Kultura

„Słoneczny” neon na Władysława IV

Zobacz, jak teraz wygląda kultowa gdyńska jadłodajnia, fot. Jan Ziarnicki

Zobacz, jak teraz wygląda kultowa gdyńska jadłodajnia, fot. Jan Ziarnicki

Ulicę Władysława IV rozświetlił „Słoneczny” neon — to dzięki modernizacji działającego od blisko 60 lat Baru Mlecznego Słoneczny. Zobacz, jak teraz wygląda kultowa gdyńska jadłodajnia.

Premiera nowego wizerunku baru mlecznego przybrała niecodzienną formę spotkania z projektantami połączonego z degustacją popisowych potraw serwowanych przez kuchnię. Jednak daniem głównym tego wieczoru była nowa identyfikacja wizualna „Słoneczka”, za którą odpowiada warszawskie Syfon Studio. Pracownie współtworzy Urszula Janowska i Filip Tofil - to właśnie z nimi spotkali się wczoraj goście. Projekt modernizacji wizualnej objął instalację naklejek informacyjnych, neonu, dennic zamontowanych na elewacji z napisem „Bar mleczny" i szyldu semaforowego. - Wnieśliśmy w projekt ogólną koncepcję i wkład graficzny. Chcieliśmy, żeby oznaczenie, które wprowadziliśmy nie były konkurencją dla architektury tylko jej uzupełnieniem. Naszym celem było odsłonięcie, a nie dodatkowe zakrywanie budynku — mówi Filip Tofil z Syfon Studio. - Wykonaliśmy projekt m.in. plafonów z napisem „Bar mleczny”, których dopełnieniem jest neon „Słoneczny” oraz informacyjne naklejki z folii umieszczone na oknach – dodaje.



Położony przy skrzyżowaniu ulic Władysława IV i Żwirki i Wigury bar od momentu swojego powstania, czyli od 1959 r. cieszy się niesłabnącą popularnością wśród mieszkańców miasta. Przez lata wielokrotnie modernizowany, w czwartek otworzył nowy rozdział w swojej długiej historii. - Bar Mleczny Słoneczny to wyjątkowe miejsce. Chyba nie ma gdynianina, który nie zamawiałby tu kotleta jajecznego albo naleśników z serem. Ten lokal zasługiwał na nową identyfikację wizualną. Myślę, że dzięki temu zyska nowych klientów i nowy wizerunek — mówi Beata Szadziul, pełnomocnik prezydenta ds. rodziny.

Modernizacja został wykona w ramach zakończonego w weekend Biennale Sztuki Miejskiej Traffic Design, czyli szeregu wydarzeń łączących działania artystyczno-projektowe, rewitalizacyjne i edukacyjne. „Słoneczko” jest jedną z 7 modernizowanych lokalizacji, ale jedną z bardziej charakterystycznych na mapie miasta. - Szukaliśmy miejsca, które ma swój charakter, jest dobrze znane mieszkańcom Gdyni i ma identyfikację wizualną, którą w naszym odczuciu warto odświeżyć — mówi Monika Domańska ze Stowarzyszenia Traffic Design. - Bar Mleczny Słoneczny ma ponadto fantastyczną rodziną historię. To był dodatkowy atut – podkreśla Domańska.

Zobacz, jak teraz wygląda kultowa gdyńska jadłodajnia, fot. Jan Ziarnicki

Przekazywany z pokolenia na pokolenie bar jest własnością Moniki Klepczyńskiej, która także zarządza rodzinnymi biznesem i zapowiada dalsze zmiany. Tym razem dotyczące wnętrza. - Modernizujemy się przede wszystkim dla naszych gości. Chcemy przyciągać rodziny z dziećmi, turystów i młode pokolenia gdynian - mówi właścicielka i dodaje: - Mamy bardzo ciekawy projekt wykonany przez Motiv Studio. Myśl, że późną jesienią, ewentualnie w grudniu będziemy robili wnętrze. Przede wszystkim zależy nam na tym, żeby nawiązać do złotych czasów barów mlecznych, czyli do lat 70. Planujemy zrobić nowoczesne wnętrze, ale z akcentami z tego okresu.

Organizatorem biennale jest Stowarzyszenie Traffic Design, czyli organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy stanu przestrzeni publicznej oraz edukacji kulturalnej i artystycznej. Wśród głośnych projektów zrealizowanych w 2017 r. należy wymienić m.in. odmalowanie bloku przy ul. Lelewela 7-9, metamorfozę budynku żłobka „Niezapominajka” i zrealizowaną w Warszawie, czwartą edycję projektu „Re: design", w ramach którego powstało 12 nowych szyldów dla zakładów rzemieślniczych z Pragi Północ.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 17.09.2018 10:00
  • ikona

    Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.09.2018 08:32
  • ikonaZmodyfikował: Jan Ziarnicki
ikona

Zobacz także