrożenia reform decentralizacyjnych i stowarzyszenia z UE".

Przyjęto uchwały m.in. w sprawach:

 

- udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni.

W budżecie Miasta Gdyni na 2015 r. na dotacje na prace konserwatorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru, zaplanowane zostały środki w wysokości 832 127 zł. Wpłynęły łącznie 24 wnioski. 3 nie spełniały warunków formalnych. Po analizie pozostałych 20 wniosków i uwzględniając środki finansowe będące do dyspozycji, proponuje się rozpatrzyć pozytywnie w całości lub częściowo 11 wniosków. Dofinansowany ma być ściśle określony etap lub całość prac.

Proponuje się przyznać dotacje na prace remontowe, które są konieczne ze względu na zły stan techniczny budynków, w szczególności na remonty balkonów, oraz na prace, które są bardzo pilne i mają znaczenie dla wizerunku miasta (elewacje kamienic w złym stanie na terenie Śródmieścia).

Przewidziano dofinansowanie prac wykorzystując całe dostępne środki, rozdzielając je pomiędzy uprawnionych wnioskodawców. Dla budynków wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków proponuje się zmniejszyć wysokość dofinansowania z 75 % na 60 % kwoty określonej w kosztorysie, dla budynków położonych na obszarach zabytkowych proponuje się zmniejszyć wysokość dofinansowania z 50 % do 45 % i z 30 % na 25% kwot określonych w kosztorysach, pozostawiając możliwość wykorzystania pełnej kwoty i stopnia dofinansowania zgodnie z regulaminem, czyli 75 %, 50 % i 30 % ostatecznych kosztów prac konserwatorskich. W jednym przypadku (wniosek nr 6) dotację określono kwotą 80 000,00 zł.

 

- zmieniająca Uchwałę Rady Miasta w sprawie ustalenia przepisów porządkowych dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

W związku z przeniesieniem Centrali Ruchu ZKM w Gdyni do budynku przy ul. 10 Lutego, niezbędne jest dostosowanie do nowej sytuacji zapisów przepisów porządkowych w kwestii udzielania informacji o rzeczach znalezionych. Obecnie ze względu na ograniczoną dostępność nowej siedziby Centrali Ruchu ZKM informacje takie można uzyskać tylko pod numerem infolinii ZKM.

Wprowadzenie do przepisów porządkowych zapisu zabraniającego używania w pojazdach komunikacji miejskiej tzw. e-papierosów, jest uzasadnione emitowaniem przez nie substancji, które mogą być uciążliwe dla współpasażerów. Świadczą o tym liczne postulaty dotyczące wprowadzenia zakazu używania tzw. e-papierosów. Rozwiązanie takie zostało zarekomendowane przez Zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej i będzie wprowadzane w całej metropolii.

 

- założenia Przedszkola nr 53 w Gdyni, ul. Wiczlińska 93.

Uchwała stanowi akt założycielski nowej jednostki organizacyjnej, tj. Przedszkola nr 53 w Gdyni. Utworzenie Przedszkola nr 53 uzasadnione jest brakiem placówki wychowania przedszkolnego w dzielnicy Wiczlino, w której w związku z realizowanymi inwestycjami mieszkaniowymi od kilku lat wzrasta zapotrzebowanie na opiekę przedszkolną. Czterooddziałowe przedszkole zapewni miejsca dla 100 dzieci w wieku 3-5 lat. Powyższe uzasadnia również fakt, iż od września br. dzieci czteroletnie uzyskują ustawowe prawo do opieki przedszkolnej, a od września 2017 r. takie prawo nabędą także dzieci w wieku trzech lat.

- założenia Przedszkola nr 54 w Gdyni, ul. L. Staffa 10.

Uchwała stanowi akt założycielski nowej jednostki organizacyjnej, tj. Przedszkola nr 54 w Gdyni. Placówka funkcjonować będzie w zaadaptowanej części budynku Zespołu Szkół nr 10 przy ul. L. Staffa 10 i zapewni dostęp do opieki przedszkolnej dla 125 dzieci w wieku 3-5 lat. Utworzenie Przedszkola nr 54 poprawi dostęp do opieki przedszkolnej w dzielnicy Karwiny oraz Wielki Kack. Powyższe uzasadnia także fakt, iż od września 2015 r. dzieci czteroletnie uzyskują ustawowe prawo do opieki przedszkolnej, a od września 2017 r. takie prawa nabędą także dzieci w wieku lat trzech.

 

- zmieniająca uchwałę w sprawie podziału miasta Gdyni na stałe obwody głosowania.

Rada Miasta Gdyni, tworząc obwody głosowania, ustala ich numery, granice oraz siedziby obwodowych komisji wyborczych. Zasady te mają również zastosowanie w przypadku zmian w podziale na stałe obwody głosowania oraz zmian siedzib obwodowych komisji wyborczych. W związku z licznymi interwencjami mieszkańców Witomina-Leśniczówki, przenosi się siedzibę Obwodowej Komisji Wyborczej nr 44 ze Szkoły Podstawowej nr 35 przy ul. Uczniowska 1 do Zespołu Szkół nr 7 przy ul. Stawna 4/6. W związku z nadaniem nazw nowym ulicom Gdyni:

1. W obwodzie głosowania nr 48 nazwę ulicy Łanowej zmieniono na ul. Małkowskiego - uchwała nr XLVII/1017/14 Rady Miasta Gdyni z dnia 29.10.2014r.

2. W obwodzie głosowania nr 50 ulicę „Łanową numer 12, 14A, 14B, 20, 30 i numery 9B, od 13 do 15, 21A, 21B, 21C, 21D, 21E, 21F, 21G, 21H, 21I, 21J, 21K, 21L, 21Ł, 21M, 21N, 21O, 21P, 21R, 55 nieparzyste", zmienia się na ulicę „Łanową". Ulica Łanowa przebiegała przez obwody głosowania 48 i 50, była ulicą o nierównomiernie rozłożonych numerach posesji. Zmiana jej nazwy na ulicę Małkowskiego w granicach obwody głosowania nr 48 spowodowała, że ulica Łanowa obecnie znajduje się w granicach obwodu głosowania nr 50.

3. W obwodzie głosowania nr 67 części ulicy Lotników zmieniono nazwę na ul. Droga Gdyńska.

4. Do obwodu głosowania nr 71 wpisuje się ulicę Heidricha na podstawie uchwały nr XLVII/1015/14 Rady Miasta Gdyni z dnia 29.10.2014r. oraz ulicę Kiedronia na podstawie uchwały nr XLVII/1016/14 Rady Miasta Gdyni z dnia 29.10.2014r. W związku z przekroczeniem liczby mieszkańców (3026) w obwodzie głosowania nr 73, ul. Herberta przenosi się do obwodu nr 74, w którym po dokonanej zmianie liczba mieszkańców wyniesie 2488, zaś z obwodu głosowania nr 72 ul. Kombatantów przenosi się do obwodu głosowania nr 73.

 

- utworzenia na obszarze miasta Gdyni odrębnych obwodów głosowania dla przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z Kodeksem wyborczym, głosowanie przeprowadza się w obwodach głosowania, utworzonych m. in. w zakładach opieki zdrowotnej i domach pomocy społecznej, jeżeli w dniu wyborów będzie w nich przebywać co najmniej 15 osób, uprawnionych do udziału w wyborach. W związku z tym, proponuje się utworzenie obwodów głosowania w szpitalach zlokalizowanych na terenie Gdyni: szpitalu Św. Wincentego a Paulo, szpitalu Morskim, Uniwersyteckim Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej oraz w Domu Pomocy Społecznej położonym przy ul. Pawiej 31 w Gdyni. Szacuje się, że w dniu wyborów w wymienionych placówkach przebywać będzie co najmniej 15 osób.

 

- wyrażenia woli zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy Gminą Miasta Gdyni, a Gminą Miasta Gdańska dotyczącego powierzenia Gminie Miasta Gdańska wykonania zadania publicznego polegającego na zagospodarowywaniu odpadów komunalnych w zakresie termicznego przekształcania frakcji energetycznej wysortowanej z odpadów komunalnych pochodzących z terenu Gminy Miasta Gdyni.

W związku z koniecznością domknięcia systemu gospodarki odpadami w województwie pomorskim, planuje się jak najszybszą budowę zakładu termicznego przekształcania odpadów, w którym ma być spalana frakcja energetyczna odpadów komunalnych, wysortowana przez pomorskie regionalne instalacje do przetwarzana odpadów komunalnych, w tym odpadów komunalnych pochodzących z terenu Gminy Miasta Gdyni. Gmina Miasta Gdańska podjęła działania zmierzające do realizacji inwestycji pod nazwą Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Gdańsku, którego wydajność może być wystarczająca także dla termicznego zagospodarowania frakcji energetycznej odpadów pochodzących z terenu Gminy Miasta Gdyni. W związku z tym, że wydajność i opłacalność planowanej inwestycji jest uzależniona od wielkości strumienia frakcji energetycznej odpadów komunalnych dostarczanej przez gminy województwa pomorskiego, powierzenie Gminie Miasta Gdańska termicznego zagospodarowania frakcji energetycznej odpadów komunalnych pochodzących z terenu Gminy Miasta Gdyni, poprzez zawarcie odpowiedniego porozumienia międzygminnego jest zasadne.

Projekty wszystkich uchwał dostępne są na stronie internetowej: http://www.gdynia.pl/bip/rada/sesje/8146_101129.html

 

ikona