Sesja Nr XXV z dnia 19 listopada 2008 r.
XXV SESJI RADY MIASTA GDYNI
19 listopada 2008 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 zmiany uchwały Rady Miasta Gdyni nr XV/349/07 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Gdyni na rok 2008; załącznik
4.2 ustalenia stawek podatku od środków transportowych;
4.3 określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta Gdyni;
4.4 określenia zasad ustalania i poboru opłaty targowej na terenie Miasta Gdyni, a także jej wysokości; załącznik 1; załącznik 2
4.5 przystąpienia do aktualizacji „Strategii rozwoju Gdyni”;
4.15 przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni;
4.16 delegowania radnych do składu komisji oceniających wnioski składane do konkursów dla rad dzielnic organizowanych w celu realizacji zadań w następujących obszarach działań: kultura oraz estetyzacja otoczenia
5. Sprawozdanie z prac Komisji Zdrowia.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
XXV sesji Rady Miasta
19 listopada 2008 roku
Projekty uchwał w sprawach:
- przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni
- wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonego przez adw. Łukasza Balcera, w imieniu Grzegorza Ślusarczyka i Anny Kulety, dotyczącego uchwały nr XXIV/566/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 22 października 2008 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack w Gdyni, terenu położonego na zachód od ul. Łęczyckiej
- ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych
- utworzenia Punktu Przedszkolnego Nr 1 w Specjalnej Szkole Podstawowej Nr 24 w Gdyni ul. Witomińska 25/27
- utworzenia przez Gminę Gdynia spółki o nazwie „Agencja Rozwoju Gdyni spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”
Gdynia, 19 listopada 2008 r.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 zmiany uchwały Rady Miasta Gdyni nr XV/349/07 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Gdyni na rok 2008;
4.2 ustalenia stawek podatku od środków transportowych;
4.3 określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta Gdyni;
4.4 określenia zasad ustalania i poboru opłaty targowej na terenie Miasta Gdyni, a także jej wysokości;
4.5 przystąpienia do aktualizacji „Strategii rozwoju Gdyni”;
4.6 zobowiązania Zarządu Komunikacji Miejskiej do zorganizowania regularnego transportu wodnego (tzw. Tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej;
4.7 zmiany uchwały nr XLII/994/06 Rady Miasta Gdyni z 17 maja 2006 r. w sprawie ustalenia przepisów porządkowych obowiązujących na nabrzeżach i na statkach dla pasażerów korzystających z regularnego transportu wodnego, (tzw. Tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej, organizowanego przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni;
4.8 wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania przez Gminę Miasta Gdyni – jednostkę budżetową Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni z tytułu zawarcia umów związanych z funkcjonowaniem tramwaju wodnego w latach 2009 – 2012;
4.9 wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań przez Gminę Miasta Gdyni – jednostkę budżetową Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni na okres 4 lat;
4.10 zmiany uchwały nr XIV/305/03 Rady Miasta Gdyni z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia przepisów porządkowych dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
4.11 wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonego przez Stowarzyszenie Gdynia SOS dot. uchwały nr XXI/507/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 czerwca 2008 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejon ulic Wyspiańskiego i Ejsmonda;
4.12 wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonego przez radcę prawnego Małgorzatę Okoń, w imieniu Hadex SA, dot. uchwały nr XXI/507/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 czerwca 2008 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejon ulic Wyspiańskiego i Ejsmonda;
4.13 wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, niezabudowanych nieruchomości położonych przy ul. B. Prusa 20, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni;
4.14 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej w Gdyni przy ulicy Osiedle Bernadowo;
4.15 przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni;
4.16 delegowania radnych do składu komisji oceniających wnioski składane do konkursów dla rad dzielnic organizowanych w celu realizacji zadań w następujących obszarach działań: kultura oraz estetyzacja otoczenia;
4.17 zmian Statutu Związku Gmin „Dolina Redy i chyloni”;
4.18 przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni;
4.19 wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonego przez adw. Łukasza Balcera w imieniu Grzegorza Ślusarczyka i Anny Kulety, dotyczącego Uchwały Nr XXIV566/08 RMG z dnia 22 października 2008 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack w Gdyni, terenu położonego na zachód od ul. Łęczyckiej;
4.20 ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych;
4.21 utworzenia Punktu Przedszkolnego Nr 1 w Specjalnej Szkole Podstawowej Nr 24 w Gdyni, ul. Witomińska 25/27;
4.22 utworzenia przez Gminę Gdynia spółki o nazwie „Agencja Rozwoju Gdyni spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”
5. Sprawozdanie z prac Komisji Zdrowia.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki. Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący załącznik. Wyniki głosowań każdorazowo podawane są w następującej kolejności: głosy „za”; „przeciw”; „wstrzymujące się”.Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą. Wszyscy członkowie Kolegium Prezydenta, poza Prezydentem Wojciechem Szczurkiem, wzięli udział w obradach. Przed ogłoszeniem otwarcia obrad Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski, przywitał grupę liderów samorządowych z Ukrainy, obserwujących obrady RM.
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG Stanisław Szwabski.
Ad 2. Wiceprezydent Bogusław Stasiak wniósł o wprowadzenie do porządku w trybie nadzwyczajnym projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Związku Komunalnego „Doliny Redy i Chyloni” przypominając, iż Rada zajmowała się już zmianami Statutu z chwilą zaproszenia do związku gminy Szemud. Do podjętej uchwały w przedmiotowej sprawie wpłynęły uwagi Wojewody, wobec czego zaistniała konieczność doprecyzowania statutowych zapisów.
Radny Tadeusz Szemiot zwrócił się do Rady Miasta z prośbą o zdjęcie z porządku obrad punktu 5. Aneksu, tj. projektu uchwały w spr. utworzenia spółki o nazwie „Agencja Rozwoju Gdyni sp. z o.o.”. Uzasadniając powyższe radny zwrócił uwagę, iż projekt dotyczy przekazania części zadań realizowanych w ramach gminnego budżetu spółce, która będzie działać w oparciu o kodeks handlowy. Jest to więc rozwiązanie ustrojowe, co do którego, w warstwie uzasadnienia, radni opozycji mają zastrzeżenia. Brakuje m. in. informacji nt. analiz finansowych dla tego przedsięwzięcia, a także biznes planu.
– Ponieważ nie ma pośpiechu w podejmowaniu tej uchwały, prosimy o jej zdjęcie z porządku obrad.
Wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w spr. zmian Statutu Związku Komunalnego został przyjęty jednogłośnie: 27 gł. za. Wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały występującego w Aneksie w punkcie 5. (utworzenie spółki o nazwie „Agencja Rozwoju Gdyni sp.z o.o.) nie został przyjęty: 9/18/0 Porządek obrad zmodyfikowany w wyniku przyjętej j.w. zmiany oraz poszerzony o aneks (patrz załącznik) został przyjęty: 26/0/1
Ad 3. Wobec braku uwag Przewodniczący RM uznał protokół XXIV Sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. Proponowane zmiany do budżetu na rok 2008 omówił, zgodnie z treścią uzasadnienia stanowiącego część załączonego projektu, Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki.
Opinie komisji:
Komisja Budżetowa- pozytywna
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia) – pozytywna
Komisja Statutowa- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/579/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni Nr XV/349/07 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2008 została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.2. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – omówił Skarbnik Krzysztof Szałucki.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Rady Marcin Horała zaznaczył na wstępie, iż nie zabiera głosu jako przewodniczący Komisji Gospodarki Mieszkaniowej. – Przedstawię moje stanowisko i radnych PiS generalnie w sprawach opłat i stawkach podatku. Nie do końca przekonuje nas filozofia automatycznego rok rocznego podwyższania podatków i opłat, co więcej - poza opłatą transportową - w kierunku osiągania okolic ustawowego maksimum tych stawek. W tym roku występuje potrzeba jak i możliwość odejścia od tej metody. Nadchodzi kryzys, a z nim wyższe opłaty i koszty utrzymania. A możliwość to to, że mamy budżet zrównoważony, z bardzo dobrymi wskaźnikami, więc wydaje się, że możemy spokojnie tego podatku nie podwyższać, a budżet to przeżyje. Podatek od środków transportu jako jedyny nie ściga się ze wskaźnikami ustawowymi, dlatego w tym przypadku wstrzymamy się od głosu, natomiast w przypadku pozostałych podatków i opłat będziemy głosowali przeciw.
UCHWAŁA NR XXV/580/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych została przyjęta: 25/0/3
Ad 4.3. Prezentujący projekt pan K. Szałucki zwrócił uwagę, że proponowany wzrost ma charakter proinflacyjny. Reszta informacji – patrz załącznik.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/581/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Miasta Gdyni została przyjęta: 23/3/0
Ad 4.4. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – omówił p. K. Szałucki.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/582/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie określenia zasad ustalania i poboru opłaty targowej na terenie Miasta Gdyni, a także jej wysokości została przyjęta: 25/3/0
Ad 4.5 Wiceprezydent Michał Guć- Rada Miasta uchwaliła nowelizację strategii rozwoju w czerwcu 2003 roku określając horyzont czasowy dokumentu na lata 2003 - 2013. Od tamtego czasu zaszło szereg zmian zarówno w kontekście prawnym – Polska została członkiem UE, a w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju określono nowe zasady programowania, jak i faktycznym - zmiany w naszym mieście w zakresie rozwoju społecznego i gospodarczego. Z uwagi na powyższe względy zasadna stała się aktualizacja strategii. Będzie to próba określenia jak w ciągu ostatnich 5. lat cele strategiczne zostały zrealizowane i na tej podstawie wskaże się potrzebę wytyczenia określonych kierunków rozwoju miasta. Tworzenie strategii nie jest zasadne w przypadku krótkiej perspektywy, stąd proponuje się, aby horyzont czasowy nowelizacji strategii rozszerzyć do roku 2020, a więc kolejnego okresu programowania UE. Zapewne po iluś latach (5. czy 6.) pojawi się potrzeba przystąpienia do kolejnej weryfikacji tego dokumentu.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/583/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do aktualizacji „Strategii rozwoju Gdyni” została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.6. Projekt uchwały rekomendował Dyrektor ZKM Olgierd Wyszomirski. ZKM organizował tramwaj wodny w ciągu ostatnich 3. lat. Tym razem Zarząd występuje z prośbą o zobowiązanie go do zorganizowania regularnej linii na okres 4. lat, tj. 2009 – 2012. Chodzi m. in. o zwiększenie atrakcyjności przetargu na świadczenie usług przewozowych dla potencjalnych przewoźników. M. in. jest to intencją Pana Marszałka, który ten rodzaj transportu współfinansuje. Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/584/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zobowiązania Zarządu Komunikacji Miejskiej do zorganizowania regularnego transportu wodnego (tzw. tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.7. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – prezentował pan O. Wyszomirski.
Istotą zmian jest określenie, za jakie szkody ZKM nie odpowiada (paragr. 1).
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/585/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XLII/994/06 RMG z 17 maja 2006 r. w sprawie ustalenia przepisów porządkowych obowiązujących na nabrzeżach i na statkach dla pasażerów korzystających z regularnego transportu wodnego (tzw. tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej, organizowanego przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.8. Projekt został przedstawiony – zgodnie z treścią załącznika – przez dyrektora ZKM, pana O. Wyszomirskiego. – Jeżeli ma być ogłoszony przetarg na 4 lata, to konieczne jest podjęcie uchwały zapewniającej ZKM odpowiednie środki na ten cel. Dla poszczególnych lat zostały określone kwoty, do których ZKM mógłby zaciągać zobowiązania. Te kwoty zostały opracowane na podstawie kosztów, przewidywanego stopnia inflacji, a także kalendarza funkcjonowania tramwaju w poszczególnych latach. Tramwaj będzie kursował już od początku maja w weekendy, w czerwcu codziennie, ale tylko do Helu (do końca roku szkolnego), a od początku wakacji także do Jastarni. Sezon będzie się kończył w sierpniu, chyba że dzień 1 września będzie objęty weekendem.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/586/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązania przez Gminę Miasta Gdyni – jednostkę budżetową Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, z tytułu zawarcia umów związanych z funkcjonowaniem tramwaju wodnego w latach 2009 – 2012 została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.9. Projekt przedstawił p. O. Wyszomirski.
- ZKM zawiera też umowy na różnego rodzaju dostawy i usługi po to, aby uzyskać lepsze ceny na okresy przekraczające rok budżetowy. Na to potrzebna jest zgoda Rady Miasta.
Wszystkie przekazane informacje zawarte są w załączniku.Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/587/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań przez Gminę Miasta Gdyni – jednostkę budżetową Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni na okres 4. lat została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.10 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił p. O. Wyszomirski.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/588/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/305/03 RMG z dnai 31 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia przepisów porządkowych dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.11 Wiceprezydent M. Stępa omówił przyczyny wniesienia projektu pod obrady. Wzywający do usunięcia naruszenia prawa podmiot nie udowodnił (nawet nie próbował udowodnić), że to jego interesy bądź uprawnienia zostały naruszone. Stowarzyszenie ma inną niż gmina filozofię gospodarowania w mieście. Ma oczywiście do tego prawo, natomiast zarzuca gminie naruszenie prawa wtedy, gdy ustalenia Rady rozmijają się z ich rozumieniem dobrego gospodarowania przestrzenią. Ma tu też miejsce niezrozumienie istoty instytucji jaką jest skarga do sądu administracyjnego, która wówczas może być rozpatrywana, gdy bezskuteczne okazuje się wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Stąd wniosek o nieuwzględnienie wezwania.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/589/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa złozonego przez Stowarzyszenie Gdynia SOS, dotyczącego Uchwały Nr XXI/507 RMG z dnia 25 czerwca 2008 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejon ulic Wyspiańskiego i Ejsmonda została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.12. Prezentujący projekt Wiceprezydent M. Stępa informował, iż wzywającym do usunięcia naruszenia prawa jest spółka, która czuje się pokrzywdzona faktem objęcia zapisami planu ochroną willi „Śreniawa”. Wzywający powołuje się na zapis ustawy o ochronie zabytków wyliczając, co warunkuje wpisanie obiektu do rejestru, a co willi nie dotyczy. Na tej podstawie spółka stawia zarzut, że obiekt został objęty ochroną bezprawnie i tu się myli, ponieważ ustawa mówi, że ochroną winno się obejmować określone obiekty i tu używa słów: „w szczególności”. Nie jest to więc zamknięty katalog. Zgodnie ze stanowiskiem Konserwatora zabytków willa winna być ochroną objęta, a zatem w duchu współpracy z tym organem wprowadzony został do planu zapis o ochronie przedmiotowego obiektu. - Proponujemy nieuwzględnienie wezwania mając przy tym świadomość, że nieskuteczność wezwania skutkuje złożeniem skargi. Reszta informacji jak w załączniku.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/590/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonego przez radcę prawnego Małgorzatę Okoń, w imieniu Hades S.A., dotyczącego Uchwały Nr XXI/507/08 RMG z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana w Gdyni, rejon ulic Wyspiańskiego i Ejsmonda została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.13 Projekt – zgodnie z treścią zał. – omówił Wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/591/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanych nieruchomości, położonych przy ul. B. Prusa 20, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za.
Ad 4.14 Projekt o treści jak w zał. przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXV/592/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej w Gdyni, przy ulicy Osiedle Bernardowo została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.15 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił p. Krzysztof Szałucki.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/593/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.16 Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek, przedstawił radnym projekt w wersji uwzględniającej autopoprawkę, przegłosowaną przez Komisję w dniu Sesji.
Autopoprawka (stanowi załącznik) dotyczy składu komisji.
UCHWAŁA NR XXV/594/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie delegowania radnych do składu komisji oceniających wnioski składane do konkursów dla rad dzielnic, organizowanych w celu realizacji zadań w następujących obszarach działań: kultura oraz estetyzacja otoczenia została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.17 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
UCHWAŁA NR XXV/595/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmian Statutu Związku Gmin „Dolina Redy i Chyloni” została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.18 Wiceprezydent M. Stępa wyjaśnił, iż podjęcie uchwały umożliwi przystąpienie do zmiany miejscowego planu szczegółowego i objęcie nim szczególnie tej części Kamiennej Góry, na której usytuowany jest Teatr Muzyczny. Intencją autorów planu jest zamieszczenie w planie takich zapisów, które umożliwią realizację koncepcji rozbudowy teatru. Okazało się, że planowane linie zabudowy wykraczają w paru miejscach poza linię ustaloną w przyjętym już planie, chodzi więc o przyjęcie takich zapisów, które rozwiązują przedmiotowy problem.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/596/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.19 Jak informował prezentujący projekt Wiceprezydent M. Stępa, wezwanie dotyczy terenu położonego nad rzeką Kaczą. Teren ten przeznaczony jest pod zieleń parkową, przy czym zawarty jest w planie zapis o adaptacji obecnej funkcji do czasu docelowej realizacji zieleni publicznej, a zatem umożliwia to kontynuację prowadzonej tam działalności, tj. ogrodnictwa. Jak napisano w wezwaniu, plan rzekomo narusza przepisy, tj. prawo własności nieruchomości. W wezwaniu zarzuca się także brak prognozy skutków finansowych oraz brak zapisów dotyczących kwestii odszkodowawczych.
Ustosunkowując się do powyższego Wiceprezydent stwierdził: - Oczywiście plan nie narusza prawa własności, właśnie dlatego, że właścicielom przysługuje roszczenie odszkodowawcze. Zarzut, że nie została wyliczona wysokość odszkodowania jest nieporozumieniem. Robi się to wówczas, gdy ktoś z takim żądaniem wystąpi, bo przecież nie jest powiedziane, że musi wystąpić. Proponowanie formy odszkodowania należy do zakresu działań organów wykonawczych.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/597/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa złożonego przez adw. Łukasza Balcera, w imieniu Grzegorza Ślusarczyka i Anny Kulety, dotyczącego Uchwały Nr XXIV/566/08 RMG z dnia 22 października 2008 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack w Gdyni, terenu położonego na zachód od ul. Łęczyckiej została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.20 Wiceprezydent Ewa Łowkiel- w związku z ukazaniem się rozporządzenia, w którym podwyższa się opłatę środowiskową o 33 %, pojawiła się konieczność ustalenia przez ECO DOLINĘ nowych stawek, a także przyjęcia nowych stawek maksymalnych. Wejście w życie uchwały w styczniu będzie harmonizowało ze wzrostem kwoty opłaty środowiskowej. Reszta informacji jak w zał.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/598/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.21 E. Łowkiel- proponujemy utworzenie punktu przedszkolnego przy szkole specjalnej. Punkt adresowany będzie tylko i wyłącznie do dzieci autystycznych. Generalnie nie tworzymy specjalnych oddziałów przedszkolnych, ponieważ prowadzimy politykę w kierunku zwiększania dostępności do klas integracyjnych, w tym oddziałów przedszkolnych. W tym jednak przypadku (autyzm) nie ma możliwości integracji. Tego typu schorzenie wymaga pracy 1 na 1 (nauczyciel – dziecko). Ustawa stworzyła formułę punktu, który objęty jest mniejszymi restrykcjami Sanepidu. Punkt nie wymaga tworzenia statutu. Funkcjonuje w oparciu o regulamin. Już obecnie mamy 7. dzieci, które objęte zostałyby 5-godzinną opieką.
Opinia Komisji Oświaty- pozytywna
UCHWAŁA NR XXV/599/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego Nr 1 w Specjalnej Szkole Podstawowej Nr 24 w Gdyni, ul. Witomińska 25/27 została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.22 B. Stasiak- wysokie oceny wystawiane Gdyni w zakresie otoczenia biznesu, możliwości podwyższania kwalifikacji, przeciwdziałania bezrobociu, czy wreszcie wzbogacania oferty kulturalnej i oferty turystycznej nie zdejmują z nas obowiązku szukania jeszcze lepszych rozwiązań. Wiele tej aktywności ulega rozproszeniu i wymaga koordynacji.
Od pewnego czasu pojawiło się w naszym kraju i z powodzeniem funkcjonuje nowe narzędzie w postaci agencji rozwoju. Są to zarówno agencje rozwoju regionalnego, jak i agencje tworzone przez poszczególne gminy.
My rekomendujemy projekt, który jest propozycją uchwały kierunkowej. Na końcu powinno pojawić się lepsze zarządzanie projektami, lepsze organizowanie aktywności gospodarczej Miasta i powstanie lepszej oferty kulturalnej oraz turystycznej.
Stoją przed nami określone wyzwania. Zadaliśmy sobie pytanie, w jaki sposób chcemy im podołać i proponujemy Państwu utworzenie jednoosobowej spółki gminy - Agencji Rozwoju Gdyni. Taki podmiot powinien usprawnić zarządzanie projektami, opracowywać lepsze oferty turystyczne oraz kulturalne, a także lepiej promować różnego typu działania, w tym działania likwidujące bezrobocie.
Na posiedzeniach zadawano pytania, dlaczego te działania przyszłej spółki miałyby dotyczyć obiektów kulturalnych i zarządzania nieruchomościami. Wszystkie takie agencje działające na terenie kraju, poza działaniami natury gospodarczej, mają też za zadanie zarządzanie branżowymi projektami. Takim projektem jest Centrum Kultury, co do którego już w przyszłym tygodniu spłynie do urzędu projekt wielobranżowy, a wiosną przyszłego roku będziemy mieć projekt budowlano - wykonawczy. W jakiejś perspektywie może się tym zajmować Agencja. Przede wszystkim jednak zajmowałaby się aktywnością, dotąd rozproszoną po różnych komórkach, jaką jest forum gospodarcze, targami pracy, punktem informacji turystycznej i nie funkcjonującym jeszcze w sposób satysfakcjonujący e-urzędem, czy e- pracą.
Jakie są cele powołania takiego podmiotu? Jednym z nich jest koncentracja kosztów. Taki podmiot jest elastyczny i czytelny dla zewnętrznych podmiotów. Wiadomo kto za co odpowiada, jakie są organy spółki, jaką funkcję pełni Rada Nadzorcza, kto stanowi Zarząd i jak reprezentuje podmiot na zewnątrz.
Dlaczego wnosimy projekt właśnie na tej Sesji? Otóż czas płynie. Nasi koledzy z sąsiednich miast przystąpili już do realizacji tego rodzaju projektów.
Dlaczego nie przygotowaliśmy biznes planu? Przecież w momencie powoływania spółki Port Lotniczy Kosakowo nikt nie przewidywał, że zaraz będą lądowały samoloty i zaraz pojawi się biznes plan. Przecież w momencie przystąpienia do Związku Komunikacyjnego aglomeracji trójmiejskiej nikt nie przewidywał, że zaraz będziemy mieli efekt w postaci integracji komunikacji. Przecież w momencie uruchomienia procedury tworzenia agencji nikt nie oczekuje, że natychmiast pojawią się efekty jej utworzenia. Deklaruję, że będę przychodził do Państwa z tym tematem, ponieważ ten projekt nie oprzyrządowuje spółki w pieniądze. To wszystko będzie się działo, ale od czegoś musimy zacząć. Same procedury rejestracyjne trwają kilka miesięcy.
Dlaczego spółka? Jeśli agencja będzie realizowała duże projekty, to będzie ona zrozumiała dla podmiotów, które będą mogły udzielać jej wsparcia finansowego – z jednej strony komercyjnego, jak chociażby obligacje przychodowe, z drugiej strony taka spółka może być beneficjentem środków UE, jak to ma np. miejsce w przypadku Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Taka spółka jest o tyle lepsza od zakładu budżetowego, że może samodzielnie prowadzić działalność w celu pozyskiwania środków, które budżetu nie obciążają.
„Agencja bierze czynny udział w ożywieniu rozwoju ekonomicznego regionu poprzez wspieranie bezpośrednich inwestycji w aglomeracji”. To nie jest cytat z naszego projektu. To jest cytat dotyczący Agencji Rozwoju aglomeracji wrocławskiej. „Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości, podejmowanie inicjatyw ukierunkowanych na rozwój regionalny”. To z kolei cytat dotyczący Agencji Rozwoju Lokalnego w Sosnowcu. Nie wyważamy otwartych drzwi.
Rozumiem poczucie niedosytu. Wsłuchiwałem się w zarzuty, jak ten, że nie znamy jeszcze liczby etatów. Tu przywołam przykład wrocławski, gdzie na początku utworzono 4 etaty. Nie mamy jeszcze takich programów akcesyjnych jak np. krakowskie tramwaje, które załatwiała Agencja Rozwoju Krakowa. To wszystko jeszcze przed nami. Mamy kolej metropolitarną, mamy Centrum Kultury, mamy przedsięwzięcia społeczne i gospodarcze, które chcielibyśmy realizować. Na pewno, jeśli Państwo przyjmiecie tę uchwałę, w ciągu najbliższych miesięcy, gdy spółka zacznie już funkcjonować, powiemy, jak ten podmiot będzie się finansował. Jeżeli zaś chodzi o jego nadzór, to zarówno Komisja Rewizyjna jak i inne komisje branżowe mają pełen wgląd w funkcjonowanie spółek, których jesteśmy całkowitym lub częściowym właścicielem.
Opinie komisji:
Komisja Strategii- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
DEBATA:
Stanowisko radnych klubu PO przedstawił Wiceprzewodniczący RMG, radny Rafał Geremek: - Na początku swojego wystąpienia Pan Wiceprezydent stwierdził, że będzie to uchwała kierunkowa. W naszym przekonaniu nie jest to uchwała kierunkowa, ponieważ wyraźnie jest napisane, że gmina tworzy spółkę. Jest to więc uchwała o utworzeniu spółki. Proponuje się nam wyrażenie zgody na poniesienie kosztów, a potem zobaczymy - czy podmiot się utrzyma, czy ma to w ogóle sens ekonomiczny. W naszym przekonaniu brakuje analiz co do potencjalnych przychodów, kosztów, całego oprzyrządowania, które mieści się w ramach biznes planu. Jeśli Państwo chcielibyście uzyskać uchwałę kierunkową, to nie widzę żadnych przeszkód w podjęciu takiej uchwały - że wyrażamy zgodę na wydatkowanie środków, celem przygotowania analiz dotyczących możliwości powstania tej spółki i określenia jej podstaw finansowych. Na wsparcie takiej uchwały z naszej strony jak najbardziej możecie Państwo liczyć.
Uważamy, że uzasadnienie zawarte na jednej kartce dla tak poważnego projektu jest niewystarczające. My nie mówimy o idei. Mówimy o powstaniu podmiotu gospodarczego. Pan Prezydent przedstawił nam stanowisko w zakresie celowości powstania podmiotu. Te zadania były dotychczas zadaniami własnymi gminy, realizowanymi przez urząd. Warto więc zadać sobie określone pytania. Skoro nie satysfakcjonuje nas to, co robi urząd w tym zakresie, to może warto przyjrzeć się strukturom urzędu i podjąć się dokonania zmian? Z podobnym problemem zmierzyliśmy się miesiąc temu, gdy dyskutowana była realizacja planu inwestycji. Tu też urząd nie radzi sobie z realizacją zadań. Nie chcę, żeby to zabrzmiało złośliwie, ale skoro uważamy, że remedium na właściwe zrealizowanie zadań jest tworzenie spółek, to może warto powołać w miejsce urzędu spółkę?
Sprawa odzyskania VAT: to jest hasło – nie ma żadnych analiz w tym zakresie. Władze spółki rzeczywiście są określone, ale proszę zauważyć, że władze spółki muszą działać na jej korzyść. Zakładamy zatem, że interes Miasta jest tożsamy z interesem spółki. Mieliśmy już dowody, że tak nie jest - vide spółki komunikacyjne, które nie rozumieją swoich interesów jako interesy Miasta. Spółki są zainteresowane podniesieniem płac, natomiast Miasto jest zainteresowane otwartością rynku. To jest przykład sprzeczności interesów gminy i jej jednoosobowych spółek.
Kontrola nad wydatkowaniem środków: zdejmujemy z siebie odpowiedzialność w postaci kontroli w zakresie środków, które do tej pory były realizowane poprzez budżet Miasta Gdyni. I tu dochodzimy do sedna – jak rozumiemy istotę dbania przez Radę Miasta o środki publiczne. Nie przedstawiono nam argumentów, które przemawiają za rezygnacją Rady Miasta ze sprawowania funkcji kontrolnych w tym zakresie. Dlatego nasze stanowisko w tej sprawie będzie negatywne.
Nie jesteśmy przeciwni powstaniu spółki, natomiast uważamy, że wszystkie te sprawy nie zostały dostatecznie wyjaśnione, dlatego uważamy, że najlepszym sposobem byłoby wycofanie tego projektu i podjęcie prac nad dokumentami oraz przeprowadzenie dyskusji. Dopiero wówczas Rada miałaby odpowiednią wiedzę do podjęcia właściwej decyzji, korzystnej dla mieszkańców.
M. Horała- Pan Prezydent w swoim wystąpieniu powołał się na liczne przykłady z kraju, gdzie takie spółki samorządowe są tworzone. Ja powiem, że – przynajmniej w pewnym aspekcie - są w tym zakresie doświadczenia negatywne, związane z wytwarzaniem przez takie spółki samouzasadniania dla dalszego istnienia, wyciąganiem ręki do budżetu gminy po dofinansowanie, obrastaniem łańcuchem drobnych i większych przedsiębiorstw i organizowaniem trudnych do uchwycenia spraw nieostrych, takich jak konferencje, działania promocyjne. Ja osobiście podchodziłbym do tego rodzaju projektów bardzo ostrożnie i dlatego proszę pokazać dokładny, rozważny plan, który by mnie przekonał, że moje obawy są nieuzasadnione. Na razie widzimy szereg szczytnych intencji, ale nie podpartych dogłębną analizą. Gdybym z takim podejściem poszedł do prywatnego inwestora, który miałby w jakiś biznes włożyć swoje pieniądze i gdybym powiedział: „proszę o 1 mln. zł., mam zamiar założyć spółkę i mam szczerą nadzieję, że wszystko będzie okey, ale dopiero jak ją założę, to powiem, czy rzeczywiście tak będzie”, to myślę, że swojej wypowiedzi nie dokończyłbym, tylko znalazł się poza gabinetem. Uważam, że my jako radni powinniśmy poczuwać się do takiej staranności w wydawaniu publicznych pieniędzy, z jaką przeciętny człowiek wydaje swoje prywatne pieniądze. Jest tu wiele pól, na których przyszłe działania spółki dublują się z działaniami urzędu i też bardzo brakuje informacji, czy to oznacza jakieś zwolnienia, redukcje etatów w urzędzie, czy też będzie to dublowanie pewnych działań. Jest to propozycja skoku do nierozpoznanego wcześniej akwenu z argumentacją, że jak już skoczymy, to przekonamy się, czy nie jest zbyt płytko i czy nie ma rekinów. Idę o każdy zakład, że za pół roku, żeby tej spółce np. parę milionów na działalność przyznać, argumenty będą takie, że spółka już powstała, już działa, że wydaliśmy już 1 mln. zł. i szkoda byłoby to zaprzepaścić. Myślę, że podejmujemy teraz decyzję, która będzie decyzją bardzo brzemienną w skutki, także finansowe, znacznie większe od tego miliona, a doprawdy - do jej podjęcia nie mamy wystarczającej wiedzy. Dlatego ja i radni z PiS będziemy głosować przeciw.
B. Stasiak- bardzo uważnie wysłuchałem wszystkich głosów (zwłaszcza, z racji swoich zainteresowań sportowych, fragmentu dotyczącego skakania do akwenu. Wiem, że prawidłowo trzeba określić przed skokiem wyporność i balast). Nie jest prawdą, że ja w dniu dzisiejszym rekomenduję Państwu konsumowanie tego 1 mln. zł. Warto zwrócić uwagę, że ten projekt mógł mieć wpisane 50 tys. zł. kapitału zakładowego, bo tyle jest wymagane do rejestracji spółki z o.o. Ta kwota jest nie do uruchomienia. Spółka zacznie istnieć w momencie wpisania jej do rejestru spółek handlowych. Jest to projekt uchwały kierunkowej, ponieważ zobowiązuje Prezydenta do wykonania wszystkich koniecznych czynności. Należy też się liczyć z wariantem, że sąd odmówi rejestru spółki. Jeśli chodzi o pieniądze, to kontrola jest większa w momencie kontraktowania umów. Tu zgadzam się z radnym Geremkiem, aczkolwiek wyciągam inny wniosek. Przykład spółek komunikacyjnych pokazuje, że potrafiliśmy określić, jaki strumień pieniędzy ma być do nich kierowany. Taka spółka posiada odrębny rachunek finansowy i potrafimy określić, ile dane przedsięwzięcie będzie kosztowało. Jeśli chodzi o procedurę odchodzenia od jakichś struktur do kodeksu spółek handlowych, to przywołam dwie sprawy: komunikacji zbiorowej, która z jednostki budżetowej była przekształcana w spółki komunikacyjne i miało to miejsce w stanie wielkiej niewiadomej jak to zadziała oraz przykład przechodzenia SPZOZ-ów, które przekształcały się w kierunku niepublicznych ZOZ-ów. Czy był to skok do nieznanych akwenów? Być może tak. Przyjdziemy do Państwa w momencie, kiedy te pieniądze trzeba będzie uruchomić. Polemizuję z tezą, że kiedy przyjdziemy po pieniądze, to powiemy: bo już ją założyliśmy i wydaliśmy 1 mln. zł.
Marcin Wołek- dla mnie osobiście ten temat jest niezwykle ważny. Dzisiaj Miasta coraz bardziej konkurują, także o dostęp do środków europejskich. Poprzedni okres programowania 2004 – 2006 był dużym sukcesem, ale wynikało to także z tego, że o część środków mogliśmy zabiegać sami, nie byliśmy uzależnieni od innych samorządów. Tutaj sytuacja będzie wyglądała trochę inaczej. W tym kontekście warto mieć dodatkowy podmiot stanowiący pomost łączący sferę biznesu z samorządem. Wiemy wszyscy doskonale, że dzisiaj samorząd, w swojej administracyjnej formule, nie jest w stanie efektywnie i szybko odpowiadać na zapotrzebowania rynku. Sprawa promocji jest tego najlepszym przykładem. Działania są zbyt rozproszone. Wczorajsza dyskusja na posiedzeniu Komisji Strategii pozwoliła na określenie 3. sfer wątpliwości. Przygotowanie formalno – prawne, forma organizacyjno – prawna, która ma służyć realizacji zadań i kontrola tego podmiotu, zwłaszcza w kontekście ubiegania się o środki zewnętrzne. Z drugiej strony nie jest tak, że całkowicie wyzbywamy się możliwości kontroli. Oczywiście, ona będzie mniejsza. Mamy spółki komunikacyjne, gdzie też mamy mniejszą kontrolę. Jest jeszcze kwestia efektywności i sprawności wykonywania zadań. Mamy Komisję Rewizyjną, która może taką kontrolę sprawować. Jako przewodniczący Komisji Strategii zapytam: czy jeśli podejmiemy uchwałę, będziemy mogli jako komisja cyklicznie zapoznawać się ze stopniem zaawansowania prac związanych z Agencją Rozwoju Gdyni? Chcielibyśmy w trochę większym stopniu uczestniczyć w tym procesie.
R. Geremek- dyskusja, o której wspomniał Pan Wołek, powinna się odbyć nie po przygotowaniu projektu uchwały, lecz przed. Powinniśmy także dyskutować o tym, o czym mówił Pan Horała, czyli jak to jest dzisiaj realizowane w ramach urzędu, czy można sobie wyobrazić inną organizację urzędową, aby te koszty były wykazywane w jednym miejscu? Myślę, że można. To my przesuwamy zadania objęte bezpośrednią kontrolą rady do obszarów objętych pośrednią kontrolą Rady Miasta i dlatego powinniśmy na ten temat dyskutować, ale przed podjęciem uchwały o utworzeniu tej spółki. To jest uchwała o utworzeniu spółki.
M. Horała- zwracam uwagę na „rozjechanie” w wystąpieniach przewodniczącego M. Wołka między diagnozą a receptą. W wypowiedzi radnego był taki passus, który wprowadził mnie w osłupienie. Zanotowałem sobie: „doświadczenie pokazuje, że samorząd nie jest w stanie efektywnie i szybko aplikować o środki europejskie, prowadzić działań promocyjnych”. Do tej pory w wystąpieniach Pana przewodniczącego Wołka, kolegów i Pana Prezydenta mowa była o rewelacyjnych, wręcz na skalę krajową, sukcesach gdyńskiego samorządu. Jeśli tak jest, to po co naprawiać coś, co się nie zepsuło? Skoro jednak chcemy naprawiać to znaczy, że tą diagnozę należałoby zweryfikować.
M. Wołek- mówiłem o okresie programowania 2004 – 2006, który rzeczywiście był dużym sukcesem Gdyni. Sukces dotyczył środków unijnych dysponowanych na poziomie krajowym, a nie na poziomie regionalnym i z tym wiąże się moja obawa, że nie będziemy już w tak uprzywilejowanej sytuacji. Obecnie musimy przewidywać pewne problemy, wynikające chociażby ze zwiększonych preferencji dla miast organizatorów imprezy piłkarskiej w roku 2012. I tu widzę przesłankę do powołania takiego podmiotu. Ja tu żadnego „rozjechania” nie widzę, ale gratuluję czujności na miarę IV RP.
B. Stasiak- ja oczywiście deklaruję przyjęcie do wiadomości wszystkich uwag i wdrożenie procedury monitoringu tego przedsięwzięcia.
UCHWAŁA NR XXV/600/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie utworzenia przez Gminę Gdynia spółki o nazwie „Agencja Rozwoju Gdyni spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” została przyjęta : 19/9/0
Ad 5. Sprawozdanie z prac Komisji Zdrowia przedstawił jej Przewodniczący, radny Bogdan Krzyżankowski:
W okresie sprawozdawczym Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny zebrała siedemnaście razy. Oprócz bieżącego opiniowania uchwał na sesje Rady Miasta, członkowie komisji dyskutowali między innymi o Gdyńskiej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych ze szczególnym uwzględnieniem systemu opieki nad dziećmi bez rodziców i dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Omawiano specyfikę i zakres działania Zespołu Placówek Specjalistycznych, trudną sytuację Placówki Interwencyjnej. Komisja próbowała pomóc w rozwiązaniu narastającego konfliktu między pracownikami SOW a dyrekcją MOPS i władzami miasta. Temat ten oraz sytuacja w placówkach opiekuńczych nadzorowanych przez MOPS, system pomocy ofiarom przemocy na terenie Gdyni, alkoholowy zespół płodowy jako nowe wyzwanie terapeutyczne, ocena możliwości wydzielenia SOW ze struktur MOPS i związanie z Wydziałem Zdrowia, zmian personalnych i ich wpływu na możliwość funkcjonowania placówki były dyskutowane podczas ośmiu posiedzeń komisji, w tym na jednym wyjazdowym bezpośrednio w SOW. W wielu z tych spotkań udział brali pracownicy SOW, dyrekcja MOPS, dyrekcja Domu Dziecka, Prezydenci Ewa Łowkiel i Michał Guć.
Członkowie komisji debatowali nad prozdrowotnymi programami profilaktycznymi, realizowanymi przez naszą gminę. Oceniano ich realizację i projekt na rok następny. Najwięcej uwagi poświęcono programowi szczepień przeciw HPV. Dyskutowano o Świetlicach Socjoterapeutycznych, Regulaminie Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni dla Pracowników Służby Zdrowia.
Ad 6. Stanisław Szwabski- w okresie sprawozdawczym Zgromadzenie Związku nie odbyło się, dlatego zdam Państwu relację o działalności Zarządu Związku. Zarząd Związku bardzo się zaangażował w przygotowanie nowej wersji statutu Związku. To nie jest tak, że uchwała podjęta w tej sprawie w sierpniu była wadliwa pod względem prawnym. Myślę, że można by ją przed Wojewodą obronić, tyle że ta obrona trwałaby 2 albo 3 lata, w związku z tym gmina Szemud musiałaby przez ten czas czekać na przyjęcie jej w poczet Związku. Uznaliśmy więc, że należy dostosować zapisy w Statucie do wymagań Wojewody i zrezygnować tym samym z prowadzenia sporu. Prace w tej sprawie podejmowałem zarówno ja, jak i Przewodniczący Związku we współpracy z Panem Wiceprezydentem Stasiakiem.
W ostatnim okresie odbyło się Zgromadzenie wspólników firmy OPEC.
Odbyła się też konferencja związana z uruchomieniem nowej oczyszczalni ścieków w Dębogórzu. W trakcie procesu oczyszczania ścieków powstają osady, które są bardzo trudne do zagospodarowania. Okazało się, że osady wydzielają tak agresywne spaliny, że uniemożliwiają właściwe funkcjonowanie spalarni. Musiała więc zostać przeprojektowana. W tej chwili jest już uruchomiona.
Trwają prace nad budżetem 2009. W najbliższy poniedziałek przewidziane jest posiedzenie Komisji Budżetowej Związku. Zakładamy, że budżet zostanie uchwalony w trakcie grudnia.
Ad 7. Złożone przez radnych interpelacje – patrz strona http://www.gdynia.pl/wladze/rada/5581_51077.html?page=
Ad 8. Informacji nie przekazano.
Ad 9. Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10. Termin kolejnej sesji: 17 grudnia b.r.; godz. 12.
Ad 11. Zamknięcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, dr Stanisław Szwabski.
Stenogram:
Insp. Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Łukasz _Medycki |
Data udostępnienia informacji: | 06.11.2008 |