XXXVIII sesja Rady Miasta Gdyni z dnia 20 grudnia 2017 r.
PORZĄDEK OBRAD
XXXVIII SESJI RADY MIASTA GDYNI
20 grudnia 2017 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
- Otwarcie sesji Rady Miasta,
- Przyjęcie porządku obrad,
- Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji Rady Miasta,
- Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Witomino Radiostacja,
- Projekty uchwał w sprawach:
5.1 uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2018 (projekt został Państwu przekazany w terminie wcześniejszym),
5.2 Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2018-2033 (projekt został Państwu przekazany w terminie wcześniejszym),
5.3 zmiany uchwały nr XIV/285/15 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., sposobu jej rozliczenia i kontroli wykonania zleconego zadania,
5.4 wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty dla Gdyńskiego Centrum Sportu w Gdyni,
5.5 zmiany nazwy ulicy – drogi wewnętrznej polożonej na terenie Miasta Gdynia (ul. Grudzińskiego),
5.6 przystąpienia do sporządzania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni,
5.7 przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części
dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon położony na południe od ul. Wiczlińskiej przylegający do granicy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego,
5.8 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła drogowego Chwarzno,
5.9 ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni,
rejonu ulic J. Słowackiego, I. Krasickiego i al. Marszałka Piłsudskiego, OBWIESZCZENIE,
5.10 przyjęcia Strategii Rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni,
5.11 reorganizacji sieci filii oraz zmiany statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni,
5.12 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XV/293/11 z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) i usługi rehabilitacyjne oraz szczegółowych zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności i trybu ich pobierania,
5.13 zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Gdyni,
5.14 wyboru przedstawicieli Rady Miasta Gdyni w Gdyńskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego,
5.15 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Stefana Batorego,
5.16 wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej w Gdyni ul.Podgórna 14,
5.17 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Chwarznieńskiej 170C,
5.18 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Węglowej 10-20A,
5.19 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Dembińskiego,
5.20 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul.Rybaków,
5.21 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. bp. Dominika,
5.22 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy Al. Zwycięstwa,
5.23 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy Al. Zwycięstwa 36/96,
5.24 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Morskiej (100 m2),
5.25 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy Kalksztajnów 11a,
5.26 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Zbożowej,
5.27 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy Poleskiej/Litewskiej,
5.28 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ulicy Leszczynki 52,
5.29 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy Komandorskiej 16,
5.30 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Morskiej (40 m2),
5.31 zmiany Uchwały Nr XXII/529/16 Rady Miasta Gdyni z dnia 22 czerwca 2016 r. (projekt obywatelski),
6. Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Rodzinnej, Pomocy Społecznej i Zdrowia.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Aneks do porządku obrad
XXXVIII sesji Rady Miasta Gdyni
20 grudnia 2017 r.
Projekty uchwał w sprawach:
1. zmiany statutu gminnej jednostki budżetowej „Gdyńskie Centrum Zdrowia”,
2. projektu uchwały zmieniającej Uchwałę nr XXX/765/2017 Rady Miasta Gdyni z dnia 29 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego,
3. Obwieszczenie Rady Miasta Gdyni w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Miasta Gdyni.
Przewodnicząca Rady Miasta Gdyni
Joanna Zielińska
PROTOKÓŁ NR 38/17
XXXVIII SESJI RADY MIASTA GDYNI
Gdynia, 20 grudnia 2017 r.
Porządek obrad:
Otwarcie sesji Rady Miasta,
Przyjęcie porządku obrad,
Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji Rady Miasta,
Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Witomino Radiostacja,
Projekty uchwał w sprawach:
5.1 uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2018 (projekt został Państwu przekazany w terminie wcześniejszym),
5.2 Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2018-2033 (projekt został Państwu przekazany w terminie wcześniejszym),
5.3 zmiany uchwały nr XIV/285/15 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A., sposobu jej rozliczenia i kontroli wykonania zleconego zadania,
5.4 wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty dla Gdyńskiego Centrum Sportu w Gdyni,
5.5 zmiany nazwy ulicy – drogi wewnętrznej polożonej na terenie Miasta Gdynia (ul. Grudzińskiego),
5.6 przystąpienia do sporządzania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni,
5.7 przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części
dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon położony na południe od ul. Wiczlińskiej przylegający do granicy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego,
5.8 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła drogowego Chwarzno,
5.9 ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni,
rejonu ulic J. Słowackiego, I. Krasickiego i al. Marszałka Piłsudskiego,
5.10 przyjęcia Strategii Rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni,
5.11 reorganizacji sieci filii oraz zmiany statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni,
5.12 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni nr XV/293/11 z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) i usługi rehabilitacyjne oraz szczegółowych zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności i trybu ich pobierania,
5.13 zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Gdyni,
5.14 wyboru przedstawicieli Rady Miasta Gdyni w Gdyńskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego,
5.15 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Stefana Batorego,
5.16 wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej w Gdyni ul.Podgórna 14,
5.17 wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Chwarznieńskiej 170C,
5.18 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Węglowej 10-20A,
5.19 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Dembińskiego,
5.20 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul.Rybaków,
5.21 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. bp. Dominika,
5.22 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy Al. Zwycięstwa,
5.23 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy Al. Zwycięstwa 36/96,
5.24 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Morskiej (100 m2),
5.25 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy Kalksztajnów 11a,
5.26 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Zbożowej,
5.27 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy Poleskiej/Litewskiej,
5.28 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ulicy Leszczynki 52,
5.29 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy Komandorskiej 16,
5.30 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Morskiej (40 m2),
5.31 zmieniający uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Peron;
5.32 skargi xxx na działalność Dyrektora ZKM w Gdyni;
5.33 zmiany statutu gminnej jednostki budżetowej „Gdyńskie Centrum Zdrowia”;
5.34 zmieniającego uchwałę nr XXX/765/2017 RMG z dnia 29 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego;
5.35 obwieszczenia RMG w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Miasta Gdyni
Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Rodzinnej, Pomocy Społecznej i Zdrowia.
Interpelacje.
Informacje.
Wolne wnioski.
Ustalenie terminu następnej sesji.
Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki.
Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą.
Wyniki głosowań każdorazowo podawane są w nast. kolejności: głosy „za”, głosy „przeciw”, głosy „wstrzymujące się”.
Pełne nazwy komisji jak w załączonym biuletynie rady.
Ad 1.
Otwarcie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Ad 2.
Do przedłożonego porządku obrad zgłoszono następujące wnioski:
Wiceprezydent Michał Guć wniósł o wprowadzenie do porządku w trybie nadzwyczajnym projektu uchwały zmieniającego uchwałę w spr. określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON: - Z dniem 31 grudnia środki funduszu wygasną. Jeżeli nie podejmie się stosownej uchwały, trzeba będzie zwrócić kwotę w wysokości blisko 10 tys. zł.
Radny Tadeusz Szemiot zapytał o losy wniosku klubu radnych PO, zgłoszonego na poprzedniej sesji (patrz protokół 37 sesji RMG – pkt „Wolne wnioski”), postulującego przedstawienie informacji Prezydenta nt. dalszych działań dotyczących gdyńskiego lotniska. – Proszę o potwierdzenie, że w punkcie „Informacje” zostanie udzielona stosowna odpowiedź.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, radny Stanisław Borski wniósł o wprowadzenie w trybie nadzwyczajnym projektu uchwały w sprawie skargi na działalność Dyrektora ZKM w Gdyni. – Tryb nadzwyczajny wniesienia projektu uzasadniam potrzebą szybkiego rozstrzygnięcia.
O wycofanie z porządku projektu obywatelskiego w spr. zmiany Uchwały Nr XXII/529/16 RMG wnioskowała, w imieniu projektodawców, pani Joanna Senyszyn: - Proszę o zdjęcie z porządku projektu występującego w przedłożonym porządku obrad pod nr-em 5.31, ponieważ 13 grudnia obradowała w przedmiotowej sprawie Komisja Gospodarki Komunalnej podejmując uchwałę o skierowanie projektu do dalszych prac, w związku z czym dzisiejsze procedowanie byłoby bezprzedmiotowe.
Przewodnicząca J. Zielińska odnosząc się do pytania radnego T. Szemiota potwierdziła, że wniosek klubu PO został zgłoszony na poprzedniej sesji, choć formalnie wpłynął 8 grudnia, po przyjęciu zaplanowanego porządku obrad kolejnej sesji, stąd przedmiotowa informacja zostanie przedstawiona w punkcie „Informacje”.
Odnosząc się do wystąpienia pani J. Senyszyn Przewodnicząca RMG przypomniała o niepodawaniu pod głosowanie wniosku projektodawców o wycofanie projektu uchwały z porządku obrad.
Wniosek Wiceprezydenta M. Gucia o wprowadzenie do porządku obrad projektu w spr. środków PFRON przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za
Wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej St. Borskiego o wprowadzenie do porządku projektu uchwały w spr. skargi na działalność Dyrektora ZKM przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za
Zmodyfikowany w wyniku przyjęcia wniosków (j.w.) i uzupełniony o aneks porządek obrad przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 3.
Wobec braku uwag Przewodnicząca J. Zielińska uznała protokół 37. sesji za przyjęty.
Ad 4.
Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Witomino – Radiostacja, przedstawione przez Przewodniczącą rady, panią Małgorzatę Balsewicz, stanowi załącznik do protokołu.
Ad 5.1.
O założeniach budżetu na rok 2018 mówił Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki: - Po stronie dochodów zaplanowana jest kwota 1 643 000 zł., zaś po stronie wydatków 1 700 000 zł., co zbilansować należy z przychodami w wysokości 150 mln. zł. i rozchodami w wysokości 92 mln. zł.
W budżecie dominuje jeden, nietradycyjny czynnik, a jest to wysiłek inwestycyjny Miasta. Zrównoważony budżet przyjęto w wysokości 1 993 589 000 zł., a zatem w stosunku do roku ubiegłego dynamika jest dodatnia, na poziomie 13,21 %. Wynika to ze wspomnianego już wysiłku inwestycyjnego, jaki zostanie podjęty w kolejnym roku. W roku 2018 nastąpi kumulacja środków pozyskanych z Unii Europejskiej, uzupełnionych środkami własnymi gminy. Z chwilą zamknięcia budżetu wydatki majątkowe przekroczą kwotę 422 mln. zł., co jest dynamiką do tej pory nie mającą miejsca. Jest to jedyna, niepowtarzalna okazja realizacji inwestycji przy pomocy źródeł finansowania zewnętrznego. Jedno z rozwiązań optymalizujących ten wysiłek polegać będzie na zaciągnięciu kredytu, o którym już mówiłem. Ten kredyt jest de facto kredytem o średnim natężeniu, gdyż 150 mln. zł. nie jest w warunkach gdyńskich czymś nadzwyczajnym.
Projekt budżetu poddany był analizie Regionalnej Izby Obrachunkowej (protokół RIO stanowi załącznik). Projekt został zaopiniowany przez Izbę pozytywnie, bez uwag.
W części opinii dotyczącej Wieloletniej Prognozy Finansowej wyliczono współczynnik zadłużenia Miasta na koniec 2018 roku, który plasuje się na poziomie 41,82 %. Konstytucyjny limit wynosi 60 %, a więc nasza sytuacja jest bardzo komfortowa. Mało dużych miast w Polsce jest w tak dobrej sytuacji. Możliwości obsługi długu bieżącego są dla Gdyni stosunkowo korzystne, bo wobec limitu ponad 7 % my dotykamy 6 %.
Reasumując pan K. Szałucki stwierdził:- Budżet jest bezpieczny mimo położenia tak dużego nacisku na realizację inwestycji.
Przewodnicząca J. Zielińska przypomniała, że przedmiotowy projekt był zaopiniowany przez komisje przed listopadową sesją. Niektóre z komisji zaopiniowały dokument ponownie.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Polityki Rodzinnej- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Budżetowa – pozytywna
DEBATA:
Stanowisko klubu radnych PiS przedstawił radny Paweł Stolarczyk: - Maleją środki przeznaczane na opiekę społeczną i rodzinę – z ponad 295 mln. zł. do kwoty 251 mln. zł. oraz na kulturę – z 64 mln. zł. do 54 mln. zł. Zmniejszone są środki przeznaczane na gospodarkę mieszkaniową - z 67 mln. zł. do 50 mln. zł. i służbę zdrowia – z 11 mln. zł. na 9 mln. zł. Szczególnie niepokojący jest spadek wydatków na opiekę społeczną. Niskie wydatki na remonty ciągów pieszych i ulic. Nadal brak sieci dróg dla rozwijającej się Gdyni Zachód. Dopiero w przyszłym roku nastąpi długo oczekiwana przebudowa ulicy Chwarznieńskiej i okolic odcinka witomińskiego wraz z zaplanowanym w pierwszej kolejności remontem ulicy Hodowlanej.
W rezultacie mojej ostatniej interpelacji dotyczącej błędów koncepcyjnych, jak wynika z udzielonych odpowiedzi, zmieniony zostanie projekt przebudowy ulicy Hodowlanej na przyjazny dla mieszkańców, co pochłonie dodatkowy czas i środki finansowe. Można było te środki zaoszczędzić.
Łączne dofinansowanie Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Emigracji i Parku Technologiczno – Naukowego jest wyższe niż środki przewidziane na remonty. Wielu mieszkańców niepokoi brak środków na komunalne inwestycje mieszkaniowe. Gdynia przeznaczy za to 3,5 mln. zł. na rewaloryzację zabytkowego szwedzkiego Domu Marynarza i utworzenie w nim Konsulatu Kultury. Kolejne 3 mln. zł. przeznacza się na utworzenie Mediateki w centrum miasta kosztem likwidacji dzielnicowych ośrodków kultury, czego przykładem są Kamienna Góra, Mały Kack, Chwarzno, Witomino Leśniczówka. Jest to próba odwrócenia uwagi publicznej od niedawnego projektu lokalizacji Centrum Kultury na spornym gruncie Parku Rady Europy, który radni PiS od początku uważali za nieudany.
Klub PiS wstrzyma się od głosu.
Stanowisko klubu radnych PO przedstawił radny Tadeusz Szemiot: - Klub PO docenia fakt, że budżet na 2018 rok jest budżetem dużego wysiłku inwestycyjnego. Rozumiemy, że kumulacja jest spowodowana potrzebą uruchomienia środków unijnych przez rząd polski. Kiedyś mówiłem o taktyce „przyczajonego tygrysa”. W poprzednich okresach Gdynia trochę oszczędzała i kiedy pojawiła się szansa na środki zewnętrzne „wyskoczyła do przodu”. Realizacja takiej koncepcji to słuszne podejście. Racjonalne jest czekanie na moment, kiedy po te środki można będzie sięgnąć. W tym zakresie makro nasza ocena jest pozytywna.
Z drugiej strony kumulacja jest też efektem opóźnień w realizacji inwestycji, jak chociażby pływalni i lodowiska. Trzymamy kciuki, żeby w końcu udało się zrealizować te cele.
Dzisiaj mierzymy się z dokumentem, który jest planem, ale debata nad tym, co udało się faktycznie zrobić i czy zarządzanie miastem było prawidłowe odbędzie się, niestety, po wyborach samorządowych. Pozostaje trzymać kciuki, że w roku wyborczym uda się wykonać jak najwięcej i być może spotkamy się w roku 2019, żeby o tym podyskutować.
W zakresie szczegółów budżet jest tak obszernym dokumentem, że pochylanie się nad poszczególnymi pozycjami może i ma sens, ale klubowi PO zależy na wybrzmieniu 2. uwag: co roku ograniczana jest skala wydatków na programy zdrowotne. Niedawno nie chcieliście Państwo uruchomić dodatkowego programu dotyczącego In vitro. Obserwujemy pewne wycofywanie się Miasta z tego obszaru odpowiedzialności. Jest to niestety wada tego budżetu. Drugą sprawą jest kwestia żłobków. Doceniamy, że rośnie liczba miejsc w tych placówkach, natomiast przypominam o naszej inicjatywie dotyczącej zapewnienia finansowania placówek prywatnych, świadczących usługi w tym zakresie. Uważamy, że w tym zakresie progres nie jest tak duży, jak należałoby się spodziewać.
Ocena całościowa jest taka, że klub PO będzie głosował za przyjęciem projektu.
W imieniu klubu „Samorządność” wystąpił radny Marcin Wołek: - Jest to historyczny i rekordowy budżet. Na realizację inwestycji przeznaczone będą też środki własne, a więc nie będą to tylko środki zewnętrzne.
Dochody: skala bezprecedensowa, związana z przedsięwzięciami i z rozwojem gospodarczym. 2/3 dochodów to dochody własne, wypracowane przez gdynian. To ogromne osiągnięcie polskiej samorządności. 15 % dochodów to dochody majątkowe.
Bezprecedensowa jest też struktura wydatków. Ten potężny strumień pieniędzy (422 mln. zł.) dotknie prawie wszystkich sfer funkcjonowania naszego miasta. Nie będzie to rozwój wyłącznie na kredyt. Zadłużenie sięgnie poziomu 41 % planowanych dochodów Miasta. Od wielu lat w tym zakresie osiągamy bezpieczny poziom. W tym roku Miasto plasuje się też na bezpiecznym poziomie ustalonego wskaźnika bieżącego zadłużenia.
W strukturze wydatków transport wraca na pierwsze miejsce. To jest chyba jedyny rok, w którym transport jest przed oświatą, opieką społeczną i gospodarką komunalną, jeśli chodzi o poziom przeznaczanych środków. W 2016 roku uchwaliliśmy plan zrównoważonej mobilności miejskiej. Podnieśliśmy bardzo rangę pieszego. W tym projekcie odnajdujemy bardzo dużo elementów utrwalających zapisy różnych dokumentów strategicznych. Chodzi o mobilność czy Gdyński Program Rewitalizacji.
W marcu tego roku uchwaliliśmy program rewitalizacji i w tym obszarze planujemy realizację konkretnych przedsięwzięć inwestycyjnych. Taka sprawność jest niebywała. Gratulacje dla Laboratorium Innowacji Społecznych oraz dla Wiceprezydenta Gucia.
Integracja transportu: pokonanie wiele barier nie zależy tylko od nas. Mamy w tym zakresie taką pozycję jak węzły integracyjne. Zakup nowego taboru - na realizację tego celu zaplanowano 136 mln. zł. Zakupionych zostanie 30 nowych trolejbusów, z czego 16 to trolejbusy przegubowe i 55 autobusów, z czego większość to również pojazdy przegubowe.
Kończymy budowę kilku dróg gminnych, rozpoczynamy nowe. Kontynuowana będzie budowa dróg rowerowych.
Specyfiką Gdyni jest to, że większość gruntów stanowią grunty prywatne. Planujemy środki na kupno nieruchomości po to, by móc nimi swobodnie dysponować i kształtować politykę inwestycyjną w kolejnych latach.
Na program rewitalizacji i kompleksową modernizację budynków komunalnych przeznaczamy ponad 56 mln. zł. To potężne pieniądze. Za rok będą widoczne pierwsze efekty tego przedsięwzięcia.
Na inwestycje oświatowe przeznacza się 35 mln. zł. , a więc w stosunku do lat poprzednich znacznie mniej, ale prawie 18 mln. zł. wydamy na projekt związany z rozwojem szkolnictwa zawodowego – nie czekamy na działania władz wyższego szczebla, tylko sami, we współpracy z samorządem wojewódzkim, przedsiębiorcami i nauczycielami próbujemy przywrócić znaczenie szkolnictwa zawodowego dla naszego biznesu.
Kultura i sport – tu inwestycje stanowią 5 %, ale pamiętajmy, że zasadnicza część majątku sportowego już istnieje.
Projekt jest niezwykle ambitny, tak po stronie dochodowej, jak i wydatkowej. Kontynuujemy ścieżkę wzrostu. Świadomie czekaliśmy na możliwość wykorzystania środków zewnętrznych, by przyspieszyć z rozwojem. Trudno znaleźć obszary, w których budżet ma słabe strony. Niełatwo jest kontestować tak dobry projekt budżetu.
Spadek wydatków na opiekę społeczną, moim zdaniem jest efektem wcześniejszych działań w tej dziedzinie. Myślę więc, że w zawoalowany sposób Pan radny udzielił pochwały Panu Guciowi i jego zespołowi. Ja się do tej pochwały przyłączam.
Świetny projekt budżetu.
Maja Wagner- padła duża liczba nieprawdziwych informacji związanych z kulturą. Najpierw wysunięto zarzut cięć w dziedzinie kultury, po czym za chwilę padł zarzut przeciwny – że przeznacza się środki na kulturę. To są ważne inwestycje: Konsulat Kultury – nowoczesna instytucja czy Mediateka na ul. Starowiejskiej. Gdynia zasługuje na posiadanie nowoczesnej biblioteki w centrum miasta. Mylenie faktów: Biblioteka na Kamiennej Górze nie została nigdy zamknięta, chyba że mieliście Państwo na myśli jej zamknięcie na czas trwania remontu. Biblioteka w Małym Kacku nigdy nie została zlikwidowana, tylko zamknięta ze względu na stan techniczny. Pewnie kolejny raz pojawi się wątek Biblioteki na ulicy Amona, który Państwo notorycznie podejmujecie twierdząc, że ma być zlikwidowana. Wyjaśniam więc, że ta placówka nie funkcjonuje od 2008 roku. Apeluję: zanim wysuniecie Państwo zarzuty związane z kulturą, przygotujcie się Państwo do tego merytorycznie.
P. Stolarczyk- myślę, że najlepszą odpowiedź na wystąpienie mojej przedmówczyni znajdziemy w dzisiejszym sprawozdaniu Przewodniczącej Rady Dzielnicy Witomino Radiostacja, we fragmencie dotyczącym spraw kultury w dzielnicach i usług tego typu dla mieszkańców.
Jarosław Kłodziński- jako Przewodniczący Komisji Sportu i Rekreacji stwierdzam, że choć kultura fizyczna jest na ostatnim miejscu, nie znaczy to, że nie jest ważna. Cieszy mnie bardzo utrzymanie dynamiki finansowej, szczególnie w zakresie inwestowana w sport dzieci i młodzieży, na poziomie 2 mln. zł. W praktyce jest do działalność kilkudziesięciu klubów sportowych oraz realizowanie swoich pasji w wolnym czasie przez kilka tysięcy dzieci i
młodzieży. Nasi młodzi zawodnicy to aktualni mistrzowie krajowi i międzynarodowi. Gdyby nie budżet, nie byłoby tak dużych imprez sportowych. Budżet kultury fizycznej to także obiekty sportowe. To dzięki staraniom m. in. Gdyńskiego Centrum Sportu odbędą się w 2020 roku mistrzostwa świata w pół maratonie. Dobra jest współpraca z uczelniami morskimi w zakresie kultury fizycznej – Akademią Marynarki Wojennej i Akademią Morską. Akademickie Centrum Sportowe powstanie z funduszy MON oraz Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego. Dziękuję Kolegium Prezydenta za tak przygotowany budżet i za to, że kultura fizyczna w Gdyni ma się dobrze i że będzie się miała jeszcze lepiej.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1079/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2018 została podjęta: 22/0/6
Ad 5.2.
Przed omówieniem kolejnego projektu Skarbnik K. Szałucki podziękował za przegłosowanie budżetu.
Skarbnik wniósł o przyjęcie projektu w przedłożonej wersji wraz z dołączoną opinią RIO (stanowią załączniki).
Opinie komisji:
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
Komisja Polityki Rodzinnej- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Budżetowa- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1080/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2018-2033 została podjęta: 22/0/5
Ad 5.3.
M. Wołek- Miasto Gdynia miało przekazać dotację spółce akcyjnej na realizację przedsięwzięcia- budowę 2. przystanków. . Zmiana uchwały polega na tym, że przeznaczamy nie, jak zakładano, 4,5 mln. zł. lecz 3 800 000 zł. Pozostała kwota z uwagi na oszczędności uzyskane w fazie projektowej nie będzie wykorzystana. Był to bardzo trudny temat, bo realizowany w partnerstwie – 2. zarządców infrastruktury kolejowej i inwestor.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1081/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XIV/285/15 RMG z dnia 25 listopada 2015 roku w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji celowej dla Pomorskiej Kolei Metropolitarnej S.A., sposobu jej rozliczenia i kontroli wykonania zleconego zadania została podjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 5.4.
Zgodnie z treścią załącznika projekt przedstawił Skarbnik K. Szałucki.
Opinie komisji:
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Budżetowa- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1082/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty dla Gdyńskiego Centrum Sportu w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 5.5.
Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawił Przewodniczący Komisji Samorządności, radny Paweł Brutel.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1083/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany nazwy ulicy – drogi wewnętrznej, położonej na terenie Miasta Gdyni (ul. Grudzińskiego), została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.6.
Projekt przedstawił Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego, pan Marek Karzyński: - Gdynia posiada aktualne studium, uchwalone w sierpniu 2015 r. W listopadzie tego samego roku weszły w życie nowe przepisy, nakładające nowe obowiązki przy sporządzaniu studium lub jego zmiany. Zgodnie z nimi uwzględnia się obecnie w studium m.in. potrzeby i możliwości rozwojowe gminy, wynikające z bilansu terenów rozwojowych, chłonności terenów zainwestowanych, a także chłonności terenów przeznaczonych w planach pod nową zabudowę. Jeśli bilans tych terenów przekracza zapotrzebowanie, nie wyznacza się nowych terenów pod zabudowę. Przygotowywany jest projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw upraszczających procedurę inwestycyjno – budowlaną, które odnoszą się także do sposobu sporządzania bilansu. Ostatecznego kształtu tego projektu jeszcze nie znamy, ale przepisy przejściowe mówią, że dla spraw wszczętych i nie zakończonych można zastosować stare przepisy, jak i te, które dopiero wejdą w życie, stąd rekomendujemy przedmiotowy projekt.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
DEBATA:
Paweł Stolarczyk- w uzasadnieniu czytamy, że ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określa szczegółowo dokonywanie bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę. W tymże uzasadnieniu czytamy, że przywołane przepisy obowiązują w przypadku sporządzania nowego studium, a także w przypadkach wprowadzania zmian do obowiązującego studium. Sytuacja wyjaśnia się, kiedy czytamy, że obecnie obowiązujące studium sporządzone zostało przed wejściem w życie ustawowej regulacji, a zatem wymaga uzupełnienia, m. in. o bilans terenów pod zabudowę. Nie chodzi więc o nowe studium, tylko o uzupełnienie studium obecnie obowiązującego, czyli o jego zmianę.
W imieniu klubu PiS chcę wskazać na formalne uchybienia. Tytuł projektu brzmi: w sprawie przystąpienia do sporządzania studium. Klub PiS wnosi o przyjęcie poprawki w tytule, który otrzymałby brzmienie: „w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany studium …” i tym samym wprowadzenie odpowiedniego zapisu w paragrafie 1.: „przystępuje się do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni, zatwierdzonego uchwałą RMG Nr XVIII/400/08 z 28 lutego 2008 r., zmienionego uchwałą RMG nr XXXVIII/799/14 z 15 stycznia 2014 r. i uchwałą RMG nr XI/190/15 z 26 sierpnia 2015 r. „
M. Karzyński- dziękuję za ten głos i wnikliwe czytanie treści projektu. Rzeczywiście, de facto jest to zmiana studium, wynikająca z dodania zapisu dotyczącego bilansu terenów. Tym niemniej bardzo prosimy o przyjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu ze względów proceduralnych. Zmiana studium wymaga wykładania zarówno starej wersji, jak i zmienianej wersji, z zaznaczeniem wprowadzanych zmian. Trudno jest pokazać na rysunku zarówno starą jak i nową wersję. W przypadku rysunku jest to nie do wykonania. Chcemy uniknąć uciążliwej procedury opisanej w ustawie. Jeśli są to drobne zmiany, nie stanowi to większego problemu, ale w przypadku zmian daleko idących są duże problemy z ich pokazaniem. Był to jeden z powodów, że uchwała dotycząca zmiany planu Orłowa została uchylona przez Wojewodę, ponieważ były kłopoty z interpretacją. Wszystkie jednostki planistyczne, żeby uniknąć tych trudności, nie robią zmian planów, tylko przystąpienia do sporządzania nowych dokumentów. To bardzo upraszcza procedurę.
P. Stolarczyk- czy to znaczy, że przy każdej zmianie studium będziemy zobowiązani do sporządzania nowego studium? Czy taka jest praktyka w kraju? Jeśli jest orzecznictwo w tej sprawie, to proszę o jego wskazanie, żeby usunąć wątpliwości formalne.
M. Karzyński- ostatnie studium było dwukrotnie zmieniane na zasadzie zmiany jego fragmentów. Tu będzie dosyć rewolucyjna zmiana, dotycząca kwestii terenów przeznaczonych pod zabudowę. Pokazywanie wszystkich zmian na rysunku byłoby bardzo kłopotliwe i przede wszystkim nieczytelne. Uprości procedurę położenie obok siebie starego i nowego rysunku.
W imieniu klubu PiS radny P. Stolarczyk poinformował o podtrzymaniu zgłoszonej poprawki.
Poprawka klubu radnych PiS zmieniająca brzmienie tytułu i paragrafu 1. projektu nie została przyjęta: 6/20/2
UCHWAŁA NR XXXVIII/1084/17 RADY M IASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni została podjęta: 21/2/5
Ad 5.7.
M. Karzyński- projekt dotyczy terenu objętego planem. Zaprojektowany jest układ dróg publicznych, ale ich realizacja napotykała na protesty ze strony mieszkańców, którzy są przeciwni poszerzaniu dróg do 10 m (taka jest wymagana, minimalna szerokość drogi publicznej). Ponadto część głębiej położonych działek nie ma dostępu do drogi publicznej, stąd potrzeba dokonania zmiany układu drogowego. Chcemy wykorzystać te odcinki, które nie wzbudzają wątpliwości. Wymaga to zmiany obowiązującego planu.
Dyrektor wyjaśnił, że tytuł projektu uzasadniony jest tymi samymi przesłankami, o których była mowa w przypadku poprzedniego projektu.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
Andrzej Kieszek- mieszkańcy wielokrotnie zgłaszali mi postulat ponownego przystąpienia do pracy nad planem. Chodzi o poprowadzenie dróg. Planiści zaplanowali wszystko prawidłowo, ale w międzyczasie w rejonie osiedla pojawiła się linia ciśnienia gazu, co uniemożliwiło poprowadzenie drogi w głąb osiedla.
Na kolorowym rysunku – zwracał uwagę radny Kieszek – jest chyba błąd, ponieważ ulica Krauzego występuje w zupełnie innym miejscu.
M. Karzyński- rzeczywiście jest taki błąd, ale nie dotyczy treści uchwały.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1085/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnycy Chwarzno – Wiczlino w Gdyni, rejon położony na południe od ul. Wiczlińskiej, przylegający do granicy lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, została podjęta jednogłośnie: 28 gł. za
Ad 5.8.
M. Karzyński- jednym z celów planu było zweryfikowanie rezerwy terenu pod węzeł komunikacyjny Chwarzno. Na obszarze wokół węzła obowiązuje plan, a także ustalone zasady zagospodarowania części dzielnicy Chwarzno, z możliwością wykorzystania nowych terenów pod zabudowę.
Do wyłożonego planu wpłynęło 6 uwag, z których 3 Prezydent uwzględnił w części, a 3. w ogóle nie uwzględnił.
Uwaga nr 1: postulat rezygnacji z połączenia pieszo – drogowego pomiędzy ulicą Afrodyty a terenem zielonym, położonym przy obwodnicy. Jest to działka należąca do gminy, dzierżawiona przez wspólnotę mieszkaniową. Dostęp do drogi jest niezbędny, ważny także dla pieszych. Uwagi nie uwzględniono.
Uwagi nr 2 i 3 – wniosek o doprecyzowanie zapisu o ochronie akustycznej wzdłuż obwodnicy Trójmiasta. Plan nie rozwiązuje szczegółowo kwestii ochrony akustycznej. Ta sprawa jest elementem projektu drogowego. Jeśli droga będzie rozbudowywana, to na etapie projektowania stosowne rozwiązania zostaną wprowadzone w przypadku, gdy wykazane zostanie przekroczenie dopuszczalnych wskaźników hałasu.
W innej części uwagi proponuje się przesunięcie całej obwodnicy w kierunku wschodnim. Ta propozycja ze względów technicznych i kosztowych wydaje się nieracjonalna. Odsunięcie obwodnicy od zabudowy po jednej stronie spowoduje jej przesunięcie w stronę zabudowy po drugiej stronie. Tej części uwagi także nie uwzględniono.
Mowa jest także w uwadze o liniach wysokiego napięcia i odnoszący się do tego wniosek o cofnięcie ograniczeń z tym związanych. Przekroczenia pola elektromagnetycznego mają miejsce ponad budynkami, więc poniżej zabudowa może funkcjonować. Na razie taki stan musi pozostać.
Uwaga nr 3 dotyczy terenu należącego do gminy (północna część planu). Wnioskuje się w uwadze, aby był to teren zielony. Wydaje się jednak racjonalne przeznaczenie tego terenu pod zabudowę.
Uwagi nr 4 i 5 dotyczą węzła Chwarzno. W studium i obowiązującym planie przewidywało się realizację węzła w formie koniczynki. W takim przypadku będzie miało miejsce skrzyżowanie ulicy Rdestowej z drogą niższej kategorii. Podjęto decyzję, że węzeł będzie węzłem innego typu. Analizy i symulacje ruchu wykazują, że jest to rozwiązanie optymalne. Słuszność takiego rozwiązania potwierdziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa tego węzła jest zadaniem Generalnej Dyrekcji. Gdyby chciano zrobić większy węzeł, to można to zrobić niezależnie od ustaleń planu, natomiast utrzymywanie rezerwy na ten cel przez Miasto byłoby jednoznaczne z blokowaniem inwestowania i z roszczeniami właścicieli.
Uwaga nr 6 dotyczy ochrony konserwatorskiej. Jest w niej zawarty wniosek o objęcie mocniejszą ochroną konserwatorską budynku dawnej szkoły. Plan dopuszcza rozebranie budynku, po udokumentowaniu jego bardzo złego stanu.
Uwaga dotyczy także dopuszczenia usług. Usługi są dopuszczone, ale w ograniczonym zakresie.
Pan M. Karzyński zgłosił autopoprawkę, zgodnie z którą w punkcie 6., podpunkcie 3. załącznika nr 2 w miejsce słów: „ulica Chwaszczyńska” wpisuje się: „ulica Chwarznieńska”.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej – pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
DEBATA:
Stanowisko klubu radnych PiS przedstawił radny Paweł Stolarczyk: - Zdaniem klubu zapisy planu są kontrowersyjne. M. in. nie podzielamy stanowiska Prezydenta, że osiedle na skraju dzielnicy (grunty na końcu ulicy Aresa) nie narusza ładu architektonicznego i walorów architektonicznych oraz krajobrazowych obszaru. Takie jest rozstrzygnięcie w sprawie jednej z uwag. Zwracam uwagę, że osiedle położone byłoby bezpośrednio przy obwodnicy. Rozwiązania drogowe pozwoliłyby jedynie na dojazd od strony i tak już zakorkowanego węzła Chwarzno - obwodnica. Dotychczasowa droga Chwarznieńska byłaby drogą rozprowadzającą i trudno byłoby sobie wyobrazić dojazd do nowopowstałego osiedla wąskimi uliczkami kameralnej części Chwarzna. Plan jest dla klubu radnych PiS nie do przyjęcia.
Stanowisko klubu radnych PO przedstawił radny Bogdan Krzyżankowski: - W projekcie najwięcej emocji wzbudza skrzyżowanie, o czym świadczy liczba podpisów pod propozycją zmiany. Są to emocje wszystkich mieszkańców Gdyni, którzy muszą z tego skrzyżowania korzystać w godzinach szczytu. Pan Dyrektor mówił, że skrzyżowanie ma powstać między drogami o różnej kategorii. Być może droga Chwarznieńska ma parametry drogi zbiorczej, ale natężenie ruchu jest tam bardzo duże, odpowiadające drodze o wyższej kategorii. Mówimy o rozwiązaniach przyszłościowych, a jak wiemy witomiński odcinek ulicy Chwarznieńskiej jest wąskim gardłem i projektowane zmiany nie rozwiązują tej sytuacji. Prędzej czy później, a mam nadzieję, że prędzej, powstanie obwodnica Witomina, dlatego powinniśmy zaprojektować to skrzyżowanie tak, aby było optymalne. Powinniśmy na to patrzeć całościowo.
Powiedziano, że budowa skrzyżowania leży w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Czy miały miejsce rozmowy, których celem było sprawienie, żeby Generalna Dyrekcja przystąpiła do budowy skrzyżowania perspektywicznego? Czy nie zamykamy sobie drogi do przyjęcia optymalnego rozwiązania problemu drogowego w tym obszarze? Dyrekcja może stwierdzić: po co mamy budować bezkolizyjne, bezpieczne skrzyżowanie, skoro Gdynia nie chce takiego skrzyżowania? Boję się, że plan będzie przysłowiowym „gwoździem do trumny”, który sprawi, że takie skrzyżowanie nie powstanie.
Jak dalece projekt planu spowoduje utrudnienia w ewentualnym zbudowaniu skrzyżowania optymalnego i na ile budowa takiego skrzyżowania obciąży Generalną Dyrekcję w sensie finansowym, i czy w ogóle będzie to możliwe, jeśli zabudujemy teren zgodnie z planem?
Michał Bełbot- proszę o doprecyzowanie, czy symulacja uwzględniała znaczne zwiększenie ruchu w tej okolicy. Nie da się dogodzić wszystkim. Moja sympatia jest po stronie mieszkańców skupionych wokół stowarzyszenia na rzecz rozwoju Gdyni Zachód. Wydaje się, że oni patrzą najbardziej perspektywicznie.
M. Karzyński- jeśli chodzi o teren przewidywany pod zabudowę mieszkaniową na końcu osiedla, to jest to niewielki fragment obszaru w stosunku do osiedla Chwarzno i teren ten jest obecnie nieużytkiem. Ta zabudowa nie powinna spowodować zauważalnego wzrostu ruchu na ulicach dojazdowych i nie ma zagrożenia co do możliwości swobodnego dojazdu do zabudowy mieszkaniowej w tym obszarze.
Rodzaj węzła: ulica Chwarznieńska ma być przebudowana i uzyskać przebieg dwujezdniowy. Węzeł będzie połączony z Estakadą Kwiatkowskiego w formie węzła zespolonego, a więc pojawią się dodatkowe jezdnie odprowadzające. To jest bardzo rozległy zakres przebudowy, mimo że nie powstanie węzeł typu „koniczynka”. Badania ruchu były wykonywane przede wszystkim dla prognozowanych stanów. Braliśmy pod uwagę planowany rozwój miasta i na tym modelu przeprowadzono symulację. Przyjęte rozwiązania mają właśnie na uwadze przepustowość tego układu w przyszłości.
B. Krzyżankowski- Pan Dyrektor nie udzielił odpowiedzi na żadne moje pytanie. Czy z chwilą zbudowania obwodnicy Witomina skrzyżowanie typu „harfa” nie okaże się zbyt małe i czy nie będzie to argument przeciw budowaniu obwodnicy Witomina? Czy prowadzono rozmowy z Generalną Dyrekcją, które miały na celu wzbudzenie chęci współpracy w budowie optymalnego skrzyżowania ze względu na przelotowość i bezpieczeństwo? Czy zapisy planu nie spowodują, że Generalna Dyrekcja przestanie się interesować budową skrzyżowania w formie optymalnej?
M. Karzyński- jeśli obwodnicę Witomina wybudujemy, to prawdopodobnie pojawią się trudności na skrzyżowaniu ulicy Witomińskiej albo ul. Kieleckiej z obwodnicą, natomiast nie tutaj one powstaną. Ruch byłby zatrzymywany nie na tym węźle, jeśli powstanie obwodnica.
Rozmowy z Dyrekcją są oczywiście prowadzone, ponieważ plan dotyczy drogi krajowej, natomiast nie mamy żadnego wpływu, żeby ta inwestycja znalazła się w planach finansowych Dyrekcji. To jest dodatkowy argument, żeby nie utrzymywać zbyt rozległych rezerw, bo to spowodowałoby znaczne obciążenia finansowe dla gminy z tytułu roszczeń odszkodowawczych.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1086/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła drogowego Chwarzno, została podjęta: 16/11/0
Ad 5.9.
Projekt przedstawił Wiceprzewodniczący RM, radny Andrzej Bień: - Plan, który jest przedmiotem projektu uchwały, uchwaliliśmy w 2011 roku. Przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym mówią, że jeśli wprowadzone są do planu zmiany, to w ciągu roku należy ogłosić tekst jednolity, aby można było znaleźć wszystkie obowiązujące zapisy planu w jednym dokumencie.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1087/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Kamienna Góra i Śródmieście w Gdyni, rejonu ulic J. Słowackiego, I. Krasickiego i Al. Marsz. J. Piłsudskiego, została podjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 5.10
Przewodnicząca Komisji Kultury, radna Maja Wagner: - Strategia rozwoju Miejskiej Biblioteki z perspektywy Miasta i samych mieszkańców jest bardzo ważnym dokumentem, określającym kierunki zmian w zakresie działań Biblioteki, wpisujących się w strategię Miasta. Chcemy, żeby docelowo wszystkie filie pełniły funkcję lokalnych ośrodków życia kulturalnego, które mieszkańcy będą traktowali jako miejsca spotkań, miejsca realizacji swoich pasji, dokształcania się. Rolą bibliotek jest także, zgodnie z założeniami strategii, wzmacnianie więzi społecznych, które stanowią o jakości życia gdyńskiej wspólnoty.
- Szczegółowo 2 dokumenty dotyczące Biblioteki omówi Dyrektor Miejskiej Biblioteki, pani Natalia Gromow, która ze swoim wspaniałym zespołem pracuje nad tym, aby Biblioteka była nie tylko instytucją pracującą na rzecz rozwoju czytelnictwa, ale też, żeby była miejscem przyjaznym, otwartym i inspirującym.
N. Gromow- dokument powstał w wyniku pracy całego zespołu i osób zaangażowanych w
kulturę ze strony urzędu. Dziękuję Maji Wagner za pomoc w tworzeniu strategii. W dokumencie jest uwzględniony stan obecny. Co będzie nowe? Przede wszystkim chcemy, żeby Biblioteka była miejscem promującym kulturę literacką i czytelniczą, żeby wspierała rozwój mieszkańców na wielu płaszczyznach. Żeby to osiągnąć, określiliśmy 3 wyróżniki naszej strategii:
- doskonalenie się – chcemy się cały czas uczyć i Biblioteka ma możliwości, aby to zapewnić;
- wypełnienie czasu w jednym miejscu w najbardziej optymalny sposób;
- budowanie tożsamości lokalnej. Na ten cel będzie kładziony bardzo duży nacisk. Gdynia jest miastem, w którym taka tożsamość jest i którą można rozwijać
Misja to przede wszystkim świadczenie profesjonalnych usług w obszarze kultury, edukacji, rozrywki. Chcemy oferować dobrą literaturę, chcemy być filarem tożsamości naszego miasta i regionu, chcemy być instytucją budującą społeczeństwo obywatelskie.
Działalność Biblioteki powinna się wpisywać szczególnie w dwa priorytety Strategii Rozwoju Miasta – jakość życia gdyńskiej wspólnoty i czas wolny. Podzieliliśmy dokument na dwie równorzędne grupy celów – cel związany z czytelnikami i cel związany z funkcjonowaniem Biblioteki.
Jednym z celów jest optymalizowanie sieci gdyńskich bibliotek. Nie chodzi o zmniejszenie liczby placówek. Są w Gdyni miejsca, gdzie nie ma bibliotek, np. w nowych osiedlach, na Chwarznie, czy w Orłowie, natomiast mamy zagęszczenie placówek w centrum.
Innym ważnym celem jest zapewnienie stabilnego finansowania. Wierzę w to, że jeśli nasze cele będą jasne, to takie dofinansowanie będzie.
Istotne jest budowanie silnego zespołu oraz budowa marki Biblioteki, spójnej z wizją Miasta.
/dokument stanowi załącznik/
Na prośbę Przewodniczącej RMG Dyrektor N. Gromow omówiła też treść kolejnego projektu, dotyczącego Biblioteki (pkt 5.11): - Chodzi o połączenie 3. placówek – czytelni, gdyńskiej biblioteki akademickiej, która de facto jest czytelnią. Chodzi o utworzenie Biblioteki Wiedzy. Chcemy udostępnić zbiory naukowe w jednym miejscu (co prawda ludzie wolą wypożyczać książki do domu, ale funkcja czytelni będzie zachowana). Niedawno powstała Biblioteka „Z pasją”. Placówka działa i ma się świetnie
Sprawa likwidacji filii na ul. Amona: de facto ta filia już nie istnieje od 2008 roku. W projekcie porządkuje się tę kwestię.
Projekt zawiera też zmiany kosmetyczne, np. dotyczącą nazwy Biblioteki. Chcemy żeby zamiast skrótu MBP zaczęła funkcjonować nazwa „Biblioteka Gdynia”, która jednoznacznie będzie się kojarzyć z naszym miastem.
Niezwykle istotna zmiana związana jest z działalnością gospodarczą, która ma stanowić dodatkowe źródło finansowania Biblioteki. Uzyskiwane środki będą przeznaczane na działalność statutową. Taka działalność jest już prowadzona w kilkunastu największych bibliotekach w Polsce.
/szczegóły jak w załączonym projekcie/
Opinia Komisji Kultury – pozytywna (dot. obu prezentowanych projektów)
DEBATA:
Tadeusz Szemiot- cieszę się, że ten dokument (strategia – p.p.) jest. To bardzo dobrze, że w Gdyni są realizowane nowocześnie tego typu usługi publiczne. Biblioteka Gdynia jest ich elementem, a właściwie zacznie być. Mój głos jest więc głosem poparcia.
Dziękuję też, że ten dokument komunikuje się ze mną bez wszechobecnego dzisiaj patosu patriotycznego dotyczącego wszystkiego, co wiąże się z Polską czy budowaniem społeczeństwa, wspólnoty. Bardzo dziękuję za terminy naukowe, które rozumiem, które są neutralne światopoglądowo. Za to podejście serdeczne dzięki.
Mirosława Król- Komisja Kultury miała swoje posiedzenie w siedzibie Biblioteki „Z pasją”. Bardzo się nam podobało. Fantastycznie, że Gdynia będzie wprowadzała książkomaty.
Czy myślicie też Państwo o rozwiązaniu problemu starszych osób, nie mających rodzin, a którym, jeśli zachorują, można by dostarczać książki.
N. Gromow- pierwszy książkomat powstanie przy Mediatece, na ulicy Starowiejskiej. Tam też będzie nocna wrzutnia (samodzielny zwrot książek). Oczywiście nie wszędzie są potrzebne takie rozwiązania.
Jeśli chodzi o osoby starsze, to w strategii jest punkt dotyczący rozwoju usług zgodnie z potrzebami mieszkańców. „Książka na telefon” działa, ale nieoficjalnie, ponieważ nie zawsze jesteśmy w stanie tę książkę dostarczyć. Ten problem rzeczywiście należy rozwiązać.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1088/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni została podjęta: 22/0/4
Ad 5.11
UCHWAŁA NR XXXVIII/1089/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie reorganizacji sieci filii oraz zmiany statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni została podjęta: 22/0/5
Ad 5.12
Wiceprezydent Michał Guć- przedmiotowy projekt (dot. szczegółowych zasad i odpłatności za usługi opiekuńcze) realnie niczego nie zmienia, ale z dniem 1 stycznia pozwoli uniknąć płacenia więcej za usługi opiekuńcze. Ponadto MOPS przejął część opiekunów i opiekunek i będzie realizował tego typu usługi we własnym zakresie. Stąd potrzeba sprecyzowania sposobu liczenia kosztu usługi.
Autopoprawka – treść jak w załączniku.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej – pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1090/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG NR XV/293/11 z dnia 21 grudnia 2011 r. w spr. szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) i usługi rehabilitacyjne oraz szczegółowych zasad częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności i trybu ich pobierania, została podjęta jednogłośnie: 22 gł. za
Ad 5.13
M. Guć- kilka miesięcy temu, decyzją Rady Miasta, powstało Gdyńskie Centrum Zdrowia, które ma integrować funkcje Miasta dotyczące zdrowia, ale również funkcje dotyczące osób niepełnosprawnych, stąd Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności znajdzie się w strukturze centrum.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1091/17 RADY MIASTA GDYNI zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.14
M. Guć- 21 lat temu RM przyjęła pierwszy w Polsce program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Elementem tego było powołanie zespołu, w którym zasiadali przedstawiciele sektora pozarządowego oraz przedstawiciele władz samorządowych. Zakończyła się kadencja Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego. Organizacje wybrały swoich przedstawicieli, czas więc na wybór przedstawicieli Rady Miasta na kolejną kadencję. W ubiegłej kadencji gdyńską Radę Miasta reprezentowali radni Maja Wagner i Sebastian Jędrzejewski. Proponuje się powołanie tych samych osób na kolejną, tym razem 3-letnią, kadencję.
Opinia Komisji Samorządności Lokalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1092/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyboru przedstawicieli Rady Miasta Gdyni w Gdyńskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.15
A. Bień- w związku z podpisaniem umowy drogowej konieczne jest przejęcie kawałka gruntu od prywatnego właściciela.
Opinie komisji:
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
/powyższe dotyczy całego bloku projektów dotyczących nieruchomości/
UCHWAŁA NR XXXVIII/1093/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Stefana Batorego, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.16
Prezentujący projekt radny A. Bień zaznaczył, że projekt dotyczy nieruchomości położonej na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego.
Pozostałe informacje zgodne z treścią załącznika.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1094/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej w Gdyni, ul. Podgórna 14, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.17
A. Bień- na przedmiotowym terenie jest warsztat samochodowy, którego właściciel wystąpił o przedłużenie prawa użytkowania wieczystego do wskazanej daty (patrz zał.). Opłata z tytułu użytkowania wieczystego została zaktualizowana.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1095/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie okresu użytkowania wieczystego nieruchomości przy ul. Chwarznieńskiej 170C została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.18
A. Bień- na przedmiotowym obszarze występują budynki objęte ochroną konserwatorską grup A, B i C (zabudowa starej wsi kaszubskiej). Te budynki też są własnością Skarbu Państwa. Nie ma dokumentów, które wskazałyby, czyimi nakładami zostały postawione. Jest to bardzo ciekawy obszar, który też kiedyś powinien być poddany rewitalizacji, dlatego warto przejąć wskazany grunt od Skarbu Państwa i postarać się, aby ta część miasta stała się swego rodzaju skansenem – historyczną częścią miasta.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1096/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Węglowej 10 – 20A, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.19
A. Bień- przedmiotową nieruchomość chcemy przejąć w celu prawidłowego zarządzania majątkiem (działki leżą pod ulicą Dembińskiego).
UCHWAŁA NR XXXVIII/1097/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Dembińskiego, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.20
Radny A. Bień przedstawił projekt zgodnie z treścią załącznika.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1098/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Rybaków została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.21
Zgodnie z treścią załącznika przedstawił radny A. Bień.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1099/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. bp. Dominika, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.22
Kolejne projekty przedstawiła, zgodnie z treścią załączników, radna Elżbieta Sierżęga.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1100/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy Al. Zwycięstwa, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.23
UCHWAŁA NR XXXVIII/1101/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy Al. Zwycięstwa 36/96, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.24
UCHWAŁA NR XXXVIII/1102/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej, położonej w Gdyni, przy ul. Morskiej (100 m kw.), została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.25
UCHWAŁA NR XXXVIII/1103/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Kalksztajnów 11a, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.26
UCHWAŁA NR XXXVIII/1104/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej, położonej w Gdyni, przy ul. Zbożowej, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.27
UCHWAŁA NR XXXVIII/1105/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Poleskiej/Litewskiej, została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.28
UCHWAŁA NR XXXVIII/1106/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Leszczynki 52, została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.29
UCHWAŁA NR XXXVIII/1107/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Komandorskiej 16, została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.30
UCHWAŁA NR XXXVIII/1108/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej, położonej w Gdyni, przy ul. Morskiej (40 m kw.), została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.31
Projekt uchwały przedstawiła, zgodnie z treścią załącznika, Wiceprzewodnicząca RMG, radna Beata Szadziul.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1109/17 RADY MIASTA GDYNI zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.32
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, radny Stanisław Borski- skarga dotyczy sposobu naliczania opłat manipulacyjnych.
Komisja wnioskuje o uznanie skargi za zasadną w części dotyczącej zarządzenia Dyrektora ZKM (tytuł aktu przytoczony w załączonym projekcie), zaś w części za niezasadną z uwagi na przepisy uchwały RMG z czerwca 2016 roku (tytuł uchwały jak w załączniku).
Radny zaznaczył, że po raz pierwszy skarga została uznana w części za zasadną.
UCHWAŁA NR XXXVIII/1110/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi xxx na działalność Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.33
Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz poinformował, że zmiana statutu GCZ jest spowodowana potrzebą zapewnienia dostępu do informacji osobom niepełnosprawnym oraz potrzebą ulokowania w siedzibie centrum Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Wiceprezydent poinformował ponadto, że nie wyklucza wystąpienia w przyszłości potrzeby dokonania kolejnych zmian.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1111/ RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany statutu gminnej jednostki budżetowej „Gdyńskie Centrum Zdrowia” została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.34
B. Bartoszewicz- na spotkaniach z rodzicami i nauczycielami wniesiono o dokonanie 2. zmian w sieci szkół. Jedna z nich dotyczy SP Nr 39 przy ul. Podgórskiej, druga SP Nr 17. Obie zmiany uznaliśmy za uzasadnione. Przedłożenie ich Wysokiej Radzie poprzedzone było rozmowami z rodzicami, nauczycielami i dyrekcją obu szkół. Zmiany wiążą się też ze zmianami nazw niektórych ulic (pełna informacja w załączniku).
Odniosę się do uwagi zgłoszonej przez radnego J. Kłodzińskiego, dotyczącej zmiany rejonizacji dla ulicy Złotej. Zmiana rejonizacji w tym przypadku powinna objąć nie tylko ulicę Złotą, ale też ulice poboczne. Dotyczyłoby to sporej liczby osób. Odległość w przypadku obu szkół jest porównywalna, tyle że w przypadku jednej z nich dojazd jest korzystniejszy. Ponieważ taka zmiana nie była konsultowana, proponujemy pochylenie się nad tą propozycją w przyszłym roku. Udało mi się przekonać Pana radnego do takiego rozwiązania.
Opinia Komisji Oświaty- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXVIII/1112/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XXX/765/2017 RMG z dnia 29 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.35
Przewodnicząca J. Zielińska poinformowała, że zgodnie z art. 16 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych konieczne jest wywieszenie tekstu jednolitego uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Miasta Gdyni. - Nasz statut zmieniany był 3-krotnie i nigdy nie był sporządzony tekst jednolity. W tym przypadku rada ogranicza się do głosowania z pominięciem dyskusji. Taka jest forma procedowania nad obwieszczeniem.
Obwieszczenie Rady Miasta Gdyni w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Miasta Gdyni zostało przyjęte jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 6.
Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Rodzinnej przedstawiła jej Przewodnicząca, radna Beata Szadziul.
/dokument stanowi załącznik/
Ad 7.
Do Prezydium interpelacje nie wpłynęły,
Ad 8.
Wystąpienie Wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały: - Zapisałam 4 pytania, które wynikają z pisma (radnego T. Szemiota – p.p.). Dotyczyły one okoliczności ubiegania się przez gminę o odszkodowanie od Komisji Europejskiej (dalej: KE), terminu uruchomienia lotniska w wersji cywilnej w Gdyni-Kosakowie, ograniczenia działalności lotniska do lotów typu GA oraz terminu zakończenia postępowania upadłościowego.
W zakresie 2. z tych pytań moja wiedza nie może służyć do udzielenia odpowiedzi. Sprawy te nie są zależne od woli czy też działań samorządu gdyńskiego. Mam na myśli termin uruchomienia lotniska oraz termin zakończenia postępowania upadłościowego. Szczególnie ta ostatnia kwestia w całości należy do sądu upadłościowego. Nie jestem w stanie w dniu dzisiejszym przewidywać, kiedy i w jaki sposób owo postępowanie zakończy się. Nie chciałabym „wchodzić w buty” Pana sędziego, który jest przewodniczącym w tej sprawie, ale też powiem szczerze, że mu nie zazdroszczę. Obecnie mamy do czynienia z bardzo trudną sytuacją prawną, a mianowicie: postępowanie upadłościowe jest w końcowym etapie, z zestawioną już listą wierzytelności, ale przy takim stanie prawnym, w którym największa obecnie wierzytelność może być uznana za nienależną. Zarazem w polskim systemie prawnym nie istnieje coś takiego jak odwracalność upadłości. Co rozstrzygnie w tej kwestii sąd upadłościowy, nie jestem w stanie przewidzieć. Nie potrafią na to pytanie odpowiedzieć także nasi pełnomocnicy i nie jest to wyrazem ich niekompetencji, tylko wyrazem tego, że mamy do czynienia ze sprawą skrajnie nietypową, z jaką do tej pory w Polsce prawdopodobnie nikt nie miał do czynienia. Ta okoliczność bardzo istotnie wpływa na możliwość udzielenia odpowiedzi na drugie pytanie – o termin uruchomienia lotniska. Sprawa upadłości nie jest tu jedyną przesłanką, ale najważniejszą, ponieważ żeby podjąć czynności faktyczne, zmierzające do uruchomienia operacji cywilnych na tym lotnisku, musimy mieć pełną jasność za sprawą jakiego podmiotu to robimy. Nie będziemy mieli tej jasności i nie będziemy w stanie podjąć racjonalnej decyzji, dopóki nie będziemy wiedzieć, jakie merytorycznie i jakie co do terminów podjęte będą decyzje w postępowaniu upadłościowym. W tej sprawie nie jesteśmy w stanie niczego zdziałać samodzielnie. Musimy oczekiwać na rozstrzygnięcie sądu. Jak sądzę, nie będzie to tak, że sąd jednym ruchem zakończy całą sprawę. Musimy pamiętać, że jakkolwiek jedyną przyczyną upadłości było zobowiązanie, które powstało w związku z realizacją decyzji KE, to z uwagi na zakres prowadzonej działalności pojawili się inni wierzyciele, których nie mogliśmy spłacić po wydaniu decyzji, która – przypominam – obowiązuje od momentu wydania i obarczona jest rygorem natychmiastowej wykonalności. A zatem być może i oni (inni wierzyciele – p.p.) będą chcieli mieć coś do powiedzenia w tej sprawie, a prawo z pomocą różnego typu instrumentów odwoławczych daje im taką możliwość. Dlatego też w tych dwóch kwestiach odpowiedź brzmi: nie wiem. Nie wiem nie dlatego, że nie jestem przygotowana, tylko nie wiem dlatego, że jest to niezależne ode mnie i że niezbadane są wyroki sądu, zarówno co do treści, jak i co do terminów.
Jeśli chodzi o kwestię odszkodowania nie wykluczam takiego scenariusza, ale byłoby stanowczo przedwczesne wypowiadanie się na ten temat. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: UE) przewiduje odpowiedzialność unii za szkodę wyrządzoną przez jej instytucje. Jest to odpowiedzialność zbudowana dość podobnie do odpowiedzialności kontraktowej i deliktowej w polskim kodeksie cywilnym. Nie przewiduję, że konieczne będzie wykazanie winy, co dla nas jest okolicznością pozytywną, ponieważ wykazanie winy KE z całą pewnością byłoby niemożliwe, natomiast przewiduję konieczność wykazania bezprawności działań. W praktyce może się to okazać niezwykle trudne, ponieważ – przypomnę – Komisja działała w warunkach tzw. uznania administracyjnego i szerokiej strefy dyskrecjonalnej swojej władzy, w związku z czym dowiedzenie przed sądem UE, że mieliśmy do czynienia z bezprawnością, może napotkać na bardzo istotne trudności dowodowe. Z pewnością nie podejmiemy żadnej decyzji, dopóki nie będziemy wiedzieli jakie są dalsze zapatrywania KE, przede wszystkim na sprawy procesu. Pozwolę sobie przypomnieć, że termin na wniesienie odwołania do sądu wyższej instancji, czyli w tym przypadku do Trybunału, jeszcze nie upłynął. Jeśli Komisja ze swojego prawa skorzysta, to oczywiście przedwczesne będzie wnoszenie o jakiekolwiek odszkodowania, bo wówczas wyrok może jeszcze ulec zmianie. W mojej osobistej ocenie jest to mało prawdopodobne.
Tutaj pozwolę sobie odnieść się do rewelacji prasowych, w których próbuje się nam wmówić, że wyrok proceduralny, to jest taki mniej istotny wyrok. Otóż jest to całkowita nieprawda. Jest tak, że jeśli jakiś akt prawny podlegający unieważnieniu w drodze wyroku sądowego z przyczyn proceduralnych (i już abstrahuję od tego, czy sprawa toczy się przed sądem polskim czy przed sądem europejskim), ponieważ jest obarczony wadą proceduralną tak poważną, że eliminuje wyrok z obrotu prawnego, to sąd nie bada wówczas podstaw merytorycznych. Nie jest powiedziane, że sąd podzieliłby czy też odrzucił zarzuty merytoryczne. Nieuprawnione jest twierdzenie, że sąd zrobiłby to czy tamto. Dla nas, prawników, przewidywanie co zrobiłby sąd jest również bardzo nieeleganckie, ponieważ jest to domena sądu, w którą nie należy wkraczać. Sąd tego nie robił, ponieważ decyzja miała taki błąd, że niezależnie od tego, czy zarzuty są słuszne czy niesłuszne, ona i tak nie nadawałaby się do utrzymania. Gdybyśmy, czysto hipotetycznie, przyjęli, że merytorycznie wszystkie zarzuty są zasadne, to i tak nie pomogłoby to tej decyzji, bo sąd i tak orzekłby o jej unieważnieniu.
Jeśli więc chodzi o stan prawny to obecnie, wobec faktu, że wyrok obowiązuje od momentu ogłoszenia, nawet gdyby Komisja skorzystała z prawa do odwołania, nie miałoby to skutku zawieszającego (nieco odmiennie niż w polskim porządku prawnym). Obecnie mamy do czynienia z takim stanem prawnym, w którym jak gdyby żadna z 2. decyzji nie została wydana. Państwu radnym pozostawiam zastanowienie się nad tym, dlaczego Komisja działała w tak wielkim pośpiechu, że dopuściła do zaistnienia aż tak poważnej wady proceduralnej. To nie jest tak, że drobiazg, jakieś małe niedopatrzenie formalne jest w stanie spowodować unieważnienie danego aktu. Ten błąd był naprawdę poważny. Proponuję wziąć również pod uwagę, że w wyroku nie było zdań odrębnych, a zatem cały skład orzekający był jednakowego zdania. Byłam na tej rozprawie, reprezentowałam Gdynię, brałam czynny udział jako pełnomocnik. Muszę powiedzieć, że skądinąd byłam zdumiona tym, jak bardzo wnikliwie sąd zbadał te dokumenty. Nie spodziewałam się, że będzie to aż taki poziom znajomości sprawy – co do najdrobniejszego przecinka. Na podstawie pytań, które zadawali sędziowie, mogłam się spodziewać takiego, a nie innego wyroku, bowiem okazywali zbulwersowanie faktem, że można było w ten sposób procedować. Obecnie czekamy na ruch KE. Jeśli Komisja odwoła się (przypomnę, że nie będzie to miało skutku zawieszającego), nadal będziemy mieli do czynienia z takim stanem prawnym, jakby decyzje nie były wydane. Oczywiście Trybunał może orzec odmiennie niż Sąd europejski pierwszej instancji. Z taką możliwością w każdym postępowaniu sądowym trzeba się liczyć. Zdaniem prawników, których porad zasięgamy (a są to prawnicy zróżnicowani, reprezentujący zarówno grono bardziej naukowo zajmujące się prawem europejskim, jak i grono mające do czynienia z tym prawem w praktyce, a także zagraniczny prawnik, na co dzień obsługujący sprawy związane z KE w Brukseli, belgijski adwokat), jest mało prawdopodobne, aby z powodów merytorycznych Komisja zdecydowała się na odwołanie od wyroku, ponieważ szanse na wygraną przed Trybunałem są bardzo małe. Oczywiście nie możemy wykluczyć, że tego typu decyzje zostaną podjęte z powodów politycznych. Nie mnie się o tym wypowiadać. Jeśli chodzi o chłodną ocenę prawniczą, to szanse na wygraną Komisji w drugiej instancji są tak małe, że racjonalnie rzecz biorąc Komisja nie powinna podejmować tego kroku.
Wracając do tematu odszkodowania: będziemy w sytuacji procesowej, która pozwoli na rozważenie tej kwestii. Do rozważenia będzie także to, ile możemy uzyskać wytaczając ewentualną kolejną skargę, bo do czynienia mielibyśmy ze skargą innego typu, wytaczaną również przed sądem europejskim, i ile nas to postępowanie sądowe kosztowałoby. Jak Państwo wiedzą, prawnicy reprezentujący strony przed sądami tani nie są. My natomiast musielibyśmy dowieść bezprawności działania komisji, co być może byłoby możliwe i akurat w tym wymiarze wada formalna jest bardzo pomocna. Skoro bowiem była wada formalna, to znaczy, że było to działanie bezprawne. Inaczej sytuacja by się przedstawiała, gdybyśmy spierali się na argumenty merytoryczne, które mieszczą się w sferze dowolnego uznania. Musielibyśmy również bardzo stanowczo dowieść wysokości naszej szkody. Obawiam się (analizowałam orzecznictwo w takich sprawach, również wyroki tegoroczne, które były dość przełomowe), że wykazanie wysokości strat mogłoby napotkać na uzasadnione trudności, ponieważ opieralibyśmy się na pewnych hipotezach. Lotnisko nie zaczęło działać przed ogłoszeniem decyzji, a zatem nie byłoby materiału porównawczego i sąd mógłby uznać, że roszczenie jest słuszne co do zasady, ale nie jest uzasadnione co do wysokości. W takim przypadku całe postępowanie – kosztowne, długotrwałe, pochłaniające masę energii – może się okazać niezasadne. Czas na podejmowanie tego typu decyzji dopiero przyjdzie.
Jeśli chodzi o ostatnie pytanie dotyczące ograniczenia do GA, to obecnie mamy takie podejście, że naszym celem jest jak najszybsze uruchomienie operacji cywilnych na tym lotnisku. Wszystko wskazuje, że zarówno w wymiarze faktycznym jak i formalnym prościej i szybciej będzie to robić etapami niż od razu w całości. Ponadto dzisiaj w sensie formalnym jest tak, jakby nic się nie wydarzyło, jakby decyzji nie było, bo wypadły z obiegu prawnego. Faktycznie jednak tak nie jest. Minęło wiele lat, bardzo dużo złych rzeczy się wydarzyło – stan upadłości, zarządzanie przez syndyk, itd. Na rynku lotniczym również wiele się zmieniło. Nie mamy wątpliwości, że dzisiaj najpilniejszą potrzebą rozwojową i najbardziej nie zaadresowaną w całej północnej Polsce jest obsługa lotnictwa ruchu GA. Jest tak dlatego, że na północy mamy do czynienia tylko z lotniskami typu aeroklubowego, które całkowicie nie odpowiadają potrzebom profesjonalnego GA. One może są świetne dla aeroklubów, które też są potrzebne, ale które zupełnie nie odpowiadają potrzebom biznesu. Nie odpowiada również potrzebom biznesu lotnisko w Gdańsku. Nie dlatego, że jest złe, tylko dlatego, że ma tak duże sukcesy. Im większe lotnisko, tym słabiej odnajduje się na nim ruch GA, dlatego że po pierwsze małe są sloty, wolne dla lądowania małych samolotów, ponieważ użytkowane jest owo lotnisko przez ruch ogólny, czy to rejsowy, czy to czarterowy. Po drugie zaś lotnisko tego typu nie oferuje pełnego komfortu użytkownikom małych samolotów, bowiem użytkownicy ci muszą przejść przez pełną kontrolę, właściwą dla dużych lotnisk ogólnych. Tych zagrożeń można uniknąć dedykując usługi lotniska przede wszystkim ruchowi GA. Nie jest to jedynie nasz pomysł. Jego słuszność znajduje potwierdzenie w analizach, z których korzystamy. Prawda jest taka, że pomysł skoncentrowania się na ruchu GA przyszedł przede wszystkim z rynku, bowiem nieustannie spotykamy się z przedsiębiorcami, którzy blokowani są formalnościami i zakazem prowadzenia działalności lotniczej, nałożonym przez decyzje. Byliby oni gotowi uruchomić operacje od zaraz, ponieważ widzą w tym interes. Dla mnie osobiście prawdziwy jest test prywatnego inwestora, tzn. test Pana Kowalskiego, który ma swoją firmę i chce zainwestować duże środki oraz uważa, że ryzyko jakim jest obarczona taka decyzja jest na tyle małe, że jest skłonny zaryzykować. Jest on zawsze wiarygodniejszy niż jakiekolwiek analizy najbardziej nawet renomowanych firm konsultingowych.
Ponieważ mamy już swoje doświadczenia z KE i zdajemy sobie sprawę, że na każdym etapie Komisja może wszcząć postępowanie jakie uzna za stosowne, tym razem nie podejmiemy żadnego kroku, dopóki nie otrzymamy promesy KE, dotyczącej dopuszczalności danego kroku. Jest to zachowanie z gatunku „jesteśmy świętsi od Papieża”. Nie jest to wymagane przepisami, ale doświadczenie uczy, że zaoszczędzi to czas i pieniądze.
Tadeusz Szemiot- kwestia odszkodowania wiąże się ze „świeżym” dotyczyła orzecznictwem. W postępowaniach przed KE doszło do stwierdzenia nielegalności pomocy publicznej. Te decyzje Komisji okazały się pod pewnymi względami błędne. Ciekawą również kwestią, która powinna interesować Wysoką Radę, jest to, czy KE pracuje nad wydaniem kolejnej decyzji i czy może wydać taką decyzję, która będzie wolna od takich wad. To nie pierwsza decyzja Komisji, tylko druga, która uchyliła pierwszą, obarczoną błędem w postaci braku konsultacji ze stronami. Ta druga decyzja była prawdopodobnie merytorycznie poprawniejsza od pierwszej, natomiast zawiera w sobie poważny błąd proceduralny. Główny niepokój budzi więc niepewność, czy Komisja podejmie ponowną decyzję w tej kwestii. Postępowania odszkodowawcze zakończyły się sukcesami, stąd pytanie i sugestia, aby Miasto Gdynia również rozważyło wystąpienie o odszkodowanie.
Właściwie wracamy do rozwiązania początkowego, które potem przerodziło się w obiekt o wartości 90 mln. zł., czyli lotnisko uzupełniające gdańskie, które miało obsługiwać pół miliona pasażerów w zakresie nisko kosztowych lotów czarterowych. Teraz Miasto Gdynia będzie zabiegało w każdej sprawie dotyczącej lotniska o notyfikację pomocy publicznej. Nie ma jakiejś określonej procedury w ustawie dotyczącej pomocy publicznej, zgodnie z którą organ musi wystąpić o notyfikację, ale jest przepis, że każda decyzja dotycżąca pomocy publicznej powinna być notyfikowana. Czy więc nie jest tak, że organ władzy publicznej wydający decyzję powinien zadbać o bezpieczeństwo, o którym wspomniała Pani Prezydent? Pewnie nie ma na to żadnych sankcji, ale czy gospodarzenie się publicznym groszem nie wymagało zadbania o to, aby wszystko było zgodne z prawem?
Radny A. Bień poinformował o uroczystościach planowanych w związku z rocznicą urodzin Eugeniusza Kwiatkowskiego.
Przewodnicząca J. Zielińska przypominając o zbliżającym się terminie składania oświadczeń majątkowych zwróciła uwagę na celowość spisania stanu finansów na dzień 31 grudnia b.r.
Ad 9.
Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10.
Termin kolejnej sesji: 24 stycznia 2018 r.; godz. 12:00
Ad 11.
Zakończenie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Na podstawie stenogramu zredagowała:
insp. Zofia Kostrzewska
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Magdalena Anuszek |
Wprowadził informację: | Katarzyna Manikowska |
Ostatnio zmodyfikował: | Katarzyna Manikowska |
Data wytworzenia informacji: | 07.12.2017 |
Data udostępnienia informacji: | 07.12.2017 |
Ostatnia aktualizacja: | 29.01.2018 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
29.01.2018 11:04 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
13.12.2017 14:51 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
13.12.2017 10:36 | Dodanie informacji | Katarzyna Manikowska |
08.12.2017 09:51 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.12.2017 14:26 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.12.2017 14:17 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.12.2017 13:39 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.12.2017 13:35 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.12.2017 13:33 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.12.2017 09:49 | zatwierdzenie | Michał Kowalski |
07.12.2017 09:25 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |