1470 (1170) 2021-10-08 - 2021-10-14

Kultowy Ikarus wyjedzie na gdyńskie drogi

Ikarus 280 – to kultowy model autobusu węgierskiej produkcji, który przez lata woził pasażerów w różnych miastach. Wśród nich była, rzecz jasna, również Gdynia. Mija 40 lat od wprowadzenia tych autobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Z tej okazji w niedzielę, 10 października zabytkowe pojazdy ponownie wyjadą na ulice Gdyni. Pojadą na linii 150.


Możliwość przejażdżki kultowym Ikarusem 280 to z pewnością gratka dla miłośników komunikacji zbiorowej i pasjonatów motoryzacji.
10 października trzy zabytkowe pojazdy tego typu ponownie pojawią się na ulicach Gdyni. Pojadą na trasie linii 150 od godz. 11.00 do godz. 18.00. Kursy obsługiwane przez Ikarusy 280 to dodatkowe przejazdy pomiędzy rozkładowymi odjazdami. Autobusy te będą jeździć co 40 minut:
– od godz. 11.04 do godz. 17.04 z pętli Witomino Leśniczówka,
– od godz. 11.47 do godz. 17.47 z pętli Oksywie Godebskiego.
Pojazdy, które w niedzielę wyjadą na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki – Łukasza Staniszewskiego z „Kultowego Ikarusa”. W autobusach będą rozdawane ulotki. Opisano w nich historię eksploatacji autobusów Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Materiał opracował prof. Olgierd Wyszomirski.
Co ważne, przejażdżka zabytkowym Ikarusem będzie całkowicie bezpłatna, nie trzeba zatem kasować biletu.
Ikarus 280 to węgierski autobus przegubowy produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowano też w Polsce – z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących.
Autobusy miały dwuskrzydłowe drzwi – w pierwszym członie oraz za przegubem, w doczepie. Pojazdy te, jak na owe czasy, postrzegano jako na wskroś nowoczesne i od razu zyskały sympatię pasażerów.
Pierwszych 6 przegubowych Ikarusów 280 wprowadzono do gdyńskiej komunikacji miejskiej niemal dokładnie 40 lat temu – 6 października 1981 r. Łączna liczba wszystkich takich pojazdów, które jeździły na liniach ZKM w Gdyni, wyniosła 151. Autobusy te przez wiele lat były podstawą naszego taboru – kres ich liniowej eksploatacji nastąpił dopiero po 26 latach – 22 czerwca 2007 r.

ikona