STATUT Wczesnego Wspomagania Rozwoju Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 1 w Gdyni (załącznik nr 1)
STATUT WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci działa
na podstawie:
na podstawie:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 i 949);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. z 2017r. poz. 1743)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017r. poz.1635)
- Postanowień niniejszego statutu.
§ 2
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci działa w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym nr 1 im. prof. Haliny Borzyszkowskiej w Gdyni,przy ul. Płk Dąbka 277.
§ 3
1. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zwany dalej „zespołem” został powołany w dniu 1 września 2010 r. przez Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno–Wychowawczego nr 1 im. prof. Haliny Borzyszkowskiej w Gdyni przy ul. Płk Dąbka 277.2. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
- psycholog, oligofrenopedagog,
- logopeda, oligofrenopedagog,
- oligofrenopedagog - usprawnianie ruchowe,
- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
3. Zespół powołuje i jego pracę koordynuje Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno–Wychowawczego nr 1 im. prof. Haliny Borzyszkowskiej w Gdyni
przy ul. płk St. Dąbka 277.
§ 4
Na potrzeby zajęć wczesnego wspomagania rozwoju przeznaczone są następujące pomieszczenia:- sale do pracy indywidualnej z dzieckiem i terapii grupowej;
- sala gimnastyki korekcyjno–kompensacyjnej i stymulacji polisensorycznej;
- gabinet logopedyczny;
- gabinet psychologiczny;
- dostęp do węzła sanitarnego;
- pokój dla rodziców.
Rozdział II
Cele i zadania wczesnego wspomagania
§ 5
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działanie mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole.§ 6
Do zadań Zespołu należy:1. Ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej
w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków
i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania
i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;
2. Nawiązanie współpracy z:
- przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
- podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
3. Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem.
4. Ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym.
5. Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
6. Dokumentowanie działań prowadzonych w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania:
a) arkusz obserwacji dziecka zawierający:
- imię i nazwisko dziecka;
- numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
- ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
- ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
b) informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania – dziennik.
§ 7
Zespół współpracuje z rodziną dziecka. W ramach współpracy realizowane są następujące zadania:1. Przygotowywanie rodziców do udziału w programie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, rozwijanie poczucia przynależności do szerszej grupy rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz dystansu do swojej sytuacji życiowej;
2. Pomoc rodzicom w procesie adaptacji do warunków życia, wynikających z faktu wychowywania dziecka niepełnosprawnego;
3. Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
4. Udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
5. Pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Rozdział III
Wymiar godzinowy i forma wczesnego wspomagania
§ 8
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor SOSW nr 1 W Gdyni, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół – wymaga akceptacji przez organ prowadzący czyli Urząd Miasta Gdyni.§ 9
Zajęcia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną lub mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci z udziałem ich rodzin.§ 10
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.Rozdział IV
Zasady przyjmowania dziecka na zajęcia wczesnego
wspomagania
§ 11
Warunkiem przyjęcia dziecka jest złożenie w Specjalnym Ośrdku Szkolno–Wychowawczym Nr 1 w Gdyni przez rodziców lub prawnych opiekunów podania o przyjęcie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wraz z kompletem wymaganych dokumentów.Wymagane dokumenty:
- Opinia z poradni psychologiczno–pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania:
- Zaświadczenie lekarskie informujące o stanie funkcjonalnym dziecka. Dodatkowo:
- Inne dokumenty niezbędne specjalistom do prawidłowej diagnozy i terapii dziecka.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Alicja Spica |
Wprowadził informację: | Joanna Żak-Tyburska |
Ostatnio zmodyfikował: | Joanna Żak-Tyburska |
Data wytworzenia informacji: | 30.11.2017 |
Data udostępnienia informacji: | 30.11.2017 |
Ostatnia aktualizacja: | 30.11.2017 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
30.11.2017 14:53 | Aktualizacja treści | Joanna Żak-Tyburska |
30.11.2017 13:08 | Aktualizacja treści | Joanna Żak-Tyburska |
30.11.2017 13:07 | Aktualizacja treści | Joanna Żak-Tyburska |
30.11.2017 13:06 | Aktualizacja treści | Joanna Żak-Tyburska |
30.11.2017 13:04 | Aktualizacja treści | Joanna Żak-Tyburska |
30.11.2017 13:00 | Aktualizacja treści | Joanna Żak-Tyburska |
30.11.2017 12:58 | Dodanie informacji | Joanna Żak-Tyburska |