1393 (1093) 2020-01-03 - 2020-01-09

Za nami XV sesja Rady Miasta

18 grudnia odbyła się XV sesja Rady Miasta Gdyni. Podczas posiedzenia zaprzysiężona została nowa radna miasta – Elżbieta Raczyńska. W toku obrad zadecydowano m.in. o uchwaleniu budżetu miasta na rok 2020 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034, zaciągnięciu pożyczki rewitalizacyjnej.

Ważnym elementem posiedzenia Rady Miasta było zaprzysiężenie nowej radnej Elżbiety Raczyńskiej.
Następnie w toku obrad podjęto uchwały stanowiące m.in. o:
- uchwaleniu budżetu miasta Gdyni na 2020 rok
Radni przyjęli przedstawioną propozycję budżetu miasta Gdyni na rok 2020. W myśl uchwały:
Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.739.041.920 zł, w tym:
- dochody bieżące: 1.569.594.398 zł,
- dochody majątkowe: 169.447.522 zł.
Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.940.310.949 zł, w tym:
- wydatki bieżące: 1.506.834.173 zł,
- wydatki majątkowe: 433.476.776 zł.
Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 201.269.029 zł. Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z kredytu długoterminowego - 194.953.721 zł, w tym 18.000.000 zł na pokrycie wkładu własnego zadań współfinansowanych ze środków europejskich, pożyczki - 6.315.308 zł.
W strukturze wydatków ogółem w budżecie 2019 r. dominuje finansowanie zadań w działach:
- transport i łączność - 23,0%
- oświata i wychowanie - 22,4%
- opieka społeczna, rodzinna - 17,9%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 13,2%
- administracja publiczna - 5,5%
Działy zadaniowe miasta, widziane przez pryzmat wiodących wydatków bieżących 2020 charakteryzują się następującą strukturą wartości realizowanych zadań:
- oświata i wychowanie - 28,2%
- opieka społeczna, rodzina - 22,9%
- transport i łączność 14,0%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska 7,3%
- administracja publiczna - 6,9%
Biorąc pod uwagę wydatki majątkowe 2020 r. wartość wiodących zdań przyjmuje następującą strukturę:
- transport i łączność - 54,2%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 33,9%
- kultura fizyczna i sport - 3,4%
- gospodarka mieszkaniowa - 2,7%
- oświata i wychowanie - 2,0%
- Uważam, że budżet 2020 roku jest bardzo pewny, zrównoważony i jest budżetem kontynuacji. Kwota budżetu jest szczytowa dla Gdyni w kończącym się pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku - mówi Krzysztof Szałucki, Skarbnik Miasta Gdyni.
- uchwaleniu Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034,
Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034 została opracowana na bazie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2019-2034 i ma na celu dostosowanie prognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnych uwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2020 rok.
Wieloletnia Prognoza Finansowa zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2020 rok. Podstawą opracowania przedkładanego projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Gdyni na lata 2019-2034 są:
- aktualne przepisy prawa, a w szczególności: ustawa o finansach publicznych, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym oraz ustawy szczególne określające zadania jednostek samorządu terytorialnego,
- przewidywane kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne opublikowane w Założeniach do projektu budżetu państwa na 2020 rok oraz opublikowane na stronie Ministerstwa Finansów Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą szacowania skutków finansowych projektowanych ustaw z października 2019 roku,
- aktualna sytuacja finansowa Miasta ze szczególnym uwzględnieniem dotychczas zaciągniętych zobowiązań i planowanych do zaciągnięcia w latach objętych prognozą;
- plany inwestycyjne Miasta i ich analiza w aspekcie możliwości dochodowych budżetu miasta i finansowania zewnętrznego,
- planowana absorpcja środków ze źródeł zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz projektów nieinwestycyjnych tzw. „miękkich”,
- przewidywane uwarunkowania wewnętrzne w zakresie kształtowania takich czynników jak: stawki podatków i opłat lokalnych, ceny usług komunalnych świadczonych przez jednostki organizacyjne Miasta, planowane zamierzenia dot. gospodarowania majątkiem Miasta
- zaciągnięcia pożyczki rewitalizacyjnej na realizację projektu inwestycyjnego pn. „Budowa budynku komunalnego wielorodzinnego przy ulicy Dickmana w Gdyni-Oksywie”,
Bank Gospodarstwa Krajowego ogłosił konkurs otwarty o udzielenie pożyczki rewitalizacyjnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 8. Konwersja, Działanie 8.2. Kompleksowe przedsięwzięcia rewitalizacyjne – wsparcie pozadotacyjne.
W odpowiedzi na ogłoszenie Gdynia złożyła wymaganą dokumentację aplikacyjną. 23 września 2019 roku Komitet Inwestycyjny BGK podjął decyzję o udzieleniu miastu pożyczki rewitalizacyjnej o minimalnym oprocentowaniu w wysokości 0,25% w stosunku rocznym.
Mając na uwadze uwarunkowania konkursu oraz stopień zaawansowania zadań przewidzianych na obszarach rewitalizowanych, zasadnym było skorzystanie z pożyczki na realizację inwestycji pn. „Budowa budynku komunalnego wielorodzinnego przy ulicy Dickmana w Gdyni-Oksywie”.
Przedmiotem projektu jest budowa czterokondygnacyjnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu zlokalizowanego przy ul. Dickmana. Wszystkie mieszkania zaprojektowane zostały tak, by były w pełni dostępne dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami.
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejon ulic 10 Lutego, Antoniego Abrahama i Stefana Batorego.
Granice obszaru objętego projektem planu przebiegają następująco: od północy – wzdłuż ul. 10 Lutego, od wschodu – wzdłuż ul. A. Abrahama, od południa – wzdłuż ul. S. Batorego, od zachodu – wzdłuż ul. Władysława IV.
- przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Karwiny w Gdyni, rejon ulic Buraczanej i Zofii Nałkowskiej,
Granice obszaru objętego projektem planu przebiegają następująco: od północy – wzdłuż południowej granicy terenu kolejowego, od wschodu i południa – wzdłuż ul. Buraczanej, od zachodu – wzdłuż ul. Z. Nałkowskiej, dalej wzdłuż wschodniej granicy terenu Towarzystwa Budownictwa Społecznego „Czynszówka” Sp. z o.o. do południowej granicy terenu kolejowego.
- określenia średniej ceny jednostki paliwa w Gminie Miasta Gdyni na rok szkolny 2019/2020,
Przepisy ustawy o Prawie oświatowym nakładają na gminę obowiązek zwrotu kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów z niepełnosprawnością do przedszkola, szkoły, placówki, jeżeli dowóz zapewniają rodzice lub opiekunowie prawni.
Na rok szkolny 2019/2020 określa się średnią cenę jednostki paliwa w gminie Miasta Gdyni w następującej wysokości:
1) dla benzyny bezołowiowej 95 – 4,96 zł (cztery złote i dziewięćdziesiąt sześć groszy) za litr;
2) dla oleju napędowego – 5,09 zł (pięć złotych i dziewięć groszy) za litr;
3) dla autogazu LPG – 2,43 zł (dwa złote i czterdzieści trzy grosze) za litr.
- ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w schroniskach dla osób, których dochód nie przekracza wysokości kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej.
Osoby bezdomne, których dochód nie przekracza wysokości kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej ponoszą opłatę za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych w wysokości 30% dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie osoby skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych.
Osoby bezdomne, których dochód nie przekracza wysokości kryterium dochodowego ustalonego zgodnie z art. 8 ustawy o pomocy społecznej ponoszą opłatę za pobyt w schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi w wysokości 50% dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu na osobę w rodzinie osoby skierowanej do schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.
W przypadku gdy pobyt osoby w schronisku nie obejmuje pełnego miesiąca kalendarzowego opłatę oblicza się proporcjonalnie za każdy dzień pobytu dzieląc kwotę odpłatności przez liczbę dni w danym miesiącu i mnożąc przez liczbę dni pobytu.
Osoby przebywające w schronisku lub schronisku z usługami opiekuńczymi wraz z małoletnimi nie ponoszą odpłatności za pobyt małoletniego.
Ze względu na niezbędne wydatki w związku z trudną sytuacją zdrowotną lub okoliczności skutkujące koniecznością regulowania zobowiązań, które mają znaczący wpływ na możliwość zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych osoby kierowanej do schroniska, a także członków jej rodziny prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, odpłatność może być ustalona w wysokości niższej niż określona w niniejszej uchwale, albo może nastąpić całkowite zwolnienie z opłaty.

ikona