1449 (1149) 2021-04-09 - 2021-04-15

Gdyńska uczelnia wyszkoli inżynierów farm wiatrowych

Uniwersytet Morski w Gdyni pomoże w wyszkoleniu wyspecjalizowanej kadry do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Gdyńska uczelnia podpisała list intencyjny i oficjalnie rozpoczęła w tym celu współpracę z PKN Orlen. W planach oprócz prac badawczych jest też uruchomienie kierunkowych studiów inżynierskich.

Gdynia odegra ważną rolę w całym procesie przygotowań do uruchomienia morskich farm wiatrowych na Pomorzu. Oprócz Portu Gdynia, gdzie ma powstać terminal instalacyjny (według projektu uchwały Ministerstwa Klimatu i Środowiska), także Uniwersytet Morski w Gdyni dołoży swoją cegiełkę do rozwijającej się w regionie energetyki wiatrowej.

Badania i edukacja dla farm wiatrowych

Uczelnia rozpoczyna współpracę z koncernem PKN Orlen w zakresie edukacji i badań na rzecz morskiej energetyki wiatrowej. Podpisano już list intencyjny, który w imieniu Uniwersytetu Morskiego parafowali prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit - rektor uczelni oraz dr hab. inż. Tomasz Tarasiuk - prof. UMG prorektor ds. współpracy i rozwoju.

Koncern będzie współpracował także z Politechniką Gdańską i Akademią Morską w Szczecinie. Główny cel to wyszkolenie wyspecjalizowanej kadry do budowy i obsługi nowego sektora polskiej energetyki – farm wiatrowych, które wkrótce powstaną na Bałtyku na wysokości Łeby i Choczewa.

Wiadomo już, że w Gdyni studenci i pracownicy naukowi będą m.in. realizować innowacyjne inicjatywy badawcze, analityczne i naukowe. PKN Orlen będzie w tym zakresie działał wspólnie z uczelnianym Instytutem Morskim. Władze Uniwersytetu Morskiego w najbliższej przyszłości planują też poszerzenie oferty kształcenia o kierunki studiów inżynierskich poświęconych morskiej energetyce wiatrowej. Ich absolwenci zyskają wiedzę techniczną i praktyczną niezbędną do pracy przy przygotowaniu i obsłudze farm, które wkrótce powstaną na Bałtyku. Specjaliści PKN Orlen podzielą się ze studentami praktyczną wiedzą i doświadczeniem oraz zapewnią wsparcie merytoryczne przy rozwoju nowych kierunków kształcenia.

ikona