1377 (1077) 2019-08-30 - 2019-09-05

Czym różni się gwarancja od rękojmi?

W przypadku wady kupionego towaru bądź usługi reklamację możemy złożyć z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy) lub gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Są to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar.
Wyłącznie do konsumenta należy wybór, czy chce skorzystać z rękojmi, czy z gwarancji. Nie można jednak zastosować obydwu trybów jednocześnie.

Rękojmia

Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi oparta jest na przepisach kodeksu cywilnego, dokładnie reguluje uprawnienia kupującego i obowiązki sprzedawcy, i jest obowiązkowa. Sprzedawca nie może jej z góry wyłączyć ani ograniczyć. Ten rodzaj odpowiedzialności dotyczy jedynie sprzedawcy, co oznacza, że kupujący ze swoimi roszczeniami reklamacyjnymi może wystąpić wyłącznie do przedsiębiorcy z którym zawarł umowę sprzedaży – np. jeśli kupimy telewizor to roszczenia z tytułu rękojmi możemy złożyć wyłącznie do sklepu, a nie do producenta telewizora. Odpowiedzialność sprzedawcy za nową rzecz trwa przez 2 lata od dnia jej wydania.

Gwarancja

Objęcie kupowanego towaru gwarancją – w przeciwieństwie do odpowiedzialności z tytułu rękojmi – jest dobrowolne. Gwarancji z reguły udziela producent. Następuje to poprzez oświadczenie gwaranta złożone zazwyczaj w dokumencie gwarancyjnym, który kształtowany jest przez gwaranta w dowolny sposób – np. gwarancja na telewizor może obejmować wyłącznie wady w jego działaniu, a nie dotyczyć uszkodzeń zewnętrznych, takich jak pęknięcia i inne. Gwarant ma również prawo dobrowolnie określić okres ochrony gwarancyjnej, np. na rok.
Udzielenie gwarancji nie wyłącza uprawnień kupującego wynikających z tytułu rękojmi, jednak podczas korzystania z uprawnień gwarancyjnych, bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi zostaje zawieszony – od dnia zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia nieuwzględnienia reklamacji złożonej u gwaranta (lub też od chwili upłynięcia czasu na wykonanie obowiązków wynikających z tej gwarancji).

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Gdyni, przy ul.10 Lutego 24, pokój numer 112 (pierwsze piętro). Biuro czynne jest: w poniedziałki, wtorki, czwartki oraz piątki w godz. 8.00-16.00, natomiast w środy w godz. 8.00-17.00. Kontakt z pracownikami Biura możliwy jest także pod adresem poczty elektronicznej: biurorzecznikakonsumentow@gdynia.pl oraz nr. tel. 58 66 88 200.

  • ikonaOpublikowano: 29.08.2019 10:15
  • ikona

    Autor: Monika _Kowalska (monika.kowalska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 29.08.2019 10:17
  • ikonaZmodyfikował: Monika Kowalska
ikona