795 (404) 2007-03-09 - 2007-03-16

Gdynianie o gdyńskiej komunikacji

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni przy współpracy Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadził w 2006 r. kolejne, siódme już w okresie minionych 12 lat, badania marketingowe preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Gdyni, (a nie tylko podróżnych). Badaniami objęto 1887 osób, tj. prawie 1% ogółu mieszkańców miasta w wieku 16-75 lat, dobranych w sposób losowy.

Dane zostały zebrane metodą wywiadu bezpośredniego przeprowadzonego w gospodarstwach domowych.

Najważniejsze wnioski z badań są następujące:

- W 2006 r. posiadanie samochodu osobowego zadeklarowało 64% gospodarstw domowych (w tym 16% gospodarstw posiadanie dwóch lub więcej samochodów),

- Najwięcej gospodarstw domowych z samochodami osobowymi odnotowano w dzielnicy Chwarzno–Wiczlino (94%), najmniej zaś na Grabówku (49%).

- Bilety okresowe ZKM w Gdyni kupuje 26% mieszkańców Gdyni w wieku 16-75 lat.

- Dojazdy do miejsca pracy lub nauki deklaruje 83% osób pracujących lub (i) uczących się.

- Gdynia jest celem podróży dla 71% dojeżdżających do pracy respondentów. Najwięcej pracujących osób dojeżdża do pracy do Śródmieścia Gdyni (17% osób dojeżdżających do pracy). Dojazdy do pracy do Gdańska i Sopotu deklaruje odpowiednio 17% i 5% respondentów pracujących i dojeżdżających.

- Do miejsca nauki na terenie Gdyni dojeżdża 49% uczących się mieszkańców, w tym najwięcej (9%) – do Grabówka. Gdańsk jest celem 36% podróży do miejsca nauki, a Sopot – 12%.

- samochodami osobowymi jeździ – 47,4%, transportem zbiorowym . Na rowery i inne środki transportu przypadło tylko 0,8% wszystkich podróży.

-Najważniejszymi postulatami zgłaszanymi pod adresem komunikacji miejskiej są: bezpośredniość połączeń (31% wskazań), punktualność (17%) i częstotliwość (14%).

- W gdyńskiej komunikacji miejskiej najwyżej oceniono: punktualność (29% wskazań) i dostępność (13%), a w stopniu najmniejszym – wygodę podróży (11% wskazań) oraz niski koszt i bezpośredniość (po 9% wskazań).

- Ponad dwie trzecie mieszkańców Gdyni (68%) jest przeciwnych wprowadzeniu w Gdyni taryfy czasowej.

- Ponad 60% osób badanych oczekuje podczas podróży komunikacją miejską zawsze lub przeważnie miejsca siedzącego. Zaledwie 2,6% respondentów dopuszcza natomiast jazdę w pojeździe zatłoczonym.

- Od 2002 r. wzrósł wpływ na wybór środka transportu wykorzystywania samochodu jako narzędzia pracy oraz możliwości narażenia się na agresję ze strony innych pasażerów komunikacji miejskiej.

- Najważniejszą przyczyną rezygnacji z podróży własnym samochodem i korzystania z komunikacji zbiorowej jest wykorzystywanie samochodu przez inną osobę a w dalszej kolejności spodziewane trudności z parkowaniem w miejscu docelowym podróży oraz zatłoczenie dróg. Wybór pojazdów komunikacji miejskiej jako środków transportu w coraz większym stopniu spowodowany jest zadowalającym poziomem usług przewozowych.

- Ponad 86 % badanych ocenia komunikację miejską w Gdyni jako co najmniej dobrą. Średnia ocena w skali 2-5 komunikacji miejskiej w Gdyni wynosi 4,18 (4,05 w 2002 r.) i jest najwyższa od 1994 r. Najwyżej (4,27) oceniają nas emeryci, a najniżej – osoby niepracujące (4,11). Najwyższe oceny gdyńska komunikacja miejska uzyskała w Śródmieściu i Wielkim Kacku (4,35 i 4,28), najniższe zaś – w Chwarznie-Wiczlinie i Babich Dołach (odpowiednio: 3,89 i 4,00).

- Prawie 44 % respondentów spotyka się z kontrolą biletów w środkach gdyńskiej komunikacji miejskiej przynajmniej jeden raz w ciągu miesiąca, Średnia ocena pracy kontrolerów biletów wyniosła 3,60 w skali ocen szkolnych od 2 do 5, jest więc wyższa niż w 2002 r.

- Mieszkańcy Gdyni w zdecydowanej większości akceptują wprowadzenie stref ruchu pieszego (67,7%) i zakazów parkingowych (57,6%). Ograniczenia w ruchu samochodów osobowych popiera 43,7% respondentów, przy czym aż co czwarta osoba jest w tej kwestii niezdecydowana. Co czwarty mieszkaniec Gdyni poparłby wprowadzenie opłat za parkowanie.

- Ponad 55% mieszkańców Gdyni uważa za słuszne uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej w ruchu drogowym. Zdaniem respondentów, pasy wyłącznego ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej powinny znaleźć się przede wszystkim na ulicach: Morskiej (73%), Władysława IV (51%) i Janka Wiśniewskiego (43%).

- Chęć zakupu miesięcznego biletu aglomeracyjnego, który byłby ważny w autobusach, trolejbusach i tramwajach oraz w pociągach SKM, w cenach odpowiednio 200 i 100 zł za bilet normalny i ulgowy, deklaruje 21% mieszkańców w wieku 16-75 lat. Jednak wyraźnie zdecydowanych na zakup takiego biletu jest tylko około 7,5% respondentów.

  • ikonaOpublikowano: 08.03.2007 00:00
  • ikona

    Autor: Aleksandra Krzymińska

ikona