Co nowego

Dwie strefy - edukacja w szkołach średnich

Nowe wytyczne MEN dla szkół średnich // fot. pixabay.com

Nowe wytyczne MEN dla szkół średnich // fot. pixabay.com

W piątek, w Dzienniku Ustaw, ukazało się nowe rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące nauki w strefach czerwonej i żółtej. Co najmniej połowa uczniów z danej szkoły będzie miała zajęcia stacjonarne w trybie hybrydowym, a pozostali - zdalnym. Będą również wyjątki.


Zmiany w funkcjonowaniu szkół ponadpodstawowych, placówek w kształceniu zawodowym i ustawicznym obowiązują od poniedziałku, 19 października do czasu obowiązywania na danym terenie strefy żółtej lub czerwonej.

Gdyńska kadra pedagogiczna była w pełni przygotowana na prowadzenie zajęć zdalnych już od początku tego roku szkolnego. Między innymi VI Liceum Ogólnokształcące, na początku września, jako jedno z pierwszych przeszło na tryb pracy zdalnej, a kilka szkół średnich wprowadziło ten tryb nauki w klasach będących w kwarantannie. Samorząd Gdyni na bieżąco analizuje sytuację w każdej placówce i, o ile jest to potrzebne, interweniuje.


Wprowadzenie nauki zdalnej z punktu widzenia organizacji nauczania wręcz usprawnia proces edukacyjny, ponieważ nie będzie konieczności dokonywania zastępstw za nauczycieli przebywających na kwarantannie. Jesteśmy operacyjnie gotowi do prowadzenia lekcji online na każdym poziomie nauczania. To, co teraz jest znacznie bardziej niepokojące to stan ducha i samopoczucie dzieci oraz młodzieży. Każdy rodzic i nauczyciel w sposób szczególny powinien obserwować dzieci i w sytuacji dostrzeżenia niepokojących zmian w ich zachowaniu - reagować. W Gdyni funkcjonuje wiele miejsc gotowych wesprzeć młodzież, ale musimy wiedzieć o problemie. Wiek szkolny to czas, w którym relacje między rówieśnikami są niezwykle ważne i ograniczone jedynie do komunikatorów społecznościowych, nie są w pełni tym, czego potrzebują dzieci i młodzież. To zatem czas dla nas wszystkich na nieprzeciętną uwagę i umiejętność szybkiego reagowania w kryzysie - informuje Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Praktyki oraz warsztaty w gdyńskich szkołach kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzone są stacjonarnie, z zachowaniem odpowiedniego rygoru sanitarnego.

Rozporządzenie MEN w sprawie nauki zdalnej i hybrydowej


Jak wynika z piątkowego komunikatu MEN, uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczęszczają do szkoły na terenie objętym strefą czerwoną, będą mieli lekcje na odległość. Natomiast pozostali, z placówek objętych strefą żółtą, będą uczyli się w trybie mieszanym (hybrydowym). W obu strefach wystąpią wyjątki, które będą dotyczyć m. in. szkół specjalnych, szkół specjalnych w zespołach, internatów, szkół i placówek w kształceniu zawodowym i ustawicznym - w zakresie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.

Funkcjonowanie szkół ponadpodstawowych


Od poniedziałku, 19 października uczniowie ze szkół ponadpodstawowych w strefie czerwonej przejdą na tryb kształcenia na odległość. Natomiast młodzież ze strefy żółtej na system mieszany (hybrydowy), w trybie około 50% na 50%.

Oznacza to, że co najmniej połowa uczniów z danej szkoły będzie miała zajęcia stacjonarnie w szkole, a pozostali zdalnie. Zadaniem dyrektora szkoły będzie wdrożenie odpowiednich procedur wprowadzających oraz poinformowanie całej społeczności szkolnej o przyjętym systemie kształcenia hybrydowego.

Wyjątki w strefie żółtej i w czerwonej


Nauczanie stacjonarne pozostaje w szkołach ponadpodstawowych w następujących placówkach:

  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
  • młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
  • młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
  • szkołach specjalnych samodzielnych lub funkcjonujących w zespołach.

W tych szkołach młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie, a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym i rewalidacyjnym.

Uczniom, którzy ze względu na niepełnosprawność lub warunki domowe nie będą mogli uczyć się w domu, dyrektor jest zobowiązany zorganizować nauczanie stacjonarne lub zdalne w placówce (z wykorzystaniem szkolnych komputerów).

W przypadku szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, zajęcia praktyczne w strefie żółtej i czerwonej będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców. Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła te zajęcia prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Praktyki zawodowe w strefie czerwonej realizowane będą stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego albo wirtualnego przedsiębiorstwa. W strefie żółtej praktyki zawodowe będą odbywać się stacjonarnie, o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.

Ograniczeniem nie będą objęci młodociani pracownicy będący uczniami branżowej szkoły I stopnia w zakresie zajęć praktycznych u pracodawców - o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające ich zdrowiu. Obostrzenia nie będą dotyczyły internatów.

W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół ponadpodstawowych i placówek, w strefie żółtej będzie realizowana nauka w formie mieszanej (hybrydowej), a w strefie czerwonej - kształcenie na odległość.

Za organizację kształcenia odpowiada dyrektor szkoły lub placówki. To on powinien ustalić sposób nauki i powiadomić rodziców oraz uczniów, w jaki sposób będzie przebiegała nauka.


Źródło: PAP

  • ikonaOpublikowano: 19.10.2020 15:45
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.10.2020 18:07
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze