1436 (1136) 2021-01-08 - 2021-01-14

Rada Miasta Gdyni zamknęła rok

Sala obrad Rady Miasta w Urzędzie Miasta Gdyni. Widoczni radni połączeni online na ekranie w środku sali, z boku dwie kamery transmitujące na żywo siedzących po lewej stronie: skarbnika Gdyni prof. Szałuckiego oraz przewodniczącą rady Joannę Zielińską

Radni podczas grudniowej sesji połączyli się zdalnie, na zdj. obecni w sali obrad prof. Krzysztof Szałucki - skarbnik miasta Gdyni oraz Joanna Zielińska - przewodnicząca Rady Miasta Gdyni, fot. Kamil Złoch

Za nami ostatnia w tym roku kalendarzowym sesja Rady Miasta Gdyni. Posiedzenie odbyło się on-line w środę 23 grudnia. Podczas obrad radni uchwalili m.in. budżet miasta na 2021 rok.

Po raz kolejny w związku z pandemią koronawirusa Rada Miasta Gdyni obradowała on-line. Radni spotkali się na platformie Zoom, a możliwość podejmowania uchwał zapewnił wprowadzony do gdyńskiej rady w sierpniu tego roku system eSesja.

Podczas obrad głosami radnych przyjęto uchwały m.in. w sprawach:


  • uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2021 rok
 
Radni przyjęli przedstawioną propozycję budżetu miasta Gdyni na rok 2021. W myśl uchwały:

Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.817.175.140 zł, w tym:
᠆ dochody bieżące 1.681.611.881 zł,
᠆ dochody majątkowe 135.563.259 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.928.133.974 zł, w tym:
᠆ wydatki bieżące 1.625.215.979 zł,
᠆ wydatki majątkowe 302.917.995 zł.

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 110.958.834 zł.

Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z kredytu długoterminowego w kwocie 110.958.834 zł, w tym 11.000.000 zł na pokrycie wkładu własnego zadań współfinansowanych ze środków europejskich.

W strukturze wydatków ogółem w 2021 roku dominuje finansowanie zadań w działach:

- oświata i wychowanie – 25,8%
- opieka społeczna, rodzinna – 20,7%
- transport i łączność – 19,8%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 11,1%
- administracja publiczna – 5,6%

  • Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2021 – 2034

Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2021-2034 została opracowana na bazie
Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2020-2034 i ma na celu dostosowanie prognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnych uwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2021 rok.

Wieloletnia Prognoza Finansowa zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2021 rok.

  • zmiany Regulaminu Medalu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego „Za wybitne zasługi dla Gdyni”

Decyzją Rady Miasta Gdyni Medal im. Eugeniusza Kwiatkowskiego „Za wybitne zasługi dla Gdyni” może być przyznany osobie fizycznej (obywatelom polskim lub cudzoziemcom), osobie prawnej, jednostce organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej w tym m.in. organizacjom społecznym, zawodowym, przedsiębiorcam oraz przedsiębiorstwom i instytucjom. W uzasadnionych przypadkach może być również przyznany grupie podmiotów, które wyróżniają się wspólnym działaniem na rzecz miasta Gdyni i jego mieszkańców.

W uzasadnieniu do uchwały złożonym przez radnych czytamy:
Choć Medal im. Eugeniusza Kwiatkowskiego to nagroda, w której należy wskazać trzech laureatów to w obliczu tak nieprzewidzianych wydarzeń i poświęcenia medyków czy pracowników Sanepidu nie sposób ich dokonań dla bezpieczeństwa gdynian przyrównać do innych kandydatów. Nie da się sprowadzić zagrożenia życia czy nierównej walki o zdrowie do innych do parametrów policzalnych.Choć działanie zmieniające regulamin nosi znamiona refaktoryzacji, w naszym głębokim i pełnym przekonaniu, wyjątkowy charakter chwili dopuszcza, a wręcz umożliwia podjęcie zasadnego ryzyka, jakim jest wprowadzenie poprawki dającej możliwość nagrodzenia grupowych bohaterów.

Żyjąc w obliczu nadejścia szczepionki, gdy każdy kolejny dzień przynosi setki zmarłych jest chwilą, gdy jako przedstawiciele mieszkańców musimy pokazać, że jesteśmy w stanie szukać rozwiązań, ze wszech miar nieoczywistych, aby każdy, kto dołożył iskrę do płomienia nadziei, jakim jest powrót do normalności – mógł usłyszeć z ust Rady Miasta Gdyni słowo „dziękuję” za wytrwałość, determinację, ale przede wszystkim nadzieję w powrót do normalności w zdrowiu i bezpieczeństwie zagwarantowanym przez pracę setek wyjątkowych bohaterów.

  • przyjęcia do realizacji Gdyńskiego Programu Wsparcia Rodziny i Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2020 – 2022

Priorytetem gdyńskiej polityki społecznej jest dobro rodziny postrzegane jako zapewnienie możliwości wsparcia rodziny we wszystkich wymiarach jej społecznego funkcjonowania. W zgodzie z tą wartością priorytetem jest zabezpieczanie kompleksowych form pomocy rodzinie w środowisku, a tam gdzie nie jest to możliwe – dowartościowanie rodzinnych form opieki nad dzieckiem, przy jednoczesnym zmniejszaniu liczby dzieci w systemie wsparcia społecznego oraz tworzenie jak najlepszych warunków do rozwoju dzieciom wychowującym się w różnych formach pieczy zastępczej.

Funkcjonujący system wsparcia rodzin opiera się na intensywnych działaniach profilaktycznych w środowisku, podejmowanych na pierwszych etapach pojawienia się kryzysu w rodzinie, a także stwarzaniu dzieciom warunków opieki i wychowania maksymalnie zbliżonych do naturalnych, wszędzie tam, gdzie nie udało się uniknąć sytuacji umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej.

Wyzwania, jakie stawia sobie gdyński samorząd w zakresie polityki rodzinnej to ciągłe specjalizowanie wsparcia w różnych jego wymiarach oraz przyjęcie horyzontalnej zasady ponadsektorowej współpracy pomiędzy podmiotami wspierającymi dziecko i rodzinę, zapewniającej uspójnioną wizję systemowych działań na rzecz rodzin nie wypełniających prawidłowo swojej funkcji opiekuńczo-wychowawczej.

Gdyński Program Wsparcia Rodziny i Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2020 – 2022 opracowany został w celu nakreślenia aktualnej sytuacji w obszarze wsparcia dziecka i rodziny oraz wytyczenia najważniejszych kierunków działań, które będą realizowane na przestrzeni kolejnych 3 lat.

Program zakłada tworzenie optymalnych warunków dla poprawy jakości życia dzieci i ich rodzin oraz jak najbardziej dostosowanego do potrzeb systemu pieczy zastępczej, co prowadzić będzie do stałego wzmacniania oraz podnoszenia efektywności gdyńskiego systemu, opartego o zwiększanie dostępności do usług w zakresie zdrowia psychicznego, zwiększanie skuteczności procesów usamodzielnienia wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych, wzmacnianie działań skierowanych do rodzin zagrożonych rozpadem oraz dbałość o podnoszenie kompetencji zawodowych specjalistów pracujących z rodzinami.

Program wypełnia założenia ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 roku, wskazujące na konieczność opracowania dokumentów o charakterze strategicznym z obszaru wsparcia rodziny i rozwoju pieczy zastępczej.

  • określenia kryteriów naboru do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miasta Gdynia na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, ustalenia liczby punktów za każde z tych kryteriów oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia

Zgodnie ustawą Prawo oświatowe na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria określone w tej ustawie. Są to: wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie, objęcie kandydata pieczą zastępczą.

W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania lub jeśli po zakończeniu tego etapu publiczne przedszkole lub oddział przedszkolny nadal dysponuje wolnymi miejscami, brane są pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący.

Rada Gminy określa maksymalnie 6 kryteriów gminnych (samorządowych), przyznając każdemu kryterium określoną liczbę punktów. Rada Gminy określa również dokumenty niezbędne do potwierdzenia ich spełnienia.

Zaproponowane w uchwale gdyńskiej Rady Miasta kryteria uwzględniają potrzeby dziecka i jego rodziny, zwłaszcza rodziny, w której rodzice muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi oraz lokalne potrzeby społeczne.

Rada Miasta ustaliła następujące kryteria naboru i ich wartość punktową w postępowaniu rekrutacyjnym drugiego etapu do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych prowadzonych przez miasto:

- dziecko, którego oboje rodzice (opiekunowie prawni) rozliczyli podatek dochodowy od osób fizycznych za miniony rok w Urzędzie Skarbowym na terenie Miasta Gdynia; kryterium stosuje się również do rodzica (opiekuna prawnego) samotnie wychowującego dziecko - 12 pkt. ;
- dziecko, którego oboje rodzice (opiekunowie prawni) pracują, wykonują pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, studiują/uczą się w trybie dziennym lub prowadzą aktywną działalność gospodarczą; kryterium stosuje się również do rodzica (opiekuna prawnego) samotnie wychowującego dziecko - 6 pkt.;
- dziecko, którego dotyczy wniosek poddane zostało obowiązkowym szczepieniom ochronnym lub które ze względów zdrowotnych stwierdzonych przez lekarza nie może zostać zaszczepione, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych – 5 pkt.;
- dziecko, którego rodzeństwo będzie rozpoczynało lub kontynuowało edukację w przedszkolu/oddziale przedszkolnym/szkole (także działających w ramach zespołu szkolno – przedszkolnego lub zespołu szkół) pierwszego wyboru, do którego o przyjęcie ubiega się w roku szkolnym, na który prowadzona jest rekrutacja – 3 pkt.;
- dziecko zamieszkujące w obwodzie szkoły podstawowej (także działającej w ramach zespołu szkolno - przedszkolnego lub zespołu szkół) z oddziałami przedszkolnymi, do której o przyjęcie ubiega się; kryterium dotyczy oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej prowadzonej przez Gminę Gdynia – 2 pkt.;
przedszkole/oddział przedszkolny, do którego o przyjęcie ubiega się dziecko jest najbliżej położonym przedszkolem/oddziałem przedszkolnym od jego miejsca zamieszkania lub najbliżej położonym od miejsca pracy/nauki jednego z rodziców (opiekunów prawnych) - 1 pkt.

Kryteria są przyjazne mieszkańcom Gdyni, którzy rozliczają podatek dochodowy na rzecz Gminy Gdynia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej - szczepienie będzie trzecim najwyżej punktowanym kryterium na drugim etapie rekrutacji, co niewątpliwie ma znaczenie dla ochrony zdrowia publicznego na poziomie lokalnym. Nadal dodatkowo punktowane będą wnioski dotyczące dzieci, których rodzeństwo będzie rozpoczynało lub kontynuowało edukację w placówce pierwszego wyboru oraz wnioski dzieci zamieszkujących w obwodzie szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi. W odniesieniu do poprzedniej uchwały zrezygnowano z kryterium pobytu dziecka w przedszkolu w czasie powyżej 5-ciu godzin dziennie. Wskazane w uchwale kryteria powstały w wyniku konsultacji z dyrektorami szkół podstawowych i przedszkoli.

Oprócz wymienionych wyżej radni przyjęli też m.in. uchwały w sprawie nowego miejskiego programu profilaktyki uzależnień, kontynuacji programu szczepień przeciwko HPV czy nadzwyczajną uchwałę dającą zielone światło dla przyszłej rozbudowy ośrodka dla osób z niepełnosprawnościami funkcjonującego przy ulicy Harcerskiej 4 w Gdyni.

Retransmisja obrad jest dostępna na portalu eSesja.tv. Wszystkie projekty uchwał dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Gdyni.

  • ikonaOpublikowano: 07.01.2021 13:15
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 07.01.2021 13:19
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona