1306 (1106) 2018-01-12 - 2018-01-18

Miasto Gdynia staje się bardziej przyjazne mieszkańcom

Od ponad dwóch tygodni przy przystanku autobusowym SKM Wzgórze Maksymiliana stoi prototyp siedziska tzw. przysiadaka. Jest to wynik pracy pracowników Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Politechniki Gdańskiej, który chcemy poddać teraz ocenie mieszkańców.

Czym jest przysiadak? To wysoka ławka lub bardziej podparcie, które przede wszystkim ma służyć chwilowemu odpoczynkowi podczas spaceru po mieście.

Według wprowadzonych w Gdyni Standardów Dostępności zaleca się, aby w śródmieściu miejsca odpoczynku były maksymalnie co ok. 50 m (ławka lub przysiadak), a na terenach rekreacyjnych dopuszczamy większe odległości do 200 m.

Gdynia jest prekursorem wdrażania tego typu rozwiązań. Jest prawdopodobnie pierwszym miastem, które systemowo wprowadza tego typu rozwiązania w przestrzeni miejskiej.

Przysiadaki oferowane będą w kilku wariantach i w trzech wersjach materiałowych: z żeliwa (ten typ poddajemy obecnie ocenie mieszkańców), zbrojonego betonu i polerowanego dyraluminium. Mocne fundamentowanie i wzmocniona konstrukcja przysiadaka pozwala na zastosowanie zespołu przysiadów jako fizycznej bariery chroniącej pieszych. Wewnątrz korpusu znajduje się przestrzeń, która może być wykorzystana do wprowadzenia dodatkowego wyposażenia np. oświetlenia, instalacji ładowania smartfonów, w głośniki systemu komunikacji awaryjnej czy opcjonalnie w czujniki temperatury, hałasu, zanieczyszczeń jako stacje monitoringu miejskiego.

Z propozycjami rozwiązań można zapoznać się na internetowej stronie Zbrojowni Sztuki: http://zbrojowniasztuki.pl/galerie/projekt-smart-city-seat-scs,280.

Testowanie prototypu już się rozpoczęło.

Pojawiają się też pierwsze opinie, np. że warto mocować haczyki na siatki zakupowe lub uchwyt do odstawienia kuli lub laski. Mamy nadzieję, że nowy wzór przypadnie do gustu mieszkańcom Gdyni, a nawet jeżeli nie, to chętnie poznamy konstruktywne opinie, aby wzór przysiadaka jeszcze bardziej udoskonalić.
Dla ułatwienia poniżej pytania:
- Czy potrzebna jest separacja pomiędzy ruchem pieszym a rowerowym?
- Co ile metrów powinny być usytuowane przysiadaki na ruchliwych ciągach komunikacyjnych?
- Czy przysiadaki powinny być wyposażone w gniazda USB, przyciski bezpieczeństwa i inne udogodnienia (jakie?)
- Czy zaproponowana wysokość przysiadaka jest dla Pani/Pana odpowiednia? Jeżeli nie, to proszę podać jaka wysokość byłaby odpowiednia.
Inne opinie i pomysły są również mile widziane. Należy również podać wiek i płeć.

Na odpowiedzi czekamy do 15 lutego. Opinie należy przesyłać mailowo na adres p.dyc@zdiz.gdynia.pl lub pocztą tradycyjną na adres Zarządu Dróg i Zieleni, ul. 10 Lutego 24, 81-364 Gdynia z dopiskiem „Przysiadak”.

Projekt został opracowany w ramach badań statutowych przez zespół międzyuczelniany Akademi Sztuk Pięknych i Politechniki Gdańskiej w składzie: Iwona Dzierżko-Bukal, Tomasz Kwiatkowski, Marek Średniawa, Marek Wysocki i Wojciech Sęczawa.

ikona