1339 (1039) 2018-10-12 - 2018-10-18

Przetarg na rozbudowę ostatniego odcinka ul. Chwarznieńskiej

Gdynia ogłosiła przetarg na rozbudowę ulicy Chwarznieńskiej na odcinku witomińskim. To już kolejny etap prac, które udrożnią i unowocześnią dojazd i zjazd z trójmiejskiej obwodnicy do centrum Gdyni. Rozbudowa drogi jest konieczna ze względu na rozwijającą się dzielnicę Chwarzno-Wiczlino i samo Witomino. Gdynia Zachód to najbardziej perspektywiczna część Gdyni, gdzie za dwanaście lat może zamieszkać nawet 50 tys. osób. Dzisiaj mieszka tam już ponad 28 tys. mieszkańców.


Obszar przebudowy obejmie ulice: Chwarznieńską, Hodowlaną, Wielkokacką, Sosnową, Małokacką, Rolniczą i fragment ulicy Promiennej. Obecny stan techniczny tych ulic nie jest zadowalający, do tego dochodzi zbyt duży spadek jezdni w stosunku do obowiązujących norm (odcinek Nauczycielska – Rolnicza) i zdegradowana nawierzchnia. Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, przybliża najważniejsze parametry inwestycji: - Największe zmiany będą widoczne na skrzyżowaniu Chwarznieńskiej z ulicami Rolniczą, Małokacką i Wielkokacką. Po zakończeniu inwestycji autobusy jadące w stronę Chwarzna-Wiczlina skorzystają z buspasa. Zostaną wybudowane nowe chodniki, oddzielone od jezdni pasem zieleni.
Jadąc w stronę Chwarzna, po lewej stronie drogi pojawi się ścieżka rowerowa o szerokości 2 metrów. Zaprojektowano przejazdy rowerowe lub śluzy na wlotach skrzyżowań, umożliwiające oczekiwanie na wlocie i bezpieczny przejazd w poprzek ulicy Chwarznieńskiej. Wzięliśmy pod uwagę wszystkich użytkowników ruchu, a sam dojazd i zjazd z Chwarzna-Wiczlina z pewnością będzie łatwiejszy i szybszy.
Priorytet dla komunikacji miejskiej będzie gwarantował szybkie i bezproblemowe dotarcie na miejsce.
Przebudowa ul. Chwarznieńskiej wraz z budową buspasa w kierunku Chwarzna będzie kolejnym etapem usprawnienia transportu publicznego w tej części miasta. Obecnie funkcjonujące buspasy na ul. Kieleckiej i ul. Małokackiej oraz projektowany buspas w ciągu ul. Rolniczej będą stanowiły całościowe rozwiązanie usprawniające transport publiczny.
W ramach planowanej inwestycji znajdą się wszystkie rozwiązania zgodne ze Standardami Dostępności. Na przejściach dla pieszych znajdzie się system fakturowy, wskazujący czytelnie krawędź jezdni, pojawią się miejsca odpoczynku dla seniorów w postaci ławek i przysiadaków, chodniki będą w pełni przejezdne na zjazdach i niektórych drogach dojazdowych. Na skrzyżowaniach sygnalizacja świetlna zostanie uzupełniona o dźwiękową, tzw. buczki. Łatwiej będzie dotrzeć na targowisko miejskie, gdyż projekt przewiduje budowę specjalnej pochylni, łączącej skrzyżowanie przy Witawie z targowiskiem.
Wybudowane lub przebudowane zostaną sieci kanalizacji deszczowej, oświetleniowej, wodociągowej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej, teletechnicznej i elektroenergetycznej. Tam, gdzie do tej pory nie było którejkolwiek z sieci, zostanie ona wybudowana od nowa. Powstanie też zbiornik retencyjny o kształcie elipsy na terenie ogródków działkowych przy ulicy II Morskiego Pułku Strzelców. W razie ulewnego deszczu pomieści on 5,5 tys. m3 wody, a jego głębokość to 2,65 m. Plan prac budowlanych zakłada wycinkę drzew, ale jednocześnie przewiduje nasadzenia nowych drzew oraz krzewów i traw ozdobnych. Nie są planowane żadne wyburzenia domów, jedynie część ogrodów działkowych zostanie splantowana i zajęta pod budowę. Wzdłuż jezdni, ścieżek rowerowych i nad przejściami dla pieszych stanie uliczne oświetlenie, wykorzystujące lampy LED, z europejskim certyfikatem jakości oświetlenia ENEC.
Rozpoczęcie prac jest uzależnione od tego, kiedy uda się podpisać umowę na wykonanie wszystkich prac. Gdynia czeka na oferty do 9 listopada. Okres wykonania robót jest jednym z kryteriów oceny ofert, jednak zgodnie z warunkami przetargu nie może być on dłuższy niż 100 tygodni od dnia podpisania umowy. Koszt całości prac został oszacowany na około 70 mln zł brutto.
Zakończenie prac na odcinku witomińskim to także finał przebudowy całej ulicy Chwarznieńskiej, która rozpoczęła w latach 2010-2011 i była kontynuowana na odcinku leśnym w latach 2013-2014.

  • ikonaOpublikowano: 11.10.2018 14:28
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.10.2018 14:28
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona