1433 (1133) 2020-12-04 - 2020-12-10

Gdynia przyjęła Strategię Elektromobilności

Ekologiczna, zrównoważona i przyjazna mieszkańcom – taka ma być Gdynia w myśl „Strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Miasta Gdyni do roku 2035”. Dokument o takim tytule w przyjęli radni większością głosów podczas XXIV sesji Rady Miasta Gdyni. Realizacja zawartych w nim działań przełoży się na dalszy wzrost mobilności mieszkańców miasta z wykorzystaniem nisko- i zeroemisyjnych środków transportu.

- Elektromobilność to dzisiaj jeden z kluczowych tematów dla rozwoju miasta, a Gdynia jest w tym zakresie liderem w skali kraju. Zawdzięczamy to bardzo konsekwentnej polityce, którą realizujemy. Jednym z jej elementów jest właśnie wprowadzenie Strategii Elektromobilności. To krok, który sprawi, że w niedługim czasie Gdynia będzie miastem jeszcze bardziej ekologicznym, czystym i przyjaznym mieszkańcom – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Celem ogólnym Strategii jest redukcja emisji szkodliwych substancji, generowanych przez ruch samochodowy. Ma się to odbyć m.in. poprzez ograniczenie ruchu pojazdów indywidualnych z silnikiem spalinowym na rzecz transportu zbiorowego, rowerowego i samochodowego zero- lub niskoemisyjnego. Realizacja Strategii pozwoli na zmianę zachowań transportowych mieszkańców miasta i osób przyjezdnych. Dokument jest dla miasta niezwykle istotny również z powodów ekonomicznych. Będzie stanowił podstawę do ubiegania się o środki zewnętrzne na rozwój elektromobilności.

- Zawarliśmy w tym dokumencie wszystkie potencjalne kierunki i działania, które mają być podjęte do 2035 roku w zakresie rozwoju elektromobilności w Gdyni, a które będą optymalne dla dalszego rozwoju miasta i poprawy jakości życia mieszkańców. Dobro mieszkańców jest dla nas zarówno przesłanką, jak i celem rozwoju elektromobilności. Transport zeroemisyjny cechuje się brakiem generowania zanieczyszczeń i hałasu, a co za tym idzie – poprawia komfort życia w miastach – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Dokument zawiera część diagnostyczną obejmującą m.in. charakterystykę miasta w zakresie transportu i komunikacji publicznej, stanu jakości powietrza, opis istniejącego systemu energetycznego, informację na temat rozwoju elektromobilności w mieście oraz zidentyfikowane w tym zakresie problemy.
W części programowej przedstawione zostały cele strategiczne z podziałem na cele operacyjne, zadania i fazy realizacji objęte planem wdrażania Strategii. Opracowanie obejmuje również analizę finansową określającą skalę wydatków wraz z przewidywanym dofinansowaniem, analizę oddziaływania na środowisko oraz system monitorowania wdrażania strategii. Przedstawiono także propozycje priorytetyzacji oraz harmonogram wdrażania elementów Strategii. Dokument wskazuje również na niezbędne działania w zakresie budowy i rozwoju potrzebnej infrastruktury technicznej.

Realizację podzielono na trzy fazy, a mianowicie: wyjścia z kryzysu gospodarczego będącego następstwem pandemii (lata 2020-2023), fazę odbudowy i powrotu na ścieżkę wzrostu (lata 2024- 2027) oraz fazę trzecią obejmującą perspektywę długoterminową (rok 2028-2035).

W myśl Strategii w 2035 roku Gdynia ma być liderem we wdrażaniu elektromobilności w oparciu o nowoczesny i innowacyjny transport publiczny, wspomagany rozbudowanym systemem pojazdów elektrycznych w realizacji podróży miejskich, a także jednym z pierwszych miast w Polsce z dostępnością wodoru jako nowego czystego paliwa dla pojazdów transportu publicznego i dla pojazdów użytkowych oraz pionierem w rozwoju indywidualnej elektromobilności w województwie. Dla realizacji tej wizji określono 5 celów strategicznych:
  • Kontynuacja rozwoju nisko- i zeroemisyjnego transportu publicznego w nowych uwarunkowaniach ekonomicznych.
  • Rozwój zeroemisyjnej mobilności indywidualnej.
  • Inteligentne nisko- i zeroemisyjne usługi miejskie.
  • Niskoemisyjna logistyka miejska.
  • Edukacja gdyńskiej społeczności.
Dokument powstał w ramach ogłoszonego pod koniec 2018 roku przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu priorytetowego „GEPARD II – transport niskoemisyjny. Część 2) Strategia rozwoju elektromobilności”. W tym samym roku prezydent Wojciech Szczurek powołał zespół ds. strategii rozwoju elektromobilnosci złożony m.in. z przedstawicieli wydziałów Urzędu Miasta i gdyńskich przedsiębiorstw komunikacyjnych.

Treść Strategii dostępna jest na stronie: www.gdynia.pl.

  • ikonaOpublikowano: 03.12.2020 14:04
  • ikona

    Autor: Weronika Rozbicka (w.rozbicka@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 03.12.2020 14:05
  • ikonaZmodyfikował: Weronika Rozbicka
ikona

Zobacz także