1339 (1039) 2018-10-12 - 2018-10-18

Jedzie nowe – zmiany w komunikacji trolejbusowej

Solaris Urbino 12 czwartej generacji - takie trolejbusy trafią na gdyńskie ulice, fot. Marcin Gromadzki

Solaris Urbino 12 czwartej generacji - takie trolejbusy trafią na gdyńskie ulice, fot. Marcin Gromadzki

Jesienią na gdyńskich ulicach pojawią się trolejbusy przegubowe – to większy komfort dla pasażerów, brak emisji spalin i możliwość zabrania jednorazowo prawie dwustu pasażerów. Takich pojazdów będzie 16. Gdynia kupiła łącznie 30 nowoczesnych trolejbusów marki Solaris, wszystkie wyposażone w najnowocześniejsze baterie litowo-tytanowe. Nowe wozy wejdą do służby wraz z początkiem 2019 roku - po próbach technicznych i homologacji.

Dofinansowanie z programu „Gepard” pozwoli kupić 6 kolejnych, jeszcze nowocześniejszych pojazdów. Linia 31 zostanie wydłużona, a linią 21 dojedziemy aż do Muzeum Emigracji. Powstaną dwie nowe linie: 32 z Grabówka do Przystani Żeglugi na al. Jana Pawła II i 34 do Demptowa. Trolejbusy linii 29 na Fikakowo pojadą w szczycie co 15 minut. 
 
- Stawiamy konsekwentnie na najbardziej ekologiczny środek  transportu, jakim jest trolejbus. Kupiliśmy 30 zupełnie nowych pojazdów i już teraz myślimy o kolejnych usprawnieniach i jeszcze lepszym dostosowaniu naszej oferty transportowej do oczekiwań mieszkańców - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Mam na myśli zwłaszcza rozwijające się dzielnice, oddalone od ścisłego centrum. Część zmian wprowadzamy już teraz, część w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Z myślą o mieszkańcach osiedla Kacze Buki powstanie nowa pętla trolejbusowa i wydłużymy niektóre linie do tej części Gdyni. Podobnie stanie się na terenach po Dalmorze, gdzie mieszkańcy też będą mogli korzystać z trolejbusów. Chcemy zamienić linię autobusową 170 na nową linię trolejbusową na Pogórze Dolne. Po wybudowaniu i powstaniu węzła przesiadkowego PKM Karwiny wraz z nowym układem drogowym, zostanie tam wybudowana pętla trolejbusowa z prawdziwego zdarzenia. Miasto żyje i się zmienia, ale symbolem Gdyni będzie zawsze nowoczesny i wydajny transport trolejbusowy – dodaje prezydent Szczurek.
 
Ostatnie zakupy dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej to prawdziwa rewolucja taborowa. Trzydzieści zupełnie nowych pojazdów jest wyposażonych w klimatyzację, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i baterie o pojemności 87kWh, pozwalające na pokonanie nawet 30 km bez dostępu do trakcji.

- Szesnaście z nich o długości 18 metrów to pojazdy przegubowe, o standardzie, jakiego w 75-letniej historii gdyńskich trolejbusów jeszcze nie było. Zabierają na pokład prawie dwukrotnie więcej pasażerów i to przy podobnych kosztach jak w pojazdach standardowych, mających 12 metrów długości. Do końca roku będzie można je spotkać na różnych liniach, będą testowane pod każdym kątem. Z początkiem roku 2019 pierwsza dostawa, czyli sześć pojazdów, zacznie regularne przewozy – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Nowy Solaris Trollino 12 czwartej generacji, fot. Marcin Gromadzki
 
Zakup jest elementem większej inwestycji w nowy tabor, realizowanej z dofinansowaniem ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dodatkowo, 21 trolejbusów otrzyma nowe baterie, umożliwiające pokonywanie dłuższych odcinków bez sieci trakcyjnej, które zastąpią wysłużone już akumulatory.
Tym samym Gdynia stanie się w skali kraju liderem elektromobilnego, bezszynowego transportu miejskiego.

W ciągu najbliższych dwóch lat pojawią się w Gdyni kolejne nowe trolejbusy, które zostaną zakupione z dofinansowaniem w ramach projektu „Gepard”. Pojazdy te będą jeszcze bardziej innowacyjne, gdyż umożliwią już obsługę ponad połowy obsługiwanej trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Planowany jest zakup 6 takich trolejbusów.
 
Nowe pojazdy i wydłużony czas jazdy na bateriach pozwalają na wprowadzenie wielu zmian, oczekiwanych przez gdynian. Poprawią one komunikację z odległych dzielnic do centrum miasta, a mieszkańcy Fikakowa będą w godzinach szczytu krócej czekać na trolejbusy linii 29, do którego zdążyli się już przyzwyczaić.

Nowości na liniach trolejbusowych:

  • linia 31 – od 1 października kursy do Ergo Areny;
  • jeszcze w 2018 r. nowa linia 34, z kursami na trasie: Demptowo – Węzeł F. Cegielskiej, m.in. ulicami: Skarbka, Kartuską, Morską, Podjazd, 10 Lutego i Władysława IV.

A w przyszłym roku:

  • linia 27 (Cisowa, ul. Janowska – Kacze Buki) z nową trasą, prowadzącą w obydwu kierunkach m.in. ulicami: Stryjską, Łużycką i Górskiego (obok C.H. Riviera, Hali Sportowo-Widowiskowej i Łużycka Office Park); w dni powszednie i soboty linia ta będzie obsługiwana trolejbusami przegubowymi;
  • linia 29 (Fikakowo – Dworzec Główny PKP) – kursy w godzinach szczytu co 15, a nie jak dotychczas, co 30 minut; jednocześnie nastąpi ujednolicenie trasy – wszystkie kursy wykonywane będą do Dworca Głównego PKP;
  • linia 21 (Sopot Reja – Dworzec Główny PKP) – trasa zostanie wydłużona o odcinek prowadzący ulicami: Wójta Radtkego (z powrotem Jana z Kolna), pl. Kaszubski, Wendy, Chrzanowskiego i Polską i kończyć się będzie przy Dworcu Morskim – Muzeum Emigracji;
  • nowa linia 32 w relacji Grabówek SKM – Przystań Żeglugi, trasą prowadzącą m.in. ulicami: Morską, Podjazd, 10 Lutego,  Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II;
  • linia 181 (Kacze Buki – Sopot ul. Reja) – wprowadzenie dwóch trolejbusów przegubowych (pierwszy już w styczniu, kolejny od lipca).

ikona

Zobacz także