1396 (1096) 2020-01-31 - 2020-02-06

Kompetencje Miejskiego Rzecznika Konsumentów – odcinek 11

Zgodnie z obowiązującym prawem Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdyni zapewnienia bezpłatne poradnictwo w zakresie ochrony interesów konsumentów wyłącznie konsumentom zamieszkałym w Gdyni (osoby spoza Gdyni powinny zwrócić się o pomoc do swojego Rzecznika zgodnie z miejsce zamieszkania – w każdym powiecie starosta ma obowiązek powołać Rzecznika).
Pomoc prawna Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Gdyni dotyczyć może wyłącznie indywidualnej sprawy konsumenta (naruszeniami zbiorowych interesów konsumentów zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a nie Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdyni).
Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdyni nie jest rzeczoznawcą, a co za tym idzie – nie rozstrzyga zagadnień technicznych tylko udziela porad i podejmuje interwencje na płaszczyźnie prawnej, zatem:
a) rzecznik analizuje sprawę, podejmuje interwencje i udziela porad wyłącznie w zakresie praw konsumenta, nie dokonuje oględzin reklamowanych butów, pralek, foteli itp. i nie ocenia roszczeń pod kątem wystąpienia bądź braku wady, którą zgłasza konsument w piśmie reklamacyjnym,
b) rzecznik nie posiada kompetencji do rozstrzygnięcia sporu w sytuacji, gdy strony pozostają w sporze, którego rozstrzygnięcie wymaga specjalistycznej wiedzy i przyznania racji jednej ze stron sporu, bądź przeprowadzenia postępowania dowodowego – rzecznik nie jest rzeczoznawcą i nie ma wiedzy specjalistycznej, by przeprowadzić postępowanie dowodowe, ocenić przebieg zdarzenia i opowiedzieć się po jednej ze stron konfliktu – spór dotyczący okoliczności powstania szkody i wymagający przeprowadzenia postępowania dowodowego może zostać rozstrzygnięty wyłącznie przez Sąd Cywilny bądź Polubowny Sąd Konsumencki przy Inspekcji Handlowej w Gdańsku, niejednokrotnie po zasięgnięciu opinii odpowiedniego rzeczoznawcy,
c) rzecznik nie posiada uprawnień do rozstrzygnięć sporów konsumentów z przedsiębiorcami, nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie orzeka w sporach między konsumentami i przedsiębiorcami, ani nie posiada instrumentów, przy pomocy których mógłby zobowiązać przedsiębiorcę do uznania stanowiska konsumenta,
d) rzecznik oraz pracownicy Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów nie są upoważnieni do wydawania opinii prawnych, ustalania stanu faktycznego sprawy lub wydawania wiążących interpretacji przepisów powszechnie obowiązującego prawa – z uwagi na obowiązującą konstytucyjną zasadę niezawisłości sędziów oraz możliwość istnienia różnorodnych interpretacji przepisów prawa, udzielona przez Rzecznika Konsumentów lub pracownika biura porada prawna lub wyrażona opinia nie daje gwarancji, że w przypadku potencjalnego sporu sąd rozstrzygający spór podzieli poglądy wyrażone w poradzie prawnej lub opinii.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Gdyni nawiązało współpracę z Gdyńskim Centrum Organizacji Pozarządowych, w ramach której przeprowadzony zostanie cykl spotkań z seniorami propagujący wiedzę w zakresie prawa konsumenckiego. Organizacje chętne do nawiązania współpracy w przedmiotowym zakresie proszone są o bezpośredni kontakt z Biurem.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Gdyni, przy ul. 10 Lutego 24, pokój numer 112 (pierwsze piętro). Biuro czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00. Kontakt z pracownikami możliwy jest także pod nr. tel. 58 668 82 00 i pod adresem e-mail: biurorzecznikakonsumentow@gdynia.pl.

ikona