Sesja Nr XVI z dnia 30 stycznia 2008 r.
30 stycznia 2008 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
- Otwarcie sesji Rady Miasta,
- Przyjęcie porządku obrad,
- Przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Miasta,
- Projekty uchwał w sprawach:
4.1 wystąpienia o ustalenie urzędowych nazw części Miasta Gdyni.
4.3 zmian uchwał Rady Miasta Gdyni w sprawie przyjęcia statutów;
4.5 zasad oddawania w dzierżawę lub najem nieruchomości gminnych oraz ich obciążania;
4.6 ustalenia zasad korzystania ze stołówek w szkołach prowadzonych przez gminę Gdynia;
4.7 utworzenia Ośrodka adopcyjno-opiekuńczego w Gdyni;
4.9 zwolnienia z opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.10 zwolnienia z opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.13 przejęcia na własność gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni;
4.14 unieważnienia Regulaminu Działalności Rady Społecznej przy SPZOZ Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni przy ul. Reja 2A zatwierdzonego uchwałą nr XL/1284/2002 Rady Miasta Gdyni, oraz zatwierdzenie nowego Regulaminu. załącznik
4.15 unieważnienia Regulaminu Działalności Rady Społecznej przy SPZOZ Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego przy ul. Żwirki i Wigury 14 zatwierdzonego uchwałą nr X/413/1999 Rady Miasta Gdyni, oraz zatwierdzenie nowego Regulaminu; załącznik
4.16 wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Benisławskiego 24 w trybie przetargu ustnego nieograniczonego i uchylenia uchwały nr XLII/983/06 Rady Miasta Gdyni z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie zabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Benisławskiego 24 w trybie przetargu ustnego nieograniczonego;
4.23 ustalenia terminów realizacji czynności niezbędnych do dokonania uzupełniających wyborów ławników sądowych na kadencję 2008-20115. Sprawozdanie z prac Komisji Statutowej.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Projekty uchwał w sprawach:
1. nadania statutu Ośrodkowi adopcyjno-opiekuńczemu w Gdyni,
2. wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2007 r. dla Prezydenta Miasta Gdyni, Pana Wojciecha Szczurka.
Gdynia, 30 stycznia 2008 r.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1. wystąpienia o ustalenie urzędowych nazw części Miasta Gdyni.
4.2. wyrażenia zgody na zawarcie porozumień pomiędzy Gminą Gdynia, a okolicznymi gminami na współpracę dot. zwrotu kosztów pobytu dzieci – mieszkańców ww. gmin w niepublicznych publicznych niesamorządowych przedszkolach, a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych przedszkolach, a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podstawowych w Gdyni oraz dzieci – mieszkańców Gdyni w przedszkolach niepublicznych lub publicznych niesamorządowych, a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podst. prowadzonych na terenie tych gmin;
4.3. zmian uchwał Rady Miasta Gdyni w sprawie przyjęcia statutów;
4.4. skargi na uchwałę nr VIII/190/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 23 maja 2007 roku w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia w Gdyni, rejon Chylońskiej i Kartuskiej;
4.5. zasad oddawania w dzierżawę lub najem nieruchomości gminnych oraz ich obciążania;
4.6. ustalenia zasad korzystania ze stołówek w szkołach prowadzonych przez gminę Gdynia;
4.7. utworzenia Ośrodka adopcyjno-opiekuńczego w Gdyni;
4.7.1 nadania statutu Ośrodkowi adopcyjno-opiekuńczemu w Gdyni;
4.8. zmiany uchwały Rady Miasta Gdyni nr V/106/07 z dnia 28.02.2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.9. zwolnienia z opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.10 zwolnienia z opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.11 zobowiązania Zarządu Komunikacji Miejskiej do zorganizowania regularnego transportu wodnego (tzw. Tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej;
4.12 zmiany porozumienia zawartego w dniu 09.02.2004 r. pomiędzy Prezydentem Miasta Gdyni a Burmistrzem Gminy Żukowo na realizację zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na obszarze gminy Żukowo;
4.13 przejęcia na własność gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni;
4.14 unieważnienia Regulaminu Działalności Rady Społecznej przy SPZOZ Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni przy ul. Reja 2A zatwierdzonego uchwałą nr XL/1284/2002 Rady Miasta Gdyni, oraz zatwierdzenie nowego Regulaminu.
4.15 unieważnienia Regulaminu Działalności Rady Społecznej przy SPZOZ Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego przy ul. Żwirki i Wigury 14 zatwierdzonego uchwałą nr X/413/1999 Rady Miasta Gdyni, oraz zatwierdzenie nowego Regulaminu;
4.16 wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Benisławskiego 24 w trybie przetargu ustnego nieograniczonego i uchylenia uchwały nr XLII/983/06 Rady Miasta Gdyni z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie zabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Benisławskiego 24 w trybie przetargu ustnego nieograniczonego;
4.17 zmiany uchwały nr XII/306/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 26 września 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej w Gdyni przy ul. Władysława IV
4.18 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym osoby fizycznej;
4.19 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonych pod budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno – Wiczlino w Gdyni rejon Suchej i Wiczlińskiej oraz Wiczlińskiej, Chwrznieńskiej i Śliskiej;
4.20 nadania Medalu im. E.Kwiatkowskiego „Za wybitne zasługi dla Gdyni” – Medal nr 34 (p. Jolanta Bielecka),
4.21 nadania Medalu im. E.Kwiatkowskiego „Za wybitne zasługi dla Gdyni” – Medal nr 35 (adm. Roman Krzyżelewski),
4.22 nadania Medalu im. E.Kwiatkowskiego „Za wybitne zasługi dla Gdyni” – Medal nr 36 (p. Andrzej Synowiecki),
4.23 ustalenia terminów realizacji czynności niezbędnych do dokonania uzupełniających wyborów ławników sądowych na kadencję 2008-2011;
4.24 wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa, będące w użytkowaniu wieczystym POL-LEVANT Linie Żeglugowe Sp. z o.o.;
4.25 nadania Honorowego Obywatelstwa Gdyni Księdzu Biskupowi Janowi Bernardowi Szladze;4.26wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2007 rok dla Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka
5. Sprawozdanie z prac Komisji Statutowej.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki. Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący zał. Wszyscy członkowie Kolegium Prezydenta wzięli udział w obradach.
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Ad 2. Do przedłożonego porządku obrad (patrz zał.) zgłoszono następujące wnioski:
Wiceprezydent Bogusław Stasiak wniósł w trybie nadzwyczajnym o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w spr. wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa, będące w użytkowaniu wieczystym POL-LEVANT Linie Żeglugowe Sp. z o.o.
Jak dalej informował Wiceprezydent, przedmiotowy projekt został przedstawiony na trzech komisjach RM.
Wyjaśniając przyczyny zastosowania trybu nadzwyczajnego p. B. Stasiak informował, iż grunty, które gmina chce pozyskać w wyniku zamiany są niezbędne dla realizacji programu Interreg IIIA finansowanego w części przez UE (40 mln. zł.). Na przedmiotowy program składa się poprawa jakości systemu kanalizacji deszczowej. Na przedmiotowej działce ma się znajdować zmodernizowany kolektor deszczowy.
Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek, wniósł o wprowadzenie do porządku w trybie nadzwyczajnym projektu uchwały w spr. nadania Honorowego Obywatelstwa Gdyni Księdzu Biskupowi Janowi Bernardowi Szladze. – Tryb wniesienia projektu wynika z faktu, że wniosek w przedmiotowej sprawie wpłynął do komisji 29 stycznia b.r. Komisja zdecydowała o wniesieniu projektu pod obrady. Pod tą decyzją podpisali się prawie wszyscy radni.
St. Szwabski- rozumiem, że jest to projekt radnych, którzy się pod nim podpisali, a wniosek złożył klub radnych „Samorządność”.
Wiceprezydent Michał Guć nawiązując do jednego z 2. projektów występujących w Aneksie do porządku obrad, tj. projektu w spr. nadania statutu Ośrodkowi adopcyjno-opiekuńczemu w Gdyni, wniósł o przeniesienie projektu w miejsce nowego punktu 4.7.1, ponieważ pod numerem 4.7. występuje projekt tematycznie związany z projektem w aneksie (4.7. – w spr. utworzenia Ośrodka adopcyjno-opiekuńczego w Gdyni).
Wniosek Wiceprezydenta B. Stasiaka o wprowadzenie do porządku obrad projektu w spr. zgody na zamianę nieruchomości (pełny tytuł – patrz wyżej) został przyjęty jednogłośnie: 28 gł. za.
Wniosek radnego A. Kieszek w spr. wprowadzenia do porządku projektu w spr. nadania Honorowego Obywatelstwa (pełny tytuł – patrz wyżej) został przyjęty jednogłośnie: 28 gł. za.
Wniosek Wiceprezydenta M. Gucia o przeniesienie projektu z aneksu (w spr. nadania statutu Ośrodkowi adopcyjno-opiekuńczemu) i nadanie mu numeru 4.7.1, został przyjęty jednogłośnie: 28 gł. za Porządek obrad zmodyfikowany w wyniku przyjętych zmian (j.w.) i uwzględniający projekt umieszczony w aneksie (w spr. wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2007 r. dla Prezydenta Miasta Gdyni) został przyjęty jednogłośnie: 28 gł. za. Ad 3.
Wobec braku uwag Przewodniczący RMG uznał protokół XV Sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. Projekt przedstawił Naczelnik Wydziału Organizacyjnego, pan Mariusz Szpaczyński: - Sprawa ta (ustalenie urzędowych nazw części Miasta Gdyni) ma długą historię. W 2003 roku uchwalono ustawę o urzędowych nazwach miejscowych. Ustawa ta precyzyjnie określa zasady ustalania nazw, tryb ich wprowadzania oraz ogłaszania. Dotyczy to także nazw poszczególnych części miast. Z ustawy wynika zobowiązanie ministra spraw wewnętrznych do wydawania urzędowego wykazu nazw i z tym wiąże się wystąpienie właściwego ministra do wszystkich gmin o zweryfikowanie nazw. Z ustawy wynika, iż tryb wprowadzania nazw polega na skierowaniu przez odpowiednie rady wniosku do ministra spraw wewnętrznych i administracji poprzez wojewodę, który ten wniosek (uchwałę) musi zaopiniować.Reszta informacji jak w uzasadnieniu projektu.
Opinie komisji:
Komisja Statutowa- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/373/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wystąpienia o ustalenie urzędowych nazw części Miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 28 gł. za.
Ad 4.2. Wiceprezydent Ewa Łowkiel informowała: - Z ustawy o systemie oświaty wynika, iż gmina, z której przedszkola niepublicznego korzysta dziecko z innej gminy, może wystąpić o zwrot części kosztów. Od niedawna z gdyńskiego przedszkola korzysta dziecko z Jastarni, z którą Gdynia nie zawarła jeszcze stosownego porozumienia. W paragrafie 2. projektu dopisujemy więc Jastarnię.
Opinia Komisji Oświaty- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/374/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumień pomiędzy Gminą Gdynią a okolicznymi Gminami na współpracę dotyczącą zwrotu kosztów pobytu dzieci – mieszkańców w/w Gmin w niepublicznych i publicznych niesamorządowych przedszkolach, a także w oddziałach przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podstawowych w Gdyni oraz dzieci – mieszkańców Gdyni w przedszkolach niepublicznych lub publicznych niesamorządowych, a także w oddz. Przedszkolnych przy niepublicznych i publicznych niesamorządowych szkołach podstawowych prowadzonych na terenie tych Gmin została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.3. Projekt przedstawił Wiceprezydent Michał Guć: - Projekt ma na celu zmianę statutów wszystkich dzielnic. Zmiana, którą niesie ze sobą projekt, dotyczy mechanizmu finansowania rady. Do tej pory brano pod uwagę liczbę ludności dzielnicy z 31 sierpnia roku poprzedzającego. Do tej pory na sierpniowych sesjach Rada Miasta uchwalała stawkę kawitacyjną – kwotę przypadającą na każdego mieszkańca. To powodowało, że Rady Dzielnic już na początku września wiedziały, jaki będzie ich budżet na kolejny rok. Pojawiły się wnioski rad dzielnic, aby te kwoty na kolejny rok ustalane były jeszcze wcześniej. Pod uwagę brana byłaby liczba ludności ustalana na dzień 30 czerwca i stawki kapitacyjne byłyby uchwalane przed wakacjami. Takie zasady byłyby dla rad wygodniejsze.
Opinie komisji:
Komisja Statutowa- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/375/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmian uchwał Rady Miasta Gdyni w sprawie przyjęcia statutów dzielnic została przyjęta jednogłośnie: 28 gł. za.
Ad 4.4. Projekt omówił Wiceprezydent Marek Stępa: - Mamy do czynienia z dalszym ciągiem procedury prowadzącej do rozstrzygnięcia sporu, który rozpoczął się w trakcie prowadzenia prac nad zmianą planu w dzielnicy Chylonia. Spór wszczął właściciel terenu, który w rysunku planu jest przeznaczony pod pętlę nawrotową ulicy Żukowskiej. Właściciel takiego rozwiązania nie akceptuje i chce kontynuować dotychczasowy sposób użytkowania terenu. Po rozpatrzeniu wszystkich merytorycznych argumentów rada zdecydowała o przyjęciu planu z proponowanym przebiegiem ulicy Żukowskiej. To spowodowało, że Pani Grabarska skorzystała z przysługującego jej prawa, tj. złożenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Rada nie uwzględniła tego wniosku. To otwiera drogę Pani Grabarskiej do zaskarżenia uchwały rady z 23 maja w sprawie uchwalenia planu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i sąd rozpatrzy ten spór, o ile rada nie uwzględni tej skargi.
W naszym przekonaniu skarga nie zasługuje ze względów merytorycznych na uwzględnienie i dlatego rekomendujemy taką treść uchwały. Nieuwzględnienie skargi spowoduje, że spór będzie rozstrzygnięty przez sąd. W warstwie merytorycznej nie wniesiono żadnych nowych okoliczności, natomiast pełnomocnik skarżącej przywołał wyrok sądu administracyjnego w Białymstoku, który uznał w podobnej sprawie jak przedmiotowa, że uchwała w sprawie planu nie jest ważna, jeśli nie została poprzedzona odrębną uchwałą stwierdzającą zgodność tego planu ze studium. Taki wyrok był jednak przedmiotem rozważań NSA, który stwierdził, że nie może podzielić takiego stanowiska Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a zatem, że nie jest konieczna odrębna uchwała stwierdzająca zgodność ze studium. Tę zgodność stwierdzamy w samej uchwale o planie. Tak więc strona może podnieść tę okoliczność, ale naszym zdaniem, w świetle orzeczenia NSA, nie będzie ona decydująca.
Opinie komisji:
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- komisja nie zajęła stanowiska (2 gł. za; 2 gł. przeciw)
Paweł Stolarczyk- nie wiem, czy wszyscy radni mieli okazję zapoznać się z pismem, jakie wpłynęło od Pani Władysławy Grabarskiej.
Radny odczytał fragment przywołanego wyżej pisma: „…Zakończeniem ulicy Żukowskiej nie jest moja posesja przy ul. Żukowskiej nr 6, czyli posesja, na której stoi tymczasowa kaplica parafii św. Jana Chrzciciela. Na terenie zajmowanym przez tymczasową kaplicę miała przebiegać ulica łącząca ulicę Żukowską z ulicą Kartuską. Rozwiązanie to było również drogą pożarową dla obiektów parafialnych. Poprzedni projekt nie przewidywał placu przed kościołem i ciągu pieszego w tym rejonie. W związku z powyższymi faktami i opinią Przewodniczącego RMG ulica Żukowska ma być zakończona placem do zawracania o minimalnych wymiarach 20 x 20 m. Plac do zawracania mieści się na posesji zajmowanej obecnie przez kaplicę tymczasową i niewielką część mojej działki. Takie rozwiązanie placu do zawracania na posesji parafialnej przy ul. Kartuskiej nr 4 i części mojej posesji nie jest rozbieżne z niczyimi iteresami, lecz jest zgodne z opinią biegłego Straży Pożarnej, z protokołami kontroli i uzgodnieniami Straży Pożarnej i daje możliwość dojazdu Straży Pożarnej do kościoła” (pismo stanowi zał.).
Radny P. Stolarczyk stwierdził: - Uważam – w przeciwieństwie do Pana Prezydenta – że skarga Pani Grabarskiej powinna być uwzględniona.
Marcin Horała- tradycyjnie już przypominam, że tę sprawę można było już od początku załatwić inaczej – zgodnie z wnioskami mieszkańców. Niestety, rada zdecydowała jak zdecydowała. Tym samym zajmujemy się tym tematem już po raz kolejny. Być może rozstrzygnięcie sądowe sprawi, iż okaże się, że trzykrotne zajmowanie się przez nas tą sprawą pójdzie na marne
UCHWAŁA NR XVI/376/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi na Uchwałę Nr VIII/190/07 RMG z dnia 23 maja 2007 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia w Gdyni, rejon ulic Chylońskiej i Kartuskiej została przyjęta: 19/3/4
St. Szwabski- należy się cieszyć, że obywatel może wygrać przed sądem i jeśli taki będzie wyrok, to nie będziemy się na pewno martwić.
Ad 4.5. Wiceprezydent Bogusław Stasiak- projekt jest naturalną konsekwencją przyjętej wcześniej nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami, która doprecyzowując wcześniejsze zmiany ustawowe i wskazuje na obowiązek samorządów co do określenia niniejszych zasad. Reguły te nie są faktycznie niczym nowym, natomiast porządkują praktykę, która przez lata została wypracowana. Tworzymy tym samym tekst jednolity, który mówi o zasadach.
W paragrafie 1. przywołujemy mechanizm stanowiący zabezpieczenie interesów gminy, a więc mowa tu jest o poddaniu się dzierżawcy egzekucji. Mówi też o tym, jak powinno się zachowywać Miasto w sytuacji, gdy umowy terminowe wygasają. Jednoznacznie stwierdza się, jak należy się przygotowywać do przetargu, gdy dzierżawca zamierza nieruchomość zabudować.
W wyniku prac w komisjach proponuję odnośnie ust. 6 paragrafu 1. autopoprawkę, zgodnie z którą po słowie „lub” wpisuje się: „w przypadkach uzasadnionych interesem Miasta Gdyni”.
Wiceprezydent omówił treść pozostałych paragrafów (zgodnie z treścią zał.).- W wyniku ewentualnego przyjęcia projektu uchylona zostanie wcześniejsza uchwała dotycząca tej samej materii.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Radny Bogdan Krzyżanowski zaproponował poprawkę odnośnie ustępu 5. paragrafu 1. stwierdzając, iż proponowany przez autorów projektu zapis nie jest do końca jednoznaczny.
Radny zaproponował dodanie nast. słów: „gdy jest to uzasadnione interesem gminy”.
B. Stasiak- wracamy do dyskusji na komisjach w dniu wczorajszym. Oba warianty zapisu w ustępie 5. sprowadzają się do tego samego. Wskazujemy, że interes gminy jest zabezpieczony poprzez zapis zawarty w umowie dzierżawy. W umowie określa się, w jakich przypadkach następuje zwrot wartości nakładów. Określamy katalog zdarzeń, kiedy zabudowa ma pozostać na danej nieruchomości. W momencie wejścia dzierżawcy na nieruchomość takie zapisy winny być zawarte w umowie. Rozumiem Pana radnego, ale zapis, że umowa ma o tym stanowić jest silniejszym doprecyzowaniem, zapobiegającym powstawaniu jakichś dorozumianych sytuacji.
Poprawka radnego B. Krzyżanowskiego (treść j.w.) nie została przyjęta: 6/18/3.
St. Szwabski- myślę, że nieprzyjęcie poprawki jest zasadne, ponieważ obecny zapis jest pewną wytyczną dla Pana Prezydenta w zakresie sformułowania umowy. Gdybyśmy to zmienili, tej wytycznej nie byłoby.
UCHWAŁA NR XVI/377/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zasad oddawania w dzierżawę lub najem nieruchomości gminnych oraz ich obciążania została przyjęta: 26/0/2
Ad 4.6. Na wstępie prezentacji Wiceprezydent E. Łowkiel poinformowała o autopoprawce modyfikującej numerację paragrafów począwszy od paragrafu 5. (pierwotnie paragraf 5. występował dwukrotnie).
Nawiązując do meritum Wiceprezydent Łowkiel informowała: - Obowiązek przyjęcia uchwały przyniosły zmiany w ustawie o systemie oświaty. Do tej pory nie było żadnych regulacji odnośnie korzystania ze szkolnych stołówek. Projekt porządkuje zasady korzystania ze stołówek.
Wiceprezydent omówiła treść poszczególnych paragrafów zgodnie z treścią załącznika.
Odnosząc się do kwestii odpłatności Wiceprezydent informowała: - Zapis w punkcie 2. pozwoli też innym na ponoszenie kosztów. Poza decyzjami MOPS-u mamy też Caritas, parafie i prywatnych sponsorów oraz rodziców dzieci. Ustawa wyklucza możliwość wliczania do stawek kosztów utrzymania kuchni, a więc płac pracowników. Zdecydowaliśmy się na maksymalną kwotę. W gdyńskich szkołach koszt posiłku oscyluje wokół 2 do 3 zł., ponieważ jednak w Zespole Szkół Sportowych jest to koszt w wysokości 3.50 zł., ustaliliśmy maksymalną stawkę na 3.60 zł. licząc się z prawdopodobieństwem wzrostu cen żywności. Nie byłoby racjonalne narzucanie jednej kwoty. Koszt posiłku zależy też od liczby dzieci z niego korzystających.
Opinie komisji:
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia)- pozytywna
Bogdan Krzyżanowski- klub radnych PO będzie głosował za projektem, bo żadne dziecko w Gdyni głodne być nie powinno. Wskazujemy jednak na pewne nieprawidłowości w interpretowaniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wprawdzie w art. 4. przewiduje się dożywianie dzieci ze środków gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych, ale tylko tych, które uczestniczą w programach pozalekcyjnych - opiekuńczo – wychowawczych i terapeutycznych. W paragrafie 3 opisane są sposoby udzielania dzieciom pomocy w postaci bezpłatnych posiłków. Pierwsza droga wymaga przyjęcia sztywnego kryterium dochodowości. Druga droga, mniej sformalizowana, a bardziej uznaniowa, polega na tym, że pomocy udziela się na wniosek nauczycieli, wychowawców i pedagogów szkolnych. Jest to więc pomoc bardziej zindywidualizowana. Obie drogi są jak najbardziej zasadne, natomiast wątpliwości budzi w przypadku drugiej drogi źródło finansowania, jakim jest w/w program. Kwota 400 tys. zł. jaką wydaje się ze środków gminnego programu na dożywianie dzieci, w żaden sposób nie wpływa na ilość wypitego alkoholu. Gdybyśmy prowadzili badania (których nie prowadzimy) to okazałoby się, że efektywność wydanych pieniędzy jest znikoma. Środki z tego programu powinny być kierowane głównie na likwidowanie przyczyn, a nie objawów. Powinniśmy więc znaleźć środki na dożywianie z innego źródła. Projekt nie określa literalnie źródła finansowania – o tym dowiedzieliśmy się z dyskusji na komisji – dlatego tekst projektu jest do zaakceptowania, natomiast uważam, że zmiany, o jakich mówiłem, powinny być dokonane jak najszybciej.
E. Łowkiel- ustawa dopuszcza możliwość takiego przeznaczania środków uzyskiwanych z programu, podobnie jak dopuszcza możliwość przeznaczania tych pieniędzy na sport. Zapis w projekcie nie wskazuje na źródło finansowania, a tym samym dopuszcza się, aby te źródła były bardzo różne. Myślę, że dobra jest formuła, która pozwala, że i z tego funduszu mogą też korzystać dzieci z trudnych środowisk. Prowadzimy odwieczny spór, który po części wynika chyba z niezrozumienia istoty funduszu. Ja osobiście cieszę się, że możemy pomóc w takiej formie, dzięki której rodzic uwolniony będzie z poddania upokarzającej procedurze, że pomóc będzie można ludziom, którzy powinni skorzystać z takiej pomocy, a którzy nie wystąpiliby o taką pomoc kierując się np. dumą. Dzisiaj formalizujemy system, który działał wcześniej i bez tej uchwały. Ta uchwała system ten sankcjonuje. Nie chcemy burzyć systemu, który dobrze działa i który powoduje, że pozyskiwane są środki z różnych źródeł.
B. Krzyżanowski- nie mamy zastrzeżeń co do sposobu kwalifikowania dzieci. Chodzi tylko o źródła finansowania. Miałem jedynie na celu zachęcenie, aby szukano innych źródeł finansowania. Pieniądze z programu przeciwalkoholowego powinny likwidować przyczyny, a nie skutki. Jak już wcześniej mówiłem, radni klubu PO poprą projekt uchwały.
UCHWAŁA NR XVI/378/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek w szkołach prowadzonych przez Gminę Gdynia została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.7. M. Guć- ośrodek działa od wielu lat, natomiast zmieniła się interpretacja przepisów przez ministerstwo pracy i polityki społecznej, stąd wyłączamy ośrodek ze struktury Domu Dziecka i powołujemy nową jednostkę.
Wiceprezydent odniósł się do kolejnego projektu, wiążącego się z projektem przedmiotowym informując: - Kompetencją RM jest przyjęcie statutu nowej jednostki. Jeśli zaś chodzi o funkcjonowanie ośrodka, nic się nie zmienia.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna.
Wiceprzewodniczący RM, radny Jerzy Miotke, tytułem uzupełnienia stwierdził: - Komisja Zdrowia zawarła w swojej opinii wątpliwość co do struktury jednostki. Jest jedna zmiana – dodatkowy etat dla dyrektora. Czy pojawią się nowe etaty i czy wszystkie zadania określone w statucie będą realizowane przez pracowników ośrodka, czy też przez osoby trzecie?
M. Guć- statut nie określa sposobu realizacji zadań. Wprost z uchwały nie wynikają konsekwencje dotyczące zatrudnienia. Do tej pory funkcjonował kierownik ośrodka, zaś obecnie będzie to dyrektor, ponieważ powstaje odrębna jednostka. Co do sposobu realizacji zadań, to wybierze się taki, który będzie najbardziej efektywny. Część zadań może być powierzona osobom trzecim, czy też organizacjom pożytku publicznego. To będzie wynikało z analizy potrzeb.
UCHWAŁA NR XVI/379/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie utworzenia Ośrodka adopcyjno – opiekuńczego w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.7.1 Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XVI/380/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania statutu Ośrodkowi adopcyjno – opiekuńczemu w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.8. Jak informował Wiceprezydent M. Stępa, potrzeba przyjęcia przedmiotowej regulacji wynika z wprowadzenia biletu elektronicznego przez Zarząd ZKM, co wymaga stworzenia podstawy w przepisach miejskich. Wprowadzamy zmianę poprzez nadanie nowej treści kilku paragrafom dotychczasowej uchwały. Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/381/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG Nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.9. Na wstępie prezentacji Wiceprezydent M. Stępa poprosił o umożliwienie mu omówienia projektu uchwały w kontekście innego projektu, występującego pod numerem 4.11, w którym zobowiązuje się ZKM do organizacji tzw. transportu wodnego: - Jeśli założymy, że taka decyzja zostanie podjęta i taka komunikacja zostanie uruchomiona, oraz że będzie organizowana przez ZKM, to jaśniejszy będzie cel podjęcia przedmiotowej uchwały, w której chodzi o zwolnienie z opłaty na linii łączącej dworzec PKP z przystankiem tramwaju wodnego. Od 2. lat jest to linia bezpłatna, tj. od czasu zainicjowania funkcjonowania tramwaju wodnego. Linia ta stała się popularna. Zdecydowała o tym relacja jak i charakter pojazdu, a mianowicie autobus dwupoziomowy. Kreowanie tej linii ma więc duże znaczenie promocyjne zarówno dla samego tramwaju wodnego jak i dla całości funkcjonowania publicznego transportu w Gdyni. Taki autobus jest widocznym znakiem aktywności transportu publicznego w Gdyni.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XVI/382/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zwolnienia z opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za.
Ad 4.10. M. Stępa- organizowanie linii, o której mowa w projekcie, towarzyszy bezprecedensowej imprezie muzycznej i jest to wkład samorządu gdyńskiego w to przedsięwzięcie, promowane nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Nie są to bezpodstawne słowa, bo liczba uczestników spoza granic naszego kraju idzie w tysiące. Mówię oczywiście o imprezie pt. „Opener Music Festiwal” w Babich Dołach.
UCHWAŁA NR XVI/383/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zwolnienia z opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej została przyjęta jednogłośnie: 21 gł. za.
Ad 4.11 M. Stępa- ponieważ Wysoka Rada podjęła już uchwałę w druku 4.9., stąd jestem dobrej myśli, że Wysoka Rada zechce też przyjąć przedmiotową, rekomendowaną przez nas uchwałę. ZKM jest jednostką, która najlepiej zorganizuje przedsięwzięcie pt. tramwaj wodny, które realizowane jest już od 2. lat. Inicjatywa ta spotkała się z uznaniem i mieszkańców Gdyni, i turystów z całego kraju.
Mirosława Borusewicz- proponuję wziąć tym razem pod uwagę postulat, aby tramwaj wodny funkcjonował od 15 czerwca do 15 września. Tym samym szkoły też będą mogły skorzystać z tej pięknej wycieczki. To da możliwość chociażby niektórym dzieciom obejrzenia po raz pierwszy, dzięki tej wycieczce, wspaniałych widoków.
M. Stępa- dziękuję Pani radnej za konsekwencję. W zeszłym roku Pani radna podniosła ten sam postulat. Bierzemy ten postulat pod uwagę i już dzisiaj mogę zapewnić, że w okresie roku szkolnego tramwaj będzie świadczył usługi. Nad zakresem czasowym jeszcze pracujemy.
UCHWAŁA NR XVI/384/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zobowiązania Zarządu Komunikacji Miejskiej do zorganizowania regularnego transportu wodnego (tzw. tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej została przyjęta jednogłośnie: 28 gł. za
Ad 4.12 M. Stępa- ZKM organizuje transport także na terenie gmin ościennych, na podstawie dwustronnych porozumień zawieranych z zarządami gmin. Te porozumienia są zawierane odnośnie konkretnych linii. Te porozumienia wymagają kolejnych korekt, ponieważ każdorazowo zwiększa się zakres obszaru obsługiwanego przez linie. Gmina Żukowo wyasygnowała środki na przedłużenie nocnej linii do Chwaszczyna, a zatem konieczne jest zawarcie porozumienia, a ściślej podpisanie aneksu do dotychczasowego porozumienia.
UCHWAŁA NR XVI/385/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany porozumienia zawartego w dniu 9 lutego 2004 r. pomiędzy Prezydentem Miasta Gdyni a Burmistrzem Gminy Żukowo o realizacji zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na obszarze gminy Żukowo z późniejszymi zmianami została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.13 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej-pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/386/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.14 E. Łowkiel- w przypadku obu podmiotów (mowa także o kolejnym projekcie – p.p.) organem założycielskim jest gmina Gdynia. Wg obowiązujących regulacji regulaminy rad społecznych przy obu poradniach uchwalają te właśnie rady społeczne, natomiast zatwierdza je Rada Miasta. Unieważnienie poprzednich regulaminów i przyjęcie obecnych wynika z chęci uporządkowania niektórych kwestii.
Wiceprezydent omówiła treść poszczególnych paragrafów regulaminów zgodnie z treścią załączników.
Opinia Komisji Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/387/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie unieważnienia Regulaminu Działalności Rady Społecznej przy SPZOZ Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Gdyni, przy ul. Reja 2A, zatwierdzonego Uchwałą Nr XL/1284/2002 RMG oraz zatwierdzenia nowego Regulaminu została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.15 Uzasadnienie jak w punkcie poprzednim.
Opinia Komisji Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/388/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie unieważnienia Regulaminu Działalności Rady Społecznej przy SPZOZ Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gdyni, przy ul. Żwirki i Wigury 14 zatwierdzonego Uchwałą Nr X/413/1999 RMG oraz zatwierdzenia nowego Regulaminu została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.16 Jak informował Wiceprezydent B. Stasiak, wniesienie projektu pod obrady jest spowodowane koniecznością naprawienia błędu, jaki wystąpił w poprzedniej uchwale, a dot. powierzchni działki – w miejsce 67 m kw. należy wpisać 670 m kw. Ponadto dwie działki wchodzące w skład większej nieruchomości (patrz mapka stanowiąca zał.) są niezabudowane i fakt ten wymaga doprecyzowania, ponieważ wpływa to znacząco na wysokość VAT.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna/powyższe pozytywne opinie odnoszą się także do kolejnych projektów, tj. do punktu 4.19 włącznie/.
UCHWAŁA NR XVI/389/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Bonisławskiego Nr 24, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego i uchylenia Uchwały Nr XLII/983/06 RMG z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie zabudowanej nieruchomości, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Benisławskiego 24, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.17 B. Stasiak- Wojewoda Pomorski, w drodze nadzoru, zwraca uwagę na konieczność doprecyzowania podstawy prawnej, tj. uwzględnienia art. 37 ust. 2, punktu 6., który mówi, że przedmiotową czynność wykonuje się w celu poprawienia sposobu zagospodarowania sąsiedniej nieruchomości.
Opinie komisji j.w. UCHWAŁA NR XVI/390/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XII/306/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 26 września 2007 r. została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.18 Jak wyjaśniał Wiceprezydent B. Stasiak, przyjęcie projektu umożliwi Prezydentowi rozpoczęcie negocjacji w celu nabycia nieruchomości przy ul. Żukowskiej. Uchwała ma stanowić publiczne zaprezentowanie stanu gotowości Miasta w przypadku rozstrzygnięcia kwestii możliwości nabycia przedmiotowej nieruchomości.
Opinie komisji j.w.
Paweł Stolarczyk- uważam, że ta uchwała powinna być podjęta dopiero po rozstrzygnięciu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w sprawie Pani Grabarskiej.
UCHWAŁA NR XVI/391/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym osoby fizycznej została przyjęta: 25/1/1
Ad 4.19 B. Stasiak- w projekcie chodzi o kupno nieruchomości w związku z realizacją zadania inwestycyjnego- uzbrojenia wodociągowo – kanalizacyjnego dzielnicy Wiczlino. Tego typu uchwały pojawiają się niemal na każdej sesji.
UCHWAŁA NR XVI/392/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonych pod budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon ulic Suchej i Wiczlińskiej oraz Wiczlińskiej, Chwarznieńskiej i Śliskiej została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.20 Projekt przedstawił przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek: - W regulaminowym terminie, tj. do 30 listopada 2007 r., wpłynęło 7 wniosków. W wyniku głosowania i zgodnie z regulaminem Medalu im. E. Kwiatkowskiego komisja postanowiła nadać medale wymienionym w poszczególnych projektach osobom.
Każdorazowo przewodniczący uprzedzał, iż pełne uzasadnienie zostanie przedstawione na uroczystej sesji RM, po czym przekazywał o kandydatach do nagrody informacje zawarte w załączniku do projektu.
Opinie komisji:
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/393/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania Medalu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego „ZA WYBITNE ZASŁUGI DLA GDYNI” – Medal Nr 34, została przyjęta: 25/0/2
Ad 4.21 Przewodniczący Komisji Statutowej, radny A. Kieszek przedstawił projekt zgodnie z treścią zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XVI/394/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania Medalu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego „ZA WYBITNE ZASŁUGI DLA GDYNI” – Medal Nr 35, została przyjęta: 24/0/2
Ad 4.22 Projekt – zgodnie z treścią zał. – przedstawił radny A. Kieszek.
UCHWAŁA NR XVI/395/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania Medalu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego „ZA WYBITNE ZASŁUGI DLA GDYNI” – Medal Nr 36, została przyjęta: 22/0/2
Ad 4.23 Projekt przedstawiła Wiceprzewodnicząca RM, radna Joanna Zielińska: - Przypomnę, że w październiku ub. r. nie wyczerpaliśmy całej puli ławników, o jaką wnioskował Prezes Sądu Okręgowego. Prezes tego sądu zwrócił się do Rady Miasta Gdyni o uzupełnienie liczby ławników do Sądu Pracy o czterech dodatkowych ławników i o dwudziestu do Sądu Okręgowego. Obecnie to rada określa wszystkie terminy brzegowe. Proszę zwrócić uwagę, że nie jest napisane, od kiedy przyjmowane są wnioski. Dopiero 2 tygodnie od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego uchwały, będzie ogłoszona informacja w środkach masowego przekazu o ponownym naborze. Konieczne jest ponowne przejście przez całą wymaganą procedurę. Zgłoszenia będziemy przyjmować do 15 maja. W projekcie jest zapis mówiący, że wybory odbędą się najpóźniej w sierpniu b.r. Można mieć nadzieję, że odbędą się już w czerwcu. My wskazujemy termin ostateczny.
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski- rozumiem, że jest to inicjatywa Komisji Statutowej?
J. Zielińska- nie.
Z. Zmuda Trzebiatowski- kto jest wnioskodawcą? Pod projektem widnieje nazwisko osoby, która nie wchodzi w skład Rady Miasta Gdyni.
J. Zielińska- jest to podpis Pani sędzi, która jest członkiem zespołu. Jest to projekt pięciu radnych.
UCHWAŁA NR XVI/396/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia terminów realizacji czynności niezbędnych do dokonania uzupełniających wyborów ławników sądowych na kadencję 2008 – 2011 została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.24 B. Stasiak- w trakcie omawiania dzisiejszego porządku obrad informowałem, czego dotyczy projekt uchwały. Stosowna informacja jest dołączona do materiałów i dotyczy pilności sprawy – mówi o inwestycji z tym związanej. W informacji jest pomyłka, jeśli chodzi o numery działek. Działka, którą oddajemy sąsiaduje z obszarem będącym w dyspozycji POL-LEVANT-u. Obecnie trwają prace nad planem miejscowym dla tego obszaru. Dla nas jest to inwestycja niezwykle istotna, stąd tryb wniesienia projektu pod obrady Wysokiej Rady.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/397/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa, będące w użytkowaniu wieczystym POL_LEVANT Linie Żeglugowe Sp. z o.o. została przyjęta: 26/0/1
Ad 4.25 A. Kieszek- do Komisji Statutowej wpłynęły dwa dodatkowe wnioski w kwestii nadania Honorowego Obywatelstwa Gdyni, w tym wniosek dot. Księdza Biskupa Jana Szlagi. Po dzisiejszym głosowaniu nad wnioskami komisja wnosi przedmiotowy projekt.Reszta informacji jak w zał. – patrz uzasadnienie projektu.
UCHWAŁA NR XVI/398/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania Honorowego Obywatelstwa Gdyni Księdzu Biskupowi Janowi Bernardowi Szladze została przyjęta jednogłośnie: 28 gł. za.
Ad 4.26 Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki- 17 października 2007 r. NSA dokonał doprecyzowania jednej z kwestii, która nie miała dotąd swojego toku postępowania, a mianowicie rocznego wynagrodzenia Prezydenta. Obecnie wiemy już, kto ma występować o wypłatę 13-tki i wynagrodzeń jubileuszowych dla Prezydenta. NSA orzekło, że prawo do tego przysługuje Wysokiej Radzie.
Opinia Komisji Oświaty-pozytywna
UCHWAŁA NR XVI/399/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2007 rok dla Prezydenta Miasta Gdyni, Pana Wojciecha Szczurka, została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 5. Sprawozdanie z prac Komisji Statutowej przedstawił przewodniczący komisji, radny A. Kieszek.
W okresie sprawozdawczym tj. od 1 kwietnia 2007r. do 30 stycznia 2008r Komisja zbierała się 14 razy. Podczas spotkań członkowie komisji opiniowali uchwały wnoszone na Sesje Rady Miasta dotyczące m. in. budżetu miasta, określania wysokości środków na działalność Rad Dzielnic, utworzenia obwodów do głosowania.
Ponadto Komisja zajmowała się: w kwietniu przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok i udzieleniem Prezydentowi absolutorium z wykonania budżetu. W grudniu Komisja opiniowała budżet na 2008 rok.
W całym okresie sprawozdawczym Komisja wprowadzała na sesje Rady Miasta projekty uchwał nazw nowych ulic: w Małym Kacku, Wiczlinie, nazw placów i skwerów: w Witominie, w Chwarznie, zmiany nazwy ulicy na Grabówku. Na wniosek Zarządu Portu Gdynia zmieniono nazwy 2 nabrzeży i nadano nazwę 1 basenowi portowemu.
W kwietniu Komisja wnosiła projekt uchwały zmieniający skład Komisji Strategii, a na sesję czerwcową projekt uchwały w sprawie powołania zespołu do przygotowania i przeprowadzenia wyborów ławników sądowych na kadencję 2008-2011.
7 stycznia 2008r. Komisja zdecydowała o wniesieniu na styczniową sesję RM 3 projektów uchwał o nadanie medali im. Eugeniusza Kwiatkowskiego: Jolancie Bieleckiej, Romanowi Krzyżelewskiemu i Andrzejowi Synowieckiemu, a 30 stycznia Komisja wniosła projekt uchwały o nadanie „Honorowego Obywatelstwa Gdyni” księdzu biskupowi Janowi Bernardowi Szladze.
W okresie sprawozdawczym Komisja gościła na swoich posiedzeniach: Skarbnika Miasta, Dyrektora Urzędu Miasta, Naczelnika Wydz. Organizacyjnego, Naczelnika Wydz. Polityki Gospodarczej i Nieruchomości, naczelnika Wydz. Dochodów, Kierownika Referatu ds. Rad Dzielnic.
Ad 6. St. Szwabski- 7 stycznia odbyło się kolejne posiedzenie Zgromadzenia związku, na którym zatwierdzono po raz ostatni, jak sądzę, taryfy dostawców wody – tym razem Stoczni Gdynia, która zaopatruje niewielką część Miasta oraz firmy z siedzibą w Kosakowie. Zgromadzenie przebiegało bez zakłóceń i taryfy zostały uchwalone.
Debatowano też nad zawarciem umów z WFOŚiGW, który od wielu lat dofinansowuje działania związku. W tym przypadku chodzi o realizację programów informacyjno – edukacyjnych oraz dofinansowanie programów związanych ze zbiórkami odpadów niebezpiecznych.
Zarząd związku jest w trakcie prac nad umową jaka ma być zawarta z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Związków Komunalnych. Chodzi o realizację wspólnych programów edukacyjno – informacyjnych, związanych z gospodarką odpadami na terenie całego kraju. Włączyliśmy się w to na wniosek stowarzyszenia. Sądzimy, że ta współpraca przyniesie pozytywne efekty.
Ad 7. Interpelacje odczytali radni Tadeusz Szemiot, Mariusz Bzdęga, Ireneusz Bekisz oraz Marcin Horała.
Tekst interpelacji – patrz strona internetowa www.gdynia.pl/wladze/rada/5106-html
Ad 8. Tadeusz Szemiot- chciałbym przedstawić, w trybie informacji, inicjatywę w formie listu otwartego dowolnej liczby radnych, którzy zechcą tą inicjatywę poprzeć. Geneza tejże inicjatywy jest taka, że na początku stycznia b.r. w gazetach lokalnych pojawiły się ogłoszenia reklamowe. Kierowany pewną ostrożnością w dniu 10 stycznia skierowałem do Prezydenta interpelację, celem upewnienia się, czy aby na pewno te ogłoszenia zostały sfinansowane ze środków gminy. 17 stycznia otrzymałem odpowiedź (stanowi załącznik do protokołu – patrz Informacja Nr 1/2008 dot. interpelacji), która to odpowiedź potwierdziła, że to zadanie było realizowane w ramach budżetu Miasta Gdyni.
Radny Szemiot odczytał tekst listu otwartego, o którym wspomniał na początku wystąpienia:
„Szanowny Panie Prezydencie! My niżej podpisani radni Miasta Gdyni wyrażamy zaniepokojenie celowością wydatkowania pieniędzy na ogłoszenia prasowe, które ukazały się na początku bieżącego miesiąca w gazetach lokalnych. Reklama została przygotowana w formie domniemanej strony z kalendarza zawierającej listę zadań z budżetu Miasta Gdyni z podpisem ,Wojciech Szczurek’. Naszym zdaniem takie wydatki z budżetu Miasta nie służą lepszej realizacji zadań gminy, w żaden sposób obecność takiej reklamy, zakupionej za publiczne pieniądze, nie wpłynie na skuteczność realizacji pozycji budżetu z listy zawartej w w/w reklamie. Niestety w Polsce zdarza się, że politycy i urzędnicy wydatkują pieniądze mające służyć ogółowi w sposób, który temu ogółowi nie służy. Z żalem zaobserwowaliśmy taki przypadek w naszym mieście. Trzymamy kciuki za realizację zamierzeń, które wypracowaliśmy po części wspólnie. Mam nadzieję, iż w przyszłości środki publiczne będą wydawane z większą niż w omawianym przypadku gospodarnością. Z poważaniem. Radni RMG”.
Pan T. Szemiot informował ponadto: - Na obecną chwilę 9. radnych podpisało się pod tym listem. Jeśli ktoś z Państwa zechce poprzeć tę inicjatywę – zapraszam, a następnie złożę ten list w kancelarii podawczej
W związku z powyższym wystąpieniem głos zabrał Prezydent Wojciech Szczurek: - Muszę przyznać, że z lekkim uśmiechem wysłuchałem wystąpienia Pana radnego. Jest to reklama Miasta oparta na pewnym pomyśle zakładającym, że będzie ona kierowana do czytelnika z poczuciem humoru oraz odrobiną przynajmniej wyobraźni. Reklama mówi o zamierzeniach Miasta sygnowanych własnoręcznym podpisem właściciela kalendarza, w którym te zamierzenia są odnotowane. Nie jest to kalendarz prywatny, ale kalendarz osoby, która kieruje sprawami Miasta. Oczywiście można zapytać, czy podpisując własnym imieniem i nazwiskiem stronę pomyślaną jako kartka w moim kalendarzu, a nie jako Prezydent Miasta Gdyni, zrobiłem dobrze, ale byłoby to co najmniej humorystyczne. Na tym właśnie polegał żart tej reklamy. Mam prawo przyjąć, że fakt, iż Prezydentem Miasta Gdyni jest Wojciech Szczurek, jest znany mieszkańcom. Autor artykułu w „Gazecie Wyborczej” podchwycił, wydaje się, odmienność tego pomysłu. Można postawić pytanie, czy np. kampania reklamowa „Gratulujemy Europie Gdyni” (została wyróżniona przez „Dziennik Bałtycki”) przekłada się wprost na wymierny skutek. Żadna kampania reklamowa uzyskania takiego skutku nie gwarantuje.
Ze smutkiem konstatuję, że tej odrobiny humoru kolegom zabrakło, bo chyba nikt nie ma wątpliwości, że jest to reklama Miasta. Gdyby widniał tam podpis Prezydenta Gdyni, to byłoby to zgodne z prawdą, ale reklama byłaby trochę toporna.
T. Szemiot- na skutek emocji i tremy przed poprzednim wystąpieniem zapomniałem, że chciałem poruszyć jeszcze jedną kwestię: w styczniu 2004 r. pojawił się w „Dzienniku Bałtyckim” artykuł pt. „Koniec z wydawaniem gazet dzielnicowych „.
Radny Szemiot odczytał fragment przywołanego wyżej artykułu: „Prezydent już kilka miesięcy temu informował, że nie zaakceptuje wydatków na informatory Rad Dzielnic na 2004 rok ze względu na wątpliwości prawne - mówi Wiceprezydent M. Guć. Radcy prawni negatywnie zaopiniowali tego typu wnioski. Dążymy do tego, aby budżety Rad Dzielnic jak najlepiej służyły zaspakajaniu potrzeb mieszkańców. Tak samo nie zgadzamy się, aby wydawano z tej puli pieniądze na wyposażenie biur Rad Dzielnic, czy zakupy związane z imprezami okolicznościowymi. Miasto wydaje niemałe środki na pełniący funkcje informacyjne tygodnik „Ratusz”. Byłoby działaniem niegospodarnym dodatkowe finansowanie informatorów dzielnicowych. Wg Wiceprezydenta Gucia wydawanie gazet przez Rady Dzielnic jest działalnością niegospodarną i skoro istnieje już „Ratusz” nie ma potrzeby, aby dublować wydatki na politykę informacyjną samorządów”.
Tytułem komentarza radny Szemiot stwierdził: - Jest kwestią subiektywnej oceny, czy to aby na pewno jest reklama gminy. Tu zapewne będziemy się różnić w ocenie. Dlatego moje wystąpienie ma formę listu otwartego. Chodzi o to, aby to opinia publiczna oceniła, kto ma rację. Na koniec pytanie: jaki jest cel promocji gminy w Gdyni?
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski- ja z informacją. Informuję, że nie przyłączę się do sygnatariuszy tego listu. 2 stycznia spojrzałem na tą reklamę z dużą przyjemnością. Przypominam, że nasze lokalne media docierają także do czytelników spoza Gdyni. Czytają je także turyści i mieszkańcy gmin ościennych. Docierają do nas opinie, że Gdynia jest liderem jeśli chodzi o politykę informacyjną. Są w Gdyni mieszkańcy, którzy przeglądają cały budżet, ale jest ich chyba garstka. Chodzi więc o to, aby wszyscy mieszkańcy wiedzieli, co planuje się w roku 2008. Należy informować o tym, co się dzieje w naszym mieście. W mojej ocenie, jako osoby zajmującej się zawodowo marketingiem, jest to bardzo dobra reklama.
W. Szczurek- zwracam uwagę na fragment reklamy, gdzie widnieje logotyp naszego Miasta. Jest to prawem zastrzeżony znak graficzny. Jest to odwołanie się wprost do Miasta, które także jest zleceniodawcą tej reklamy. Zdarzało się już w historii i będzie się zdarzać w przyszłości, że będziemy szukać nowych, ciekawych pomysłów docierania z informacją, reklamą zarówno do gdynian (zasługują na taką informację), jak i do mieszkańców innych gmin.
Zwracając się do radnego T. Szemiota Prezydent mówił: - Gdyby wsłuchać się w Pańskie wątpliwości, to można by je odnieść do każdej gminy, bo każda z nich prowadzi politykę informacyjną. I na szczęście. Siła i świadomość mieszkańców są ważne i będziemy szukać nowych pomysłów, także niekonwencjonalnych. Mam nadzieję, że jeszcze nie raz tu zaskoczymy. Przykro mi też, że zamiast ścigania się na pomysły próbujemy ograniczyć czyjś potencjał.
St. Szwabski- radni A. Denis i G. Bonk złożyli na moje ręce informację, że 20 grudnia 2007 r. wystąpili z PiS i tym samym z klubu radnych PiS. Tak więc klubu radnych PiS już nie ma, ponieważ w przypadku naszej rady klub musi liczyć co najmniej 5. radnych.
Wiceprzewodniczący RM J. Miotke: - Bardzo proszę o pozostanie w Sali obrad zwolenników chóralnego wyrażania swoich myśli. Proszę o to także tych, którzy do tej formy jeszcze się nie przekonali.
Ad 9. Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10. Termin kolejnej sesji RMG: 27 lutego b.r.; godz. 12.
Ad 11. Zamknięcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, dr Stanisław Szwabski.
Stenogram:
Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Łukasz _Medycki |
Data udostępnienia informacji: | 17.01.2008 |