Sesja Nr X z 29 sierpnia 2007 r.
29 sierpnia 2007 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1.zmiany uchwały Rady Miasta Gdyni nr IV/44/07 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok;
4.2.zmiany uchwały nr V/106/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.3.przyjęcia Programu współpracy miasta Gdyni z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2008;
4.4.zmiany statutu Centrum Aktywności Seniora w Gdyni;
4.5.zmiany uchwały nr XXVII/635/05 Rady Miasta Gdyni z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej „Centrum Aktywności Seniora”;
4.6.zmiany uchwały nr VII/295/99 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz akceptacji wartości punktów dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych miasta Gdyni (CAS);
4.7.zmiany uchwały nr VII/295/99 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz akceptacji wartości punktów dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Miasta Gdyni (PUP);
4.8.zmiany uchwały nr VII/295/99 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz akceptacji wartości punktów dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych miasta Gdyni (GOSiR);
4.9.zmiany uchwały nr XLIV/1051/05 Rady Miasta Gdyni z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni;
4.10. wyrażenia zgody na zawarcie porozumień pomiędzy gminą Gdynia a okolicznymi gminami o współpracy dot. zwrotu kosztów pobytu dzieci – mieszkańców ww. gmin - w niepublicznych i publicznych niesamorządowych przedszkolach a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podstawowych w Gdyni oraz dzieci – mieszkańców Gdyni – w przedszkolach niepublicznych lub publicznych niesamorządowych a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podstawowych prowadzonych na terenie tych gmin;
4.11. unieważnienia Statutu SPZOZ Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni przy ul. Reja 2A zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta Gdyni nr XXXI/746/05 oraz zatwierdzenia nowego Statutu OPiTU;
4.12. zamiany nieruchomości będącej własnością Spółdzielni Mieszkaniowej „Na Wzgórzu”, na nieruchomość stanowiącą własność Gminy Miasta Gdyni;
4.13. zamiany nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni będących w użytkowaniu wieczystym Gdyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, na nieruchomości stanowiące własność Gminy Miasta Gdyni;
4.14. nieodpłatnego nabycia przez gminę Miasta Gdyni nieruchomości w rejonie ul. Orłowskiej;
4.15. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonych pod budowę ul. Krawieckiej;
4.16. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych przeznaczonej zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod drogę publiczną;
4.17. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych zajętej pod drogę publiczną – ul. Biała;
4.19. nieodpłatnego nabycia przez Gminę Miasta Gdyni nieruchomości przy ulicy Handlowej 9;
4.20. wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Miętowej w formie przetargu ustnego nieograniczonego;
4.22. wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanych nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni położonych przy ul. Sochaczewskiej i ul. Puckiej, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego;
4.23. wyrażenia zgody na zbycie w części niezabudowanej nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni położonej przy ul. Kępa Oksywska II , w trybie przetargu ustnego nieograniczonego;
4.24. wyrażenia zgody na zbycie części niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej przy ul. Apollina w trybie przetargu ustnego nieograniczonego.
4.25. określenia wysokości środków na działalność statutową rad dzielnic w 2008 r;
4.26. przystąpienia gminy Gdynia do programu „Odtworzenie zasobów rybnych Zatoki Puckiej i Gdańskiej”;
4.27. przejęcia na własność gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni;
5. Sprawozdanie z prac Komisji Oświaty.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik. Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki do niniejszego protokołu.Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący zał. Wyniki głosowania każdorazowo podawane są w nast. kolejności: głosy „za”, „przeciw”, „wstrzymujące się”.Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą. Wszyscy członkowie Kolegium Prezydenta wzięli udział w obradach.
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Ad 2. Wobec braku uwag, Przewodniczący RMG uznał przedłożony porządek obrad za przyjęty.
Ad 3. Wobec braku uwag Przewodniczący St. Szwabski uznał protokół IX Sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. Projekt – zgodnie z treścia załącznika – przestawił Skarbnik Miasta Gdyni, prof. Krzysztof Szałucki.
Opinie komisji:
Komisja Oświaty – pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
Komisja Statutowa – pozytywna
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia)- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
Komisja Budżetowa- pozytywna
UCHWAŁA NR X/266/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG Nr IV/44/07 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2007 została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.2. Wiceprezydent Marek Stępa- na wniosek rektorów trójmiejskich uczelni, skierowany do Prezydentów miast Gdańska, Gdyni i Sopotu, Prezydenci postanowili w porozumieniu odpowiedzieć pozytywnie. Uznano, że dobrym momentem wprowadzenia tej ulgi jest z jednej strony rozpoczęcie działania Metropolitarnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, z drugiej zaś rozpoczęcie roku akademickiego. Na pierwszym posiedzeniu związku o opinię w sprawie ulgi zapytano wszystkich prezydentów i burmistrzów oraz wujtów gmin wchodzących w skład związku. W sytuacji powstania takiego związku nie powinny być wprowadzane partykularnie rozwiązania taryfowe w kilku tylko gminach spośród 13. gmin związkowych. Krok ten poprzedzi działania w kierunku ujednolicenia taryf na obszarze tych 13. gmin. Takie rozwiązanie przyjęte przez wszystkie 13 gmin powoduje, że nie będzie już problemu w tym zakresie podczas prac unifikacyjnych.
Tak więc katalog osób korzystających z ulgi 50 % za przewozy środkami miejskiej komunikacji zostanie poszerzony o doktorantów. Jesteśmy prawdopodobnie pierwszą radą, która realizuje to wspólne ustalenie inauguracyjnego posiedzenia Związku Zatoki Gdańskiej.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia – pozytywna
Komisja Strategii – pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Mariusz Bzdęga- chciałbym przypomnieć, że klub PO postulował już 6 miesięcy temu o wprowadzenie ulgi dla doktorantów. Również w marcu wnieśliśmy propozycję wprowadzenia ulgi za przejazdy Tramwajem Wodnym. Cieszę się bardzo z tej uchwały. Pan Prezydent zauważył w lutym, kiedy zgłaszałem tę poprawkę, że nie ma prognozy skutków jej wprowadzenia dla budżetu (w marcu już taką prognozę przedłożyłem). Ponieważ w tym projekcie takiej prognozy także nie ma, chciałbym zapytać o koszt.
M. Stępa- przewodniczący Zarządu Związku Metropolitarnego na inauguracyjnym posiedzeniu przedstawił skutki finansowe, które w jego ocenie powinny wynieść ok. 100 tys. zł. rocznie w skali całego związku, a zatem taki będzie ciężar ponoszony przez 13 budżetów, oczywiście nie w proporcji po 1/13, tylko proporcjonalnie do liczby posiadanych doktorantów. Ogólnie ich liczba na całym obszarze związku to ok. 1 500, z czego większość mieszka w Gdańsku, mniejsza część w Gdyni, zaś w pozostałych gminach znacznie mniej. Należy więc przyjąć, że nasz koszt można szacować na ok. ¼ czy 1/3 całości kosztów.
UCHWAŁA NR X/267/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG Nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 4.3. Pełnomocnik Prezydenta ds. organizacji pozarządowych, radny Bartosz Bartoszewicz- myślę, że idea społeczeństwa obywatelskiego jest nam wszystkim znana. Gdynia i organizacje pozarządowe to współpraca trwająca już 12 lat. W 1995 r. Gdynia jako pierwsza w Polsce przyjęła program współpracy z organizacjami i jako pierwsza powołała pełnomocnika ds. tych organizacji, a także jako pierwsza utworzyła komórkę odpowiedzialną za tę współpracę – Gdyńskie Centrum Organizacji Pozarządowych. Od początku współpraca układała się bardzo dobrze. Na pierwszej sesji grantowej, w 1996 r., przyznaliśmy organizacjom pozarządowym 210 tys. zł. W zeszłym roku organizacje pozarządowe otrzymały blisko 18 mln. zł., co stanowi zdecydowany wzrost w stosunku do początku współpracy. Mówiąc o idei współpracy z sektorem organizacji pozarządowych warto też powiedzieć to, że jesteśmy świadomi profesjonalizmu tych organizacji. W 2006 roku wkład własny organizacji tak finansowy jak i pozafinansowy w realizowane zadania wyniósł 7 mln. zł. A więc pod tym względem – ekonomicznym, też warto z tymi organizacjami współpracować.
Przed rokiem 2003 nie było konieczności przyjmowania takiego programu, jaki jest przedmiotem przedłożonego projektu. Gdynia przyjęła swój program w 1995 roku. Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nakazuje obecnie coroczne przyjmowanie programu w ściśle określony w ustawie sposób. Ustawa określa, jakie informacje musi taki program zawierać.
Jako Rada Miasta uchwaliliśmy w 2005 r. Gdyńską Kartę Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, w której bardzo szczegółowo opisaliśmy zasady współpracy, co nie zmienia faktu, że corocznie taki program musimy obecnie przyjmować.
Na program warto też spojrzeć od strony przygotowania. Był on przygotowywany zarówno przez urzędników wydziału zajmującego się współpracą z sektorem pozarządowym, jak i przez same organizacje. W czerwcu b.r. odbyło się spotkanie plenarne ze wszystkimi organizacjami, które miały prawo wniesienia poprawek. Przed tym spotkaniem projekt programu dostarczono wszystkim organizacjom, które miały prawo wniesienia uwag czy poprawek. Mogły to uczynić również na spotkaniu i na nim właśnie takich poprawek zgłoszono cztery:
- propozycja, aby w § 2, w miejsce zwrotu „zadania” wprowadzono zwrot „obszary zadań” – nie możemy zmieniać zwrotu zastosowanego przez ustawodawcę;
- postulat uwzględnienia warsztatów wokalnych - stwierdziliśmy, że w § 2 ust. 7, pkt 2 jest już zapisana możliwość działania w tym zakresie;
- wniosek o utworzenie komisji, która miałaby opiniować kwestie związane z ratownictwem – program nie jest dokumentem tworzącym komisje, a określa tylko obszary, w jakich komisje winny działać;
- dodanie zapisu o konkursie z zakresu kultury – ta poprawka została przez projektodawców uwzględniona
Tak więc program był ustalany i negocjowany z organizacjami pozarządowymi, które ostatecznie pozytywnie odniosły się do jego treści.
W § 2 określony jest zakres współpracy. Oczywiście ten zakres może być poszerzony na podstawie wniosku złożonego do Prezydenta.
Pan B. Bartoszewicz omówił treść dokumentu zgodnie z załącznikiem.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności – pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR X/268/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia Programu współpracy Miasta Gdyni z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2008 została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Wiceprezydent Michał Guć wniósł o zdjęcie z porządku obrad projektu występującego pod numerem 4.4. (zmiany Statutu Centrum Aktywności Seniora) tłumacząc, iż przedmiotowy druk został omyłkowo skierowany do porządku obrad (kolejny druk występujący pod numerem 4.5. w zaplanowanym porządku obrad, dotyczy tej samej kwestii).
Ad 4.4. M. Guć- generalną zasadą od pewnego czasu stosowaną w jednostkach budżetowych jest zasada kadencyjności kierowników tych jednostek i przeprowadzania konkursów. Stosunkowo niedawno, mniej więcej pół roku temu, takie zmiany zostały wprowadzone do wszystkich jednostek pomocy społecznej. Wcześniej taka zasada została wprowadzona do funkcjonującego przy Teatrze Miejskim Centrum Kultury. Z ustawy wynika stosowanie tej zasady w placówkach oświatowych. Przedmiotowy projekt wprowadza tę zasadę także do Centrum Aktywności Seniora. Nie wprowadzono jej wcześniej, ponieważ jest to jednostka w trakcie organizacji, kształtowania się. Dzisiaj wiadomo już jaki jest zakres jej działalności i długofalowe cele, stąd uzasadnione jest przedłożenie Państwu przedmiotowego projektu uchwały.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR X/269/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/635/05 RMG z dnia 26 stycznia 2005 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej CENTRUM AKTYWNOŚCI SENIORA została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.5. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił naczelnik wydziału organizacyjnego, pan Mariusz Szpaczyński.
Pan M. Szpaczyński przypomniał, jakie są zasady wynagradzania pracowników jednostek samorządu terytorialnego, zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów: miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustala się jako sumę najniższego wynagrodzenia ustalonego przez RM i iloczynu liczby punktów oraz wartości punktów ustalanych dla każdej jednostki.
Przedmiotowy projekt uzyskał pozytwną opinię drogą telefoniczną Forum Związków Zawodowych (nie dotarła jeszcze opinia w formie pisemnej).
Inne związki nie odebrały pisma w przedmiotowej sprawie.
Ogólnopolskie Forum Porozumienia Związków Zawodowych zaopiniowało projekt negatywnie.
Opinia Komisji Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR X/270/07 RADY MIASTA GDYNIA w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/295/99 RMG z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz akceptacji wartości punktów dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za.
Ad 4.6. Przedstawił naczelnik M. Szpaczyński – zgodnie z treścią zał.
Trzy opinie związków zawodowych są pozytywne.
Opinia Komisji Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR X/271/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/295/99 RMG z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz akceptacji wartości punktów dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 19 gł. za.
Ad 4.7. Projekt przedstawił p. M. Szpaczyński.
Opinie pozytywne związków zawodowych.
Reszta informacji jak w zał.Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
UCHWAŁA NR X/272/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/295/99 RMG z dnia 28 kwietnia 1999 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz akceptacji wartości punktów dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 19 gł. za.
Ad 4.8. M. Guć- zmiana będąca przedmiotem projektu ma charakter organizacyjny. Do tej pory w Statucie MOPS-u wymienione były jednostki, które mogą być objęte nadzorem MOPS-u. Struktura i zakres działania MOPS-u ewoluowały i ta zmiana jest uleastycznieniem, które przyda się na wypadek pojawienia się nowych jednostek, których działalność będzie koordynowana przez MOPS.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR X/273/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XLIV/1051/06 RMG z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 21 gł. za.
Ad 4.9. E. Łowkiel- dotychczas regulowaliśmy zasady przekazywania dotacji, będącej zwrotem kosztów pobytu dzieci w przedszkolach innych gmin, uchwałą RM. W międzyczasie ukazała się interpretacja zapisu ustawy. Z niej wynika, że możliwość dotowania obejmuje także dzieci uczęszczające do zerówek poza Gdynią i odwrotnie. Ustawodawca zapomniał napisać, że dotyczy to również dzieci korzystających z zerówek przy szkołach. O taką dotację wystąpił Gdańsk w oparciu o opinię ministerstwa edukacji narodowej.
Podjęcie uchwały pozwoli na podpisanie stosownych porozumień.
Opinie komisji:
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR X/274/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumień pomiędzy Gminą Gdynia, a okolicznymi Gminami na współpracę dotyczącą zwrotu kosztów pobytu dzieci – mieszkańców ww. Gmin w niepublicznych i publicznych niesamorządowych przedszkolach, a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podstawowych prowadzonych na terenie tych gmin została przyjęta jednogłośnie: 19 gł. za.
Ad 4.10 E. Łowkiel- przedmiotowym projektem unieważniamy stary statut i zatwierdzamy nowy. Uchwałę dotyczącą przyjęcia Statutu podejmuje Rada Społeczna, natomiast Rada Miasta zatwierdza tę uchwałę.
Jaka jest przyczyna zmian? Dopisanie trzech nowych poradni do struktury organizacyjnej ośrodka (w § 6) umożliwi wystąpienie o zwiększenie kontraktu zawieranego z NFOZ. Jak Państwo pamiętacie, Miasto dotuje ten ośrodek w dużym stopniu. Rośnie liczba zgłoszeń o przymus leczenia bardzo młodych osób. Jest więc potrzeba zbudowania nowej oferty dla tych młodych ludzi. Zapewni to Poradnia Terapii Uzależnienia od Alkoholu dla Dzieci i Młodzieży. Jest też potrzeba powołania Poradni Zdrowia dla rodzin dysfunkcyjnych. Dodajemy też do struktury Poradnię leczenia uzależnień, której dotychczas w tej strukturze nie było.
We wrześniu NFOZ rozpisuje konkursy i dzięki tej uchwale ośrodek będzie mógł stanąć do tych konkursów i uzyskać dodatkowe dofinansowanie.
Drugim powodem wniesienia projektu pod obrady jest zmiana ustawy o ZOZ-ach, która wprowadziła nowe zasady korzystania z funduszy unijnych (§ 14).
Kolejną przyczyną wniesienia projektu jest uporządkowanie „przy okazji” całego statutu.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR X/275/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie unieważnienia Statutu SPZOZ Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni, przy ul. Reja 2A zatwierdzonego Uchwałą RM Nr XXXI/746/05 oraz zatwierdzenia nowego Statutu OPiTU została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Wiceprezydent B. Stasiak wniósł o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały występującego pod numerem 4.12 (zamiany nieruchomości będącej własnością Spółdzielni Mieszkaniowej „Na Wzgórzu” na nieruchomość stanowiącą własność Gminy Miasta Gdyni) uzasadniając swój wniosek koniecznością dalszej pracy nad projektem.
Ad 4.11 Wiceprezydent B. Stasiak- nieruchomości wymienione w § 1 są w dyspozycji Spółdzieni Mieszkaniowej – w użytkowaniu wieczystym. Zamiar przekazania ich gminie w drodze zamiany wiąże się z regulacjami stanów prawnych. Działki gminy zostaną oddane spółdzielni w użytkowanie wieczyste.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej-pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii – pozytywna
Przewodniczący w/w komisji poinformowali Przewodniczącego RM, iż wszystkie projekty będące w gestii wiceprezydenta B. Stasiaka, zostały przez komisje zaopiniowane pozytywnie.
UCHWAŁA NR X/276/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zamiany nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni, będących w użytkowaniu wieczystym Gdyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej na nieruchomości stanowiące własność Gminy Miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.12 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/277/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego nabycia przez Gminę Miasta Gdyni nieruchomości w rejonie ulicy Orłowskiej została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.13 B. Stasiak- projekt związany jest z koniecznością przygotowania terenu do realizacji ulicy Krawieckiej.
Reszta informacji – p. zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/278/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonych pod budowę ul. Krawieckiej została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.14 B. Stasiak- w wyniku przyjęcia planu została opisana ulica, której część stanowi własność osób fizycznych i stąd projekt uchwały. Celem jest realizacja zapisanej w planie drogi. Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/279/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych, przeznaczonej zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pod drogę publiczną została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.15 Przedstawił wiceprezydent B. Stasiak (zgodnie z treścią zał.).
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/280/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych, zajętej pod drogę publiczną – ul. Biała została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.16 Przedstawił – zgodnie z treścią zał. – wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/281/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonej pod budowę ulicy gminnej Kazimierza Górskiego oraz na sprzedaż w trybie bezprzetargowym gruntu stanowiącego własność Gminy Miasta Gdyni, położonego przy ul. Kazimierza Górskiego została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.17 Projekt przedstawił wiceprezydent B. Stasiak.
Wiceprezydent wyjaśnił, iż ułamki rozpisane w uzasadnieniu (p. zał.) wynikają z faktu, iż w obrębie nieruchomości znajduje się stacja transformatorowa będąca w dyspozycji zakładu energetycznego i stąd to szczegółowe rozliczenie tysięcznych czy milionowych części udziałów w nieruchomości.
Reszta informacji jak w zał.Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/282/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego nabycia przez Gminę Miasta Gdyni nieruchomości przy ul. Handlowej 9 została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za .
Ad 4.18 Przedstawił wiceprezydent B. Stasiak (patrz zał.).
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/283/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Miętowej, w formie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.19 Wiceprezydent B. Stasiak zgłosił autopoprawkę (jak informował wiceprezydent autopoprawka jest efektem uwagi zgłoszonej przez jedną z komisji), zgodnie z którą do tekstu uchwały wpisuje się dodatkowy § 2 (tym samym kolejne paragrafy uzyskują zmienione odpowiednio numery) brzmiący: „Przetarg ustny ogranicza się do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, bezpośrednio przylegających do działek będących przedmiotem niniejszej uchwały Rady Miasta”.Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/284/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Szarych Szeregów, w formie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.20 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/285/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanych nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni , położonych przy ul. Sochaczewskiej i ul. Płockiej, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.21 Projekt (patrz zał.) przedstawił wiceprezydent B. Stasiak .
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/286/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w części zabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Kępa Oksywska II, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.22 Projekt – zgodnie z treścią zał. – omówił wiceprezydent B. Stasiak.
Wiceprezydent poinformował ponadto, iż przedmiotowa nieruchomość była dotąd „zablokowana” w związku z zaplanowanym niegdyś i niezrealizowanym rozwiązaniem komunikacyjnym.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR X/287/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Apollina, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.23 Projekt przedstawił wiceprezydent M. Guć: - Jak co roku Rada Miasta w ramach prac nad budżetem na rok kolejny określa środki na działalność statutową rad dzielnic. Przypomnę, że podstawowy mechanizm określania ich wysokości to stawka na mieszkańca dzielnicy uchwalona przez Radę Miasta i przemnożona przez liczbę mieszkańców dzielnicy w dniu 31 sierpnia danego roku, poprzedzającego rok określenia stawki, tym razem 2007. Są to środki, które będą podstawą do konstruowania budżetów rad dzielnic na rok 2008. Na ten rok projekt przewiduje stawkę w wysokości 6,50 zł., a więc jest to wzrost o 4,8 %, czyli więcej niż poziom inflacji. Stawka inflacji przyjęta dla konstruowania budżetu na rok 2008 wynosi 2,3 %, a więc niejako podwajamy stawkę w stosunku do współczynnika inflacji. Taki wzrost jest zresztą zasadą stosowaną od wielu lat przez naszą radę. Rada Miasta zawsze starała się, aby środki dla Rad Dzielnic rosły szybciej niż inflacja. W ten sposób staramy się zapewnić radnym dzielnic większe możliwości skutecznego działania.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności -pozytywna
W imieniu Komisji Gospodarki Mieszkaniowej głos zabrał jej przewodniczący, radny Marcin Horała: - Komisja Gospodarki Mieszkaniowej zaopiniowała ten projekt jednogłośnie negatywnie, co oczywiście nie znaczy, że jesteśmy przeciwni uchwaleniu środków na funkcjonowanie Rad Dzielnic. Integralną częścią naszej opinii jest poprawka, którą również jednogłośnie zgłosiliśmy do tego projektu. Jej treścią jest zmiana wysokości przelicznika do wysokości 8 zł. na jednego mieszkańca dzielnicy.
Radny M. Horała odczytał treść uzasadnienia wniesionej przez komisję poprawki: „Komisja Gospodarki Mieszkaniowej dostrzega konieczność głębokich zmian w funkcjonowaniu Rad Dzielnic. Uważamy, że konieczne jest zwiększenie uprawnień i środków w gestii rad tak, aby stały się realnymi współgospodarzami dzielnic. Jak nam wiadomo, w Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa trwają prace nad kompleksową reforną rad. Jednym z pierwszych efektów tych prac była uchwała postulująca jednorazowe zwiększenie wyraźnie ponad wzkaźnik inflacji środków na działalność Rad Dzielnic. Komisja Gospodarki Mieszkaniowej podziela wyrażony w uchwale pogląd Komisji Samorządności - niewątpliwie niemożliwe jest skuteczne działanie Rad Dzielnic bez oddania do ich dyspozycji odpowiednich środków finansowych. Proponowane w oryginalnym brzmieniu projektu uchwały środki w wysokości 6,50 zł. na jednego mieszkańca są zdecydowanie niewystarczające i naszym zdaniem nie realizują postulatu wzrostu zdecydowanie powyżej wskaźnika inflacji. Biorąc pod uwagę powyższe Komisja Gospodarki Mieszkaniowej wnioskuje o zwiększenie omawianych środków do wysokości 8 zł. na jednego mieszkańca.”.
DEBATA:
Bartosz Bartoszewicz – na pierwszym w tej kadencji posiedzeniu Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa, która m. in. odpowiada za współpracę z radami dzielnic, jej przewodniczący, radny Stanisław Borski, mówił o dużej roli tych rad. Była mowa o konieczności wprowadzenia pewnych zmian, jednak wspólnie stwierdziliśmy, że ze zmianami musimy czekać do nowych wyborów, ponieważ wiele rad przestało już działać, niektóre nie były zainteresowane wprowadzaniem zmian. Wybory pokazały, że sytuacja nie jest taka jak byśmy chcieli, żeby była. Wybraliśmy wielu wspaniałych radnych rad dzielnic, którzy działają bardzo aktywnie i skutecznie, ale z drugiej strony liczba osób zainteresowanych działalnością w radach dzielnic wskazała, że konieczne jest dokonanie pewnych zmian. Wyszliśmy z założenia, że najpierw konieczne jest spotkanie się ze wszystkimi radami i wspólne przedyskutowanie z nimi propozycji zmian. W maju odbyło się spotkanie ze wszystkimi radami dzielnic, które zgłosiły swoje uwagi i zastrzeżenia. W spotkaniu wzięli udział nie tylko radni komisji samorządności lokalnej, ale i pozostali radni Rady Miasta. Padło wiele postulatów i od tego czasu komisja samorządności aktywnie pracuje nad zmianami starając się wypracować rozwiązania najbardziej efektywne. Na dzisiejszej sesji niestety jesteśmy zmuszeni przyjąć jedną z uchwał ściśle z tym problemem związaną, ustalającą stawkę na jednego mieszkańca. Jednym z postulatów było zwiększenie tej stawki i tak, jak wspominał Pan Guć, ona została zwiększona. Ogółem na wszystkich mieszkańców te środki zwiększają się o 75 tys. zł. Nie są to pieniądze wirtualne, ale faktyczne, które zostaną podzielone między Rady Dzielnic. Istotne jest, że jest to zwiększenie przekraczające stopień inflacji. Ponieważ już dzisiaj musimy stawkę ustalić, stąd projekt poprawki, który wnosi klub radnych „Samorządność”. Klub popiera stawkę 6,50 zł., jednakże wnosi o zwiększenie funduszy przeznaczonych dla rad dzielnic, które są środkami przekazywanymi w innej formule. Podczas spotkań z radami dzielnic stwierdziliśmy, że nie wszystkie rady wykorzystują do końca środki, które mają do dyspozycji. Zwróciliśmy uwagę na cieszący się dużym zainteresowaniem konkurs „Bezpieczna dzielnica”. W ramach tego konkursu przyznawane są środki dla rad. Niektóre z rad były bardzo aktywne, przygotowały bardzo interesujące projekty, na które dostały dofinansowanie i budżet tych rad został zwiększony właśnie o te kwoty. Stwierdziliśmy, że formuła konkursu jest najbardziej efektywna i że przynosi najwięcej korzyści, a także daje możliwość radom wykazania się kreatywnością.Radny przystąpił do prezentowania poprawki, zgodnie z którą dodatkowe środki w wysokości 375 tys. zł. zostaną przeznaczone na działalność rad w drodze konkursów (patrz § 2 wniesionego w ramach poprawki projektu). Radny Bartoszewicz zwrócił uwagę na prawie dziesięciokrotne zwiększenie kwoty na konkursy (wcześniej 40 tys. zł.).
- Oczywiście formuła konkursów – mówił dalej radny Bartoszewicz – jest do ustalenia. – Komisja samorządności będzie nad tym pracować. Jeśli przyjmiemy, że najbardziej skuteczna okazałaby się np. dzielnica Babie Doły (a jej budżet jest najniższy) i że wygrałaby wszystkie konkursy, to jej budżet zwiększyłby się 24-krotnie. Oczywiście nie jest to realne i byłbym przeciwnikiem przyznania wszystkich środków konkursowych tylko jednej radzie, bo wszystkie rady działają dość efektywnie. Mam nadzieję, że już na sesji październikowej regulaminy konkursowe zostaną uchwalone. Klub radnych proponuje, aby konkursy były organizowane w 3. obszarach (dzieci i młodzież; kultura; bezpieczeństwo) – patrz § 2.
Ponieważ na posiedzeniach komisji samorządności przedstawiciele innych klubów wielokrotnie wskazywali, że formuła konkursowa jest dobrą formułą, wnoszę o przyjęcie poprawki.
Tadeusz Szemiot- z wielką ulgą i przyjemnością wysłuchuję dzisiejszej licytacji. Klub PO do tej licytacji przyłączy się. Uzasadnię naszą propozycję poprawki.
Cieszę się, że pogląd, że kryzysu w radach dzielnic nie ma, padł, że jest już nieaktualny i że dzisiaj wszyscy zgodnie uznajemy, że coś z tym trzeba zrobić, coś trzeba zmienić i że te zmiany powinny iść w kierunku zwiększania środków jakimi będą mogły swobodnie, niezawiśle, samorządnie dysponować rady dzielnic. Szkoda, że tylko o 30 gr. – bo o tyle zwiększa się środki, które radni dzielnic mogą niezawiśle wydatkować. Zwiększamy środki na konkursy o 1,5 zł. na głowę mieszkańca. Naszym zdaniem konkursy nie są najlepszym rozwiązaniem. Konkursy mogą budzić pewne podejrzenia. Tutaj zwracam uwagę opinii publicznej szczególnie na § 3. Przed nami jest opracowanie regulaminów tych konkursów. To jest klucz i to jest najważniejsze. Z dobrą wolą przyjmuję, że wypracujemy dobry regulamin. Zdaję sobie sprawę z układu sił na tej sali, więc wiem, że te konkursy przejdą.
W imieniu klubu PO zgłaszam, w naszej opinii lepszy projekt.
Radny Szemiot odczytał treść § 1 zmienionego w wyniku proponowanej poprawki: „Ustala się w roku budżetowym 2008 środki na działalność statutową rad dzielnic w wysokości 10,00 zł. na jednego mieszkańca”.
- Taki projekt – mówił dalej radny T. Szemiot – był też zgłaszany przez jednego z moich kolegów na komisji samorządności.
Chciałbym się podzielić kilkoma uwagami co do sposobu procedowania nad propozycją przed chwilą zgłoszoną Wysokiej Radzie przez Pana pełnomocnika. Mam wrażenie, że komisja samorządności wciąż pracuje i odczuwam niedosyt jeśli chodzi o kompleksową propozycję. Do tej pory istniał system przeznaczania tylko i wyłącznie środków per capita plus bardzo niewielkich środków na konkursy. Kiedy ja działałem w dzielnicy, było to 2 tys. zł. rocznie – tyle mniej więcej udawało się zdobyć z konkursu „Bezpieczna dzielnica”.
Tak więc brak kompleksowego rozwiązania, a jesteśmy zaskakiwani z dnia na dzień propozycjami, podczas gdy ta komisja jeszcze pracuje i wciąż przygotowuje – taką mam nadzieję – szerszy projekt. To mi się nie podoba, ale jest to tylko uwaga formalna, która nie wpływa na to, jaką mam opinię na temat zwiększania środków dla rad dzielnic. W moim przekonaniu te 1,50 czy 10 zł. czy 8 zł. nie załatwiają sprawy i będziemy – jestem pewien – wracać do tego tematu i mam nadzieję, że wypracujemy dobre rozwiązanie. Wszyscy wiemy, jakie propozycje krążą wokół np. Poznania i rad dzielnic w tym mieście. Nie ukrywam, że takie rozwiązanie jest bliskie członkom PO.
Marcin Horała- mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu PiS. Po pierwsze chciałbym powiedzieć, że klub PiS nie przyłączy się do licytacji i nie zgłosi żadnego wniosku (widzę zawód na niektórych twarzach).
Rozważamy dzisiaj jedną kwestię – jakie środki mają być przeznaczone do wykorzystania w sposób niezawisły i samorządny przez rady dzielnic. Odniosę się do wniosku klubu „Samorządności”: co do meritum wniosek ten wydaje się nam całkiem słuszny. Jesteśmy za każdym sposobem zwiększania środków dla dzielnic, natomiast sam tryb i sposób jego zgłoszenia budzi nasz niepokój. Po pierwsze wniosek ten nie był konsultowany z komisją samorządności. Może się okazać, że na kolejnym posiedzeniu, dopinając tą reformę, wcale nie 375 tys. zł., a np. 500, a może 200 tys. zł. uzna się za właściwą kwotę, a może nie tylko na dzieci i młodzież, kulturę i bezpieczeństwo, ale na coś jeszcze. W tej sprawie nic nas nie goni. Goni nas tylko termin określenia stawki na mieszkańca, natomiast sprawę konkursów moglibyśmy spokojnie wypracować, po przeprowadzeniu konsultacji, po uzyskaniu opinii zainteresowanych komisji, może i rad dzielnic, po przepracowaniu w normalnym trybie tego projektu i my taki projekt prawdopodobnie poparlibyśmy. Budzi nasz sprzeciw także taka sytuacja, kiedy to przeciwstawiane są sobie dwie opcje, czyli środki dawane radom do ich własnej dyspozycji i środki dane na konkursy. Ktoś mówi, że dawać tylko do własnej dyspozycji, a nie dawać na konkursy, ktoś innym odwrotnie. Dla mnie to jest taka alternatywa czy umyć wieczorem ręce czy nogi. Najlepiej umyć i ręce, i nogi, i kilka innych części ciała. Są takie wydatki rad dzielnic, dla których forma konkursowa jest dobra, ale są i takie, dla których taka forma jest niedobra. Pewne działania wymagają ciągłości, planowania do przodu. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że rada dzielnicy wygrywa jakiś konkurs, zawiązuje się np. jakiś zespół sportowy, który o coś się stara i w następnym roku mówimy dzieciom, że zespołu już nie będzie, bo rada tym razem konkursu nie wygrała. Tego rodzaju działania należy prowadzić bardziej długofalowo i do tego służą środki rad dzielnic. Wreszcie, klubowi PiS chodzi nie tylko o zwiększenie środków będących w gestii rad dzielnic, ale również o zwiększenie kompetencji rad dzielnic, a jednym z elementów kompetencji jest możliwość podejmowania suwerennych decyzji, na co te środki wydajemy. Musimy sobie po prostu odpowiedzieć, czy chcemy w Gdyni większej decentralizacji, czy nie. Oczywiście, rady dzielnic nie wykorzystują czasami tych środków, a niekiedy wykorzystują tak, jak byśmy nie chcieli. Chciałbym zauważyć, że Rada Miasta też nie zawsze wykorzystuje środki budżetowe w 100 %, zwłaszcza w zakresie inwestycji i ktoś mógłby powiedzieć: „to może zabierzmy te pieniądze Radzie Gdyni i niech np. wojewoda zdecyduje”. Jeżeli decydujemy się na pewną decentralizację i funkcjonowanie samorządu terytorialnego na niskim szczeblu, to ponosimy tego konsekwencje i godzimy się na to, że rozliczającym z tego nie będziemy my, tylko wyborcy w wyborach, którzy najwyżej po raz kolejny na radnych dzielnic nie zagłosują, jeżeli uznają, że te środki w zły sposób zostały wydane. Nawiasem mówiąc, o ile się orientuję, w większości rad dzielnic zarządy wywodzą się ze środowiska „Samorządności”, więc nie rozumiem, skąd taka nieufność wobec swoich kolegów, że te środki źle wykorzystają.
Reasumując: uważamy, że wniosek klubu PO jest generalnie bardzo dobry (10 zł.), tylko właśnie nie chcemy prowadzić licytacji (PO mówi 10, my 15 – wygraliśmy). Nie o to chodzi. Proponujemy poparcie przede wszystkim wniosku Komisji Gospodarki Mieszkaniowej. Te 8 zł. to jest naprawdę minimalna kwota zwiększająca te środki do wyłącznej kompetencji rad dzielnic, która jednocześnie będzie już kwotą znaczącą. Mówiąc, że dodajemy 30 gr., a ze wskaźnika inflacji wynika 15, mówimy o kwotach śladowych i dla niektórych mogą one być nawet śmieszne. Może chociaż tę odrobinę, to realne ziarenko dać. Na kolanie obliczyłem sobie, że byłby to wzrost udziału budżetu rad dzielnic w budżecie miasta rzędu 1,5 promila czy 1,8 promila. Na prawdę świat się od tego nie zawali, czy budżet Gdyni, a wiele rad dzielnic ucieszyłoby się z tego. Wyrażamy również gotowość poparcia wniosku złożonego przez klub „Samorządność” i generalne zainteresowanie tym wnioskiem, natomiast warto by było uzupełnić go o ów regulamin, na podstawie którego te środki będą wydawane, bo niezręcznie jest przeznaczać pieniądze, które mają być wydawane w sposób właściwie niewiadomy. Należy przeprowadzić konsultacje, w tym konsultacje z komisją samorządności i wówczas chętnie taki wniosek poprzemy.
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski- ja również, jak część kolegów i koleżanek na tej sali, mam dyskomfort w tym sensie, że systemowe prace komisji samorządności i wszystkich zainteresowanych radnych są w jakimś sensie zatrzymane, co wynika z potrzeby zaopiniowania konkretnego projektu uchwały. Na pewno lepiej nam wszystkim pracowałoby się po zakończeniu tego procesu, przy którym pośpiech jest zupełnie chyba niepotrzebny. Mierzymy się z ciężkim zadaniem, co do sensowności którego wszyscy tutaj się godzili. Optymalnym rozwiązaniem byłoby przedstawienie społeczeństwu pakietu dokumentów będących efektem naszych rozważań i decyzji w tym zakresie. Jest inaczej. Kalendarz budżetowy wymaga podjęcia decyzji już dzisiaj. Jak słyszymy z wypowiedzi radnych PiS pomysł konkursowy generalnie broni się. Ważne jest, aby wyszedł do rad dzielnic sygnał już na etapie tworzenia budżetu, iż pojawią się nowe ścieżki i formy pozyskiwania pieniędzy. Co ważne, nie w postaci urawniłowki (tu zaskakuje mnie nieco propozycja radnych PO, która kojarzy się właśnie z takim rozdawnictwem – każdemu po równo). Jak sięgnę do materiałów złożonych do komisji samorządności lokalnej, a przypomnę, że pierwszy taki materiał wpłynął do komisji już 10 kwietnia, w ramach wskazywanych w tych materiałach kluczowych spraw, którymi należałoby się zająć są nie tylko finanse, ale też kompetencje, relacje z radami, promocja ich działalności. Dokument, o którym rozmawiamy pozornie mówi tylko o finansach, ale tak na prawdę odnosi się też do kilku innych kwestii. Każdy regulamin konkursowy powinien mieć czytelne kryteria i tutaj doświadczenia gdyńskie nie są chyba złe, zarówno gdy mówimy o organizacjach pozarządowych i systemie grantowym, jak i o innych konkursach. Tak więc nie bałbym się o te regulaminy, zwłaszcza że też na tej sali będziemy o nich rozmawiać. Kluczowe jednak chyba jest to, że mamy do czynienia z pewnym zwątpieniem w radach dzielnic. Ja uważam, że mechanizmy, które promują tych najaktywniejszych, które wspierają dobre pomysły z terenu, z tych lokalnych społeczności, są najlepsze. Niech rady dzielnic nie czują się tylko tymi, którzy przychodzą i zbierają pieczątki, a wydziały potem zrealizują pewne rzeczy, tylko właśnie niech staną się realnymi kreatorami. Do tego najlepiej nadają się tzw. konkursy miękkie i stąd propozycje tematyczne. Dobrze się stanie, jeśli pieniądze trafią do tych rad, które będą robiły to najlepiej. Rzeczywiście można się licytować i mówić, że każde pieniądze wprowadzone do rad dzielnic zostaną wydane, pewnie nawet słusznie i zawsze będą zbyt małe w stosunku do lokalnych potrzeb, ale wydaje mi się, że jest to myślenie zwalniające z odpowiedzialności za jedną rzecz. Otóż rady dzielnic są jednostkami pomocniczymi rady miasta. My nie powinniśmy zagłuszać wyrzutów sumienia podwyższeniem kwoty, tylko brać na siebie odpowiedzialność za wskazywanie pewnych priorytetów. My jako radni powinniśmy być na tyle odpowiedzialni, żeby nie mówić, jakie problemy są aktualnie do rozwiązania w dzielnicach i że niech rady to sobie ustalą, a jak zbiorą pieczątki, to wydziały to zrobią. Pierwsza próba pokazania priorytetów wynika też ze słuchania rad dzielnic. We wszystkich trzech radach dzielnic z mojego okręgu wskazywano na sprawy dzieci i młodzieży jako priorytetowe. Moim zdaniem rada miasta poprzez wskazanie pól konkursowych jasno pokazuje, w których sprawach potrzebujemy pomocy, wsparcia, twórczych pomysłów i kreatywności ze strony rad dzielnic. My definiujemy obszary, a do mieszkańców i rad dzielnic kierujemy apel, aby znalazły ciekawe formy rozwiązania danego problemu. Moim zdaniem tak najsensowniej realizuje się zasadę pomocniczości i to jest ogromny akt zaufania do rad dzielnic. Czekamy na konkretne, dobre pomysły i mam nadzieję, że starczy pieniędzy na ich zraelizowanie.
B. Bartoszewicz- muszę się odnieść do słów radnych opozycji. Przy stawce 6,20 zł. niektóre rady dzielnic środków nie wydały. Oczywiście możemy podnosić tę stawkę w nieskończoność, ale efekt może być taki, że te pieniądze wrócą. Ja wolałbym mieć pewność, że z tych pieniędzy ktoś skorzysta i dlatego formuła konkursu jest najlepsza.
Komisja samorządności cały czas pracuje. To nie jest koniec. Paragraf, który zmienilibyśmy w wyniku naszej propozycji poprawki byłby wyraźnym sygnałem dla rad dzielnic, że nie jest to tylko 6,50 i koniec. Jest to 6,50 i 375 tys. zł. do rozdysponowania za najlepsze projekty. A więc, nawiązując do słów kolegi Horały, „i ręce, i nogi”.
M. Horała- nie wysyłałem sygnału, że 6,50 zł. i koniec. My mieliśmy sygnał, że 8 albo 10 zł. i pracujemy nad systemem konkursowym.
Nie nazwałbym urawniłowką zwiększanie budżetu radom dzielnic. To jest jednak suwerenność tego organu na poziomie 1,8 albo 1,5 promila. Nie musimy się więc obawiać – nasza decyzyjność i władza pozostaną nienaruszone. Odpuśćmy chociaż ten malutki kawałeczek tym radom dzielnic. Jak popieramy samą ideę konkursu, to niewątpliwie nie jako ideę zastępującą powiększenie środków do wyłącznej kompetencji rad dzielnic. Ma to być uzupełnienie, pewna wisienka na deserze, ale tym deserem rady dzielnic muszą się najeść. Chodzi o właśnie ten wyraźny sygnał –że im ufamy, że przekazujemy większe środki.
I jeszcze jedna refleksja: dzielnica w Gdyni liczy średnio 10 czy 15 tysięcy mieszkańców, a to już jest liczba mieszkańców miast w Polsce, a wsi to już jest bez liku. Rada sołectwa ma np.większe uprawnienia i więcej pieniędzy niż rada dzielnicy w Gdyni. Rady dzielnic w wielu miastach o porównywalnej wielkości mają budżety miliionowe i jakoś dają radę je wydawać. Także odwagi, nie lękajmy się. Swego czasu też były takie głosy, kiedy wprowadzano reformę samorządową, kiedy miały być wprowadzane województwa samorządowe, powiaty samorządowe, wcześniej gminy, że jakieś lokalne układziki, że ktoś nie wykorzysta pieniędzy, że brak fachowców ... . Ponawiam apel klubu PiS: odpuśćmy ten kawałeczej naszej władzy i dajmy zadziałać samorządom w gdyńskich dzielnicach.
T. Szemiot- koledzy do kilku elementów mojej wypowiedzi „przyczepili się” (przepraszam za słowo). Więc po pierwsze: słowo „licytacja” było powiedziane z przekąsem, szanowny kolego Horała. Do pewnego momentu klub opozycyjny zderzał się z murem jeśli chodzi o propozycje reform, a dzisiaj nagle wszystko się ruszyło. Dlaczego 10 zł.? Kiedy zobaczyłem projekt „Samorządności” i projekt PiS (bo jednak uważam, że PiS bierze udział w tej licytacji), zastanawiałem się, czy wobec tego, że nasz projekt jest najdalej idący, nie wyjdziemy na takich, po których prawej stronie już tylko ściana, ale uznałem, że sytuacja w radach dzielnic jest na tyle poważna, że właśnie trzeba w sposób zwracający uwagę zgłaszać środki dla rad dzielnic.
Co do wypowiedzi kolegi Trzebiatowskiego: jestem w PO, która nie jest za rozdawnictwem. Ten argument uważam za populistyczny, ponieważ my nie dajemy organowi zewnętrznemu, komuś tam do kieszeni, tylko w ramach zadań miasta kierujemy środki do jednostek pomocniczych rady miasta (bo takimi jednostkami są rady dzielnic). A więc nie mamy do czynienia z rozdawnictwem, tylko z decentralizacją sposobu wydatkowania tych pieniędzy poprzez danie radom dzielnic możliwości suwerennego ich wydawania. Nie ma to nic wspólnego z rozdawnictwem. Zupełnie się z tym zarzutem nie zgadzam.
Byłem w radzie dzielnicy i wiem, że czasem bywa i tak, że niektóre pomysły rad dzielnic są droższe w realizacji niż się wszystkim wydawało (np. wkopanie się w ziemię pokazuje problem, którego za 10 tys. zł. nie rozwiąże się). Tak więc argument, że radom dzielnic nie udaje się wydać pieniędzy, nie do końca jest trafiony. Czasem obiektywne przyczyny powodują konieczność przesuwania środków z roku na rok po to, aby uzbierać je w większą kwotę.
Z. Zmuda Trzebiatowski- ciężko mi się zgodzić z rozróżnieniem, że jedne pieniądze są niezależne, suwerenne, a inne jakieś podejrzane (co nie zostało wprost powiedziane). Można by więc powiedzieć, że organizacje pozarządowe nie są niezależne i pozarządowe, a tylko aplikują do różnego rodzaju instytucji i organów o pieniądze w ramach sesji i konkursów grantowych. Moim zdaniem są to organizacje bardzo suwerenne w generowaniu swoich pomysłów i rozwiązań, ale są też często partnerem i wykonawcą tych pomysłów, z którymi jednostka wyższego rzędu nie chce sobie radzić i wskazuje jedynie obszary, w których jej zdaniem celowe jest wydawanie tych pieniędzy. Moim zdaniem z zależnością ma to bardzo niewiele wspólnego. Powtórzę jeszcze raz: naszym zadaniem i odpowiedzialnością powinno być wskazywanie tych obszarów, w których zależy nam na działaniu, a pola miękkie mają tę przewagę nad tymi, o których mówił Pan radny Szemiot, że tam nie trzeba odkopywać ziemi i czasami odkrywać coś, co zaskakuje swoim wydźwiękiem finansowym. Są to może łatwiejsze zadania do sparametryzowania pod względem finansowym, łatwiejsze do precyzyjnego określenia co chcemy zrobić w ramach danego projektu i dają dużo większe prawdopodobieństwo wydania takich kwot, jakie rada sobie zaplanowała i co, de facto, kończy się realizacją celów, o co radom dzielnic i chyba nam wszystkim chodzi.
B. Bartoszewicz- chciałbym uspokoić jeśli chodzi o konkursy i zależność. Ustawa o działalności pożytku publicznego bądź inne ustawy nie nakazują samorządowi negocjowania z organizacjami pozarządowymi, która z nich dostanie środki. My jako Miasto stworzyliśmy komisje oceniające, w skład których w połowie wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych, w połowie przedstawiciele Miasta, pomimo że nie ma takiej konieczności. Chodzi właśnie o to, aby opinia była obiektywna, żeby nie mówiono, że Prezydent sam, osobiście decyduje. Myślę więc, że odnośnie tych konkursów też wypracujemy taką metodę, która wykluczy zależność.
Sławomir Kwiatkowski- rozmawiałem z radnym z Babich Dołów i proponuję stawkę 20 zł. dla rady Babich Dołów np. Ta licytacja faktycznie nie ma sensu, ponieważ są rady mniejsze i większe. Byłem na spotkaniu z radnymi dzielnic, którzy byli sfrustrowani, że większa dzielnica ma więcej mieszkańców i może wziąć więcej pieniędzy, druga jest mniejsza i ma mniej pieniędzy. Jak usłyszeli o możliwości wzięcia dodatkowych pieniędzy, np. z konkursu, to okazało się, że mniejsze rady są bardzo zadowolone, większe niezadowolone. Mniejsze dzielnice, gdzie są bardzo aktywni radni, mają szansę jak w rywalizacji sportowej wygrać i wziąć te pieniądze. A nie po równo wszystkim, bez pracy, bo każdemu się należy i biorą 10 zł. Nie. Niech radni dzielnic pokażą, że stać ich na wywalczenie takich pieniędzy, jakie powinni dostać. I właśnie w przypadku konkursów muszą powalczyć i popracować. Tutaj jest zielone światło dla mniejszych dzielnic, gdzie radni bardzo dobrze pracują, są nowi, pełni zapału. Ci starzy nie chcieli pracować, bo właśnie było za mało pieniędzy. Było 12 tys. i „co ja z tym zrobię?”. Będą mieli 40 czy 50 tys. zł. i zrobią to, co będą chcieli zrobić.
Przewodniczący RMG poddał pod głosowanie zgłoszone poprawki, zaczynając od najdalej idącej:
Poprawka klubu radnych PO, zgodnie z którą, stawka na jednego mieszkańca wyniosłaby 10 zł. (§ 1) nie została przyjęta: 11/16/0.
Poprawka Komisji Gospodarki Mieszkaniowej, zgodnie z którą stawka na jednego mieszkańca wyniosłaby 8 zł., nie została przyjęta: 11/16/0.
Poprawka klubu „Samorządność”, tj. dopisanie § 2 o treści jak w uchwale stanowiącej załącznik (z jednoczesną odpowiednią zmianą numeracji paragrafów) została przyjęta: 21/0/6.
UCHWAŁA NR X/288/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie określenia wysokości środków na działalność statutową rad dzielnic w 2008 r. została przyjęta: 26/0/1
Ad 4.24 Wiceprezydent E. Łowkiel przedstawiła projekt zgodnie z treścią załącznika.
Jak poinformowała wiceprezydent, udział finansowy Gdyni w realizacji programu wyniesie 8 tys. zł. rocznie (od roku bieżącego do roku 2010). Projekt jest elementem solidarnego działania gmin leżących nad Zatoką Pucką i nad Zatoką Gdańską.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR X/289/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia gminy Gdynia do programu „Odtworzenie zasobów rybnych Zatoki Puckiej i Gdańskiej” została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za.
Ad 4.25 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Skarbnik Miasta Krzysztof Szałucki.
UCHWAŁA NR X/290/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 5. Sprawozdanie z prac Komisji Oświaty przedstawiła przewodnicząca komisji, radna Mirosława Borusewicz: - Komisja Oświaty w okresie od początku V kadencji do 29 sierpnia 2007 roku spotkała się na swych posiedzeniach 13 razy.
W skład komisji wchodzą radni:
- Z klubu SAMORZĄDNOŚĆ: Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, Beata Łęgowska, Ewa Krym (wiceprzewodnicząca), Mirosława Borusewicz (przewodnicząca)
- Z klubu PO Mariusz Bzdęga
Komisja ustaliła stały termin spotkań na trzecią środę miesiąca.
Gośćmi komisji byli:
- Przedstawiciele Prezydenta Miasta w osobach Wiceprezydentów: Ewa Łowkiel, Michał Guć, skarbnik miasta Krzysztof Szałucki, naczelnik wydziału edukacji Krystyna Przyborowska, z-ca naczelnika wydziału edukacji Piotr Płocki, z-ca naczelnika wydziału budynków Beata Brzostowska
- Przedstawiciele związków zawodowych SOLIDARNOŚĆ i ZNP w osobach: Zdzisława Chacia, Ewa Biernacka, Grażyna Nowicka, Elżbieta Zaremba
Na swych posiedzeniach Komisja Oświaty opiniowała projekty uchwał kierowane na Sesje Rady Miasta, w zakresie oświaty.
Komisja zaplanowała zakres pracy o nowe problemy:
- Funkcjonowanie przedszkoli w Gdyni
- Sieć szkół w odniesieniu do danych demograficznych
- Zapotrzebowanie na szkoły zawodowe w skali miasta
- Warunki nauki w szkołach oraz perspektywy remontowe placówek oświatowych
- Bezpieczeństwo w placówkach oświatowych i dzielnicach, w których funkcjonują
Członkowie komisji na bieżąco informowani są przez Panią wiceprezydent E. Łowkiel o toczących się remontach w placówkach oświatowych, o wynikach egzaminacyjnych klas szóstych i gimnazjalnych w szkołach gdyńskich.
Członkowie komisji brali udział w uroczystościach na zaproszenie dyrektorów szkół.
W najbliższej przyszłości członkowie komisj planują odwiedzić niektóre placówki oświatowe i zapoznać się z zakresem technicznym budynków oraz koniecznością remontów w tych obiektach.
Ad 6. St. Szwabski- Zarząd zwiąku wykorzystał lato do prac nad budżetem na rok 2008 tak, aby możliwe było złożenie stosownych wniosków do gmin członkowskich, zanim te same przystąpią do uchwalania decyzji dotyczących rozdysponowania środków budżetowych. Ma to na celu uzyskanie wyprzedzająco wiedzy na temat możliwości zrealizowania przez związek założonych w budżecie projektów działań. Skupiają się one głównie wokół gospodarki odpadami, przy czym szczególny nacisk położony jest na odpady niebezpieczne, jak również skupiają się na działaniach edukacyjno – informacyjnych, szczególnie tych, na które związek jest w stanie pozyskać środki zewnętrzne, szczególnie z wciąż funkcjonującego WFOŚ.
Zarząd związku w poprzednim okresie zobowiązał się do przedstawienia projektu wydatków budżetowych na lata 2009 – 2011, czyli właściwie do końca kadencji. Chodzi o to, aby poszczególne gminy miały wiedzę, jakie środki będą niezbędne do realizacji założonych zadań. Budżet ten będzie zaprezentowany Zgromadzeniu związku, które odbędzie się w dniu 20 września b.r. Mamy nadzieję, że do tego czasu przeprowadzony zostanie pierwszy etap dyskusji. Na rzeczonym zgromadzeniu zaprezentujemy też dwa inne istotne projekty. Jeden z nich dotyczy wzorcowych zapisów regulaminów dot. utrzymania czystości i porządku w gminach. Związek dąży do tego, aby zapisy regulaminów obowiązujących we wszystkich gminach były na tyle spójne, by można było prowadzić w miarę jednolitą gospodarkę odpadami. Ma to na celu wywiązanie się gmin związkowych z zobowiązań nałożonych na nie w programach gospodarki odpadami, co z kolei wynika z zobowiązań nałożonych na Polskę przez UE.
Drugim zapisem wzorcowym, który zostanie przedstawiony na tymże zgromadzeniu związku jest zapis dotyczący zezwoleń dla przedsiębiorców wywożących czy odbierających nieczystości. Również i tu chcemy doprowadzić do większej szczelności i jednorodności systemów obecnie funkcjonujących.
Te prace zarządu KZG nie zmierzają oczywiście do narzucenia gminom jakiegoś jednolitego standardu, ale zaproponowanie takich rozwiązań, które my uważamy za najlepsze i wywołanie co najmniej dyskusji, dzięki czemu będzie można uzyskać maksymalnie dobre wyniki w zakresie gospodarowania odpadami, a te dobre wyniki to oczywiście jak najmniej odpadów na składowisko.
Ad 7. Interpelacja rr. M. Horały i A.Denisa w spr. wyburzenia lokalu gastronomicznego przy ul. Orłowskiej (róg ul. Świerkowej), położnego na działce nr 913/126: Szanowny Panie Prezydencie,
Właścicielka wzmiankowanego lokalu (p. Paulina Wójcik) twierdzi iż zgodnie z art 208 ustawy o gospodarce nieruchomościami złożyła w dniu 2 marca 2000 roku wniosek o przyznania użytkowania wieczystego działki na której został on zbudowany (na podstawie pozwolenia na budowę nr 171/75 z 1975r). Twierdzi, iż nie otrzymała odpowiedzi urzędu na ten wniosek, otrzymując natomiast wezwanie do rozebrania lokalu.
1. Jaka była przyczyna nie udzielenia odpowiedzi na wniosek p. Wójcik?
2. Z jakiego powodu Urząd uznał za celowe wezwanie do rozebrania lokalu?
Nakaz rozbiórki stał się przedmiotem sądowego sporu prawnego. W drugiej instancji Sąd Okręgowy w Gdańsku postanowieniem z dn. 7 grudnia 2005 roku uznał , iż lokal nie podlega rozbiórce. Jednocześnie dnia 11 stycznia 2006 roku omawiany teren został sprzedany w trybie przetargu ustnego nieograniczonego w oparciu o uchwałę nr XIV/233/95 Rady Miasta Gdyni.
3. Jaka była przyczyna jedenastoletniej zwłoki w wykonaniu uchwały RMG?
4. Czy jedną z przyczyn nie był spór prawny z p. Wójcik dotyczący statusu działki, a jeżeli tak to dlaczego podjęto decyzję o sprzedaży pomimo iż spór nie został rozwiązany?
W kwietniu br. sporny lokal został wyburzony.
5. Czy w posiadaniu UM znajduje się protokół z rozbiórki lokalu? Jeżeli tak, prosimy o potraktowanie jego kopii jako części odpowiedzi na interpelację.
6. Na jakiej podstawie prawnej wydana została decyzja o rozbiórce? (prosimy o załączenie kopii decyzji jako części odpowiedzi na interpelację).
Interpelacja r. M. Horały dot. sytuacji komunikacyjnej dzielnic Chylonia i Cisowa, w tym zakazu ruchu pojazdów ciężarowych na ulicach: Puckiej, Północnej, Chylońskiej i Kcyńskiej: Szanowny Panie Prezydencie,
Ulice: Chylońska, Północna, Pucka i Kcyńska stały się w ostatnim czasie – wobec częstego zakorkowania ul. Morskiej – alternatywną drogą dojazdu do obwodnicy dla samochodów ciężarowych typu TIR. Taki stan rzeczy powoduje duże uciążliwości dla mieszkańców Chyloni i Cisowej (hałas, zanieczyszczenie powietrza, zakorkowanie wymienionych ulic).
Według doniesień lokalnych mediów kierowcy komunikacji miejskiej wystąpili z inicjatywą wprowadzenia zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych na ulicach: Puckiej, Północnej, Chylońskiej i Kcyńskiej. W związku z powyższym proszę o informację:
1. Czy Urząd zamierza spełnić postulat zamknięcia dla ruchu ciężarowego ulic: Puckiej, Północnej, Chylońskiej i Kcyńskiej.
2. Czy badano jak realizacja tego postulatu wpłynie na sytuację komunikacyjną w dzielnicach Cisowa i Chylonia, a jeżeli tak jakie były wyniki tej analizy.
3. Jakie działania Urząd podjął lub zamierza podjąć dla doraźnego poprawienia sytuacji komunikacyjnej w dzielnicach Chylonia i Cisowa, szczególnie w czasie oczekiwania na dokończenie budowy Estakady Kwiatkowskiego oraz modernizacji skrzyżowania ulic Chylońskiej i Północnej.
Interpelacja r. M. Horały dot. planowanego zagospodarowania terenu przy ulicy Zielonej 11-13: Szanowny Panie Prezydencie,
Teren położony przy ulicy Zielonej 11-13, obecnie wykorzystywany pod osiedlowy parking, stał się w ostatnim czasie obiektem zainteresowania inwestorów. Niektóre z planów inwestycyjnych spotkały się ze sprzeciwem okolicznych mieszkańców, a wydawane decyzje były przedmiotem postępowania administracyjnych organów odwoławczych.
Omawiany teren jest położony w środku dużego osiedla mieszkaniowego i sposób jego zagospodarowania będzie niewątpliwie miał wpływ na jakość życia wielu Gdynian.
Z uwagi na powyższe proszę o informację:
1. Jaki jest obecny stan prawny terenu przy ul. Zielonej 11-13?
2. Czy toczą się wobec niego aktualnie jakieś postępowania administracyjne, a jeżeli tak to jakie?
3. Czy znane są Urzędowi plany inwestycyjne aktualnego właściciela omawianego terenu?
4. Czy teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?
5. W razie odpowiedzi negatywnej na powyższe, czy nie byłoby zasadnym szybkie przystąpienie do sporządzenia planu, który pozwoliłby na jednoznaczne rozstrzygnięcie przeznaczenia terenu w postępowaniu dającym szansę na uwzględnienie również opinii okolicznych mieszkańców.
Interpelacja r. I. Bekisza w spr. dróg dojazdowych do ulic Rewerendy, Bielińskiego i Pomianowskiego:
Szanowny Panie Prezydencie!
W miesiącu lipcu, w czasie dyżuru Radnego, zgłosił się do mnie p. Wacław Skrocki, który w imieniu mieszkańców i właścicieli nieruchomości położonych przy w/w ulicach w Gdyni Dąbrowie, zwrócili się z prośbą o pomoc w zorganizowaniu dojazdu od ulicy Chwaszczyńskiej do swoich domów, położonych przy ulicach Rewerendy, Bielińskiego i Pomianowskiego.
Aby móc udzielić wyczerpującej odpowiedzi osobom, które zgłosiły się do mnie z prośbą, proszę o:
- informację, czy gmina Gdynia jest w trakcie wykupu gruntów pod drogę od p. Romczyka;
- czy w ramach inicjatyw społecznych jest możliwe partycypowanie w utwardzaniu drogi poprzez płyty drogowe lub płyty YOMB;
- w jakim terminie planuje się opracowanie dla tego rejonu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Interpelacja r. I. Bekisza w spr. ułożenia części chodnika przy ulicy Sojowej:
W imieniu mieszkańców wspólnoty budynku Sojowa 12 zwracam się z prośbą o rozważenie możliwości wykonania chodnika długości ok. 15 mb zgodnie z załączonym szkicem oraz wymiany starych płyt chodnikowych na kostkę na wysokości Sojowej 12. Bardzo istotnym elementem jest brak ciągłości chodnika na krótkim odcinku ok. 15 mb, co powoduje, że piesi zmuszeni są do korzystania na tym odcinku z jezdni ul. Oliwkowej.
Interpelacja r. T. Szemiota w sprawie remontu Szkoły Podstawowej nr 34 przy ul. Cylkowskiego 5: Szanowny Panie Prezydencie! W związku ze złym stanem technicznym Szkoły Podstawowej nr 34 zwracam się do Pana z następującymi pytaniami:
- Czy dyrekcja szkoły zwracała się do Prezydenta z wnioskami o przyznanie środków na przeprowadzenie remontu szkoły w okresie ostatnich 5 lat ?
- W jakiej wysokości przyznano środki finansowe, w porównaniu do kwot wnioskowanych ? Jeśli określenie tego nie będzie możliwe, proszę o udzielenie informacji w jakim stopniu przekazywane środki odpowiadały wnioskowanym potrzebom ?
- Kiedy zostanie przeprowadzony remont generalny obiektu szkoły ?
Dnia 26.01.2005 Wydział Architektoniczno – Budowlany ustalił warunki zabudowy dla działki 242/23 km 64 położonej przy ul. Bursztynowej 2A dla inwestycji : budowa budynku jednorodzinnego dwukondygnacyjnego z garażem i infrastrukturą , następnie działka ta , jako własność Gminy Gdynia została zbyta. Nowy właściciel po zakupie , wystąpił do Urzędu Miasta o ustalenie warunków zabudowy ww. działki dla inwestycji obejmującej budowę stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną Podczas postępowania poprzedzającego wydanie decyzji sprzeciw zgłosili mieszkańcy ul. Bursztynowej , ul. Zielnej i Strażackiej. Na opisywanym obszarze brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla tego wydanie decyzji możliwe jest po spełnieniu warunków określonych w art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jej pkt. 1 wymaga , by co najmniej jedna działka sąsiednia dostępna z tej samej drogi publicznej była zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji , parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu , w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych , linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu. Jedyna funkcja, która istnieje na obszarze ul. Bursztynowej to funkcja mieszkalna. Niespełnienie warunków zawartych w pkt. 1 stało się przyczyną wydania przez Urząd Miasta Gdyni decyzji odmownej. Wnioskodawca odwołał się od tej decyzji do SKO, które ją uchyliło i przekazało organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia, wskazując na uchybienia polegające głównie na niewłaściwym wyznaczeniu analizowanego obszaru. Nie zanegowano ani podstawy prawnej, ani przyjętej interpretacji przepisu będącej przyczyną odmowy. Ponieważ na całej ul. Bursztynowej (więc niezależnie od wielkości analizowanego obszaru) istnieje jako jedyna funkcja mieszkaniowa więc decyzja powinna być ponownie odmowna, jednak stało się inaczej i 01.08.07 Wydział Architektoniczno - Budowlany wydał decyzje o warunkach zabudowy dla budowy automatycznej stacji paliw płynnych z infrastrukturą techniczną. W związku z tym, że planowana inwestycja została oprotestowana przez nie będącymi stroną w sprawie mieszkańców ulic Bursztynowej , Zielnej, Strażackiej, którzy w jej realizacji widzieli znaczne pogorszenie warunków zamieszkania; wzrost natężenia hałasu, zanieczyszczenie środowiska, utrudnienia komunikacyjne, a także fakt, że pojawienie się na tym obszarze nowej funkcji: „usługi” co przy braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego umożliwi lokowanie na tym terenie innych usług i zmieni całkowicie, w sposób niechciany przez mieszkańców charakter tej okolicy, oraz bliskie , zaledwie 40 metrowe oddalenie od skrzyżowania ulic: Witomińskiej, Rolniczej, Kieleckiej, Konwaliowej co może pogorszyć i tak słabą jego drożność zwracam sie do Pana Prezydenta z następującymi pytaniami:
1 Czy w kontekście sprzeczności decyzji o warunkach zabudowy dla budowy stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną przy ul. Bursztynowej 2A z artykułem 61 ust.1 pkt.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje Pan uchylenie ww ustawy w trybie nadzoru prezydenckiego.
2 Jeżeli istnieją przepisy, które miały w tym przypadku zastosowanie i pozwoliły na pominięcie art.61 ust.1 pkt.1jeśli to proszę o podanie podstawy prawnej.
3 Jeżeli wydana decyzja jest zgodna z prawem, a lokalizacja stacji paliw przy ul Bursztynowej 2A dopuszczalna to dla czego Gmina Gdynia wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy dla domu mieszkalnego, a nie zbywała tej działki z warunkami zabudowy dla stacji paliw skoro w tym drugim przypadku uzyskany dochód byłby wielokrotnie większy.
Interpelacja r. M. Bzdęgi w sprawie budowy pętli autobusowej na wysokości Osiedla Sokółka:
Szanowny Panie Prezydencie!
W związku ze złożoną w dniu 23 maja 2007 roku interpelacją w sprawie ulepszenia komunikacji autobusowej Osiedla Sokółka z centrum Gdyni, złożonym w dniu 25 czerwca wnioskiem w sprawie wybudowania nowej pętli autobusowej na wysokości Osiedla Sokółka w Gdyni oraz petycją do Prezydenta Miasta Gdyni, Grupy Inwestycyjnej Hossa SA, Rady Dzielnicy Chwarzno-Wiczlino pod którą do dnia dzisiejszego podpisało się stu mieszkańców Sokółki i członków ich rodzin, zwracam się z ponownym zapytaniem o przyszłość pętli autobusowej na wysokości Osiedla Sokółka.
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie następujących kwestii:
- Czy władzą miasta jest znane oficjalne stanowisko Grupy Inwestycyjnej Hossa SA na temat podtrzymania woli współfinansowania budowy pętli przez Grupę Inwestycyjną Hossa SA?
- Czy władze miasta i Grupa Inwestycyjna Hossa SA planują zmienić pierwotną lokalizację pętli autobusowej przewidzianą w projekcie budowy pętli tymczasowej przy ulicy Leona Staniszewskiego, przygotowaną przez Grupę Inwestycyjną Hossa SA? Czy i jakie alternatywne lokalizacje pod budowę pętli są przewidywane?
- W jakim terminie przewidywane jest rozpoczęcie inwestycji?
Ad 8. Jak poinformował Przewodniczący RMG St. Szwabski, należy liczyć się z koniecznością zwołania dodatkowej Sesji RMG we wrześniu, w razie ogłoszenia wyborów do Parlamentu RP w październiku. – Gdyby okazało się, że wybory odbędą się 21 października, to taką sesję należy zwołać do 13 września, celem ustalenia części okręgów wyborczych, szczególnie zamkniętych. Gdyby te wybory zostały określone na 28 października, to także tydzień później musiałaby się odbyć sesja wrześniowa.
Druga informacja przedstawiona przez Przewodniczącego RMG dot. kwestii ankiety, jaką dostarczono radnym do wypełnienia, dotycząca znajomości języków obcych. – Oczywiście Państwo nie musicie jej wypełniać. Ma ona służyć typowaniu radnych do brania udziału w delegacjach zagranicznych. Jeśli więc ktoś z Państwa zechce taką ankietę wypełnić, to proszę o złożenie jej w Biurze Rady Miasta.
Wiceprzewodnicząca RMG Joanna Zielińska poinformowała o uroczystościach zaplanowanych z okazji nast. rocznic:
- podpisania umów sierpniowych;
- wybuchu II Wojny Światowej;
- zamachu na WTC w Nowym Jorku
- agresji Związku Radzieckiego na teren Polski w roku 1939
Wiceprzewodnicząca poinformowała też o uroczystościach związanych z obchodami „Dnia Sybiraka”
Ponadto r. J. Zielińska przypomniała, iż 10 września b.r. zostanie odsłonięta tablica na Skwerze Sue Rider.
Radny M. Horała poinformował, iż poseł Zbigniew Kozak zwrócił się do radnych PiS z prośbą o przekazanie Radzie Miasta Gdyni informacji i przekazanie za pośrednictwem Pana Przewodniczącego listu do Prezydenta Miasta Gdyni.
Treść odczytanego listu: - „Szanowny Panie Prezydencie! Zwracam się z apelem o podjęcie działań w trybie art. 34 ustawy o odpadach, tj. wydanie decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów składowanych na terenie dawnego Zakładu POLIFARB w Gdyni usunięcie odpadów ropopochodnych z miejsca nie przeznaczonego do ich składowania. Ten stan rzeczy nadal budzi uzasadnione obawy mieszkańców o ich zdrowie oraz stan środowiska naturalnego w najbliższej okolicy. Jak wynika z odpowiedzi ministra środowiska na interpelację poselską nr 8 588 w spr. zagrożenia ekologicznego związanego z działalnością firmy POLIFARB w Gdyni, zgłoszoną przeze mnie 15 czerwca, ogłoszoną dn. 28 czerwca na XLIV posiedzeniu Sejmu RP usunięcie odpadów ropopochodnych ze zbiorników zależne jest od terminu wydania decyzji przez Prezydenta Miasta Gdyni”.
Radny M. Horała poinformował także, iż w załączeniu pisma jest odpowiedź ministra środowiska Jana Szyszko na interpelację poselską.
Do powyższej informacji odniosła się wiceprezydent E. Łowkiel: - Proszę w imieniu Pana Prezydenta o przekazanie Panu posłowi Kozakowi nast. informacji: po pierwsze problem wyboru sposobu postępowania rozstrzygnięty został przed wystąpieniem Pana posła Kozaka do Pana ministra. Dobrze byłoby, gdyby Pan poseł Kozak zasięgnął informacji, na jakim etapie są działania Miasta. Przed wystąpieniem z interpelacją przez Pana posła zdobyliśmy opinię prawną pokazującą, w jakich kierunkach możliwe jest podjęcie działań przez Miasto. Proszę uprzedzić Pana posła, że gdybyśmy wybrali tę procedurę, którą Pan poseł proponuje, to po pierwsze jest ona niezgodna z prawem, a po drugie trwałoby to rok. Pan Prezydent wybrał drogę znacznie szybszego działania. W sierpniu uzyskaliśmy analizę zawartości pojemników. Decyzje zostały podjęte. Postępujemy dalej zgodnie z prawem. To jest też kwestia prawa własności – musimy uzyskać zgodę właściciela na opróżnienie tych pojemników. Gdyby Pan poseł czytał prasę, wiedziałby, na jakim etapie są prowadzone działania w przedmiotowej sprawie. Boję się, że przez tego typu wystąpienia może dojść do dezinformacji i straszenia mieszkańców, a także budowania problemu w momencie, kiedy decyzje o sposobie jego rozwiązania zostały już podjęte.
Wiceprzewodnicząca J. Zielińska poinformowała, iż po sesji odbędzie się spotkanie zespołu ds. wyboru ławników.
Ad 9. Wniosek odczytany przez radnego Pawła Stolarczyka: - „Zlikwidowany Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 3 w Gdyni, przy ul. Narcyzowej nosił imię gen. Mariusza Zaruskiego, wielce zasłużonego dla polskiego żeglarstwa. W ub. roku na rozpoczęcie roku szkolnego 2006/2007 z udziałem władz miasta Gdyni odbyła się uroczystość nadania sztandaru tej szkole. Nie wiedziano wówczas, że to ostatni rok pełnej działalności Zespołu Szkół.
Gdyńscy kombatanci ubolewają, że imię gen. Zaruskiego zniknie z pamięci naszej gdyńskiej młodzieży. Celem zachowania imienia i sztandaru szkoły postuluję przejęcie imienia i insygniów zlikwidowanego Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 3 przez inną placówkę oświatową. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji w rozmowie ze mną przychyliła się do takiego rozwiązania. Oczywiście, nie można żadnej szkole narzucić podjęcia takiej decyzji. Natomiast uważam, że Wydział Edukacji mógłby zainteresować powyższą sprawą placówki oświatowe nie mające imienia”.
Ad 10. Termin kolejnej Sesji RMG: 26 września b.r.; godz. 12. (z zastrzeżeniem ewentualnej zmiany na wypadek konieczności zwołania dodatkowej sesji – patrz pkt „Informacje”)
Ad 11. Zakończenie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, dr Stanisław Szwabski.
Stenogram:
Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Katarzyna Manikowska |
Data udostępnienia informacji: | 16.08.2007 |