1413 (1113) 2020-06-05 - 2020-06-18

Seniorze, nie daj się oszustom!

Ponownie apelujemy do seniorów o nieprzekazywanie pod żadnym pretekstem pieniędzy dzwoniącym do nich nieznajomym. To oszuści! Zaufanie im może skończyć się utratą oszczędności całego życia. By uczulić seniorów na takie sytuacje, gdyński samorząd i Komenda Miejska Policji od kilku miesięcy prowadzą kampanię społeczną „STOP!”, w ramach której przestrzegają przed obdarzaniem obcych nadmiernym zaufaniem.

Seniorze nie daj się oszukać
Gdy dzwoni telefon i głos w słuchawce podaje się za policjanta, a następnie mówi o tajnej akcji służb, w ramach której – by ocalić nasze pieniądze, musimy niezwłocznie przekazać je nieznajomemu, możemy być pewni, że mamy do czynienia z oszustwem.
– Policjanci nie dzwonią do mieszkańców, nie opowiadają o swoich działaniach, a już tym bardziej nie proszą o przekazanie pieniędzy – wyrzucenie ich przez okno czy schowanie w krzakach. Każde takie zdarzenie to oszustwo. Należy jak najszybciej przerwać rozmowę i poinformować o niej najbliższy komisariat – mówi mł. asp. Jolanta Grunert, asystent Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. – Oszuści wykorzystują skłonność seniorów do niesienia pomocy,zaufanie, jakim darzą służby mundurowe, czasami fakt, że seniorzy, chcąc czuć się potrzebnymi, chętnie angażują się w przedsięwzięcia, w których mają do spełnienia konkretne zadanie. – dodaje.
Policja mówi dziś o zorganizowanej strukturze przestępczej. Jej członkowie, choć wybierają swoje ofiary losowo dzwoniąc na przypadkowe numery z książki telefonicznej, gdy trafią na właściwą osobę, manipulują nią, doprowadzając do przekazania kompletnie obcym osobom nawet kilkuset tysięcy złotych. Z policyjnych statystyk wynika, że wyłudzenia pieniędzy odbywają najczęściej metodą „na policjanta” i „na funkcjonariusza CBŚ”, a najczęstszym powodem, o którym sprawcy mówią podczas rozmowy z pokrzywdzonymi, jest zagrożenie domniemanym atakiem hakerskim, w wyniku którego mogą przepaść wszystkie zgromadzone w banku oszczędności. Należy więc jak najszybciej zostawić je we wskazanym przez dzwoniącego miejscu, by mogły zostać „zabezpieczone” na czas rzekomej akcji.
Tylko w maju gdyńscy policjanci zostali zaalarmowani o 66 usiłowaniach i 18 oszustwach metodą „na policjanta”, „agenta ABW”, „agenta CBŚ”, „pracownika poczty”, „pracownika banku”. Od seniorów wyłudzone zostały także waluty obce oraz biżuteria.
– Oszuści wykorzystują specyficzną sytuację, w jakiej się teraz znajdujemy i znów dzwonią do osób starszych – dodaje mł. asp. Jolanta Grunert. – Apeluję do seniorów, ich dzieci, wnuków o czujność, o ostrożność, ale przede wszystkim o kontakt z policją za każdym razem, gdy jakaś sytuacja wzbudzi państwa niepokój.
– W kampanii podkreślamy, że skuteczną metodą ograniczenia aktywności oszustów jest rozmowa, wzajemne przestrzeganie się – zauważa wiceprezydent Michał Guć. – Wobec oszustów nie jesteśmy bezradni – ważne, by o tym nie zapomnieć.

  • ikonaOpublikowano: 04.06.2020 14:43
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 04.06.2020 15:06
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona