Sesja Nr XIII z 24 października 2007 r.
SESJI RADY MIASTA GDYNI 24 października 2007 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XII sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1.zmiany uchwały Rady Miasta Gdyni nr IV/44/07 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Gdyni na rok 2007. załącznik
4.2.przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego część dzielnic Śródmieście i Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejonu ulic Władysława IV, 10 Lutego i Świętojańskiej; uzasadnienie; załącznik graficzny
4.3.uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Oksywie w Gdyni rejon ulic Dickmana i Osada Rybacka; załącznik 2; załącznik 3; załącznik 1
4.4.wezwania radcy prawnego Moniki Tarnowskiej - pełnomocnika Władysławy Grabarskiej do usunięcia naruszenia prawa dotyczącego uchwały nr VIII/190/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia w Gdyni, rejon ulic Chylońskiej i Kartuskiej;
4.5.wysokości i zasad ustalania opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola prowadzone przez gminę Miasta Gdyni w 2008 r.;
4.6.wysokości i zasad ustalania opłat za pobyt dziecka w Żłobku „Niezapominajka" w Gdyni przy ul. Wójta Radtkego 23 w 2008 r.;
4.7.nadania imienia XIV Liceum Ogólnokształcącemu z Oddziałami Dwujęzycznymi oraz Gimnazjum nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi;
4.8.przejęcia na własność gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni; 4.9.stwierdzenia wyboru ławników sądowych na kadencję 2008-2011.
4.9. stwierdzenia wyboru ławników sądowych na kadencję 2008-2011;
4.10. przyjęcia regulaminu konkursów dla Rad Dzielnic, organizowanych w celu realizacji zadań w następujących obszarach działania: dzieci i młodzież, kultura, bezpieczeństwo;
4.11. stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego;
4.12. ustalenia zasad i trybu przyznawania stypendiów naukowych Prezydenta Miasta Gdyni dla studentów i doktorantów zajmujących się badaniem dziejów Gdyni;
4.13. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych, zajętej w części pod drogę publiczną - ul. Malarska
5. Sprawozdanie z prac Komisji Samorządnosci Lokalnej i Bezpieczeństwa.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
24 października 2007 roku
Projekty uchwał w sprawach:
1. ustalenia zasad i trybu przyznawania stypendiów naukowych Prezydenta Miasta Gdyni dla studentów i doktorantów zajmujących się badaniem dziejów Gdyni,
2. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych zajętej w części pod drogę publiczną.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki. Pełne brzmienie opinii komisji - patrz biuletyn rady stanowiący zał.Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą. Wyniki głosowań każdorazowo przedstawione są w nast. kolejności: głosy „za", „przeciw", „wstrzymujące się". Wszyscy członkowie Kolegium Prezydenta wzięli udział w obradach.
Ad 1.Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Ad 2. Wniosek w sprawie zmiany porządku obrad przedstawił przewodniczący Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa, radny Stanisław Borski: - Realizując uchwałę w sprawie zwiększenia środków budżetowych dla Rad Dzielnic oraz wychodząc na przeciw postulatom dotyczącym reformy Rad Dzielnic, rekomenduję w imieniu klubów radnych „Samorządność" i PiS projekt uchwały w spr. regulaminu konkursów dla rad. Przyjęcie uchwały umożliwi realizację jednego z etapów planowanej reformy Rad Dzielnic. Od kilku miesięcy prowadzone są prace nad reformą - odbywają się spotkania z zarządami rad dzielic, rozpoczęto cykl szkoleń. Analizowane są różne koncepcje, m. in. kwestia powołania specjalnej komórki ds. Rad Dzielnic, której zadaniem byłoby polepszenie funkcjonowania rad poprzez ciągłe monitorowanie spraw, którymi zajmują się rady.
Do powyższego głosu odniósł się radny Tadeusz Szemiot: - Nie usłyszałem, czym jest podyktowany tryb nadzwyczajny wniesienia projektu. Jesteśmy przeciw wprowadzaniu pod obrady w takim trybie tak ważnego projektu uchwały. Projekt nie jest znany komisjom poza komisją, która go opiniowała. Nie mieliśmy czasu na pracę nad tym projektem. Proszę o nie wnoszenie tego projektu do porządku obrad dzisiejszej sesji.
St. Borski- sprawa regulaminu została omówiona już miesiąc temu. Informacja nt. zamiaru przygotowania projektu została skierowana do wszystkich klubów naszej rady. Kluby zdecydowały, że przygotują własne propozycje regulaminów. Dwa tygodnie temu, na posiedzeniu Komisji Samorządności, jedynie klub „Samorządność" przedstawił projekt regulaminu. Propozycja ta była przedmiotem dyskusji, a następnie w całości została przegłosowana. Członkowie komisji reprezentujący klub PO także głosowali za przyjęciem przedyskutowanego projektu. Jest mało czasu. Konkursy mają się odbyć w przyszłym roku. Jesteśmy na etapie pracy nad budżetem 2008 roku, chodzi więc o danie czasu Radom Dzielnic na przygotowanie się do konkursów.
Wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w spr. przyjęcia regulaminu konkursów dla rad dzielnic, organizowanych w celu realizacji zadań w następujących obszarach działań: dzieci i młodzież, kultura, bezpieczeństwo został przyjęty: 20/5/0
Porządek obrad w zmodyfikowanej wersji (uzupełniony o projekt j.w.) został przyjęty jednogłośnie: 25 gł. za.
Przewodniczący RMG przypomniał o dołączeniu do porządku aneksu (projekty w nim zawarte stanowią część porządku obrad, przedstawionego w niniejszym protokole).
Ad 3.Wobec braku uwag Przewodniczący RMG uznał protokół XII Sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. O przyjęcie zmian do budżetu wniósł Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki, który na wstępie prezentowania projektu zwrócił uwagę, iż po raz pierwszy wszystkie parametry budżetu, a więc przychody, rozchody, dochody i wydatki, podlegają zmianom. - Na posiedzeniach komisji zadano mi szereg pytań, wobec czego tak przedstawię zmiany, aby jednocześnie wyjaśnić wszystkie zgłoszone wątpliwości.
Łączna kwota zmian to 100 120 000 zł. i nie jest to ani zmniejszenie, ani zwiększenie poszczególnych pozycji, ale całość zmian.
Na stronie 9. w punkcie VII jest prośba o przyjęcie zmniejszenia wydatków inwestycyjnych o 53.924.295 zł. Żadne z zadań nie ulega tym samym wyłączeniu z planu, a następuje jedynie przesunięcie jeśli chodzi o źródło finansowania, ponieważ w tym roku nie jesteśmy w stanie ostatecznie zakończyć realizację zadań inwestycyjnych. Zadania te będą realizowane w przyszłych latach budżetowych. Kwota, o której mówię, spowoduje zmniejszenie nacisku na zewnętrzne źródła finansowania, stąd na str. 8 uzasadnienia w punkcie III podana jest kwota łącznego zmniejszenia przychodów, tj. o 74 464 870 zł.. Jest już pewne, że nie będziemy chcieli skorzystać z tych kwot, na które składa się planowany kredyt oraz prefinansowanie Trasy Kwiatkowskiego.
Zwiększenie o 25 535 120 zł. wynika z faktu zapłacenia raty w imieniu Skarbu Państwa z tytułu inwestycji.
Dochody w dalszym ciągu rosną. Proszę o zwiększenie dochodów o kwotę 46.770.705 zł. (pkt V).
Skarbnik wyjaśniał dalej, iż efektem operacji zmniejszenia wydatków inwestycyjnych jest zasilenie innych pozycji, w tym programu wiążącego się z nagrodą literacką, który wzbudził kontrowersje. - Ponieważ prosiliście Państwo o wyjaśnienie, jakie na ten program składają się zaadania, składam do protokołu dwustronicową informację (stanowi załącznik). Budżet całego przedsięwzięcia jest większy niż to, co stanowią środki przeznaczone na samą nagrodę, ponieważ część środków była już w budżecie, a to jest jedynie dołożenie. Znaczne dodatkowe środki przeznacza się na promocję nagrody.
Pan Szałucki poinformował o pozostałych zmianach zgodnie z treścią załącznika (patrz Uzasadnienie projektu).
Opinie komisji:
Komisja Budżetowa- pozytywna
Komisja Statutowa- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia)- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
DEBATA:
Marcin Wołek- ta zmiana budżetu ma bieżący charakter, ale jednocześnie ma bardzo duże znaczenie w tym sensie, że weszliśmy na poziom wydatków powyżej 1 mld. zł. Wydawało się, że w tej kadencji nie będziemy notować tak wysokiego wzrostu. Proszę porównać wielkości tego budżetu z wielkościami budżetu 1999 r., kiedy to suma dochodów wynosiła 386 mln. zł. Dzisiaj przyjmujemy budżet po stronie dochodów na poziomie 991 mln. zł. (wciąż liczę, że te 9 mln. zł. dorzuci się i tym samym przekroczymy ten magiczny 1 mld. zł.).
T. Szemiot- na sesji w maju b.r. zwięszyliśmy środki na drogi publiczne gminne o 5 mln. zł. Dzisiaj zdejmujemy 4 550 000 zł. Komisja Gospodarki Komunalnej przygotowała listę ulic do realizacji z założeniem, że taka lista będzie tworzona co roku. Dzisiaj wiemy, że nie ma to żadnej szansy realizacji - dzisiaj z tych dodatkowych środków przyznanych w maju Prezydent wycofuje się. Szczegółową listę zadań, które nie będą dokończone, mają wszyscy z nas. Jednocześnie zwiększają się tzw. wydatki miękkie, wygodne i łatwe do zrealizowania, tj. na Straż Miejską 330 tys. zł. i na promocję nagrody literackiej 355 tys. zł. Jest to niezgodne z pewnymi ideami, które wszystkie 3 ugrupowania niosły na sztandarach rok temu.
Radny T. Szemiot oświadczył: - Klub PO negatywnie opiniuje projekt uchwały.
Marcin Horała- opinia klubu PiS nie jest tak ostra, ale chcę jednak wyrazić pewne zaniepokojenie z tytułu niezrealizowania dużej liczby inwestycji oczekiwanych przez mieszkańców. Rozumiem, że jedną z przyczyn są zmiany jakie zaszły na rynku, ale chcę wyrazić nadzieję, że nie zadowoliśmy się jako Miasto tym wyjaśnieniem i postaramy się znaleźć jakąś formułę, która pozwoli na realizowanie przyjmowanych przez nas zapisów. Jeśli już coś jakby obiecujemy mieszkańcom, potem zapisujemy to w budżecie, a następnie nie jest to realizowane, to sytuacja dla radnych jest najgorsza z możliwych. Lepsze byłoby nie wpisywanie czegoś takiego do budżetu. Skoro jednak są problemy z przetargami to trudno - trzeba to zdjąć. Przyjmujemy projekt, ale z tym zastrzeżeniem. Głosowanie przeciw tym zmianom prowadziłoby do powstania budżetu fikcyjnego.
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski- sięgnę do historii: kiedy Komisja Gospodarki Komunalnej proponowała Prezydentowi listę inwestycji do realizacji, to byliśmy w naszych nadziejach niezłomni, ale jednocześnie - trzeba to uczciwie powiedzieć - Pan Stępa sugerował, że nie pieniądze będą w tej kadencji problemem, ale możliwości pozyskiwania wykonawców. Przyjęliśmy tę listę po to przede wszystkim, aby wysłać sygnał, że chcemy te tematy realizować, natomiast nie powiedzieliśmy wyraźnie, że będą zrealizowane na pewno w 2007 r. Próbowaliśmy oderwać się od uwarunkowań, spojrzeć na samo miasto i wskazać, które tematy powinny być realizowane, niezależnie od stopnia ich przygotowania. Informacje przekazane przez wydział inwestycji uświadomiły nam, że jest jeszcze wiele do zrobienia. Okazało się, że będą musiały być wykonane prace o szerszym zakresie niż przewidywaliśmy. Nie odebrałem do tej pory sygnału, że te inwestycje są zagrożone. Informacja o trudnościach z wykonawcami jest prawdziwa. Miasto na pewno „nie odpuści", a Komisja Gospodarki Komunalnej czuje się za tę listę odpowiedzialna. Dlaczego nie w tym roku, jest to jasne, ale w tym roku uda się zrealizować kilka mniejszych tematów i zakładam, że kolejne inwestycje będą realizowane w kolejnych latach, co potwierdzał też Pan Wiceprezydent, którego słowo uważam za wiążące i niepodważalne.
Wiceprezydent Marek Stępa- czuję się w obowiązku ustosunkować się do 3. ostatnich wypowiedzi. Zacznę od wystąpienia radnego Szemiota, który mówił o sztandarach 3. ugrupowań politycznych. W tej Radzie są dwa ugrupowania polityczne i jedno samorządowe i jest oczywiste, że dla nas te potrzeby mieszkańców są niezwykle ważne. Naszym stałym, niezmiennym zamierzeniem jest zrealizowanie tego wszystkiego, co zostało już ogłoszone, bo wiem, że informacja o tych zamierzeniach została już rozpowszechniona. Mam też przekonanie, że nie poprzestaniemy na tym zakresie tematów. Z całą pewnością z niczego nie zrezygnujemy - będziemy kontynuować wszystkie ujawnione i jeszcze nieujawnione tematy w miarę naszych możliwości finansowych, o które zresztą się nie obawiam, bo wszyscy radni deklarowali, iż na tego typu zadania będą z całą pewnością hojnie desygnowali środki. Mamy do czynienia z ogromną dysproporcją między podażą a popytem, szczególnie w zakresie budownictwa drogowego. W ostatnich latach ta dysproporcja rośnie, ponieważ stale rośnie popyt na usługi budowlane, m. in. dzięki dużym środkom unijnym, a jednocześnie potencjały firm „chudną", bo ich pracownicy wyjeżdżają. Teraz podobno mają wrócić, więc pewnie będzie lepiej.
T. Szemiot- o tych ugrupowaniach politycznych: ja jednak będę się upierał - w wymiarze rzeczywistym te dwa ugrupowania od tego jednego różnią się tylko zasięgiem terytorialnym.
UCHWAŁA NR XIII/309/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG Nr IV/44/07 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2007 została przyjęta: 20/6/0
Ad 4.2. Plan omówił Wiceprezydent M. Stępa: - Północną granicę planu stanowi ulica 10 Lutego, wschodnią ul. Świętojańska, zachodnią - tory kolejowe. Teren objęty planem w części objęty jest opieką wojewódzkiego konserwatora zabytków (jest to pas obejmujący tereny wzdłuż ulic 10 Lutego i Świętojańską). Obejmuje też obszary nieobjęte wpisem do rejestru, ale bezpośrednio z tymi poprzednimi sąsiadujące. Dlatego też należy zadbać, aby zagospodarowanie przestrzenne terenu nie doprowadziło do powstania jakiejś dysharmonii, która zaniżyłaby wartość zabytkowego śródmieścia Gdyni. Jest tam parę nieruchomości niezabudowanych, które stanowią przedmiot zainteresowania różnych inwestorów. Plan pozwoli na określenie zasad zabudowy tego terenu, stosownych do jego położenia, a więc charakteru śródmiejskiego.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Grzegorz Bonk- na skraju południowym planu usytuowane są dwa budynki, które przylegają do ulicy Świętojańskiej (135, 137, 139, 141a). Są to budynki najbardziej wysunięte w kierunku zachodnim na ulicy Świętojańskiej i najbardziej narażone na oddziaływanie hałasu od strony kolejki SKM oraz ulicy Świętojańskiej, która w tym miejscu łączy się z ulicą Władysława IV. Pan Stępa był łaskaw wspomnieć na posiedzeniu komisji o projekcie przebudowy węzła, co jeszcze bardziej pogorszy warunki jeśli chodzi o standardy hałasu. Apeluję do Kolegium Prezydenta i grupy, która będzie się tym dalej zajmowała, aby przeanalizowano wszystkie głosy, zwłaszcza pod kątem tych budynków.
M. Stępa- uwaga Pana radnego została odnotowana już wczoraj, na posiedzeniu komisji, a ja już teraz mogę Pana chociaż częściowo uspokoić. Mamy już gotowy projekt przebudowy Węzła Św. Maksymiliana, który rzeczywiście przybliża jezdnię w kierunku Gdańska do jezdni wschodniej, co faktycznie zwiększa współczynnik hałasu drogowego, ale jednocześnie przesunięcie jezdni w kierunku wschodnim powoduje uwolnienie pasa pomiędzy tymi jezdniami a torowiskiem, co z kolei tworzy możliwość zagospodarowania tego terenu jakimiś obiektami kubaturowymi, które tym samym mogą odizolować budynki od hałasu kolejowego. Oczywiście przedmiotem badania będą też sposoby obniżenia współczynnika hałasu. Mogą one m. in. polegać na wprowadzeniu okien o wyższej dźwiękoizolacyjności. Na mocy prawa budowlanego mieszkańcy mają prawo zabrania głosu w trakcie trwania procedury o pozwolenie na budowę węzła i już na tym etapie mieszkańcy mogą uzyskać zabezpieczenia polegające na zobowiązaniu inwestora, czyli gminy, do podjęcia działań zaradczych, zapobiegających przekroczeniu norm hałasu.
UCHWAŁA NR XIII/310/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Śródmieście i Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejonu ulic Władysława IV, 10 Lutego i Świętojańskiej została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.3. Plan zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Oksywie przedstawił Wiceprezydent M. Stępa: - Kiedy przystępowaliśmy do sporządzania planu przyświecała nam myśl, że być może uda się stworzyć warunki do stworzenia drugiego Orłowa - są tu piękne warunki naturalne. Jest tu też duży obszar gminy niezabudowany, a więc aż proszący się o inwestycje w zakresie turystyki, rekreacji i kultury, czy też sportu. Okazało się jednak, że decyzje organów niezależnych od nas spowodowały, iż prawie nic na tym terenie nie wolno i to z bardzo różnych powodów. Funkcjonowanie lotniska na Babich Dołach i związana z tym liczba decybeli wykluczają długotrwały pobyt ludzi na tym terenie. Kolejnymi czynnikami wykluczającymi realizację inwestycji jest ochrona klifu, na straży którego stoi Urząd Morski. Znajduje się tam też magazyn amunicji, a zasięg strefy oddziaływania tego czynnika prawie wyczerpuje obszar planu. Do tego biegnący tutaj ropociąg. Wykluczenie inwestycji powoduje też wartość zabytkowa kilku obiektów objętych ochroną. Krótko mówiąc: nic tutaj nie można. Jest jedna dobra wiadomość: wszystkie instytucje zgodziły się, że istniejące siedliska mogą być eksploatowane do ich technicznej śmierci. Nie wolno tych obiektów rozbudowywać, przebudowywać, itp. Po śmierci technicznej obiektów mieszkalnych i na nielicznych wolnych działkach będzie możliwe lokowanie funkcji turystycznych, albowiem nie są to obiekty, w których ludzie przebywają w sposób stały. Może tu powstać jakaś baza turystyczna, np. namiotowa, z zapleczem sanitarnym, czy recepcyjnym. Jest mały kawałek terenu, który nie podlega żadnym wykluczeniom, pomiędzy strefą oddziaływania ropociągu a strefą oddziaływania magazynu amunicji. Ktoś może powiedzieć, że w takim razie plan niewiele wnosi, ale to nie byłaby trafna teza. Plan jednoznacznie określa ograniczenia, możliwości inwestowania, czy sytuację potencjalnych inwestorów. Przy istniejących ograniczeniach można tu coś robić, ale bez złudzeń co do skali przedsięwzięć.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XIII/311/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Oksywie w Gdyni, rejon ulic Dickmana i Osada Rybacka została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.4. Projekt - zgodnie z treścią załącznika - przedstawił pan M. Stępa.
Wiceprezydent przypomniał, iż problemy wiążące się z przedmiotową kwestią zostały omówione na sesji RM, w maju b.r.
- W naszej ocenie merytorycznej od maja nie zaszła żadna zmiana, wnioskuję więc o odrzucenie wezwania, co może, acz nie musi, zaowocować skargą Pani Grabarskiej. Może, bo są takie możliwości prawne, a nie musi, ponieważ wydział polityki gospodarczej i nieruchomości rozpoczyna negocjacje z Panią Grabarską w celu wykupienia prawa do wieczystej dzierżawy.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej - pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- wstrzymała się od głosu
Komisja Strategii- pozytywna
Z. Zmuda Trzebiatowski- na jakim etapie są negocjacje prowadzone z Panią Grabarską, jeśli są prowadzone? Być może rozpoczęcie tych negocjacji mogłoby zamknąć ten temat. Prowadząc rozmowę z Panią Grabarską odniosłem wrażenie, że negocjacje mogą doprowadzić do porozumienia stron. Czy były już podejmowane jakieś próby, a jeśli nie, to w jakim czasie zostaną podjęte? Wielu radnych na tej sali jest zainteresowanych, żeby to załatwić nie w trybie sądowym.
Marcin Horała- ta skarga wynika z podjętej przez Radę Miasta uchwały w sprawie planu. Sprawa budziła już wówczas kontrowersje i sprzeciw niektórych radnych. Nie musieliśmy „jeść tej żaby", ale taką podjęto decyzję. Miło mi słyszeć, że prowadzone są jakieś rozmowy, natomiast na dzisiaj jest skarga i trzeba się do niej odnieść. Sprawa jest oczywista. Zmieniając przeznaczenie tego terenu jakoś to prawo własności naruszamy. Pytanie, czy to było niezbędne? Osobiście zostaję przy tezie, którą głosiłem przy uchwalaniu planu, że są inne sposoby załatwienia tej sprawy, które uzyskałyby akceptację zainteresowanych. Przy poprzednim uchwalaniu planu inna osoba, zamieszkała na tym terenie, właśnie na podstawie, że plan naruszył jej interesy, wygrała sprawę sądową. Jest więc już precedens. Wydaje mi się, że jest to sytuacja podobna.
Radny M. Horała oświadczył: W związku z powyższym będziemy głosowali za odrzuceniem projektu uchwały (mowa o stanowisku radnych klubu PiS - p.p.). M. Stępa- inne możliwości były badane i być może były satysfakcjonujące dla stron, ale nie dla przepisów, które w odróżnieniu od stron nie dają się przekonać. Sądzę, że jeśli wymogi co do wymiarów dla placu nawrotowego określają przepisy (20 na 20), to tak musi być. Ten plac jest za wąski i nie daje możliwości zmieszczenia takiego obiektu.
W związku z pytaniem o to, kiedy będą sfinalizowane rozmowy informuję, iż w mojej obecności Prezydent wydał polecenie stosownym służbom, aby takie rozmowy zostały przeprowadzone, więc na pewno będą miały miejsce, a skoro jest otwarcie na ich sfinalizowanie to znaczy, że możemy być dobrej myśli. Formalnie jest jednak wezwanie i my postulujemy na podstawie oceny prawnej, żeby je odrzucić.
M. Horała- świadomie nie chciałem już wchodzić w szczegóły, zwłaszcza że nie dysponujemy teraz mapą poglądową, a radni być może nie pamiętają dobrze tematu, ale ponieważ Pan Wiceprezydent był łaskaw do jednego z proponowanych rozwiązań odnieść się, to chciałbym tylko zauważyć, że placowi o wymiarach 22 na 18 brakuje 2. metrów i pozbawienie działki tylko owych 2. metrów za stosownym odszkodowaniem byłoby dla właścicieli bardziej satysfakcjonujące niż pozbawienie całej działki. To tyle ad vocem.
UCHWAŁA NR XIII/312/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania radcy prawnego Moniki Tarnowskiej - pełnomocnika Władysławy Grabarskiej do usunięcia naruszenia prawa dotyczącego Uchwały Nr VIII/190/07 RMG z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia w Gdyni, rejon ulic Chylońskiej i Kartuskiej została przyjęta: 15/5/5
Ad 4.5. Jak informowała prezentująca projekt Wiceprezydent Ewa Łowkiel, zmiana wysokości i zasad ustalania opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola wynika z paru przyczyn. Po pierwsze mieliśmy uregulowanie do kwoty najniższej, która obecnie nie ma odzwierciedlenia w obowiązującym stanie prawnym. Mieliśmy uregulowanie procentowe w stosunku do minimalnego wynagrodzenia. Są zapowiedzi dalszego znaczącego podniesienia minimalnego wynagrodzenia i to też spowodowało przedłożenie przedmiotowej propozycji, tj. stałej opłaty określonej konkretną kwotą. Proponujemy 190 zł. Dotychczas przedszkole mogło zwiększać opłatę o ok. 15 %. Opłata nie była zmieniana od 2001 r. sądzę więc, że nie jest to znacząca podwyżka (o 15 zł.). Jest uregulowana kwestia korzystania z przedszkola przez dzieci spoza Gdyni i tu znacznie zwiększamy opłatę - do 300 zł. miesięcznie, ale przy zachowaniu zasady pierwszeństwa dla dzieci gdyńskich. Wprowadza się też korzystne rozwiązania dla rodzica: w sytuacji przyjęcia dziecka po 15 dniu danego miesiąca obowiązuje 50 % opłaty lub w przypadku wykreślenia dziecka przed 15 dniem miesiąca, a także dajemy prawo do nienaliczania stałej opłaty raz w miesiącu w sytuacji miesięcznej nieobecności dziecka. Takie rozwiązanie było oczekiwane przez rodziców.
Wiceprezydent Łowkiel omówiła pozostałe zmiany zgodnie z treścią załącznika.
- Prowadzenie przedszkoli - informowała p. Łowkiel - jest zadaniem własnym gminy. Rodzic ma prawo do 5-godzinnej bezpłatnej podstawy programowej. Gdynia ma jeden z najwyższych w Polsce wskaźnik jeśli chodzi o korzystanie z opieki przedszkolnej (przeszło 71 % dzieci), co nie znaczy, że spełniamy wszystkie oczekiwania. Standard opieki i niskie bezrobocie powodują zainteresowanie opieką przedszkolną także ze strony rodziców niepracujących.
Opinie komisji:
Komisja Oświaty-pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
Z. Zmuda Trzebiatowski- z dużą przyjemnością dziękuję za ten projekt. Uproszczenie procedur jest dobrą odpowiedzią na określone zjawiska, np. absencję. Istotna jest też korelacja płatności za żłobek z płatnościami za przedszkole. I wreszcie dzięki już podjętym przez władze miasta działaniom od września jest o 200 miejsc więcej. Jest to wyraźny sygnał ze strony Miasta, że okres pobytu w przedszkolu uważa się za element kompleksu edukacyjnego. Wszystkie badania pokazują bowiem, że te dzieci w szkołach lepiej sobie radzą.
W imieniu klubu PO radny B. Krzyżankowski zgłosił poprawkę do paragrafu 5., tj. wykreślenie fragmentu zawężającego możliwość uzyskania 25 % zniżki jedynie do osób, których dwoje lub więcej dzieci korzysta z usług przedszkola.
Proponowany przez radnego zapis: „Wysokość opłat za świadczenia przedszkoli, obliczana wg zasad określonych w § 2 ust. 1 niniejszej uchwały, może zostać obniżona o 25 % na każde dziecko w przypadku, gdy dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekracza dochodu uprawniającego do zasiłków rodzinnych, zgodnie z ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych".
Uzasadniając powyższe radny stwierdził, iż pomoc społeczna powinna być ściśle ukierunkowana w stronę wszystkich potrzebujących, zaś - zdaniem wnioskodawców - dotychczasowy zapis jest tego zaprzeczeniem. Osoby o tak niskich dochodach mają podobne trudności z realizowaniem opłat za przedszkole. Czym różni się sytuacja tych rodzin, w których dwoje dzieci uczęszczają do przedszkola od sytuacji rodzin, w których jedno dziecko jest pod opieką żłobka, a drugie przedszkola? Może nie wszyscy wiedzą, że do każdego przedszkolaka gmina dopłaca około 400 zł., czyli w pewnym sensie rodzina otrzymuje pomoc od gminy. Przy dwójce dzieci jest to już dwukrotność tej kwoty. Pytanie czy jest to wystarczający powód, aby automatycznie stawać się beneficjentem kolejnej obniżki. Jedynym kryterium powinno być kryterium dochodu na członka rodziny.
E. Łowkiel- nie sposób przyjąć ad hoc taką poprawkę. Trzeba obliczyć, jakie z tym się wiążą skutki finansowe i o ile zwiększy się dopłata gminy. Pan radny nie zgłosił takiej propozycji na posiedzeniu komisji. Mówił Pan wówczas o czym innym. Jest to zapis mówiący o dopuszczalnej obniżce opłaty o 25 % w przypadku dwójki dzieci uczęszczających do tego samego przedszkola i to w sytuacji, gdy rodzina spełnia kryterium dochodowe. Jest to tradycyjny zapis. To kryterium na dzień dzisiejszy to 504 zł. dochodu na jednego członka rodziny. Proszę pamiętać, że rodzic ma prawo do 5-godzinnej opieki bezpłatnej. Należymy do miast, które - choć nie zapewniają w 100 % tej możliwości, bo pierwszeństwo mają dzieci rodziców pracujących - to jednak aż 700 dzieci z tego korzysta. O ile wiem, w pozostałych miastach Trójmiasta w ogóle nie przyjmuje się dzieci na te 5 bezpłatnych godzin. Ta poprawka nie przekonuje mnie także dlatego, że komplikuje system jakim jest prawo do 5. godzin bezpłatnej opieki. To prawo dotyczy głównie matek niepracujących. Chcemy zapewnić, w miarę możliwości, pełny dostęp do usługi przedszkolnej dla rodziców pracujących. Nie jest słuszne porównywanie regulacji dotyczących żłobków i przedszkoli. W Gdyni 71 % dzieci korzysta z przedszkola, natomiast nie jest zadaniem gminy prowadzenie żłobka. Budowanie identycznych zasad w stosunku do żłobków nie jest uprawnione. Oba rodzaje placówek działają w oparciu o inną podstawę prawną (żłobek podlega ZOZ-owi, a przedszkole działa w systemie oświaty). Nie zamierzamy likwidować żłobka. Przeciwnie - zamierzamy zwiększyć dostępność. Jeśli już, to należałoby rozważyć wykreślenie tego zapisu (zmienionego w poprawce radnych PO - p.p.), ponieważ ustawa o pomocy społecznej mówi o różnych formach pomocy dla rodzin. Jest to pomoc rzeczowa, zasiłek stały, zasiłki na zakup książek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, system stypendiów socjalnych, dotacje MOPS na dożywianie. Proponuję więc utrzymanie przywileju o jakim mowa w paragrafie, do którego odnosi się poprawka, ale protestuję przeciw dalszemu rozszerzaniu zakresu ulgi.
B. Krzyżankowski- próbowałem na ten temat dyskutować na posiedzeniu Komisji Zdrowia ...
E. Łowkiel- to dotyczyło innego wątku.
B. Krzyżankowski- trudno mówić w przypadku pomocy społecznej o tradycji. Pomoc powinna być tylko pomocą, której dane osoby potrzebują. Co do skutków finansowych, to dla gminy o miliardowym budżecie nie jest to bardzo istotny koszt. Myślę, że 25 % obniżka od kwoty 190 zł. obejmie bardzo wąską grupę osób. Kwota, do której odnosi się kryterium dochodowe to 360 zł. netto na jednego członka rodziny. Myślę, że takich dzieci jest niewiele. Chodzi o zwykłe poczucie sprawiedliwości. Pomagajmy tym, którzy rzeczywiście tej pomocy potrzebują.
Mówiła Pani prezydent o innych kryteriach w żłobku i przedszkolu. Jak się przekonamy przy omawianiu kolejnego projektu, w przypadku żłobka także ma obowiązywać kryterium dwojga dzieci.
Radny zwrócił się do biorących udział w obradach o przyjęcie poprawki.
Wiceprzewodniczący RMG, radny Rafał Geremek zwrócił uwagę, iż w uzasadnieniu prezentowanego projektu nie ma informacji na temat skutków zastosowania ulgi: - Jest to rezygnacja z jakiejś części dochodów i też należy powiedzieć o jaką wielkość chodzi. To też są dochody, z których - z chwilą podjęcia uchwały - rezygnujemy.
E. Łowkiel- ulga obowiązuje od zawsze. Przedszkole jest placówką edukacyjną. Funkcjonuje cały system pomocy społecznej, który w różnej formie adresuje pomoc dla rodzin. Nikt obecnie tak mało (504 zł.) nie zarabia - nawet samotna matka, jeśli pracuje. Jest to więc i tak budowanie pewnej fikcji. Utrzymujemy w mocy zapisy występujące w poprzedniej uchwale. Można rozważyć likwidację tego zapisu w myśl zasady, że pomocą społeczną zajmują się instytucje do tego powołane. Ani żłobek ani przedszkole nie są instytucjami pomocy społecznej. Świadczą usługi edukacyjne i opiekuńcze. Proponowana zmiana wiąże się z niewielkimi skutkami finansowymi. Zapis o uldze wynika z praktyki w tym względzie stosowanej. Rodzic dotacji z MOPS nie chce (z takimi sytuacjami spotykam się). Rodziców bardziej interesuje pomoc finansowo - rzeczowa.
Poprawka klubu radnych PO nie została przyjęta. Wynik głosowania; 6/15/2
UCHWAŁA NR XIII/313/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wysokości i zasad ustalania opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola prowadzone przez Gminę Miasto Gdynię w 2008 r. została przyjęta: 17/0/5
Ad 4.6 E. Łowkiel- jest to innego typu placówka. Starałam się, aby zasady w niej obowiązujące były porównywalne do zasad obowiązujących w przedszkolu - na ile to jest możliwe. W przypadku żłobka opłata bardziej wzrośnie. W przypadku żłobka koszt jednego dziecka obciążający gminę wynosi 700 zł. miesięcznie. Pozostałe reguły podobne są do reguł odnoszących się do przedszkola.
Opinie komisji j.w.
Wiceprzewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska- przy okazji prezentacji poprzedniej uchwały mówiła Pani, że chce zwiększyć liczbę miejsc w żłobkach. Odbieram sygnały, że matki chcą oddawać do żłobków już roczne dzieci. W latach 90. rzeczywiście nie było chętnych do korzystania z opieki nad dziećmi w żłobkach, ale obecnie sytuacja zmieniła się.
E. Łowkiel-jeszcze 2 lata temu żłobek nie był w pełni wykorzystywany. Na 100 miejsc uczęszczało ok. 70. dzieci. Obecnie zmieniło się podejście rodziców do żłobków. Dzisiaj jest w żłobku 100 dzieci, a ok. 30. czeka na miejsce. W żłobku też jest spora rotacja. Niekiedy rodzice rezygnują z opieki w żłobku. Kilka lat temu część budynku, w którym mieści się żłobek, zaadaptowano na potrzeby tzw. Małego Domu Dziecka (dla dzieci porzuconych w szpialach). Ta placówka zostanie przeniesiona do Demptowa z dniem 1 listopada. Przeznaczyliśmy już środki na remont tych pomieszczeń. Zapewnimy w ten sposób miejsca w żłobku dla kolejnych 25. dzieci. Planujemy zapisanie w budżecie przyszłego roku znacznie większej kwoty na porządniejszy remont.
- Analizując statut - informowała dalej Wiceprezydent - trafiłam na zapis o przyjmowaniu dzieci już od 4 miesięcy. Chciałabym to zmienić i określić próg na 6 miesięcy i wpisać wyjątki, bo takie bywają. Liczymy na wydłużenie okresu urlopu macierzyńskiego tak, aby dziecko do ukończenia pierwszego roku życia miało zapewnioną opiekę rodziców. Wyrównanie wysokości opłat przyniesie jeszcze jeden efekt - dzisiaj rodzic walczy o przedłużenie pobytu dziecka w żłobku z uwagi na niższe płatności, gdy tymczasem przedszkole może przyjąć już dziecko w wieku 2,5 lat. Przyjmowanie dzieci powinno się odbywać w systemie całorocznym.
B. Krzyżankowski- byłoby niesprawiedliwe, gdybym i w tym przypadku nie upomniał się o interesy rodziców.
Radny złożył poprawkę o analogicznej treści do poprawki złożonej w poprzednim punkcie porządku obrad (patrz pkt 4.5.): w miejsce wykreślonego fragmentu § 2 wpisanie: „obniżenie o 25 % na każde dziecko w przypadku, gdy dochód na osobę w rodzinie nie przekracza dochodu uprawniającego do zasiłku".
- Pomoc gminy - mówił radny - jest w tym przypadku jeszcze większa. Rodzice rzadko kiedy decydują się na żłobek, jeśli nie są do tego zmuszeni.
E. Łowkiel- korzystanie ze źłobka nie jest spowodowane niskimi dochodami. W żłobku jest lepsza opieka niż prywatna opieka nawet za 1 tys. zł.
Poprawka zgłoszona przez radnych PO nie została przyjęta. Wynik głosowania: 5/15/3
UCHWAŁA NR XIII/314/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wysokości i zasad ustalania opłat za pobyt dziecka w Żłobku NIEZAPOMINAJKA w Gdyni, przy ul. Wójta Radtkego 23 w 2008 roku została przyjęta: 18/0/5
Ad 4.7. Jak informowała Wiceprezydent E. Łowkiel, propozycja imienia jest wynikiem decyzji o kontynuowaniu tradycji imienia dawnej SP Nr 36.
Pozostałe informacje jak w zał. Opinia Komisji Oświaty- pozytywna M. Horała- chciałbym się pochwalić, że jestem absolwentem SP Nr 36, moja żona również, a moja córka już tej szkoły nie ukończy. Moja żona ukończyła też L.O. Nr 14. Dziękuję gronu pedagogicznemu za to, że ją ukończyła (to tytułem żartu) i przede wszystkim za całą pracę jaką włożyło w tworzenie tej placówki i udowodnienie, że nawet w takiej dzielnicy jak Chylonia może powstać bardzo dobra i z roku na rok coraz lepsza szkoła średnia. Myślę, że warto tu wspomnieć o Panu Zbigniewie Lechowiczu, wieloletnim (obecnie już emerytowanym) dyrektorze tej placówki, który w trudnym okresie tą placówką kierował. Życzę gronu pedagogicznemu sukcesów w przyszłości.
UCHWAŁA NR XIII/315/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania imienia XIV Liceum Ogólnokształcącemu z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdyni oraz Gimnazjum Nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdyni, przy ul. Wejherowskiej 55 została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.8. Projekt - zgodnie z treścią załącznika - przedstawił Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki.
UCHWAŁA NR XIII/316/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.9. Przewodniczący St. Szwabski poprosił o przedstawienie projektu Wiceprzewodniczącą, radną Joannę Zielińską.
Przewodniczący przypomniał, iż w czerwcu b.r. RMG powołała Komisję Skrutacyjną.
J. Zielińska- co 4 lata mamy obowiązek przeprowadzenia wyborów ławników sądowych. Prezes Sądu Okręgowego w Gdańsku zwrócił się do Przewodniczącego RMG ze wskazaniem, ilu ławników musimy wybrać. Głosowanie musi się odbyć w sposób tajny.
Wiceprzewodnicząca przypomniała, iż na jednej z pierwszych sesji ustalono skład Komisji Skrutacyjnej, której przewodniczącym został radny Marek Łucyk.
Ponadto radna Zielińska informowała: - W tym roku kandydatów na ławników jest zdecydowanie mniej z powodu ograniczeń wprowadzonych rozporządzeniem - kandydaci musieli obecnie ponieść koszty. Dwie osoby nie spełniły warunków określonych w rozporządzeniu. Policja dostarczyła opinie co do każdego kandydata wskazując jednocześnie, że niektóre osoby wyprowadziły się z Gdyni, a więc też nie mogą być wybrane.
O procedurze głosowania poinformował radnych przewodniczący Komisji Skrutacyjnej, radny Marek Łucyk.
W czasie czynności proceduralnych Przewodniczący St. Szwabski poinformował o wpłynięciu do Prezydium RM wniosku o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w spr. zrzeczenia się mandatu radnego przez pana Jacka Milewskiego. - W przedmiotowej sprawie - jak informował Przewodniczący - wpłynęło pismo pana J. Milewskiego .
Jak informował pan St. Szwabski, zgodnie z opinią prawną możliwe jest podjęcie uchwały na bieżącej sesji, co umożliwi złożenie ślubowania przez kolejnego kandydata na radnego już na kolejnej XIV sesji.
Wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w spr. zrzeczenia się mandatu radnego przez pana Jacka Milewskiego został przyjęty jednogłośnie: 23 gł. za.
O wynikach głosowania poinformował przewodniczący Komisji Skrutacyjnej, radny M. Łucyk: - Liczba radnych obecnych, uprawnionych do głosowania: 26- Liczba radnych, którym wydano karty do głosowania: 24- Liczba kart wyjętych z urny: 24- Liczba kart nieważnych: 0- Liczba kart ważnych: 24- Liczba kart ważnych bez dokonania wyboru: 0 Przewodniczący komisji podał liczby wybranych ławników, desygnowanych do poszczególnych sądów:- Sąd Okręgowy w Gdańsku: 19- Sąd Pracy w Gdańsku: 2- Sąd Pracy w Gdyni: 47- Sąd Rejonowy w Gdyni: 104 St. Szwabski- liczba głosów oddanych na poszczególne osoby będzie podana na wywieszonej do publicznej wiadomości liście. Informacja będzie dotyczyć wszystkich, tj. zarówno osób wybranych jak i niewybranych na ławników.
Przewodniczący RMG St. Szwabski stwierdził podjęcie przez Radę Miasta Gdyni uchwały w sprawie stwierdzenia wyboru ławników sądowych na kadencję 2008-2011.Protokoły Komisji Skrutacyjnej zawierające wyniki poszczególnych głosowań stanowią załączniki.
UCHWAŁA NR XIII/317/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie stwierdzenia wyboru ławników sądowych na kadencję 2008-2011 została podjęta.
Ad 4.10 W imieniu klubów radnych PiS i SAMORZĄDNOŚĆ projekt przedstawił przewodniczący Komisji Samorządności, radny Stanisław Borski.
Radny Borski zgłosił autopoprawkę do § 3, w której nadaje się następujące brzmienie punktowi 1.: „Ogłoszenie o konkursie i warunki uczestnictwa są przekazywane wszystkim gdyńskim radom dzielnic na co najmniej dwa miesiące przed terminem".Radny St. Borski przypomniał, iż uzasadnienie projektu przedstawił w punkcie „Przyjęcie porządku obrad".
Opinia Komisji Samorządności- pozytywna
DEBATA:
Mariusz Bzdęga- zwracam uwagę na jedną istotną rzecz, a mianowicie na tryb wniesienia projektu pod obrady, który uniemożliwił radnym nienależącym do klubu SAMORZĄDNOŚCI i którzy nie mają szczęścia pracować w Komisji Samorządności, przeanalizowanie projektu. Szkoda, taki tryb z pewnością nie wpływa na podwyższenie standardów pracy w naszej radzie. Uważamy, że projekt jest bardzo potrzebny radom dzielnic. Oczywiście on nie rozwiązuje problemu kryzysu w dzielnicach, natomiast jest dobrym krokiem w kierunku rozwiązania tego problemu, dlatego klub PO poprze projekt. St. Borski- nad projektem komisja pracowała już od dłuższego czasu. Miesiąc temu przekazano na posiedzeniu komisji informację, z prośbą kierowaną do przedstawicieli poszczególnych klubów, o opracowanie klubowych wersji regulaminu i przedstawienie ich na posiedzenie komisji w dniu 11 października b.r. Swoje propozycje przygotował tylko klub SAMORZĄDNOŚCI, który taki projekt regulaminu przedstawił i który dzisiaj jest prezentowany. Przegłosowaliśmy wszystkie zgłoszone klubowe uwagi i sugestie. Nie rozumiem więc zarzutu, że kluby nie mogły się z projektem zaznajomić. W protokole z posiedzenia Komisji Samorządności jest napisane: „Komisja przyjęła do wiadomości, że klub radnych SAMORZĄDNOŚĆ na najbliższej sesji w dn. 24.10.07 r. wniesie projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu konkursów dla rad dzielnic". M. Horała- jest to na pewno krok w dobrym kierunku, aczkolwiek mały i mamy nadzieję, że pierwszy z szeregu kolejnych. Klub PiS projekt popiera. Prezydent Wojciech Szczurek- projekt, który przedstawił w imieniu klubu „Samorządność" Pan Stanisław Borski, jest krokiem do przodu i wynika z dotychczasowych doświadczeń.
Prezydent zapewnił, iż efekty wejścia w życie uchwały (w razie jej przyjęcia przez RM) będą przedmiotem analiz i ocen w kolejnych miesiącach.
Prezydent podziękował radnym klubu PO za przedstawienie swojego stanowiska i zapewnił, iż podstawową przesłanką wniesienia projektu pod obrady była chęć zapewnienia Radom Dzielnic jak najwięcej czasu na podjęcie stosownych działań.
Prezydent zapewnił, iż projektodawcy będą otwarci na wszelkiego rodzaju uwagi odnośnie skutków przyjęcia regulaminu. - Myślę, że wczesna jesień przyszłego roku będzie czasem, kiedy będziemy już mogli zaobserwować pierwsze efekty funkcjonowania regulaminu i że będzie to dobry moment na podsumowanie pierwszych doświadczeń. Mam nadzieję, że Komisja Samorządności Lokalnej podejmie taką refleksję. Ewentualne wnioski Rad Dzielnic, jakie mogą się w tej kwestii pojawić, także powinny być przedmiotem pracy tej samej komisji. Proszę też kluby radnych o analizowanie wyników funkcjonowana regulaminu.
Prezydent nawiązał też do innych aspektów funkcjonowania Rad Dzielnic: - Jest wiele wniosków - mówił Prezydent - dotyczących ordynacji wyborczej. Tu kalendarz sprawia, że podjęcie konkretnych decyzji nie jest tak pilne, ale dobrze byłoby, gdyby w roku 2008 i to zagadnienie stało się przedmiotem analiz. W ten sposób unikniemy podejmowania decyzji w ostatniej chwili.
- Jest takie przekonanie przewodniczących zarządów Rad Dzielnic, że występuje też problem w zakresie sprawnego, terminowego przepływu korespondencji. Rozważa się stworzenie odrębnego referatu, który zajmowałby się tylko obsługą rad dzielnic. Obecnie osoba zajmująca się w Biurze RMG sprawami Rad Dzielnic będzie pilnowała terminów udzielania radom pisemnych odpowiedzi. Mam nadzieję, że i ten problem uda się rozwiązać.
- Czekamy na propozycje nowych rozwiązań w zakresie ustroju Rad Dzielnic.
Odnosząc się ponownie do przedmiotowego projektu Prezydent W. Szczurek stwierdził: - Ja oceniam tę propozycję pozytywnie i uważam to rozwiązanie za duży krok do przodu. Jest to też duże nowe wyzwanie, które będzie wymagało podjęcia znacznego wysiłku ze strony Rad Dzielnic. Wiem, że kluby utrzymują kontakty z Radami Dzielnic, myślę więc, że będziecie Państwo dobrym łącznikiem w przekazywaniu niezbędnej wiedzy.
- Dziękuję wszystkim klubom za zrozumienie dla potrzeby przyjęcia regulaminu.
UCHWAŁA NR XIII/318/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia regulaminu konkursów dla rad dzielnic organizowanych w celu realizacji zadań w następujących obszarach działań: dzieci i młodzież, kultura, bezpieczeństwo została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.11 Przewodniczący St. Szwabski odczytał pismo pana Jacka Milewskiego (pismo stanowi zał.).
UCHWAŁA NR XIII/319/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.12 Projekt - zgodnie z treścią załącznika - przedstawiła radna J. Zielińska.
Opinia Komisji Kultury- pozytywna
UCHWAŁA NR XIII/320/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia zasad i trybu przyznawania stypendiów naukowych Prezydenta Miasta Gdyni dla studentów i doktorantów zajmujących się badaniem dziejów Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za.
Ad 4.13 Wiceprezydent B. Stasiak- art. 73 ustawy o reformie samorządu terytorialnego nie jest możliwy do zastosowania w przedmiotowym przypadku, ponieważ działka nie znajdowała się we władaniu gminy i dlatego kupujemy ją od osób fizycznych. Po jej wykupieniu dokonamy być może stosownej wymiany, aby nieruchomość pozyskana pokrywała się z przebiegiem drogi. Uzyskujemy obecnie kilkanaście m kw. więcej, które wymienimy z właścicielami sąsiednich gruntów.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XIII/321/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych zajętej w części pod drogę publiczną - ul. Malarska została przyjęta jednogłośnie: 21 gł. za.
Ad 5. Sprawozdanie Komisji Samorządności przedstawił jej przewodniczący, radny Stanisław Borski. Poniższy tekst zgodny jest z treścią załącznika Sprawozdanie za okres od 01.12.2006 do 18.10.2007:
Komisja spotkała się 14 razy, w tym 3 razy były to komisje wyjazdowe do:
- Państwowej Straży Pożarnej
- Komendy Miejskiej Policji
- Centrum Powiadamiania Ratunkowego
Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem rocznym za rok 2006, przekazanym na ręce Pana Prezydenta przez Komendantów Straży Miejskiej, Straży Pożarnej oraz Komendy Miejskiej Policji.
Od kwietnia 2007 roku komisja rozpoczęła pracę nad nowelizacją działalności Rad Dzielnic. W miesiącu maju odbyły się trzy spotkania z Radami Dzielnic oraz jedno spotkanie z Zarządami tychże Rad. Komisja brała także udział w szkoleniu zorganizowanym dla przedstawicieli Rad Dzielnic w celu prawidłowego przygotowywania przez rady dzielnic budżetu na rok 2008. Realizując uchwały Rady Miasta o zwiększeniu środków pieniężnych dla Rad Dzielnic na rok 2008 komisja wspólnie z klubami opracowała regulaminy 3. konkursów.
Konkursy, których regulamin został przyjęty dzisiejszą uchwałą Rady Miasta, zostaną ogłoszone przez Pana Prezydenta, być może jeszcze w tym roku.
Komisja w dalszym ciągu prowadzi dyskusje nad wnioskami rad dzielnic: rozszerzenie kompetencji, poprawy współpracy z Urzędem Miasta, poprawa systemu informacji i promocji rad dzielnic oraz współpracy z radnymi miasta.
Komisja brała udział w dyskusji na spotkaniu z przedstawicielami kierownictwa Miejskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przedsawicielami Policji oraz Straży Miejskiej na temat dodatkowego monitoringu w mieście.
Dziękuję wszystkim członkom komisji za udział w dyskusji oraz za pomoc w realizacji podjętych przez komisję zadań.
Dziękuję również Panu Prezydentowi i Kolegium Prezydenta za realizację przyjętych przez komisję zadań.
Ad 6. St. Szwabski- na poprzedniej sesji informowałem o przyjęciu przez Zgromadzenie związku projektu budżetu na 2008 r. wraz z projektami budżetów na lata 2009 i 2010. Odbyły się w związku z tym konsultacje między gminami. Odbyliśmy też konsultacje dotyczące zasad ujednolicania gospodarki odpadami. Podjęto dwie uchwały w tym zakresie. Będziemy się starali, aby gminy prowadziły kompatybilną gospodarkę z tym, co obecnie jest najbardziej racjonalne.
Ad 7. Interpelacja radnego Rafała Geremka:
Zwracam się z zapytaniem o stan zaawansowania prac nad wnioskami o wykup nieruchomości złożonymi przez Przychodnie Lekarską „Witomino" przy ul Konwaliowej 1 oraz Specjalistyczną Przychodnię Lekarską „Śródmieście" przy ul Armii Krajowej 44.
- Interpelacja radnego Arkadiusza Gurazdy w sprawie ustalenia właściciela istniejącej sieci ciepłej wody na terenie osiedla „Świecka" w Gdyni Chyloni.
Mieszkańcy budynków przy ul.Chylońskiej 133 i 135 oraz ul. Morskiej 212 w Gdyni od dłuższego czasu starają się bezskutecznie uzyskać rzetelną informację pozwalającą na jednoznaczne określenie aktualnego właściciela istniejącej sieci ciepłej wody na terenie osiedla „Świecka" w Gdyni Chyloni. Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Gdyni w piśmie z dnia 24.08.2007r., a skierowanym do zarządcy ww. nieruchomości wskazało, że nie jest właścicielem istniejącej sieci ciepłej wody na terenie osiedla „Świecka" w Gdyni Chyloni.Z informacji przekazanych mi przez mieszkańców wynika, że budynki na tym osiedlu stanowiły własność komunalną. Mieszkańcy twierdzą, że i obecnie znaczna część mieszkań ma nadal taki sam status prawny. W związku z tym, że istniejąca na całym osiedlu instalacja ciepłej wody jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga remontu, konieczne jest szybkie rozwiązanie tego problemu.W tej samej sprawie na piśmie w dniu 09 sierpnia 2006r., zwracali się do Pana Prezydenta, reprezentujący mieszkańców zarządcy trzech ww. wspólnot mieszkaniowych i jak twierdzą do dnia dzisiejszego nie otrzymali od Pana żadnej odpowiedzi na to pismo. W związku z powyższym zwracam się do Pana Prezydenta z pytaniami. Czy mieszkania na terenie osiedla „Świecka" stanowią obecnie komunalne zasoby mieszkaniowe? Czy Gmina Gdynia jest prawnym właścicielem istniejącej sieci ciepłej wody na terenie osiedla „Świecka" w Gdyni Chyloni a jeżeli nie, to kto nim jest? Jakie działania podjęto w związki z listem trzech wspólnot mieszkaniowych skierowanym do Pana Prezydenta w dniu 09 sierpnia 2007r.?
- Interpelacja radnego Arkadiusza Gurazdy w sprawie prawidłowego powołania kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Gdyni.
Uchwałą nr III/39/06 Rada Miasta Gdyni powołała kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Gdyni.Kandydatkę do objęcia kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, panią Małgorzatę Kędziora, przedstawił Radzie Miasta Prezydent Wojciech Szczurek. Rekomendował ją jako osobę dysponującą wybitną wiedzą prawniczą, wrażliwą, kulturalną i świetnie przygotowaną do piastowania tego stanowiska. W związku z tym, że obecnie są już pierwsze wyroki NSA, które przesądzają, że ślubów mogą udzielać tylko ci kierownicy Urzędu Stanu Cywilnego, którzy zostali powołani na stanowisko w wyniku otwartego konkursu a takiej informacji nie było w uzasadnieniu do podjętej uchwały chciałbym zadać dwa pytania, które pomogą mi rozwiać moje wątpliwości. Na zakończenie chcę dodać, że moja ciekawość wynika jedynie z opisanego w prasie faktu, że para nowożeńców, której „feralny" urzędnik udzielił nieważnego ślubu uzyskała wysokie odszkodowanie od urzędu miasta. W związku z powyższym zwracam się do Pana Prezydenta z pytaniami. Czy Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Gdyni został powołany na stanowisko w wyniku otwartego konkursu? Czy Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Gdyni udzielał ślubów?
- INTERPELACJA radnego Bogdana Krzyżankowskiego W SPRAWIE WYDANIA WARUNKÓW ZABUDOWY DLA BUDOWY STACJI PALIW PŁYNNYCH PRZY ULICY BURSZTYNOWEJ 2A:
Działka przy ul. bursztynowej 2A została zbyta przez miasto z warunkami zabudowy dla domku jednorodzinnego w przetargu nieograniczonym za kwotę około 258 000 zł . Nowy właściciel już po około pół roku podpisał przedwstępną umowę sprzedaży z firm ą Neste Polska Sp zo.o powstało obciążenie działki hipoteką 500000 zł na rzecz ww. firmy. Właściciel wystąpił o ustalenie warunków zabudowy dla stacji paliw. Otrzymał odmowę z argumentacją : że budowa stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną nie spełnia warunku zawartego w pkt. 1 art 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - w obszarze analizowanym występuje wyłącznie zabudowa mieszkalna pod postacią domków jednorodzinnych, która nie pozwala na określenie wymagań budowy stacji paliw płynnych, inwestycji mogącej znacząco oddziaływać na środowisko szczególnie w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu. Od tej decyzji odwołał się do SKO wykorzystując, że poddany analizie obszar był mniejszy niż zaleca rozporządzenie ministra infrastruktury podał niezgodnie z prawdą, że w odległości kilkudziesięciu metrów od ww. działki znajduje się placówka handlowa, poczta, szkoła, ośrodek zdrowia. SKO uchyla decyzję pierwszej instancji i zaleca prawidłowo wyznaczyć analizowany obszar i przeprowadzić na nim analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków o których mowa w art. 61 ust. 1-5 ustawy . W dniu 01 08 07 po około ośmiu miesiącach od decyzji SKO pod nieobecność Naczelnika wydziału architektoniczno budowlanego który sygnował odmowę i przypuszczalnie umiałby ją obronić Pan Prezydent M. Guć wydaje decyzję o warunkach zabudowy dla stacji benzynowej . Nie dość, że zignorował zapis art.61, ust.1 pkt.1 to mimo, że mógł analizować obszar minimalny zalecony w rozporządzeniu ministra infrastruktury ( tym przypadku około 60m) zwiększał obszar analizy tak długo, aż na 140 metrze pojawiła się funkcja usługowa, w zupełnie innym obszarze architektonicznym (budownictwo wielorodzinne - wielka płyta ) a usługa jest zupełnie innego typu (przychodnia zdrowia) przyjmuje to jednak jako podstawę do wydania opinii pozytywnej. W związku z tym ,że projekt budowy stacji paliw przy ulicy Bursztynowej został oprotestowany przez mieszkańców , stwarza perspektywą znacznego pogorszenia komunikacji w obrębie skrzyżowania ulic: Kieleckiej, Witomińskiej, Rolniczej Konwaliowej i jest niezgodny z ar 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zwracam się do Pana Prezydenta z następującymi pytaniami: 1 Jaki jest zapis w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdynidla obszaru gdzie znajduje się ulica Bursztynowa,czy przewiduje on możliwość zlokalizowania w tym miejscu2 stacji paliw? 3 4 Dla czego analizowany obszar rozszerzono tak, by usprawiedliwić
5 decyzję korzystną dla pośrednika handlującego nieruchomościami,6 a nie przyjęto do analizy minimalnego, wymaganego w rozporządzeniu7 ministra infrastruktury obszaru, co było by zgodne z interesem mieszkańców?8 Czy przed wydaniem decyzji dokonano analizy w jakim stopniu 9 planowana inwestycja pogorszy warunki komunikacyjne i wpłynie na bezpieczeństwo ruchu w obrębie skrzyżowania ulic: Witomińskiej, 10 Rolniczej Konwaliowej, Kieleckiej, oraz w obrębie skrzyżowania ulicy11 Bursztynowej i Witomińskiej?
- INTERPELACJA radnego B. Krzyżankowskiego W SPRAWIE : INTERPRETACJI PRZEZ WŁADZE MIASTA ZAPISU PKT. 1 UST. 1 ART. 61 USTAWY O PLANOWANIU I ZAGOSPODAROWANIU PRZESTRZENNYM (Dz. U. z 2003. Nr. 80 z późn. zm):
Kształtowanie funkcji i formy architektonicznej miasta powinno odbywać się w trybie tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który podlega kontroli i wielu rygorom: powstaje w zgodzie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdyni , jest oceniany przez Komisję Architektoniczno Urbanistyczną, wykładany publicznie do oceny. Uwagi zgłaszane przez mieszkańców są analizowane, w oparciu o nie plan jest zmieniany, wystawiany ponownie, następnie projekt wraz ze zgłaszanymi uwagami jest analizowany przez komisje Rady Miasta, uchwalany na sesji Rady Miasta, zgodność uchwały z przepisami ocenia Wojewoda,a osoby które uznały, że ich interes został naruszony mogą odwoływać się do sądu. Przy braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decyzje zapadają w trybie administracyjnym, pozbawione są kontroli Rady Miasta, a mieszkańcy nie mają wpływu na ich kształt. Możliwość dochodzenia swoich spraw w sądzie zawężona jest jedynie do bezpośrednich sąsiadów. W przypadku, gdy nie zdążą w czasie wyznaczonym ustawą, nie umieją, nie chcą, lub wręcz zostaną zainteresowani nieskładaniem zażalenia na decyzję do wyższej instancji, arbitralna urzędnicza decyzja uprawomocnia się i nawet gdy jest niezgodna z prawem trudno ją zmienić. Dla tego ustalanie warunków zabudowy w sytuacji braku miejscowego planu powinno odbywać się niezwykle rzadko. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest jedynym przepisem, który chroni w takiej sytuacji przed „psuciem miasta" jego artykuł 61 ust. 1 pkt. 1 w sposób wydawałoby się precyzyjny określa sytuacje w jakich można wydać warunki zabudowy i mówi, że decyzję
o warunkach zabudowy można wydać gdy : co najmniej jedna dziełka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu. Dnia 01.08.2007 r. Urząd Miasta Gdyni wydał warunki zabudowy dla budowy stacji paliw płynnych na działce położonej przy ulicy Bursztynowej 2a pomimo, że jedyna funkcja występująca na tej ulicy to funkcja mieszkalna,a jedyna forma architektoniczna to domy jednorodzinne. W uzasadnieniu powołano się na obecność funkcji usługowej, która występuje przy ulicy Konwaliowej, która nawet nie styka się z ulicą Bursztynową i znajduje się w zupełnie innym obszarze architektonicznym (wielkopłytowe budownictwo wielorodzinne) Zwracam sie do Pana Prezydenta z pytaniem: Jak Władze Miasta interpretują artykułu 61 ww. ustawy a szczególnie zapis ; „dostępne z tej samej drogi publicznej" , w kontekście opisanej powyżej decyzji.
Ad 8. St. Szwabski- zgodnie z terminem ustawowym otrzymaliście Państwo analizę oświadczeń majątkowych radnych. Sekretarz Miasta Jerzy Zając poinformował o wynikach analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez urzędników.
Analiza stanowi zał. Wiceprzewodniczący J. Miotke poinformował o uroczystościach organizowanych z okazji święta w dn. 1 listopada.
B. Krzyżankowski- 10 października b.r. Rada Dzielnicy Witomino Radiostacja wysłała do Pana Prezydenta pismo - protest przeciw budowie stacji paliw przy ul. Bursztynowej, pod którym widnieje 210 podpisów mieszkańców.
Ad 9. Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10. Termin kolejnej Sesji RMG: 28 listopada b.r.; godz. 12
Ad 11. Zamknięcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, dr Stanisław Szwabski.
Stenogram:
Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Łukasz _Medycki |
Data udostępnienia informacji: | 11.10.2007 |