Sesja nr XXXIV z dnia 26 sierpnia 2009 r.
XXXIV SESJI RADY MIASTA GDYNI 2
26 sierpnia 2009 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XXVI/601/08 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2009; załącznik
4.2 zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
4.3 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Orłowo w Gdyni, rejon Drogi Czerwonej – odcinek południowy; załącznik 1; załącznik 2; załącznik 3
4.6 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Wieluńskiej 4,
4.7 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Dębowej 16,
4.8 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Słonecznej 75,
4.17 regulacji stanu prawnego nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Chylońskiej 116A,
4.18 przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni,
4.19 nadania nazw nowym ulicom w Gdyni. RYSUNEK
4.20 określenia środków na działalność statutową rad dzielnic w latach 2011-2014,
5. Sprawozdanie z prac Komisji Gospodarki Mieszkaniowej.6. Sprawozdanie z prac Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
XXXIV sesji Rady Miasta Gdyni
26 sierpnia 2009 r.
Projekty uchwał w sprawach: PROTOKÓŁ NR 34/09
XXXIV SESJI RADY MIASTA GDYNI
Gdynia, 26 sierpnia 2009 r.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XXVI/601/08 w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2009,
4.2 zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
4.3 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Orłowo w Gdyni, rejon Drogi Czerwonej – odcinek południowy,
4.4 uchwalenia Programu współpracy miasta Gdyni z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2010,
4.5 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Zofii Nałkowskiej w trybie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.)
4.6 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Wieluńskiej 4,
4.7 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Dębowej 16,
4.8 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Słonecznej 75,
4.9 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Witomińskiej,
4.10 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przy ul. Waszyngtona i Al. Jana Pawła II w Gdyni,
4.11 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XXVVVV/650/09 z dnia 25 lutego 2009 r. wyrażającej zgodę na zajęcie w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej przy ul. Adwokackiej 18,
4.12 wyrażenie zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni przy ul. Hutniczej na rzecz użytkowników wieczystych,
4.13 wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości zabudowanej oraz nieruchomości niezabudowanej, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni położonych przy ul. Działowskiego, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego,
4.14 wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych przy ul. Wzgórze Bernadowo, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni – w formie przetargu ustnego nieograniczonego,
4.15 wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Wielkopolskiej 395 na rzecz jej użytkownika wieczystego,
4.16 wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej w Gdyni przy ul. Krośnieńskiej 19 w formie przetargu ustnego nieograniczonego,
4.17 regulacji stanu prawnego nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Chylońskiej 116A,
4.18 przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni,
4.19 nadania nazw nowym ulicom w Gdyni.
4.20 określenia środków na działalność statutową rad dzielnic w latach 2011-2014,
4.21 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XXIII/490/04 z dnia 22 września 2004 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady Miasta Gdyni,
4.22 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej
4.23 zmiany uchwał Rady Miasta Gdyni nr: XIII/492/04, XIII/493/04, XIII/495/04, XIII/495/04, XIII/496/04, XIII/497/04, XIII/498/04, XIII/499/04, XIII/500/04, XIII/501/04, XIII/502/04, XIII/503/04, XIII/504/04, XIII/505/04, XIII/506/04, XIII/507/04, XIII/508/04, XIII/509/04, XIII/510/04, XIII/511/04, XIII/512/04, XIII/513/04 – z dnia 22 września 2004 roku w sprawie uchwalenia statutów rad dzielnic (zmiana załącznika nr 1)
4.24 zmiany uchwał Rady Miasta Gdyni nr: XIII/492/04, XIII/493/04, XIII/495/04, XIII/495/04, XIII/496/04, XIII/497/04, XIII/498/04, XIII/499/04, XIII/500/04, XIII/501/04, XIII/502/04, XIII/503/04, XIII/504/04, XIII/505/04, XIII/506/04, XIII/507/04, XIII/508/04, XIII/509/04, XIII/510/04, XIII/511/04, XIII/512/04, XIII/513/04 – z dnia 22 września 2004 roku w sprawie uchwalenia statutów rad dzielnic (zmiana załącznika nr 2 § 57)
4.25 zmiany uchwał Rady Miasta Gdyni nr: XIII/492/04, XIII/493/04, XIII/495/04, XIII/495/04, XIII/496/04, XIII/497/04, XIII/498/04, XIII/499/04, XIII/500/04, XIII/501/04, XIII/502/04, XIII/503/04, XIII/504/04, XIII/505/04, XIII/506/04, XIII/507/04, XIII/508/04, XIII/509/04, XIII/510/04, XIII/511/04, XIII/512/04, XIII/513/04 – z dnia 22 września 2004 roku w sprawie uchwalenia statutów rad dzielnic (zmiana załącznika nr 2 § 22);
4.26 skargi z dnia 5 sierpnia 2009 r. złożonej przez Tadeusza Radzikowskiego na Uchwałę Nr IX/226/07 RMG z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Leszczynki w Gdyni, rejon ulic Drzymały, Ramułta;
4.27 wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Białowieskiej;
4.28 zmiany Uchwały Nr XVII/410/08 RMG z 27 lutego 2008 r. wraz z późniejszymi zmianami, w spr. ustalenia strefy płatnego parkowania na terenie Miasta Gdyni oraz wysokości stawek opłat za parkowanie i opłaty dodatkowej oraz sposobu ich pobierania oraz wprowadzenia opłaty abonamentowej;
4.29 zmiany treści Uchwały Nr XXX/676/09 RMG z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie nadania imienia Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gdyni, przy ul. Biskupa Dominika 13 A
5. Sprawozdanie z prac Komisji Gospodarki Mieszkaniowej.
6. Sprawozdanie z prac Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki.Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą. Wyniki głosowań podane są każdorazowo w nast. kolejności: głosy „za”; głosy „przeciw”; głosy „wstrzymujące się”
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Ad 2. Wobec braku uwag Przewodniczący RM uznał porządek obrad za przyjęty.
Ad 3. Wobec braku uwag Przewodniczący St. Szwabski uznał protokół XXXIII Sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. Zmiany budżetowe omówił – zgodnie z treścią załącznika – Skabnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki. Opinie komisji:
Komisja Budżetowa- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywnaKomisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)– pozytywna
Komisja Statutowa- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywnaKomisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności) – pozytywna
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia)- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXIV/762/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG Nr XXVI/601/08 w spr. uchwalenia budżetu Miasta Gdyni na rok 2009 została przyjęta: 21/0/6 Ad 4.2. K. Szałucki- jesteśmy zobowiązani do realizacji zaplanowanych zadań na bieżący rok, ponieważ jednak nie jesteśmy w stanie finansować ich z własnych środków na skutek depresji, jaka ma miejsce w gospodarce Polski, a tym samym w wyniku zmniejszeń w dochodach Miasta, proponujemy zaciągnięcie kredytu w wysokości 140.000.000 zł. na finansowanie planowanego na 2009 rok deficytu i spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów. Skarbnik poprosił o skorygowanie pomyłki, tj. dopisanie zera w części tysięcznej przedmiotowej kwoty w paragrafie 1. (winno być: 140.000.000 zł.). Opinie komisji:Komisja Budżetowa- pozytywnaKomisja Zdrowia- pozytywnaKomisja Gospodarki Komunalnej- pozytywnaKomisja Statutowa- pozytywnaKomisja Sportu- pozytywnaKomisja Strategii- pozytywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywnaKomisja Kultury- pozytywna UCHWAŁA NR XXXIV/763/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została przyjęta: 20/0/6 Ad 4.3. O ustaleniach planu mówił Wiceprezydent Marek Stępa: - Tytuł projektu wyjaśnia, dlaczego plan został podjęty – chodzi o stworzenie rezerwy pod przyszłe rozwiązanie drogowe, które byłoby kontynuacją budowy arterii, doprowadzonej na razie do ul. Wielkopolskiej. Chodzi o ustrzeżenie się przed powstawaniem niekontrolowanej zabudowy, która mogłaby utrudnić realizację tego niezwykle ważnego rozwiązania drogowego. Projekt uzyskał wszystkie niezbędne opinie i uzgodnienia, był wyłożony do publicznego wglądu od kwietnia do maja tego roku. 28 kwietnia odbyła się publiczna dyskusja, a następnie wpłynęło 11 uwag. Prezydent uwzględnił w całości dwie z nich, osiem w części i jednej nie uwzględnił, ponieważ sprowadzała się do postulatu ochrony dwóch topól. Spełnienie tego postulatu uniemożliwiłoby realizację rozwiązania drogowego. Drzewa są w zaawansowanym wieku, a do chwili realizacji drogi minie jeszcze sporo czasu. Plan obejmuje nieco szerszy obszar, a więc i przyległe tereny mieszkaniowe i z tego obszaru wpłynęło najwięcej postulatów, przy czym jeden powtarzał się w wielu wystąpieniach, aby możliwie najdalej od istniejącej zabudowy wzdłuż ulicy Inżynierskiej odsunąć linię rozgraniczającą zabudowę od terenu rezerwy. Wzięto to pod uwagę, aczkolwiek nie było tu swobody, ponieważ po wschodniej stronie planowanej Drogi Czerwonej znajdują się tereny kolejowe, których uszczuplenie jest bardzo trudne, w większości wręcz niemożliwe z uwagi na plany inwestycyjne kolei odnoszące się do tych terenów. Na ile to było możliwe, „odchudzono” pas drogowy. Tak więc postulat został zrealizowany, ale nie w stopniu odpowiadającemu wyobrażeniom właścicieli domów. Opinie komisji:Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywnaKomisja Strategii- pozytywna DEBATA: Bogdan Krzyżankowski- jest to dobry projekt, tym bardziej jest mi przykro, że nie będę mógł go poprzeć ze względu na sytuację, która ma miejsce na ulicy Inżynierskiej. Chodzi o dom wielorodzinny (nr 125), wybudowany z ewidentnym naruszeniem prawa i zapisami planu zagospodarowania. Mamy teraz do wyboru: albo usankcjonować błędną prawnie decyzję urzędnika albo narazić gminę na konieczność wypłacania wielomilionowych odszkodowań, developera narazić na utratę firmy, a mieszkańców na utratę nawet dorobku swojego życia. Jest to decyzja rzeczywiście bardzo trudna tym bardziej, że podejmując uchwałę stworzymy precedens i być może inny urzędnik świadomie podejmie błędną decyzję licząc, że zostanie usankcjonowana przez radę. Wobec powyższego nie mogę poprzeć tego projektu, ale ponieważ nie umiem wybrać któregoś z rozwiązań, wstrzymam się od głosu. Jednocześnie pozostawiam w zawieszeniu pytanie o odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje i konsekwencje w stosunku do nich wyciągane, jeśli podejmują tak brzemienne w skutkach dla Miasta decyzje jak ta, o której mówię. Może należy rozważyć podtekst korupcyjny, skoro developer na podstawie błędnej decyzji zwielokrotnia swoje dochody. Jest też pytanie o odpowiedzialność osoby sprawującej nadzór nad wydziałem architektoniczno – budowlanym, który powinien dbać o ład architektoniczny naszego Miasta. Ostatnio mają miejsce niepokojące tendencje, szczególnie na obszarach nie chronionych przez plan zagospodarowania miejscowego, a mianowicie bardzo często wśród domów jednorodzinnych powstają domy wielorodzinne, burzące ład architektoniczny Gdyni, obciążające ponad miarę nieprzystosowaną do tego sieć drogową, psujące Gdynię. Dwie ostatnie refleksje przekazuję szczególnej uwadze Pana Prezydenta. Andrzej Bień- rzeczywiście, sytuacja nie jest komfortowa dla nas wszystkich, natomiast istotne jest ważenie racji. W tym przypadku mamy do czynienia z niezwykle ważnym obszarem i musimy ocenić, co dla Miasta jest dobre. W tym przypadku nie ma wątpliwości co jest dobre. Rozumiem racje kolegi radnego, natomiast w kontekście całości wydaje się, że należy ten plan poprzeć. Ten plan jest potrzebny i jest dobry jako taki. Sprawa, którą podniosłeś, nie dotyczy samego planu. UCHWAŁA NR XXXIV/764/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Orłowo w Gdyni, rejon Drogi Czerwonej – odcinek południowy została przyjęta: 25/0/2 Ad 4.4. Uzasadniając wniesienie projektu pod obrady radny Bartosz Bartoszewicz wyjaśnił, iż ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nakłada na gminy obowiązek corocznego przyjmowania programów współpracy. Od wielu lat program nie ulega poważniejszym zmianom. Radny sprawdził i potwierdził informację, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (strona www.pożytek.com.pl) ocenia gdyński program jako jeden z 7. wzorcowych programów w Polsce. Program jest przygotowywany przez Urząd Miasta, a następnie poddany analizie i konsultacji z organizacjami pozarządowymi (do nich wszystkich był wysłany). Odbyło się 6. tematycznych spotkań, na których organizacje opiniowały obszary działań. Uwag organizacji było mało i przeważnie dotyczyły błędów stylistycznych. Dokument był analizowany na Forum Samorządowym, a także opiniowany przez komisję konsultacyjną, składającą się z organizacji pozarządowych. Wszystkie opinie były pozytywne. Program daje organizacjom możliwość działania w wielu obszarach. Jeśli jakiś obszar nie jest wymieniony, a istnieje zapotrzebowanie, Prezydent ma prawo poszerzyć współpracę o inne zagadnienia, jednak z dotychczasowego doświadczenia wynika, że takie obszary w ciągu ostatnich 2. lat nie pojawiały się. Opinie komisji:Komisja Zdrowia- pozytywnaKomisja Samorządności- pozytywnaKomisja Sportu- pozytywnaKomisja Kultury- pozytywna UCHWAŁA NR XXXIV/765/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. uchwalenia Programu współpracy Miasta Gdyni z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3. ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2010 została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za. Ad 4.5. Odnosząc się do całego bloku projektów dotyczących nieruchomości (do pkt-u 4.17) Wiceprezydent Bogusław Stasiak poinformował, iż z reguły mają one charakter regulacyjny. Odnosząc się do przedmiotowego projektu Wiceprezydent poinformował, że Rada podjęła już uchwałę w przedmiotowej sprawie, natomiast projekt dotyczy rozliczenia się gminy z PKP, z tytułu zadłużenia w wysokości ok. 3 mln. zł., gdzie wierzycielem jest Miasto. Stąd transakcja będzie dokonana w trybie ordynacji podatkowej. Opinie komisji:Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywnaKomisja Strategii- pozytywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywnaPrzewodniczący wszystkich powyższych komisji poinformowali, że projekty do pkt-u 4.17 włącznie, uzyskały opinie pozytywne. UCHWAŁA NR XXXIV/766/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Zofii Nałkowskiej, w trybie art. 66 paragr. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za. Ad 4.6. Odnosząc się do pytania zadanego na posiedzeniu jednej z komisji Wiceprezydent B. Stasiak poinformował, iż dwie sytuacje są przyczyną wnoszenia takich projektów jak przedmiotowy: wnioski osób zainteresowanych oraz sytuacje, w których - mimo zbliżającego się końca okresu użytkowania wieczystego - nie ma inicjatywy ze strony użytkowników co do przedłużenia okresu użytkowania i którzy na skutek poinformowania o skutkach wynikających z takiego stanu rzeczy (konieczność rozliczenia całego okresu użytkowania), wnioskują ostatecznie o przedłużenie okresu użytkowania wieczystego. UCHWAŁA NR XXXIV/767/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Wieluńskiej 4 została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za. Ad 4.7. Prezentacja zgodna z treścią załącznika (jak w przypadku wszystkich projektów prezentowanych przez p. B. Stasiaka – do pkt-u 4.17 włącznie). UCHWAŁA NR XXXIV/768/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Dębowej 16 została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za. Ad 4.8. UCHWAŁA NR XXXIV/769/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Słonecznej 75 została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za. Ad 4.9. UCHWAŁA NR XXXIV/770/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Witomińskiej została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za. Ad 4.10 UCHWAŁA NR XXXIV/771/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przy ul. Waszyngtona i Al. Jana Pawła II w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za. Ad 4.11 UCHWAŁA NR XXXIV/772/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. zmiany Uchwały RMG Nr XXV/650/09 z dnia 25 lutego 2009 r. w spr. wyrażenia zgody na zajęcie w trybie przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Adwokackiej 18 została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za. Ad 4.12 UCHWAŁA NR XXXIV/773/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Hutniczej, na rzecz użytkowników wieczystych, została przyjęta jednogłośnie: 12 gł. za. Ad 4.13 UCHWAŁA NR XXXIV/774/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości zabudowanej oraz nieruchomości niezabudowanej, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni, położonych przy ul. Działowskiego, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za Ad 4.14 UCHWAŁA NR XXXIV/775/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych przy ul. Wzg. Bernadowo, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni, w formie przetargu ustnego, nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za. Ad 4.15 UCHWAŁA NR XXXIV/776/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Wielkopolskiej 395, na rzecz jej użytkownika wieczystego została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za. Ad 4.16 UCHWAŁA NR XXXIV/777/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej w Gdyni przy ul. Krośnieńskiej 19, w formie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za Ad 4.17 UCHWAŁA NR XXXIV/778/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. regulacji stanu prawnego nieruchomości gminnej położonej w Gdyni, przy ul. Chylońskiej 116A została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za. Ad 4.18 Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawił Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki. Opinie komisji:Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywnaKomisja Samorządności- pozytywna UCHWAŁA NR XXXIV/779/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. przejęcia na własność Gminy pojazdów usuniętych z dróg na terenie Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za. Ad 4.19 Treść projektu przedstawił – zgodnie z treścią załącznika – Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek. Radny A. Kieszek udzielił też odpowiedzi na pytanie zadane – jak informował – przez radnego B. Krzyżankowskiego, na posiedzeniu Komisji Gospodarki Mieszkaniowej: - Sprawdziłem uchwałę z września 2006 r. i informuję, że dotyczy ona Skweru Plymouth. Nie ma w Gdyni ulicy im. A. Krauzego. Przewodniczący komisji odczytał życiorysy wszystkich postaci, których nazwiskami postanowiono nazwać ulice dzielnicy Chwarzno - Wiczlino – patrz uzasadnienie do projektu uchwały. Ponadto p. A. Kieszek poinformował o braku zastrzeżeń wobec propozycji zawartych w projekcie ze strony Rady Dzielnicy Chwarzna –Wiczlina (projekt był przedstawiony przez Przewodniczącego Kieszka na sesji tejżesz rady). Radni rady przebywają na urlopach, więc opinia na piśmie jeszcze nie dotarła do projektodawców. Opinia Komisji Gospodarki Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, radny Z. Zmuda Trzebiatowski podziękował autorom projektu za wysiłek związany z przygotowaniem zestawu patronów ulic. Radny wyraził uznanie dla pomysłu wybrania takich patronów, których w innych miastach nie sposób znaleźć. Prezentacja biografii patronów ukazała mało znane karty historii Gdyni. UCHWAŁA NR XXXIV/780/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. nadania nazw nowym ulicom w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za. Ad 4.20 W imieniu grupy wnioskodawców głos zabrał Przewodniczący Komisji Gospodarki Mieszkaniowej, radny Marcin Horała. Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż konieczne jest zwiększenie środków na rzecz Rad Dzielnic. Jest to też postulat samych rad. Byłby to kolejny krok w kierunku decentralizacji i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz samorządności w Gdyni. Ponieważ dojście do ostatecznej wysokości stawki (15 zł. na mieszkańca) będzie miało miejsce w dłuższej perspektywie czasowej, da to radom czas na refleksję odnośnie planowania sposobu przeznaczania swoich środków, z drugiej strony, ponieważ jest to znaczące zwiększenie, da to czas do wprowadzenia zmiany bez niepotrzebnych perturbacji. Radny zapewnił, iż wnioskodawcy doceniają rozszerzoną formułę konkursową, uważają, że dobrze się sprawdziła, natomiast intencją projektodawców jest zwiększenie kompetencji i suwerenności finansowej rad, a tym samym promowanie lokalnej samorządności. – Nie możemy się my, jako radni Rady Miasta – mówił radny Horała - stawiać w roli tych lepszych, tych, którzy lepiej wiedzą, na co wydawać środki w dzielnicach i ewentualnie zgodzą się dać więcej środków pod warunkiem, że za każdym razem będą sami decydować, na co mają być przeznaczone. Myślę, że nie powinniśmy się obawiać lokalnej demokracji. Jeśli radni Rad Dzielnic będą wydawali te środki w sposób niewłaściwy, rozliczą ich z tego wyborcy. Dajmy szansę Radom Dzielnic – dajmy im te środki. Apeluję o to do Wysokiej Rady. Opinie komisji:Komisja Samorządności- negatywnaKomisja Statutowa- negatywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna DEBATA: A. Kieszek- uczestniczyliśmy w nieformalnych pracach podkomisji ds. reformy Rad Dzielnic. Ustalenia były takie, że przygotujemy taki projekt, który zostanie zaakceptowany przez wszystkie opcje w RM. Zostało zaplanowane trzecie spotkanie komisji w tej sprawie, po czym zostało odwołane. Projekty zostały wniesione pod obrady bez naszej akceptacji. Zostały zmienione pierwotne ustalenia i z tego powodu klub „Samorządność” nie akceptuje takiego postępowania, wobec czego będziemy głosowali przeciwko tym projektom (do 4.25 włącznie). Planujemy kontynuację prac nad reformą Rad Dzielnic tak, aby Komisja Samorządności mogła je wnieść pod obrady na październikowej sesji. Przewodniczący Komisji Samorządności St. Borski- na ostatnim spotkaniu komisji ustaliliśmy, że kontynuacja pracy będzie miała miejsce po sesji wrześniowej. Wszystkich chętnych, którzy chcieliby wziąć udział w tej dyskusji, serdecznie zapraszam. Do kwestii projektów odniósł się też Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Z. Zmuda Trzebiatowski: - Nie chciałbym się odnosić do projektów merytorycznie, chociaż na to zasługują. Chcę wyrazić swoje głębokie rozczarowanie tym, że ten nieformalny zespół w takim stylu kończy swoją pracę. Zważywszy na jego skład, oczekiwałem bardzo wiele. Czekałem na rozwiązania wypracowane „ponad podziałami”. Żałuję, że tak się nie stało. Boję się, że to podetnie skrzydła tym, którzy wierzą w celowość i sens powstawania takich nieformalnych grup. Boję się, że ta grupa trochę zmarnowała pewną szansę.
Mariusz Bzdęga- z przykrością wysłuchałem tych gorzkich uwag. Doszło tu, w mojej opinii, do reakcji stroszenia się, a zabrakło merytorycznej dyskusji. Ustalenia były następujące: miała się tymi projektami zająć Komisja Samorządności, poszerzona o obecność radnego Kieszka. Wysłałem projekty uchwał, nad którymi pracowaliśmy. Zrozumiałem, że prace tej podgrupy zakończą się na poziomie Komisji Samorządności. Poprosiłem o wyznaczenie terminu. Terminu nie wyznaczono. Następnie wysłałem drugą informację nt. projektów, z prośbą o wypowiedzenie się na ich temat - i tu też nie było żadnej odpowiedzi, z niezrozumiałych dla mnie przyczyn. Wreszcie przypominam o propozycji, która padła na ostatnim posiedzeniu Komisi Samorządności - grupa radnych wyraziła gotowość wycofania kontrowersyjnych projektów i wypracowania takich projektów, które zyskałyby poparcie wszystkich klubów. Mam więc takie poczucie, że tracimy czas na niepotrzebne „przepychanki” i przypomina mi to trochę zachowania polityków z prawej strony sceny politycznej. Mam jednak nadzieję, że – tak, jak to zadeklarowano – do prac powrócimy i na najbliższej sesji te projekty, które są dobre w opinii wszystkich, zostaną uchwalone dla dobra Rad Dzielnic. Trzymam Państwa za słowo.
M. Horała – ja też ubolewam, że nie do końca sprawy z nieformalną komisją potoczyły się tak, jak powinny. Chcę wierzyć, że chodzi o nieporozumienie, ale jeśli nawet nie, to apeluję o merytoryczne pochylenie się nad tymi projektami. Jeśli ktoś się czuje zawiedziony, to oferuję swoje przeprosiny tym wszystkim, którzy tego oczekują, natomiast to w żaden sposób nie pomniejsza wartości merytorycznej projektów. Uważam, że forum Rady Miasta nie powinno być polem realizacji postaw godnościowych poszczególnych klubów, czy radnych, ale powinno służyć merytorycznemu rozstrzyganiu kwestii istotnych dla naszego Miasta. Jeśli są dobre projekty – chwalmy je, jeśli złe – odrzucajmy, ale dlatego, że są złe, a nie dlatego, że być może w nie do końca szczęśliwym trybie zostały zgłoszone przez – być może – nie do końca szczęśliwych wnioskodawców.
Projekt uchwały w spr. określenia środków na działalność statutową rad dzielnic w latach 2011-2014 nie został przyjęty: 8/18/0 Ad 4.21M. Bzdęga- przyjęcie projektu umożliwi wniesienie do porządku obrad RM punktu, w którym przedstawiciele Rady Dzielnic (z założenia przewodniczący lub osoby przez nich wskazane) będą miały możliwość przedstawienie krótkich sprawozdań dotyczących działań danej Rady Dzielnicy. Zwracam uwagę na obustronne korzyści – Rada Miasta uzyska informacje od każdej Rady Dzielnicy (obecnie utrzymujemy kontakty z Radami Dzielnic w ramach swojego okręgu wyborczego). Jest to też dla nas szansa na lepsze sprawowanie mandatów, bo będziemy mieli możliwość monitorowania tych spraw w dzielnicach, które będą przedmiotem naszego zainteresowania. Stworzymy płaszczyznę wymiany informacji. Na uwagę zasługuje też fakt, iż takie rozwiązanie nie wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów. Jest to najlepsza forma pokazania, że interesujemy się Radami Dzielnic (radny nawiązał do wypowiedzi r. Z. Zmudy Trzebiatowskiego w czasie obrad jednej z poprzednich sesji, w której zwrócił uwagę na potrzebę pokazania Radom Dzielnic, iż radni RM interesują się ich działalnością). Jeśli chodzi o korzyści dla Rad Dzielnic, to one są oczywiste: stworzymy forum, wpływowe forum, jak mniemam, na którym będą mogły być przez nie zgłaszane kluczowe problemy. Każda Rada Dzielnicy składałaby sprawozdanie w czasie kadencji tylko dwa razy, więc powinni tam zawrzeć najważniejsze sprawy dla dzielnicy. Dla Rad Dzielnic pojawi się możliwość dokonywania oceny działań władz Miasta i Rady Miasta na terenie dzielnicy. Będzie to też dla nas wszystkich szansa na budowanie właściwych relacji między Radami Dzielnic a Radą Miasta.
Opinie komisji:Komisja Samorządności- negatywnaKomisja Statutowa- negatywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna Projekt uchwały w spr. zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XXIII/490/04 z dnia 22 września 2004 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady Miasta Gdyni nie został przyjęty: 8/18/0 Ad 4.22M. Horała- jak już argumentowałem, na posiedzeniach komisji, korzyści z proponowanego rozwiązania będzie kilka: pierwszą, najmniej istotną, ale też znaczącą, jest ułatwienie radnemu dzielnicy sprawowanie mandatu - obecne rozwiązanie z przechodnim biletem na okaziciela wiązało się ze zbyt wieloma problemami. Uzyskanie takiego biletu sprawia czasami radnemu więcej kłopotu niż sprawa, którą chce załatwić. Druga korzyść to zwiększenie prestiżu radnego dzielnicy i wreszcie trzecia, najważniejsza – próba połączenia, wydaje mi się, że dość udana, sprzecznych celów, tj. utrzymania społecznego charakteru pracy radnych, czyli braku diety z rekompensatą za pracę radnych. Uważamy, że jakaś forma gratyfikacji należy się za każdą pracę i jest to pewien sposób wynagrodzenia. Wreszcie przyjęcie propozycji stworzyłoby znikome skutki dla budżetu.
Opinie komisji j.w. Projekt uchwały w spr. zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej nie została przyjęta: 9/18/0 Ad 4.23M. Bzdęga- przyjęcie projektu zmieni obecną sytuację, w naszej ocenie bezzasadną, w której kadencja Rady Dzielnicy kończy się wraz z kadencją Rady Miasta. Propozycja zakłada, że kadencja Rady Dzielnicy będzie trwała do dnia wyboru Rady Dzielnicy nowej kadencji.
Opinie komisji j.w. Projekt uchwały w spr. zmiany uchwał Rady Miasta Gdyni nr: XIII/492/04, XIII/493/04, XIII/495/04, XIII/495/04, XIII/496/04, XIII/497/04, XIII/498/04, XIII/499/04, XIII/500/04, XIII/501/04, XIII/502/04, XIII/503/04, XIII/504/04, XIII/505/04, XIII/506/04, XIII/507/04, XIII/508/04, XIII/509/04, XIII/510/04, XIII/511/04, XIII/512/04, XIII/513/04 – z dnia 22 września 2004 roku w sprawie uchwalenia statutów rad dzielnic (zmiana załącznika nr 1) nie został przyjęty: 9/18/0 Ad 4.24M. Horała- wymóg mieszkania na terenie dzielnicy odnosi się nie tylko do biernego prawa wyborczego, ale także zdolności do sprawowania mandatu radnego danej dzielnicy, co powoduje, że radny, który w trakcie pełnienia mandatu przeprowadzi się, automatycznie musi złożyć mandat. Uważamy, że jest to niepotrzebne obostrzenie. Jeśli ktoś jest dobrym radnym, dajmy mu możliwość dokończenia kadencji. Gdyby ktoś przeprowadzał się na tyle daleko, że uniemożliwiałoby mu to dobre pełnienie funkcji radnego, zawsze pozostaje opcja dobrowolnego złożenia mandatu.
Opinie komisji j.w. Projekt uchwały w spr. zmiany uchwał Rady Miasta Gdyni nr: XIII/492/04, XIII/493/04, XIII/495/04, XIII/495/04, XIII/496/04, XIII/497/04, XIII/498/04, XIII/499/04, XIII/500/04, XIII/501/04, XIII/502/04, XIII/503/04, XIII/504/04, XIII/505/04, XIII/506/04, XIII/507/04, XIII/508/04, XIII/509/04, XIII/510/04, XIII/511/04, XIII/512/04, XIII/513/04 – z dnia 22 września 2004 roku w sprawie uchwalenia statutów rad dzielnic (zmiana załącznika nr 2 § 57) nie został przyjęty: 9/18/0 Ad 4.25M. Bzdęga- jeśli radni dzielnic nie będą mieli zwiększonych budżetów, możliwości wystąpienia na sesji RM, bezpłatnych przejazdów autobusowych, możliwości dokończenia kadencji mimo przeprowadzenia się, i skoro koniec kadencji RM będzie nadal równoznaczny z końcem ich kadencji, to pozwólmy im przynajmniej kandydować do Rady Dzielnicy z ominięciem wymogu zbierania 150. podpisów. Proponujemy zmniejszenie do 50. podpisów. Jest to ukłon w kierunku tych osób, które decydują się na samodzielne kandydowanie. Są to osoby bardzo często pożyteczne, wykazujące się dużą aktywnością, typową dla społeczników. Ich energia będzie mogła być skierowana w stronę prowadzenia rzeczywistej kampanii, a nie w kierunku uzyskania możliwości zarejestrowania listy.
Na koniec uwaga: tą manifestację tutaj i brak chęci do polemiki – szczególnie żałuję, że kolega Trzebiatowski nie wziął w niej udziału – traktuję jednak jako pewną formę uniku i niechęci do przyjęcia uchwał przygotowanych przez różne środowiska.
Opinie komisji j.w.M. Horała- tytułem podsumowania dyskusji, a raczej jej braku: lekcja została udzielona, my lekcję rozumiemy, ale pokornie proszę, aby przynajmniej nad tym jednym projektem nastąpił namysł merytoryczny. Sprawa jest oczywista. Obecnie znacznie trudniej zarejestrować się kandydatowi na radnego dzielnicy (proporcjonalnie oczywiście) niż np. na kandydata na senatora RP. Jest to jawny absurd. Proponuję więc tu namysł odnośnie treści, a nie tylko formy, odnośnie istoty, a nie tylko trybu.
Projekt uchwały w spr. zmiany uchwał Rady Miasta Gdyni nr: XIII/492/04, XIII/493/04, XIII/495/04, XIII/495/04, XIII/496/04, XIII/497/04, XIII/498/04, XIII/499/04, XIII/500/04, XIII/501/04, XIII/502/04, XIII/503/04, XIII/504/04, XIII/505/04, XIII/506/04, XIII/507/04, XIII/508/04, XIII/509/04, XIII/510/04, XIII/511/04, XIII/512/04, XIII/513/04 – z dnia 22 września 2004 roku w sprawie uchwalenia statutów rad dzielnic (zmiana załącznika nr 2 § 22) nie został przyjęty: 9/18/0 Ad 4.26M. Stępa- w roku 2007 rada podjęła uchwałę w sprawie planu dla części dzielnicy Leszczynki, w rejonie ulic Drzymały i Ramułta. Po 2. latach wpłynęło pismo z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Rada Miasta nie uwzględniła wezwania, a ja – podczas prezentacji projektu uchwały – uprzedziłem, że wzywającemu przysługuje prawo złożenia skargi do NSA i tak się stało. Nie pojawił się żaden nowy argument, który uzasadniłby racje p. Padzikowskiego, stąd wnosimy o nieuwzględnienie skargi.
Opinie komisji:Komisja Strategii- pozytywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywnaKomisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna UCHWAŁA NR XXXIV/781/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. skargi z dn. 5 sierpnia 2009 r., złożonej przez Tadeusza Radzikowskiego, na Uchwałę Nr IX/226/07 RMG z dnia 27 czerwca 2007 r. w spr. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Leszczynki w Gdyni, rejon ulic Drzymały, Ramułta została przyjęta: 26/0/1 Ad 4.27Jak informował p. B. Stasiak, przyjęcie projektu umożliwi realizację prawidłowej i bezpiecznej komunikacji w przedmiotowym rejonie i tym samym rozwiązanie sporu na temat tego, jak ulica powinna przebiegać. Projekt jest też krokiem w kierunku stworzenia możliwości wykorzystania powiązania komunikacyjnego na potrzeby SP Nr 6, która będzie podlegać rozbudowie (budowa sali gimnastycznej).
Reszta informacji – p. zał. Opinie komisji:Komisja Strategii- pozytywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna DEBATA:Tadeusz Szemiot- uzasadnienie wielce zacne. Na szczęście przy tej ulicy jest szkoła, bo co by było, gdyby tej szkoły tam nie było? Szkoda, że fakt istnienia tej szkoły został zauważony dopiero teraz, a nie przed pół rokiem. Jakkolwiek zaklinalibyśmy rzeczywistość, do rangi symbolu urósł szlaban Benerta. Symbol, który z jednej strony świadczy o tym, że dialog w naszym ukochanym mieście przybiera formy wielce wyszukane, z drugiej strony, że siłą można w Gdyni wskórać więcej, a z trzeciej to symbol braku wyobraźni i zacietrzewienia. Abstrahuję od oceny postawy Prezesa spółdzielni, bo nie należy to do moich kompetencji – nie jestem członkiem tej spółdzielni, natomiast radnym Miasta jestem i tu moja ocena jest bardzo niska, ponieważ przez długi czas pozwalano na to, co się działo, że było to tak nagłośnione, a przede wszystkim mieszkańcy ponieśli z tego tytułu pewne koszty. Oczywiście będę głosował za przyjęciem projektu, aby wreszcie ten wrzód przeciąć.
Z. ZMUDA TRZEBIATOWSKI- cieszę się, że w jakimś aspekcie mogę się z Panem Szemiotem zgodzić. Ja też jestem zasmucony jakością dialogu prowadzonego przez Pana Prezesa spółdzielni mieszkaniowej, ubolewam też nad tym, że mieszkańcom przysporzono wiele emocji przez postawienie szlabanu. Może warto przypomnieć, że to nie Pan Prezydent Stasiak przemykał w roboczym kapoku, żeby tam ten szlaban postawić i pokazać w ten sposób nieugiętość miasta. Te emocje powstały na skutek działań ludzi kierujących spółdzielnią. Mam nadzieję, że władze spółdzielni tak nie rozmawiają z jej członkami, bo jeśli tak, to bardzo tym członkom współczuję. Moim zdaniem projekt jest dowodem nie zacietrzewienia, tylko próby rozwiązania tej sytuacji. Miasto szuka więc rozwiązań konstruktywnych, a nie siłowych. Ciężko mi powiedzieć, czy z tym partnerem udałoby się kulturalnie zakończyć szybciej ten konflikt. Istnieje podejrzenie, że nie, skoro z innymi partnerami to się udaje, a z tym akurat nie. Padło tutaj stwierdzenie (chyba jakiś lapsus językowy, Panie radny), że jest Pan zdziwiony, iż Miasto doprowadziło do nagłośnienia tej sytuacji. Brzmi to tak, jakby Pan oczekiwał od Miasta, że będzie uniemożliwiało mediom informowanie o tego rodzaju sytuacjach. Oczywiście, że zostało to nagłośnione. Takie jest prawo mediów, natomiast naszym obowiązkiem m. in. jest rozwiązywanie takich problemów. Zaproponowane rozwiązanie ten problem rozwiąże.
T. Szemiot- lapsusa oczywiście nie było. Moje ubolewanie było związane z tym, że do takiej sytuacji doszło i że pozwolono na jej trwanie. Lepiej by było, gdyby sprawę załatwiono dużo wcześniej niż zainteresowały się tym media. Żadnego lapsusa nie było. Moja wypowiedź była celowa i przemyślana.
Z. Zmuda Trzebiatowski- pozostaje mi poczekać na protokół.
UCHWAŁA NR XXXIV/782/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Białowieskiej została przyjęta jednogłośnie: 28 gł. za. Ad 4.28M. Stępa- projekt nie narusza ustaleń uchwały z 2008 r. w spr. ustanowienia strefy oraz wysokości stawek. Proponujemy wprowadzenie zmian w zakresie paru szczegółów. Konieczność uregulowania paru kwestii ujawniła się w ciągu pierwszych 2. tygodni funkcjonowania strefy.
Po pierwsze zrównujemy uprawnienia osób niepełnosprawnych mieszkających w obrębie strefy z uprawnieniami osób niepełnosprawnych pracujących na terenie strefy (proponuje się, aby obie grupy miały prawo do parkowania za abonament tej grupie przysługujący na terenie całej strefy).
W zakresie regulacji, zgodnie z którą kara może być zmniejszona, jeśli zostanie uregulowana do godz. 15. dnia następnego, proponujemy zastąpić to ograniczenie zapisem: „do końca dnia następnego”. Można będzie też zrealizować zapłatę drogą przelewu pocztowego lub internetowego do północy dnia następnego. Chcemy, żeby ta regulacja służyła tym kierowcom, którzy nie wnieśli opłaty rzeczywiście na skutek jakiegoś niekorzystnego dla nich zbiegu okoliczności. Nie chcemy, aby zapis zachęcał do jakiejś gry z losem.
Dopisanie do uprawnień ZDiZ prawa do czasowego wyłączenia funkcjonowania strefy w pasie drogowym na czas trwania imprez publicznych, a także wyłączenie tych miejsc postojowych, które będą zlokalizowane na odpowiednim odcinku pasa.
Wprowadzone zostaną też automaty przyjmujące banknoty i wydające resztę. Będą one zainstalowane we wrześniu.
W paragrafie 7. w miejsce kierowcy wpisuje się właściciela pojazdu, ponieważ ustalenie kto kierował samochodem może stwarzać problemy.
W paragr. 11. wykreśla się słowa „lub czasowego”, a więc abonament dla mieszkańców będzie przysługiwał tylko osobom mającym stałe zameldowanie. Przedmiotowa zmiana jest skutkiem zaobserwowania, że od czasu wprowadzenia strefy, na pobyt czasowy zameldowało się 250 osób, z tego 240 od razu wystąpiło o przyznanie takiego abonamentu.
Opinie komisji:Komisja Samorządności- pozytywnaKomisja Strategii- pozytywnaKomisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywnaKomisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna UCHWAŁA NR XXXIV/784/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. zmiany Uchwały Nr XVII/410/08 RMG z 27 lutego 2008 r. wraz z późn. Zmianami, w spr. ustalenia strefy płatnego parkowania na terenie Miasta Gdyni oraz wysokości stawek opłat za parkowanie i opłaty dodatkowej oraz sposobu ich pobierania oraz wprowadzenia opłaty abonamentowej została przyjęta: 22/0/6 Ad 4.29Projekt – zgodnie z treścią załącznika – omówiła Wiceprezydent E. Łowkiel.
Opinia Komisji Oświaty – pozytywna UCHWAŁA NR XXXIV/783/09 RADY MIASTA GDYNI w spr. zmiany treści Uchwały Nr XXX/676/09 RMG z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie nadania imienia Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gdyni, przy ul. Biskupa Dominika 13 A została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za Ad 5.Przewodniczący Komisji Gospodarki Mieszkaniowej, radny M. Horała, poinformował, iż w okresie sprawozdawczym odbyło się 13 posiedzeń komisji. Poza tradycyjną pracą nad projektami uchwał, głównie dotyczącymi planów, nieruchomości, komisja przyjęła zwyczaj omawiania miejscowych planów na etapie wyłożenia publicznego. Dwa takie plany w najbliższym czasie będziemy omawiali, dlatego zainteresowanych radnych zachęcam do udziału w naszej pracy. Daje to szansę zgłoszenia uwag jeszcze wtedy, gdy będą mogły być uwzględnione. Komisja zajmowała się założeniami do budżetu na rok przyszły – zgłosiliśmy w tym zakresie kilka wniosków. Komisja wystąpiła z inicjatywą uchwałodawczą odnośnie zmiany Regulaminu RM, który to projekt RM była łaskawa odrzucić. Odbyliśmy posiedzenia wspólne z innymi komisjami, tj. z Komisją Strategii i Komisją Samorządności. Odbyło się jedno posiedzenie wyjazdowe z Komisją Gospodarki Komunalnej, w czasie którego wizytowaliśmy zakład „Ekodolina”.
Przewodniczący podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w pracę komisji.
Ad 6.Przewodniczący RM St. Szwabski poinformował, iż w okresie sprawozdawczym funkcjonował jedynie Zarząd Związku Komunalnego. Zarząd realizował budżet, a w zakresie porozumienia z WFOŚ dokonał zakupu 2. inwestycji, tj. nowego punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych, który będzie zlokalizowany w południowo – wschodniej części Gdyni, przy ul. Kasztanowej. Druga sprawa to zakup furgonetki służącej jako objazdowy punkt odbioru odpadów niebezpiecznych w tych obszarach, gdzie nie ma punktów stałych.
Zarząd pracuje nad sprawozdaniem z realizacji budżetu w 1. półroczu. Zostanie ono przedstawione na Zgromadzeniu w dniu 21 września b.r. Dochody zrealizowano na poziomie niespełna 40 %, zaś wydatki na poziomie 35 %. Niska realizacja związana jest z sytuacją gospodarczą regionu, ale i z tym, iż znaczna część budżetu jest realizowana w 2. połowie roku.
W zakresie działań edukacyjnych i promocyjnych opracowano 3 broszurki, z czego dwie dotyczą spalania odpadów, czyli negatywnych skutków spalania, ale i możliwych, pozytywnych skutków w przypadku spalania profesjonalnego, kiedy to odzyskuje się energię z odpadów. Trzecia broszura dotyczy warsztatów i konkursów ekologicznych, prowadzonych przez związek. Całość prac będzie wdrażana w czasie roku szkolnego.
Ad 7.Treść 2. interpelacji odczytanych przez r. B. Krzyżanowskiego – p. str. www.gdynia.pl/wladze/rada/5106=htmel
Ad 8.Wiceprzewodniczący Jerzy Miotke poinformował o terminach uroczystości organizowanych w związku z nast. rocznicami:
- porozumieniami sierpniowymi
- 70. rocznicą wybuchu II Wojny Światowej;
- agresją wojsk radzieckich na Polskę
Ponadto pan J. Miotke zaprosił radnych do udziału w całodobowym rejsie jachtowym z okazji 50.cia regat.
Jak w przypadku paru ostatnich sesji Wiceprzewodniczący J. Miotke poinformował o aktualnej sytuacji w Stoczni Gdynia: - Okazało się, że na sprzedaż stoczni konsorcjum bankowo-biznesowemu z Kataru nie ma szans. Nie widzę szans na realizację kontraktu przez rząd katarski. Z wielu powodów. Przede wszystkim prawnych – przetarg jest przetargiem. Zatem przejęcie kontraktu bez przetargu mogłoby spowodować, że każdy przegrany, a są takowi, mógłby doprowadzić do unieważnienia takiego przejęcia. Nie ma więc najmniejszej szansy na kontynuację produkcji okrętowej w byłej Stoczni Gdynia.
Pracownicy stoczni (4 tysięcy) uczestniczą w programie monitorowanego zatrudnienia. Około 1 600., głównie pracownicy fizyczni, uczestniczą w różnego rodzaju kursach zdobywając bądź reaktywując uprawnienia, które posiadali wcześniej. Dotyczy to głównie spawaczy oraz monterów kadłuba. Pozostali pracownicy śladowo uczestniczą w programach. Kilkadziesiąt kobiet uczestniczy w kursach księgowo – rachunkowych. Każdy z uczestników programu otrzymuje gratyfikację w postaci 1 800 zł. miesięcznie – od 1. lipca do końca listopada b.r. To spowodowało brak inwencji w szukaniu pracy. Bardzo prymitywnie (przepraszam za sformułowanie) podchodzimy do uczestnictwa w tym systemie. Problem pojawi się w grudniu, gdy 4 tysiące osób będzie szukało pracy. Może się to okazać niezwykle bolesne, bo nowych stanowisk nie ma.
Radny Sławomir Kwiatkowski poprosił o uczczenie minutą ciszy pamięci nieżyjącego Jacka Kamińskiego. – Redaktor sportowy, był obecny na wszystkich imprezach sportowych. Przesympatyczny, młody człowiek nagle odszedł. Kochał sport. Cieszył się z każdego nowego obiektu w Gdyni, chociaż mieszkał w Gdańsku.
Radny Marek Zabiegałowski zaprosił na finał akcji charytatywnej „Jestem przyjacielem”.
Ad 9.Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10.Przewodniczący St. Szwabski poinformował, iż kolejna sesja odbędzie się na pokładzie „Daru Pomorza”, z okazji 100. rocznicy wodowania statku w niemieckiej stoczni. – Sesja zacznie się wystąpieniami przewodniczącego fundacji Daru Pomorza i dyrektora Muzeum Morskiego.
Termin sesji: 30 września b.r.; godz. 12.
Ad 11.Zamknięcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, dr Stanisław Szwabski.
Na podstawie stenogramu zredagowała:Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Katarzyna Manikowska |
Data udostępnienia informacji: | 12.08.2009 |