871 (470) 2008-09-26 - 2008-10-02

Prawa konsumenta – gdzie szukać pomocy? - odc. 4

Jak zgłaszać reklamacje:
Konsument nabywając towar ma prawa i obowiązki wynikające z obowiązujących ustaw. Jednakże, aby uniknąć niepotrzebnych kłopotów dobrze jest wiedzieć jak skutecznie reklamować towary, oraz jaki zakres obowiązków należy do sprzedawcy a jaki do producenta.
Sprzedawca odpowiada wobec kupującego za zgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Obowiązkiem każdego sprzedawcy jest udzielenie kupującemu jasnych i zrozumiałych informacji, podanie ceny towaru, wydanie (na żądanie kupującego) pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy, wydanie kupującemu instrukcji obsługi i innych dokumentów w języku polskim oraz wszystkich elementów wyposażenia. Dodatkowe obowiązki obciążają sprzedających poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość np. przez Internet, lub w formie wysyłkowej. Przy takich formach sprzedaży sprzedawca musi poinformować konsumenta na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od zawarcia umowy lub od dnia wydania rzeczy. Konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn i bez ponoszenia kosztów. Producent nie jest dla konsumenta stroną umowy sprzedaży zawieranej w chwili zakupu towaru konsumpcyjnego. Producent może jednak zaproponować konsumentowi skorzystanie z dodatkowych udogodnień, które nazywamy gwarancją. Gwarancja to dobrowolne, dodatkowe oświadczenie woli gwaranta. Jeśli na towar udzielona została gwarancja konsument może wybrać czy skorzystać z uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową i złożyć reklamację do sprzedawcy czy do gwaranta.
Reklamacja tytułem niezgodności z umową ma zastosowanie zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej, obowiązuje z mocy prawa. Reklamację należy złożyć u sprzedawcy, od którego zakupiono towar konsumpcyjny. Reklamację można składać w ciągu 24 miesięcy od daty wydania towaru. W razie pojawienia się niezgodności towaru z umową konsument ma dwa miesiące na powiadomienie sprzedawcy o tym fakcie - przekroczenie tego terminu powoduje utratę uprawnień do reklamowania.
Reklamację najbezpieczniej jest złożyć w formie pisemnej, wyraźnie precyzując swoje żądania, żądając od sprzedawcy pokwitowania na kopii pisma, bądź wysyłając list polecony.
Konsument, który chce reklamować zakupiony towar może skorzystać z porady korzystając z infolinii konsumenckiej (0 800 800 008).
Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej ul. Legionów 126 81-472 Gdynia
tel: (058) 624 98 76, e-mail: odfik-gdynia@skef.pl

ikona