I kwartał 2010 rok
URZĄD MIASTA GDYNISAMODZIELNY REFERAT ANALIZ STATYSTYCZNYCH
Ul. 10 Lutego 24, 81-364 Gdynia
tel. (058) 668 21 23 / fax. (058) 668 21 22
Informacja kwartalna[1] - stan na 31.03.2010 r.
Ludność
Wg danych Referatu Ewidencji Ludności i Meldunków w ciągu I kw. br. urodziło się w Gdyni 595 dzieci, a zmarło 516 mieszkańców miasta, co oznacza dodatni przyrost naturalny wynoszący +79 osób. Na podstawie danych demograficznych GUS za 2009 r. Gdynia plasuje się na 12 miejscu pod względem liczby ludności wśród miast Polski. Liczbę ludności w Gdyni determinuje przede wszystkim ruch wędrówkowy (odpływ migracyjny), ruch naturalny ma marginalne znaczenie.
Na koniec 2009 roku Gdynia liczyła 247 859 mieszkańców tj. o 0,6% mniej (o 1 398 osób) niż na koniec 2008 roku. Spadek liczby ludności trwający nieprzerwanie od 2004 r. podobnie jak w latach ubiegłych nastąpił głównie wskutek odpływu migracyjnego. Dodatni przyrost naturalny wynoszący „+94” przyczynił się wprawdzie do zwiększenia liczby mieszkańców Gdyni (w 2009 r. urodziło się 2 476 dzieci, a zmarły 2 382 osoby), ale i tak nie zdołał zrównoważyć ubytku ludności wskutek odpływu migracyjnego.
Struktura płci i wieku
W strukturze płci dominują kobiety, stanowiły one 52,5 % populacji miasta. Na 100 mężczyzn przypadało 110 kobiet. Różnice liczebności pomiędzy obiema płciami zmieniają się w zależności od wieku (patrz piramida wieku). Przewaga liczebna mężczyzn, z niewielkimi wyjątkami występuje w wieku 0-25 lat. Od lat rodzi się w Gdyni więcej chłopców niż dziewcząt (w 2009 r. 1 264 chłopców i 1 212 dziewcząt). Dominacja liczebna mężczyzn zanika w wieku 26 lat by się odrodzić na krótko w przedziale wieku 34-43 lat. Od 48 roku życia aż do 100 lat trwa nieprzerwana przewaga liczebna kobiet.
(tzw. piramida wieku)
Tabl. 1. Ludność według wieku w wybranych latach (stan w dniu 31 XII)
Wyszczególnienie | 1990 | 2000 | 2009 | 1990 | 2000 | 2009 |
w osobach | w odsetkach | |||||
Ludność ogółem | 251 498 | 253 387 | 247 859 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
w wieku: | ||||||
przedprodukcyjnym | 67 514 | 51 005 | 40 495 | 26,8 | 20,1 | 16,3 |
produkcyjnym | 154 039 | 162 657 | 159 248 | 61,3 | 64,2 | 64,3 |
poprodukcyjnym | 29 945 | 39 725 | 48 116 | 11,9 | 15,7 | 19,4 |
Rezultatem przemian w procesach demograficznych jest gwałtowne zmniejszenie się liczby dzieci i młodzieży (0-17 lat), ich udział w ogólnej liczbie ludności obniżył się z 26,8% w 1990 r. do 16,3%.Duże zmiany można zaobserwować także w grupie osób w wieku produkcyjnym (kobiety w wieku 18-59 lat, mężczyźni – 18-64 lata). Od 1990 r. odsetek osób w wieku zdolności do pracy (w ogólnej liczbie ludności) wzrósł o 3,0 punkty procentowe, tj. z poziomu 61,3% do 64,3, przy czym liczba ludności spadła. W ostatnich latach obserwowany jest także dalszy wzrost liczby osób w wieku poprodukcyjnym (mężczyźni 65 lat i więcej, kobiety 60 lat i więcej). Udział tej grupy ludności w ogólnej populacji wyniósł 19,4%, (wzrost o 7,5 punktu procentowego w porównaniu do 1990 r.).
Bezrobocie
W końcu 2009 r. nastąpił gwałtowny wzrost bezrobocia wskutek rejestracji byłych pracowników Stoczni Gdynia S.A., a także zwalnianych ze Stoczni Marynarki Wojennej. I kw. br. pogłębił te niekorzystne tendencje-przybyło w rejestrach 1 087 osób. W końcu I kw. br. liczba bezrobotnych Gdynian zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy wyniosła 6 500 osób (w tym 3 086 kobiet) i wzrosła zarówno w stosunku do grudnia 2009 r. jak i do I kw. 2009 r. odpowiednio o: 20,1% i o 89%.
Stopa bezrobocia w Gdyni na koniec marca 2010 r. wyniosła 6,2%. Analogiczny wskaźnik dla województwa wyniósł 13,1%, a dla kraju 12,9 %.W końcu marca 2010 r. prawa do zasiłku nie posiadało 5 147 osób, co stanowiło 79,2% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych.
1. Struktura bezrobocia
Wśród bezrobotnych odsetek kobiet wyniósł 47,5%.Korzystne zmiany w strukturze płci nastąpiły wskutek zwiększonego napływu do bezrobocia byłych stoczniowców.
Negatywnym przejawem zmian na rynku pracy jest trzykrotny wzrost bezrobotnych legitymujących się stażem powyżej 30 lat, są oni w wieku powyżej 55 lat, mają najczęściej wykształcenie zasadnicze zawodowe.
Najliczniejszą grupę wśród bezrobotnych stanowiły osoby w wieku 25-34 lat (1 969 osób), a ich odsetek w ogólnej liczbie bezrobotnych wyniósł 30,3%. Mniej liczną populacją byli bezrobotni w wieku 45-54 lat (23,8%). Najmłodsi bezrobotni (w wieku do 24 lat) stanowili 13,4%.
Grupa o niskich kwalifikacjach lub bez przygotowania zawodowego stanowiła 56,2% bezrobotnych zarejestrowanych w Gdyni. Z wykształceniem zasadniczym było 1570 osób, z gimnazjalnym, podstawowym i poniżej 1 318 osób, a z ogólnokształcącym 768. Ponadto w Gdyni na koniec I kw. 2010 r. zarejestrowane były osoby z wykształceniem wyższym oraz z wykształceniem policealnym i średnim zawodowym, stanowiły odpowiednio: 19,0% ogółem (1236 osób) i 24,7% (1608). Należy odnotować, że w I kw.2010 r. nastąpił wzrost rejestracji osób o najniższym poziomie wykształcenia, o ile ogólna liczba bezrobotnych wzrosła w stosunku do I kw. 2009 r. o 89%, to w grupie z wykształceniem podstawowym/gimnazjalnym i poniżej wzrost ten wyniósł 96,4%, a z wykształceniem zasadniczym zawodowym 135,7%. Potwierdza to już wcześniej zaobserwowaną prawidłowość, że w sytuacjach kryzysowych na rynku pracy najgorzej radzą sobie osoby o najniższym poziomie wykształcenia.
Liczba osób długotrwale poszukujących pracy (tzn. przez okres 12 miesięcy i dłużej) wyniosła w końcu I kw. 2010 r. 335, co stanowiło 5,2% zarejestrowanych bezrobotnych.
2. Płynność bezrobocia
O stanie bezrobocia decyduje “płynność bezrobocia”, czyli wzajemne relacje „napływu” i „odpływu” bezrobotnych. W I kw. 2010 r. relacje te uległy niekorzystnym zmianom, zarejestrowano bowiem o 40,2% więcej osób bezrobotnych (3 783) niż wyniosła liczba wyłączonych z ewidencji (2 696). Ponadto rejestracja bezrobotnych w I kw. br. o 23,5% przewyższyła stan sprzed roku.Najczęstszą przyczyną „odpływu z bezrobocia” nie było jednak podjęcie pracy, lecz skreślenie z ewidencji z powodu nie potwierdzenia gotowości do jej podjęcia. W I kw. 2010 r. 1 273 bezrobotnych (47,2%) nie potwierdziło gotowości do podjęcia pracy.Drugą przyczyną pod względem częstości występowania było podjęcie pracy. W analizowanym okresie pracę podjęło 1 008 osób tj. 37,4% bezrobotnych wyrejestrowanych z ewidencji.Z pozostałych przyczyn odpływu z bezrobocia można wymienić: rozpoczęcie szkolenia lub stażu u pracodawcy – 117 osób, dobrowolną rezygnację ze statusu bezrobotnego – 109 osób.
Podmioty gospodarcze
W końcu marca w systemie REGON zarejestrowanych było 34 976 podmiotów gospodarczych mających swą siedzibę na terenie Gdyni (o tj. o 6,0% więcej niż przed rokiem) w tym 25 194 to zakłady osób fizycznych. Najwięcej z nich lokuje swą działalność w handlu (23,7% podmiotów), w przemyśle (11,9%) i budownictwie (10,9%).
W I kw. powstało 1 201 podmiotów gospodarczych, a 687 zostało zlikwidowanych.
W dalszym ciągu notuje się dużą, choć słabnącą, mobilność podmiotów gospodarczych, na 100 nowo zarejestrowanych podmiotów miało miejsce 57 likwidacji.
Wydano 43 pozwoleń na budowę obiektów budowlanych (w I kw. 2009 r. –55). W kategorii budynków mieszkalnych jednorodzinnych liczba pozwoleń wyniosła 19, a w przypadku budynków wielorodzinnych 3.
Nowe budynki wielorodzinne powstaną przy następujących ulicach:·
Staniszewskiego (63 mieszkania),·
Andaluzyjskiej (14 mieszkań),·
Wiczlińskiej (26 mieszkań).
Obiekty przekazane do eksploatacji
Ważniejsze z nich to: Stadion rugby przy ul. Sportowej i 10 budynków mieszkalnych, wielorodzinnych. Oddano do użytku 504 mieszkania o łącznej powierzchni 34,5 tys. m2. Jest to więcej o 310 mieszkań (o 159,8%) niż w I kw. 2009 r. Przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania oddanego do eksploatacji wyniosła 68,4 m2 tj. spadła o 6,6 m2.
Rejestracja samochodów osobowych
Według danych UM Gdyni liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w mieście według stanu w dniu 31.03.2010 r. wyniosła 115 051 sztuk, co oznacza, że na 1 000 mieszkańców przypadały 464 samochody. W ewidencji pojazdów figurowało ponadto 20 521 samochodów ciężarowych, 499 autobusów, 97 trolejbusów, 5 932 motorowery, 5 108 motocykli.
Gospodarka morska
1. Przewozy pojazdówOżywiony ruch w terminalu promowym panował w odniesieniu do autobusów (przewozy wzrosły o 57 szt. tj. o 59,4%w porównaniu do I kw. ub. - przewieziono 153 szt.). i samochodów ciężarowych (o 16,3% - przewieziono 17 343 szt.). Spadły przewozy samochodów osobowych (o 4,5% - przewieziono 8914 szt.). Przewozy rolltrailerów osiągnęły 46,1% poziomu z I kw. 2009 r. (przewieziono 53 szt.).
2. Przeładunki
W gdyńskim porcie obsłużonych zostało 730 statków w tym 37 polskich, przed rokiem 805 i 102.
Przeładowano łącznie 2,5 mln. ton ładunków (o 9,9% mniej niż w I kw. 2009 r.).
W masie przeładunków najwyższy udział miały artykuły masowe, suche 40,3%-1 015,2 tys. ton. Na drugiej pozycji uplasowały się kontenery 31,2% - 784,4 tys. ton. Następnie ładunki toczne (pojazdy drogowe, wagony kolejowe) – 12,8% - (321,2 tys. ton) ogólnej masy przeładunków, na końcu zaś ładunki masowe ciekłe (gaz ciekły, ropa naftowa i in.) – 10,4 % - 263,7 tys. ton i pozostałe drobnicowe – 5,3 % (132,2 tys. ton).3. Przewozy pasażerów
Nie zmieniła się liczba pasażerów podróżujących drogą morską,. w I kw. br. osiągnęła ona 51,1 tys. osób, z tego 22,9 tys. przyjeżdżających i 28,2 wyjeżdżających. Morski ruch pasażerski w I kw. obsługiwały jedynie promy.
Przestępczość i wypadki.[2]
W ciągu I kw. 2010 r. stwierdzono w Gdyni 2 570 przestępstw, o 237 przestępstw (tj. o 10,2%) więcej niż w I kw. 2009 r.Dane porównawcze obrazujące liczbę przestępstw i kradzieży samochodów w stosunku do liczby mieszkańców Gdańska, Sopotu i Gdyni, wskazują, że w dalszym ciągu utrzymuje się korzystna tendencja, według której Gdynia jest najbezpieczniejszym miastem na tle Trójmiasta.Wskaźnik wykrywalności sprawców przestępstw był niższy od średniej wojewódzkiej (86,0%), wyniósł w Gdyni 73,1% (w Gdańsku 90,0%, a w Sopocie 74,8%). Najlepszą wykrywalność miały przestępstwa drogowe (98,3%) i gospodarcze (93,4%). Trudniejsze do wykrycia były przestępstwa kryminalne, które dominowały wśród stwierdzonych w I kw. br. w Gdyni, co ogólnie wpłynęło na obniżenie wskaźnika wykrywalności.
Policja wszczęła 23 postępowania dotyczące kradzieży samochodów osobowych, co w kontekście 29 postępowań w I kw. 2009 r. można uznać za poprawę bezpieczeństwa. Osobny problem stanowią wypadki drogowe z ofiarami w ludziach (45) w rejonie gdyńskim ich liczba była o 21 niższa w porównaniu do I kw. 2009 r. W wypadkach rannych zostało 60 osób, nie było ofiar śmiertelnych.
Zagrożenia miejscowe[3] i pożary[4]
W I kw. 2010 r. gdyńskie jednostki ochrony przeciwpożarowej interweniowały podczas 616 zdarzeń (172 pożary, 402 zagrożenia miejscowe, 42 fałszywe alarmy), tj. o 56 razy więcej w porównaniu do I kw. 2009 r. Straty w pożarach oszacowano na 1,7 mln zł, a uratowane mienie na 1,9 mln zł.
KRAJOWE:PRZECIĘTNE WYNAGRODZENIE |
2008 r. | 2 943,88 zł | 2009 r. | 3 102,96 zł | 2010 r. | |
I kw. | 2 983,98 zł | I kw. | 3 185,61 zł | I kw. | |
II kw. | 2 951,36 zł | II kw. | 3 081,48 zł | II kw. | |
III kw. | 2 968,55 zł | III kw. | 3 113,86 zł | III kw. | |
IV kw. | 3 096,55 zł | IV kw. | 3 243,60 zł | IV kw. |
WSKAŹNIKI CEN TOWARÓW I USŁUG KONSUMPCYJNYCH |
2003 r. (2002 = 100) | 100,8% | 2007 r. (2006 = 100) | 102,5% |
2004 r. (2003 = 100) | 103,5% | 2008 r. (2007 = 100) | 104,2% |
2005 r. (2004 = 100) | 102,1% | 2009 r. (2008 = 100) | 103,5% |
2006 r. (2005 = 100) | 101,0% |
2005 r. | 2006 r. | 2007 r. | 2008 r. | 2009 r. | 2010 r. | |
styczeń | 100,1% | 100,6% | 100,4% | 100,7% | 100,5% | 100,6% |
luty | 99,9% | 100,7% | 100,3% | 100,4% | 100,9% | 100,9% |
marzec | 100,1% | 100,4% | 100,5% | 100,4% | 100,7% | 100,3% |
kwiecień | 100,4% | 100,7% | 100,5% | 100,4% | 100,7% | |
maj | 100,3% | 100,5% | 100,5% | 100,8% | 100,5% | |
czerwiec | 99,8% | 99,7% | 100,0% | 100,2% | 100,2% | |
lipiec | 99,8% | 100,0% | 99,7% | 100,0% | 100,1% | |
sierpień | 99,9% | 100,3% | 99,6% | 99,6% | 99,6% | |
wrzesień | 100,4% | 100,2% | 100,8% | 100,3% | 100,0% | |
październik | 100,4% | 100,1% | 100,6% | 100,4% | 100,1% | |
listopad | 99,8% | 100,0% | 100,7% | 100,2% | 100,3% | |
grudzień | 99,8% | 99,8% | 100,3% | 99,9% | 100,0% |
[1] Ukazuje się od czerwca 1996 r. Źródłem danych statystycznych jest GUS, US w Gdańsku oraz przedsiębiorstwa i instytucje z terenu Gdyni. Niektóre dane liczbowe mają charakter tymczasowy i mogą ulec zmianom.
[2] Dane Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
[3] Klęski żywiołowe, katastrofy, wypadki, awarie i inne zagrożenia życia i mienia.
[4] Dane Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Ryszard Toczek |
Wprowadził informację: | Iwona _Milewska |
Ostatnio zmodyfikował: | Iwona Milewska |
Data wytworzenia informacji: | 21.06.2010 |
Data udostępnienia informacji: | 13.07.2010 |
Ostatnia aktualizacja: | 16.07.2014 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
16.07.2014 11:12 | Aktualizacja treści | Iwona Milewska |
16.07.2010 13:05 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |
16.07.2010 13:00 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |
13.07.2010 10:11 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |
13.07.2010 09:56 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |
13.07.2010 09:56 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |
13.07.2010 09:49 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |