1401 (1101) 2020-03-06 - 2020-03-12

Za nami XVII sesja Rady Miasta

Za nami XVII sesja Rady Miasta Gdyni // fot. Paweł Kukla

Za nami XVII sesja Rady Miasta Gdyni // fot. Paweł Kukla

W środę, 26 lutego odbyła się XVII Sesja Rady Miasta, podczas której, radni uchwalili m.in. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wielki Kack – tzw. Kacze Buki oraz ceny za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym.

Radni zdecydowali m.in. o:

- zmianie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2020 rok,
 
Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.940.811.121 zł, w tym:

- wydatki bieżące – 1.506.297.195 zł,

- wydatki majątkowe – 434.513.926 zł
 
Ze środków zaplanowanych na budowę Parku Centralnego z parkingiem podziemnym na 270 samochodów przeniesiono 3.000.000 zł w celu zabezpieczenia środków na budowę sali gimnastycznej wraz z zapleczem i biblioteką przy Szkole Podstawowej nr 16.
 
W wyniku powyższych zmian budżet miasta Gdyni wynosi po stronie:

- dochodów: 1.739.542.092 zł

- wydatków: 1.940.811.121 zł,

- przychodów: 264.517.348 zł,

- rozchodów: 63.248.319 zł.
 
- zmianie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2020-2034,
 
Wprowadzane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Gdyni na lata 2019-2034 dotyczą:
  • wielkości planowanych dochodów i wydatków na 2020 rok, w związku z dokonanymi zmianami w budżecie, w celu doprowadzenia do zgodności z kwotami zmienionego budżetu,
  • wielkości obciążeń z tytułu obsługi długu (raty i odsetki) w wyniku zaciągnięcia w 2019 roku kredytu w kwocie mniejszej niż planowano oraz podpisania aneksu, w którym ustalono nowy harmonogram spłat kredytu.
W wykazie przedsięwzięć zmienia się limity wydatków dla budowy Parku Centralnego z parkingiem podziemnym na 270 samochodów oraz budowę sali gimnastycznej wraz z zapleczem i biblioteką przy SP16.
 
– ustaleniu maksymalnych cen za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w gminnym przewozie pasażerskim oraz sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej,

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie dodane zostały art. 50a i 50b.
 
Z art. 538 Kodeksu cywilnego wynika, iż cena maksymalna to wskazana przez właściwy organ górna granica ceny, która może być określona przez strony w umowie. Odnosząc tę regulację do opłat za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym oznacza to, że radzie gminy regulacją art. 50a i 50b ustawy z 9 maja 2014 r. przyznany został instrument dla regulowania nieprzekraczalnego poziomu cen obowiązujących za przewóz na przedmiotowym rynku komunalnym. Podkreślenia przy tym wymaga, że przywołane uregulowania nie mogą stanowić podstawy dla ustalenia taryfy dla konkretnego przewoźnika.
 
Zaproponowana projektem uchwały maksymalna wysokość cen związana jest z uczestnictwem gminy Gdynia w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej, którego celem działania jest doprowadzenie do integracji systemu biletowego w publicznym transporcie gminnym na terenie obszaru metropolitalnego, w którym poruszają się podróżni korzystając z komunikacji miejskiej różnych organizatorów i przewoźników. Dążąc do ujednolicenia systemu taryfowego, którego istotnym elementem jest cena za korzystanie z usług przewozu, uchwałą nr 21/2019 z 4 grudnia 2019 r. zgromadzenie tego związku zarekomendowało gminom, które w nim uczestniczą ujednolicone ceny biletów w całej metropolii.
 
Zgodnie z tą rekomendacją ceny normalnych biletów jednorazowych i czasowych powinny kształtować się w następujący sposób, cena biletu:
 
- jednoprzejazdowego ważnego na linii nocnej i zwykłej – 3,80 zł,

- jednoprzejazdowego ważnego na linii nocnej, pospiesznej i zwykłej – 4,40 zł,

- czasowego ważnego 1 godzinę na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych – 4,40 zł,

- czasowego ważnego 24 godziny na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych – 14,00 zł.
 
Ceny biletów miesięcznych:
 
- imienny ważny od poniedziałku do piątku, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni – 78 zł,

- imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni – 86 zł (na okaziciela 96 zł),

- imienny ważny od poniedziałku do piątku, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni – 92 zł,

- imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni – 98 zł (na okaziciela 111 zł),

- imienny ważny od poniedziałku do piątku, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w graniach Gdańska) – 102 zł,

- imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) – 108 zł, (na okaziciela 121 zł).
 
Ceny biletów semestralnych powinny kształtować się w wysokościach:
 
- semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych i zwykłych w granicach Gdyni – 163 zł (5-miesięczny 204 zł),

- semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w granicach Gdyni – 186 zł, (5-miesięczny 233 zł),

- semestralny 4-miesięczny imienny ważny we wszystkie dni tygodnia, na liniach nocnych, pospiesznych i zwykłych w obrębie sieci komunikacyjnej (w tym linie G, N1 i 171 w granicach Gdańska) – 205 zł (5-miesięczny 257 zł).
 
Drugim elementem uchwały jest wykonanie dyspozycji art. 34a ustawy Prawo przewozowe. Zgodnie z brzmieniem tego uregulowania, w zakresie gminnego, powiatowego i wojewódzkiego regularnego przewozu osób, przepisy dotyczące sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych pobieranych w razie: braku odpowiedniego dokumentu przewozu, braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu, niezapłacenia należności za zabrane ze sobą do środka przewozu rzeczy lub zwierząt albo naruszenia przepisów o ich przewozie a także spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu, określają odpowiednio rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa, a akt wydany w wykonaniu powyższego upoważnienia ustawowego stanowi akt prawa miejscowego.

– uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wielki Kack w Gdyni – tzw. Kacze Buki,
 
Projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został wyłożony do publicznego wglądu w lipcu oraz na przełomie października i listopada 2019 roku.
 
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wielki Kack - tzw. Kacze Buki obejmuje obszar, którego granice przebiegają:

  • od północnego-zachodu – wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej (wzdłuż granic m.p.z.p. części dzielnic Dąbrowa i Wielki Kack w Gdyni, rejon ulic: Chwaszczyńskiej, Rdestowej i K. Pomianowskiego),
  • od północnego-wschodu – wzdłuż ul. Krzemowej (wzdłuż granic m.p.z.p. części dzielnicy Wielki Kack w Gdyni, obszaru dawnego „Polifarbu”), a następnie wzdłuż terenów leśnych,
  • od południowego-wschodu – wzdłuż terenów leśnych, z wyłączeniem obszaru objętego m.p.z.p. części dzielnicy Wielki Kack w Gdyni, terenu położonego na wschód od ul. Świętokrzyskiej, a następnie wzdłuż granicy z Gminą Miasta Gdańska,
  • od południowego-zachodu – wzdłuż granicy z Gminą Żukowo.
  • Głównym powodem przystąpienia do prac nad nowym planem była zmiana trasy drogi ekspresowej S6 (Trasa Kaszubska) i lokalizacji planowanego węzła drogowego „Chwaszczyno”.

Ponadto w wyniku modernizacji ewidencji gruntów wykonanej na obszarze Gdyni, powstały rozbieżności pomiędzy zaktualizowanymi przebiegami granic działek geodezyjnych, a przebiegami wynikającymi z mapy, na której sporządzony był obowiązujący plan miejscowy części dzielnicy Wielki Kack - tzw. Kacze Buki.
 
Do projektu planu miejscowego wyłożonego po raz pierwszy zostały wniesione 42 uwagi w ustawowym terminie. Do drugiego 19. Zakres zmian wynikający z uwzględnienia uwag spowodował konieczność ponownych uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządcą drogi (Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni).
 
Ustalenia projektu planu nie naruszają ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni.
 
W zakresie struktury przestrzennej, Studium określa obszar objęty planem na przeważającej części jako strefę miejską oraz we wschodniej części strefę przedmieść. Wśród elementów kształtujących strukturę przestrzenną i krajobraz miasta wyróżnia się ważniejsze centrum lokalne. Jako elementy współtworzące osnowę ekologiczną miasta Studium określa: tereny leśne w granicach Gdyni, tereny zieleni krajobrazowo-ekologicznej (łąki, zadrzewienia, zalesienia, uprawy rolne, itp.) – PBC min 90%.

– ustaleniu statutów gminnych jednostek budżetowych - Żłobek „Koniczynka” i Żłobek „Niezapominajka”,

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 Rada Miasta Gdyni jest organem właściwym do ustalenia statutu jednostki budżetowej Żłobek „Koniczynka” i Żłobek „Niezapominajka”.

W związku wprowadzeniem zmian dotyczących zasad i sposobu rekrutacji do żłobka, a także przerwy wakacyjnej w funkcjonowaniu żłobka zachodzi konieczność zmiany jego statutu. Zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w statucie należy ustalić warunki przyjmowania dzieci, z uwzględnieniem preferencji dla rodzin wielodzietnych i dzieci niepełnosprawnych. Preferencje dla dzieci niepełnosprawnych mają zastosowanie o ile żłobek jest przystosowany do przyjmowania dzieci niepełnosprawnych (stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej umieszczone na stronie internetowej ministerstwa).

W związku z tym, że filia żłobka przy ul. Chylońskiej 237 jest przystosowana do przyjmowania dzieci z niepełnosprawnościami w statucie wskazane zostało, że dzieci te mają pierwszeństwo w przyjęciu do żłobka.

Natomiast żłobek „Niezapominajka” nie jest przystosowany do przyjmowania dzieci z niepełnosprawnościami, w związku z tym nie ma podstaw do zastosowania warunków preferencyjnych.

Planowane zmiany mają w szczególności na celu usprawnienie i ujednolicenie rekrutacji poprzez wprowadzenie wspólnej rekrutacji elektronicznej do gdyńskich żłobków. Ponadto zmiana przewiduje likwidację jednej z filii żłobka – mieszczącej się przy ul. Demptowskiej 46.

Z uwagi na charakter i liczbę zmian zasadne jest ustalenie nowego statutu i uchylenie dotychczasowego.

– zamiarze podziału samorządowej instytucji kultury, Gdyńskiego Centrum Kultury, oraz utworzeniu nowej instytucji kultury pod nazwą „Gdyńskie Centrum Filmowe”,

Gdyńskie Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina Miasta Gdynia. Od 2016 roku działa w jego strukturze Gdyńskie Centrum Filmowe - jako oddział.

Niniejszą uchwałą ogłasza się zamiar dokonania podziału Gdyńskiego Centrum Kultury poprzez wyodrębnienie z jego struktury Gdyńskiego Centrum Filmowego.

Nowa instytucja kultury działająca pod nazwą Gdyńskie Centrum Filmowe powstanie w oparciu o pracowników i mienie dotychczasowego oddziału. Jako nowa instytucja będzie realizowało cele i zadania, które zarezerwowane są dla niego w obecnym statucie Gdyńskiego Centrum Kultury, czyli upowszechnianie i popularyzowanie kultury w zakresie sztuki filmowej i kinematografii. Gdyńskie Centrum Kultury będzie realizowało pozostałe zadania wynikające z wyłączenia z jego statutu zadań Gdyńskiego Centrum Filmowego.

– zmianie uchwały w sprawie przyjęcia zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, położonych na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni.

Obecne zmiany wynikają po pierwsze z wprowadzonych zmian ustawowych, a po drugie z lepszego rozpoznania potrzeb po latach funkcjonowania programu i w związku z tym z chęci dopasowania regulaminu do specyfiki zabytków Gdyni.

Zmiana ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 r., rozszerzyła grupę zabytków, na które można udzielać dotacji z budżetu gminy, dopuszczając udzielanie dotacji na prace przy obiektach ujętych w gminnej ewidencji zabytków (zmiana treści art. 81). W Gdyni obiekty te są obejmowane ochroną w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, których sporządzanie jest etapem weryfikacji gminnej ewidencji zabytków.

Obiekty te uwzględniono w Grupie 2 i 3 regulaminu dotacji. W związku z tym, że do tej pory, można było się ubiegać o dotacje na prawie wszystkie obiekty położone na obszarach zabytkowych w Gdyni, zmiana powiększy zakres odbiorców o obiekty figurujące w gminnej ewidencji zabytków, położne poza obszarami zabytkowymi.

Nadal zachowuje się powiązanie stopnia ochrony konserwatorskiej, określonego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (grupa A), z możliwą wysokością dotacji oraz zakresem prac, które mogą być dotowane.

Do uchwały wprowadzono zapisy, umożliwiające ubieganie się o wyższe dofinansowanie (75%) na konserwację charakterystycznych dla wielu obiektów Gdyni detali dekoracyjnych, takich jak szlachetne wyprawy tynkarskie (czyli mające indywidualny kolor, strukturę i fakturę), okładziny kamienne, ceglane lub ceramiczne, albo metalowe lub drewniane detale architektoniczne, powstałe przed II wojną światową i zachowane w oryginalnym stanie. Renowacja takich detali jest niekiedy bardzo kosztowna, a same budynki w których one występują, mogą często uzyskać dofinansowanie tylko na poziomie 30% lub 50%.

Na terenie Gdyni zachowało się wiele elewacji, których części wykończone były tynkami szlachetnymi, a które z biegiem czasu uległy degradacji np. zostały pomalowane lub obłożone nowymi okładzinami. Często są to tylko portale, obramienia okien lub elewacje parteru. Koszt renowacji takich tynków jest niekiedy wysoki, ale ich renowacja jest przywracaniem oryginalnego wyglądu budynków historycznych.

W trakcie sesji swoje sprawozdania z prac przedstawiła Rada Dzielnicy Kamienna Góra oraz Komisja Planowania Przestrzennego i Strategii.

Pełna lista tematów i projekty uchwał znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.


  • ikonaOpublikowano: 05.03.2020 15:05
  • ikona

    Autor: Marta Jaszczerska-Zawadzka (m.jaszczerska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.03.2020 15:08
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona