1489 (1189) 2022-03-25 - 2022-03-31

Nowe trolejbusy dla Gdyni

Tył zaparkowanych na zajezdni w szeregu trolejbusów PKT Gdynia. Widoczna szyba, pantograf, napis informacyjny o baterii

Jeden z ostatnich dużych zakupów gdyńskiego PKT - tzw. supertrolejbusy (trolejbusy z zasilaniem bateryjnym, które umożliwia jazdę poza siecią trakcyjną) dofinansowane w 2020 roku z programu GEPARD, fot. Przemysław Kozłowski / archiwalne (2020)

Łącznie sześć nowych trolejbusów z litowymi bateriami trafi do Gdyni. Ruszył przetarg Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, który dotyczy zakupu nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów z wykorzystaniem dofinansowania z programu „Zielony transport publiczny”. Propozycje potencjalnych dostawców poznamy dokładnie w połowie kwietnia.


Gdynianie najpóźniej do końca września przyszłego roku będą jeździć nowymi trolejbusami. Kolejne nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy zasilą flotę gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej – będzie ich sześć, każdy z nich fabrycznie nowy i w standardowej długości, a ich charakterystyczną cechą będą litowe baterie, które zapewnią alternatywny napęd.

Oferty do połowy kwietnia


Ogłoszono postępowanie przetargowe, a PKT poczeka na propozycje od potencjalnych dostawców do 15 kwietnia tego roku. Tego samego dnia zaplanowano też otwarcie ofert. Głównymi kryteriami przy ich ocenie będą cena (60% punktacji) i określone parametry techniczne (18%). Znaczenie będą miały też bezpieczeństwo (8%), termin gwarancji (8%) i komfort (6%).

Zamawiający wymaga m.in. klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, niskopodłogowej konstrukcji, monitoringu czy montażu systemu informacji pasażerskiej. Ponadto bateria ma umożliwić jazdę także po odpięciu pantografu od sieci trakcyjnej.

Same dostawy nowych pojazdów, zgodnie z treścią projektu umowy, mają nastąpić później w dwóch transzach: do 31 lipca przyszłego roku oraz do 30 września przyszłego roku. W ten sposób pasażerów gdyńskiej komunikacji czeka kolejny skok jakościowy. Nowoczesne trolejbusy zajmą miejsce najstarszych, najbardziej wysłużonych pojazdów.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój elektromobilności i inwestujemy w zeroemisyjną technologię. To od lat wyróżnik Gdyni na tle wielu innych miast, który zapewnia nam najwyższą jakość powietrza, a same nowoczesne pojazdy to także komfort i niezawodność dla ich pasażerów oraz samych kierowców. Kolejny rozwój taboru jest możliwy dzięki uzyskaniu kilkumilionowego dofinansowania z programu „Zielony transport publiczny” - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.



Duże dofinansowanie na zeroemisyjny tabor


Przypomnijmy, że gdyńskie PKT przy zakupie nowych trolejbusów z bateriami może liczyć na aż 6 mln 400 tys. złotych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nieco więcej, bo 7 mln złotych to natomiast wkład własny komunikacyjnej spółki.

Więcej informacji na temat postępowania przetargowego można znaleźć na platformie Smart PZP.

  • ikonaOpublikowano: 24.03.2022 14:35
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 24.03.2022 14:35
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona