Rządowy projekt „Programu Budowy Dróg 2011-2015", spotkał się w Gdyni z dużym zainteresowaniem. Aktualny program, obowiązujący od 2008 r., nie zawiera inwestycji drogowych na terenie Gdyni. Tymczasem, w 2008 r., marszałek województwa pomorskiego i przedstawiciele miast: Gdyni, Helu, Jastarni, Pucka, Rumi, Redy, Wejherowa, Władysławowo, powiatów: puckiego i wejherowskiego oraz gmin: Kosakowo, Wejherowo i Puck, podpisali - w obecności ówczesnego Ministra Transportu - porozumienie w sprawie wspólnego, tj. samorządowo-rządowego przedsięwzięcia: budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zgodnie z porozumieniem, samorządy wspólnie finansują opracowywane obecnie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe obwodnicy. To pierwszy etap realizacji inwestycji drogowej (gdy inwestorem jest rząd). Miasto Gdynia przygotowuje też miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów, przez które ma prowadzić Obwodnica Północna. Umożliwi ona uwolnienie ulicy Morskiej oraz ulic przelotowych w Rumi i w Redzie - od ruchu tranzytowego (np. w stronę Pucka i Władysławowa) a także zapewni najkrótsze i najbezpieczniejsze połączenie drogowe z portem gdyńskim. Port w Gdyni musi mieć połączenie drogowe, spełniające europejskie warunki techniczne (nacisk 11,5 tony pojedyńczej osi samochodu). Rozbudowywane terminale kontenerowe, ro-ro oraz perspektywa budowy nowego terminala promowego przy ul. Polskiej mogą spowodować nawet dwukrotny wzrost liczby pojazdów ciężarowych, obsługujących port gdyńskich. Najważniejszym kryterium dla naszej oceny projektu nowego programu drogowego jest więc włączenie do tego programu Obwodnicy Północnej i połączenie tej obwodnicy z portem w Gdyni. Sprawa ta jest szczególnie ważna przed decydującą debatą nad tzw. „Transeuropejską Siecią Transportową" - (TEN-T), rozwijaną w okresie 2014-2020. Debata odbędzie się podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej (II połowa 2011 r.). Port w Gdyni należy do sieci TEN-T, jednak jedyne połączenie drogowe portu z obwodnicą (Trasa Kwiatkowskiego) nie ma statusu drogi krajowej czy trasy międzynarodowej. Nie należy więc do TEN-T.Projekt nowego programu nie zawiera „Obwodnicy Północnej". Prezydent Gdyni dr Wojciech Szczurek zwrócił się do marszałka województwa - Mieczysława Struka o zgłoszenie Obwodnicy Północnej do programu. Uchwałę w sprawie włączenia Obwodnicy Północnej (i drogi łączącej obwodnicę z ul. Janka Wiśniewskiego) podjęła Rada Miasta Gdyni. Jednocześnie, prezydenci miast: Gdynia, Rumia, Reda i Wejherowo oraz wójtowie gmin Kosakowo i Wejherowo - wspólnie wystąpili do Ministerstwa Infrastruktury o włączenie wymienionych dróg do programu. Apele samorządowców poparła Akademia Morska w Gdyni i Krajowa Izba Gospodarki Morskiej. Opublikowano: 05.01.2011 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (m.omachel@gdynia.pl)