Co nowego

Designerskie zmiany. Jesienią kolejne Biennale

Traffic Design odkrywa pierwsze karty tegorocznego Biennale - tym razem projektanci pochylą się nad industrialnymi przestrzeniami Śródmieścia i Grabówka

Traffic Design odkrywa pierwsze karty tegorocznego Biennale - tym razem projektanci pochylą się nad industrialnymi przestrzeniami Śródmieścia i Grabówka

Już tej jesieni wypatrujcie nowych zmian miejskich przestrzeni na pograniczu designu i sztuki. Traffic Design zapowiada kolejną edycję swojego biennale. Tym razem kreatywni projektanci sięgną do industrialnych korzeni Gdyni, pracując nad sześcioma realizacjami na terenie Śródmieścia oraz Grabówka. Początek już we wrześniu.


Regularnie, co dwa lata zaskakują niekonwencjonalnymi wizjami i artystycznymi zmianami przestrzeni publicznych w Gdyni, za którymi stoją projektanci i artyści – teraz zbliża się kolejna odsłona ich twórczej pracy. Traffic Design zapowiada tegoroczną edycję swojego Biennale, uchylając rąbka tajemnicy na temat jego głównych założeń.

Sztuka na pograniczu Śródmieścia i Grabówka


Co ciekawego wydarzy się tym razem, po dwuletniej przerwie? Designerzy skupią się przede wszystkim na industrialnym duchu miasta, obejmując swoimi działaniami przestrzenie naznaczone portowo-przemysłowym charakterem.

- W tym roku zabieramy Was w nowe części miasta. Przecinamy administracyjne granice dzielnic i ciągiem realizacji obrysowujemy obszar kulturowy związany z przemysłem, tranzytem, strefą mieszkalną i lasem – zapowiada Traffic Design.

Wiemy już, że tegoroczne realizacje będą zlokalizowane na styku dwóch dzielnic Gdyni: Śródmieścia i Grabówka, a zatem w bardzo charakterystycznym fragmencie miasta. Łącznie twórcy będą pracować nad sześcioma projektami, które nadadzą nowego znaczenia niebanalnym lokalizacjom, a każdy z nich będzie skupiał się na konkretnym obszarze tematycznym. Poniżej ich krótkie zapowiedzi:

  • Port: Techniczna, jak od linijki, przestrzeń z industrialną zabudową. Raczej nie przychodzi się tutaj spędzać czasu poza pracą, ale portowa panorama jest widoczna z wielu miejsc w mieście – także z mieszkalnego Grabówka.
  • Materiał: Obiekty z recyklingu to nie jak kiedyś, produkty drugiej kategorii. Dają nowe możliwości i mają nową wartość estetyczną. Czy kiedyś zastąpią tradycyjne tworzywa rzeźbiarskie?
  • Tranzyt: Estetyka przelotówek, sznury ciężarówek, kolorystyka tablic drogowych kształtuje miejski krajobraz w okolicy portu.
  • Morze: W obrębie stoczni i portu docięte do potrzeb człowieka, ale na jego naturalnych brzegach można znaleźć materiały, które staną się składnikiem alternatywy dla tworzyw sztucznych.
  • Mieszkanie: Schronienie, odpoczynek, konsumpcja. Czy pozbywając się z domu śmieci możemy doświadczać stworzonej z nich sztuki?
  • Las: Otula mieszkalną część dzielnicy. To z jego głębi do terenów zajętych przez człowieka przychodzą w poszukiwaniu łatwego jedzenia dzikie zwierzęta.

Jak zapowiada Traffic Design, Biennale 2022 poza realizacją sześciu projektów minie także pod znakiem innych wydarzeń wchodzących w program wydarzenia: spotkań z twórcami, dyskusji tematycznych czy specjalnych pokazów filmowych.

Do współpracy zaproszono między innymi holenderskie The New Raw i studio Thonik, pochodzące ze Szwajcarii Studio Feixen, Malwinę Konopacką i Jacka Walesiaka, Blankę Byrwę oraz ukraińską ilustratorkę i projektantkę Olię Hordiienko. Więcej szczegółów dotyczących Biennale 2022 już wkrótce.

Artystyczne tradycje w miejskiej przestrzeni


Przypomnijmy, że biennale to cykliczne, organizowane co dwa lata przez gdyńskie stowarzyszenie Traffic Design wydarzenie skupiające uwagę mieszkańców na estetyzacji przestrzeni publicznych oraz sztuce miejskiej. Twórcy zapraszają do debaty i współpracy nad zmianami innych artystów i projektantów, starając się zmieniać oblicze z pozoru „zwyczajnych” miejsc, mijanych na co dzień przez mieszkańców i wtapiających się w rutynowy krajobraz miasta.

Ostatnia edycja, odbywająca się jeszcze pod szyldem Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej odbyła się w 2020 roku, a jej elementy – między innymi ze względu na pandemię koronawirusa – rozciągnęły się w czasie. W ten sposób powstało opowiadanie „Mgła” autorstwa pisarki Salci Hałas, która na potrzeby dzieła przeniknęła do codziennego życia mieszkańców dzielnicy Wzgórze św. Maksymiliana. Nad warstwą muzyczną opartą o jego treść pochylił się znany producent Piernikowski, a wśród działań zrealizowanych w przestrzeniach miejskich znalazły się rzeźby angażujące, sięgający do problemów komunikacyjnych dzielnicy projekt „Pieszy też człowiek”, redesign ulicy Focha czy mural z budkami lęgowymi, który powstał na elewacji jednej z gdyńskich szkół podstawowych.

Wśród projektów realizowanych przy okazji wcześniejszych edycji Biennale warto wymienić też chociażby metamorfozę kultowego Baru Mlecznego „Słoneczny” czy zaprojektowane na nowo, z dbałością o detale elewacje modernistycznych kamienic w centrum miasta.

  • ikonaOpublikowano: 17.08.2022 11:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.08.2022 16:14
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze