1506 (1206) 2022-09-02 - 2022-09-08

Trwa rejestracja na Forum Gospodarki Morskiej

Wyzwania i szanse sektora gospodarki morskiej w nowym otoczeniu geopolitycznym – to temat przewodni 21. edycji Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2022. – Nareszcie możemy powrócić do tradycyjnych dyskusji panelowych z aktywnym udziałem uczestników wydarzenia zaangażowanych w budowę i rozwój branży morskiej w Polsce– mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

14 października 2022 r. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni znów zagoszczą eksperci i specjaliści związani z przemysłem morskim. Podczas kilku paneli tematycznych w pięciu obszarach będą starali się dokonać analizy obecnej sytuacji, w której znalazła się branża oraz wskazać kierunki jej rozwoju.
Tegoroczne dyskusje skupiać się będą wokół pięciu bloków tematycznych:
1. Technologie Morskie
2. Porty Morskie
3. Logistyka Morska
4. Przemysł Jachtowy
5. Energia Odnawialna.
Uczestnicy panelu poświęconego technologiom morskim będą się zastanawiali nad rozwojem nowych technologii do napędu statków. Już teraz, według danych firmy Clarksons (ośrodka analityczno-konsultingowego powiązanego z największym maklerem okrętowym), jednostki z napędem zasilanym paliwami alternatywnymi stanowią obecnie 34 procent liczby zamówień na nowe statki na świecie. Opcją wiodącą jest LNG, ale pojawiają się również statki wyposażone w napęd hybrydowy oraz bateryjne przechowywanie energii. Jednostki z napędem LNG budowane są również w polskich stoczniach. Uczestnicy dyskusji zastanowią się również nad konsekwencjami regulacji prawnych, które będą dotyczyły pomiaru śladu węglowego w transporcie morskim.
Gorąca dyskusja wywiąże się zapewne podczas panelu dotyczącego logistyki morskiej.
Sytuacji polskich portów zostanie poświęcona osobna debata. Prezesi portów z Gdyni, Gdańska, Szczecina i Świnoujścia omówią strategię rozwoju swoich przedsiębiorstw. Zastanowią się również nad potrzebami i oczekiwaniami swoich partnerów biznesowych wobec infrastruktury portowej. Prelegenci omówią również rolę mniejszych portów, które zgodnie z nową ideą Unii Europejskiej rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu, wspiera lokalne porty.
Ważnym tematem, którego nie mogło zabraknąć w tegorocznej edycji wydarzenia, jest zagadnienie energii odnawialnej, także w odniesieniu do gospodarki morskiej. Energetyka wiatrowa na morzu, ekologiczne rozwiązania wdrażane w polskich portach, a także polityka wodorowa to kierunki rozważań podczas tego panelu. Zielony wodór wskazany został przez Komisję Europejską już w 2020 r. jako jeden z kluczowych nośników energii, który może przyczynić się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Do 2050 roku wodór ma być w pełni zeroemisyjnym, ogólnodostępnym źródłem energii w UE. Prelegenci zapewne wyjaśnią, w jaki sposób wodór może zostać wykorzystany w gospodarce morskiej.
Polska jest ósmym na świecie i piątym w Europie eksporterem jachtów, jak wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, dlatego tej tematyki nie może zabraknąć podczas tegorocznego Forum. Polski przemysł jachtowy liczy około 1000 firm, które zatrudniają blisko 50 tys. osób. Według danych PIE, rodzime stocznie produkują rocznie ok. 22 tys. jachtów motorowych i żaglowych.
Udział w Forum jest bezpłatny, jednak swoją obecność należy potwierdzić poprzez wcześniejszą rejestrację na stronie internetowej forum.gdynia.pl.

ikona