Co nowego

30 nowoczesnych Solarisów trafi na gdyńskie ulice

Wizualizacja przegubowego trolejbusu Solaris Trollino 18, który pojawi się też na gdyńskich ulicach, wizualizacja: Solaris

Wizualizacja przegubowego trolejbusu Solaris Trollino 18, który pojawi się też na gdyńskich ulicach, wizualizacja: Solaris

Aż 30 nowoczesnych trolejbusów wyprodukowanych przez polską firmę Solaris trafi do Gdyni! Flotę do wiosny 2019 roku zasili kilkanaście przegubowych Trollino 18, które wcześniej były już testowane na gdyńskich ulicach oraz kilkanaście kolejnych Trollino 12. Oprócz tego dzięki nowym bateriom litowo-jonowym uda się też zmodernizować część używanego taboru. Wszystko będzie kosztować ponad 95 milionów złotych.

Umowa, którą miasto podpisało z firmą Solaris obejmuje łącznie dostawę aż 30 nowych trolejbusów, które do wiosny 2019 roku trafią na gdyńskie ulice. Do tego firma dostarczy także nowe baterie litowo-jonowe, które pozwolą na zmodernizowanie 21 pojazdów z obecnego taboru. Baterie razem z dostosowaniem aparatury energoelektronicznej dadzą możliwość przejechania nawet do 20 kilometrów poza siecią trakcyjną, co znacznie ułatwi obsługę niektórych rejonów miasta.



Litowo-jonowe akumulatory znajdą się też na wyposażeniu wszystkich nowych pojazdów, o pojemności dostosowanej do modelu, co pozwoli na nawet kilkadziesiąt kilometrów bezemisyjnej jazdy poza siecią. Wśród nowych trolejbusów do Gdyni trafi dokładnie 16 przegubowych Trollino 18, które zadebiutują we flocie PKT, a wcześniej były już między innymi testowane właśnie na gdyńskich ulicach. Na swoim pokładzie zmieszczą prawie dwukrotnie więcej osób niż standardowe pojazdy przy podobnym koszcie eksploatacji. O bezpieczeństwo pasażerów zadbają wewnętrzne kamery, a o ich komfort – duże wyświetlacze oraz klimatyzacja. Tak samo w przypadku 14 nowych trolejbusów Trollino 12.

- Gdynia dostanie szczególne pojazdy, pełne najnowszych rozwiązań technicznych firmy Solaris. Pierwsze to wygląd: będą Solarisami nowej, czwartej generacji, która jest w naszym portfolio od dwóch lat. Te trolejbusy dostaną też baterie, które pozwolą nimi operować nie tylko w tych częściach miasta, gdzie jest sieć trakcyjna, ale też w dzielnicach, które sieci nie mają – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach. – Podobne trolejbusy produkujemy dla trzynastu różnych krajów, między innymi mamy trolejbusy we Włoszech: w Mediolanie, Rzymie, Bolonii czy Parmie, jak również w Niemczech, Hiszpanii czy na Łotwie – dodaje wiceprezes.

Jedna z głównych i ważnych dla społeczeństwa zalet nowoczesnych pojazdów to ekologia, co wpisuje się w konsekwentnie realizowaną od lat politykę miasta.

- Jeżeli chcemy zachęcać gdynian do tego, żeby chętniej korzystali z komunikacji miejskiej, musimy zapewniać nowoczesny tabor i jednocześnie pamiętać, że komunikacja to także ważny czynnik wpływający na jakość środowiska, a trolejbusy to najbardziej ekologiczny środek transportu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Umowę na dostawę 30 nowych trolejbusów podpisali prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezes Solaris Bus & Coach, Zbigniew Palenica, fot. Lechosław Dzierżak

Całe zamówienie opiewa na ponad 95 milionów złotych. Po podpisaniu umowy z wyłonioną w drodze przetargu firmą Solaris, dostawa nowych trolejbusów do Gdyni rozpocznie się już we wrześniu tego roku i zakończy na wiosnę 2019 roku. Wtedy też powinna zakończyć się modernizacja już używanych trolejbusów, której początek jest z kolei planowany na maj tego roku. Efekty będą odczuwalne dla wszystkich pasażerów, ale szczególnie powinni ucieszyć się mieszkańcy niektórych dzielnic Gdyni, które znajdują się poza siecią trakcyjną.

- To bardzo duży krok. To umacnianie się polityki niskoemisyjnej w Gdyni i możliwość wyjazdu poza sieć, co daje Zarządowi Komunikacji Miejskiej zupełnie nowe możliwości. Można będzie wykorzystywać trolejbusy do obsługi różnych dzielnic, jak Fikakowo czy Skwer Kościuszki, z możliwością odjazdu od sieci – wylicza Tomasz Labuda, zastępca prezesa PKT w Gdyni.

Po ulicach Gdyni już kursują Trollino 12, które zostaną też dostarczone w ramach umowy, fot. Michał Kowalski

Dzisiaj Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z zaledwie trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową. Za swoje osiągnięcia w tej dziedzinie miasto było wielokrotnie nagradzane w Polsce i zagranicą. Między innymi w 2014 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zostało laureatem prestiżowej nagrody Regiostars, przyznawanej przez Komisję Europejską za „inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju". Aktualnie tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej składa się z 93 trolejbusów, w tym 89 niskopodłogowych i 4 zabytkowych, które są atrakcjami turystycznymi. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone mercedesy.

Fundusze Europejskie

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 04.04.2018 15:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.04.2018 09:49
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze