1459 (1159) 2021-06-25 - 2021-07-08

Tydzień Profilaktyki Uzależnień: Czytajmy sobie i dzieciom na zdrowie!

Język, którym posługuje się każda książka to podstawowe narzędzie komunikacji z ludźmi, to sposób na zdobywanie i poszerzanie wiedzy, rozwijanie twórczego myślenia, udziału w kulturze. To niewyczerpalne źródło rozrywki, inspiracji, kreatywności.

– Umiejętność czytania wymaga, nabycia pewnych kompetencji – mówi Lidia Frela z Gdyńskiej Filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Gdańsku – Nauka czytania i pisania zaczyna się zwykle w wieku sześciu lat i jest doskonalona przez następne pracowite lata ćwiczeń. Zanim sięgniemy po samodzielną lekturę może minąć sporo czasu. Jednakże psycholodzy rozwojowi zaznaczają, że inicjacja literacka może i powinna zaczynać się o wiele wcześniej, zanim dziecko pozna i nauczy się składać litery.
Od wprowadzania dziecka w świat książek są dorośli. I nie ma sporu co do tego, kiedy zacząć czytać maluchowi pierwsze bajeczki czy wierszyki – od urodzenia. Poprzez wczesne czytanie buduje się trwała więź emocjonalna z rodzicem. Niemowlę reaguje na melodię języka, mimikę, gesty. Czuje się bezpieczne i kochane. W miarę rozwoju, kiedy zaczyna już rozumieć sens wypowiadanych słów, rośnie też zainteresowanie czytanym tekstem. Oprócz samej przyjemności przebywania z rodzicem i radości z wyłącznej uwagi, jaką mu poświęca, dziecko czerpie też satysfakcję z lektury, aktywnie poznaje świat opisany w książce. Co roku rynek wydawniczy oferuje bogaty wybór pozycji skierowanych do odbiorców w różnym wieku. Dobrze dobrana książka gwarantuje nie tylko ucieczkę od nudy, ale pomaga w zrównoważonym, wszechstronnym rozwoju psychicznym, emocjonalnym i społecznym.
Od nas dorosłych zależy, czy wychowamy czytelnika czy po okresie tzw. obowiązkowych lektur szkolnych młody człowiek będzie miał jeszcze ochotę na czytanie. Jeżeli od najmłodszych lat zapewnimy mu satysfakcjonujący kontakt z dobrą książką, nie grozi mu wtórny analfabetyzm i przez całe życie będzie mógł uczestniczyć w tej „wymyślonej przez ludzkość najpiękniejszej zabawie”.
Propozycje Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Gdańsku. Filii w Gdyni, opracowanie Małgorzaty Kamińskiej:
A kiedy…: opowiadania biblioterapeutyczne/Joanna Laskowska. – Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2018; sygn. 37076;
Bajki, które uczą, jak być szczęśliwym/Begoña Ibarolla. – Warszawa, Finebooks, 2018; sygn. 37087;
Bajkoterapia, czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych /Artur Barciś i in. – Warszawa, Nasza Księgarnia, 2015; sygn. 37462;
Mamo, co by było gdyby…/Monika Janiszewska, Małgorzata Bajko. – Gliwice, Wydawnictwo Helion, 2019; sygn. 37515;
Bajki terapeutyczne/Maciejka Mazan. – Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2019; sygn. 37708;
Opowieści o Czujątkach: ćwiczenia z empatii dla dzieci i… dorosłych/Joanna Bogudał-Borkowska. – Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”; sygn. 37031;
Oswajanie przez bajanie: bajki psychoterapeutyczne/Sabina Furmańska. – Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2019; sygn.37481.

ikona