Co nowego

Gdynia dla Medyka – bo liczą się ludzie

Kompleksowy program „Gdynia dla Medyka”, czyli zorganizowanie w czasie pandemii wsparcia dla kadry szczególnie narażonej na zakażenie koronawirusem, został wyróżniony podczas gali Perły Samorządu 2021. // fot. Paweł Kukla

Kompleksowy program „Gdynia dla Medyka”, czyli zorganizowanie w czasie pandemii wsparcia dla kadry szczególnie narażonej na zakażenie koronawirusem, został wyróżniony podczas gali Perły Samorządu 2021. // fot. Paweł Kukla

Gdyńscy medycy na co dzień walczą na pierwszej linii frontu, zmagają się z trudnościami, stawiają czoła licznym wyzwaniom, często pracując w ogromnym stresie i ponad własne siły. Z podziwu dla tego poświęcenia i wysiłku, a także z chęci zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa powstał pomysł na program „Gdynia dla Medyka”. Dzięki zaangażowaniu urzędniczek udało się pomóc medykom ponad 700 razy. Program został doceniony i wyróżniony na tegorocznym Kongresie Perły Samorządu 2021.


W rankingu „Perły Samorządu 2021”: Liderzy Dobrych Praktyk, w kategorii „Zdrowie i opieka” wyróżnienie zdobyła Gdynia, za kompleksowy program „Gdynia dla Medyka”, czyli zorganizowanie w czasie pandemii wsparcia dla kadry szczególnie narażonej na zakażenie koronawirusem.

- Program Gdynia Dla Medyka od samego początku cieszył się zainteresowaniem i uznaniem. W ciągu miesiąca, dzięki zaangażowaniu naszych urzędniczek oraz partnerom akcji, udało się pomóc medykom 710 razy. To wyjątkowy projekt, który ułatwiał pracownikom medycznym funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Dziękuję moim koleżankom, urzędniczkom, za ogromne zaangażowanie w nasz program. Wiązało się to z dyżurami w dni wolne, w nocy i święta i z wykonywaniem pracy drastycznie innej, od tej do której są przygotowane i przyzwyczajone. Jednak chęć pomocy i wsparcia były silniejsze i wykroczyły daleko poza zakres obowiązków moich koleżanek, dlatego tym bardziej cieszę się, że ten trud został doceniony – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki

W tej samej kategorii wyróżniono również Bieliny, za wspieranie działalności i bezpieczeństwa mieszkańców, dzięki zorganizowaniu testów na COVID-19 dla pracowników sezonowych z Ukrainy oraz Kraków, za utworzenie centrów pierwszej pomocy psychologicznej, udzielających bezpłatnego wsparcia osobom znajdującym się w kryzysie psychicznym oraz za zorganizowanie różnorodnych form pomocy i samopomocy mieszkańcom w okresie pandemii.

Gdynia dla Medyka – udało się pomóc


Esencją programu był całodobowy telefon, obsługiwany przez 7 gdyńskich urzędniczek: Annę Ludwiczak – Biuro Prezydenta, Ewelinę Solarz – Biuro Prezydenta, Agnieszkę Szymańską – Wydział Środowiska, Annę Czaplicką – Wydział Organizacyjny, Emilię Pawłowską-Puksztę – Wydział Organizacyjny, Marlenę Sigiel – Wydział Organizacyjny, Magdalenę Orlicz-Pawłat – Wydział Organizacyjny.

Na zdjęciu od lewej: Agnieszka Szymańska, wiceprecydent Michał Guć, Emilia Pawłowska-Pukszta, wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała, Marlena Sigiel, Anna Ludwiczak. // fot. Tomasz Kamiński (archiwum)
Na zdjęciu od lewej: Agnieszka Szymańska, wiceprecydent Michał Guć, Emilia Pawłowska-Pukszta, wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała, Marlena Sigiel, Anna Ludwiczak. // fot. Tomasz Kamiński (zdjęcie sprzed pandemii, archiwum)

Pracownicy (tzw. biały personel, a więc: lekarze, pielęgniarki, ratownicy, sanitariusze, salowe, diagności i technicy badań obrazowych) pogotowia, Szpitali Pomorskich, Instytutu Medycyny Morskiej i Tropikalnej oraz Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Gdyni mogli dzwonić na specjalną infolinię o dowolnej porze i mieli pewność, że uzyskają pomoc w znalezieniu, noclegu, wsparcia psychologicznego albo transportu do lub z pracy. Numer tego telefonu został udostępniony dyrektorom szpitali. Urzędnicy mieli możliwość weryfikacji, czy dzwoni osoba uprawniona.

W ramach programu kadra medyczna mogła skorzystać z finansowanych przez miasto z noclegów w hotelach zrzeszonych w Gdyńskiej Radzie Turystycznej. Przy organizacji zakwaterowania medykom pomagało 6 gdyńskich obiektów noclegowych, w tym 4 hotele i 2 hostele, udostępniając łącznie 207 pokoi.

Miasto zadbało również transport z placówki medycznej do i z miejsca zakwaterowania. Dzięki współpracy z firmą Free Now, miasto mogło udostępnić gdyńskim medykom 1000 nieodpłatnych przejazdów taksówkami, które mogli zamówić w aplikacji ze specjalnym dostępem lub poprosić o to operatora telefonu.

Operatorki telefonu koordynowały także dostawy posiłków w ramach akcji #gastropomaga, tak by mogli z nich skorzystać nie tylko ci, którzy są aktualnie na dyżurze, ale i ci, którzy po nim odpoczywają i nabierają sił na kolejny dzień walki.

Wreszcie, telefon stał się miejscem łączenia potrzebujących i udzielających nieodpłatnego wsparcia psychologicznego. Miasto dysponuje szeroką bazą specjalistów psychologów i terapeutów, którzy okazując wielkie serce już w pierwszych dniach epidemii zgodzili się świadczyć pomoc utrudzonym medykom.

Katarzyna Gruszecka-Spychała dodaje, że ten program miał też na celu, by jeden wydatek był maksymalnie efektywny i działał dwa razy - wspierał nie tylko medyków, ale i bardzo pokrzywdzonych ekonomicznie hotelarzy, gastronomików, taksówkarzy.
- Wymagał zaangażowania wielu komórek urzędu miasta, np. Gdyńskiego Centrum Kontaktu oraz informatyków, którzy zapewniali sprawny technicznie system obsługi infolinii, ale i osób oraz firm spoza administracji. Z konieczności był budowany w pośpiechu, ale tzw. wariackie papiery mu nie zaszkodziły, bo mieliśmy solidne fundamenty wzajemnego zaufania, utrwalone jeszcze na długo przed pandemią. Sprawdziliśmy się we wspólnotowym działaniu - mówi wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Od 1 czerwca 2020 roku szpitale jednoimienne wróciły do standardowej pracy. Od tego dnia przestała też funkcjonować całodobowa infolinia programu „Gdynia Dla Medyka”. W czasie trwania programu (infolinię uruchomiono 8 kwietnia 2020 r.) udało się pomóc medykom ponad 700 razy, zapewnić im potrzebny komfort i wsparcie, by oni mogli zatroszczyć się o nas, mieszkańców.

Liczy się każdy gest


W pomoc zaangażowali się także mieszkańcy, który dobrowolnie zabrali się za szycie masek, tworzenie przyłbic ochronnych czy też dostarczanie żywności do szpitali. Każdy najdrobniejszy gest przyczynił się do wzrostu bezpieczeństwa personelu medycznego, poprawy komfortu pracy, a przede wszystkim był dowodem wsparcia i solidarności w tym trudnym dla wszystkich czasie.

Perły Samorządu 2021


Pandemia zmieniła naszą rzeczywistość. Dla samorządów to wyjątkowo trudny czas. Kongres „Perły Samorządu” to okazja do wymiany doświadczeń i analizy bieżącej sytuacji. Wydarzenie odbywa się w dniach 12-13 maja.
Sesje plenarne, panele dyskusyjne oraz gale wręczenia wyróżnień w rankingach Dziennika Gazety Prawnej można śledzić na żywo na gdynia.pl oraz stronie kongresu.

Pierwszy dzień kongresu zwieńczyła tradycyjna, wieczorna gala online, podczas kórej poznaliśmy wyniki tegorocznej edycji rankingu „Perły Samorządu”. To podsumowanie skuteczności polskich samorządów, podczas którego miasta, gminy i powiaty ocenione najwyżej w zestawieniu opracowanym przez partnera merytorycznego, firmę PwC, zostały uhonorowane tytułowymi wyróżnieniami.

Współorganizatorem wydarzenia jest Dziennik Gazeta Prawna.

  • ikonaOpublikowano: 13.05.2021 19:00
  • ikona

    Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 14.05.2021 15:52
  • ikonaZmodyfikował: Weronika Rozbicka
ikona

Najnowsze