Co nowego

Gdyńskie szkoły nagrodzone za zaoszczędzone WAT-y

Uczestnicy i laureaci konkursu

Uczestnicy i laureaci konkursu "Każdy WAT na wagę złota". Na zdjęciu wraz z wiceprezydentem Gdyni Markiem Łucykiem // fot. Jan Ziarnicki

Dbali o efektywne zużycie energii i wprowadzali w swoich klasach dobre nawyki w tym zakresie. Uczniowie z siedmiu gdyńskich szkół aktywnie uczestniczyli w konkursie „Każdy WAT na wagę złota”. Właśnie zakończyła się jego pierwsza edycja. Projekt trwał 2 lata i był podzielony na 2 części. W ramach konkursu uczniowie szukali rozwiązań, żeby zmniejszyć wydatki na prąd i ogrzewanie w swoich szkołach. W tegorocznej odsłonie w sumie udało im się zaoszczędzić ponad 82 tysiące złotych. Gala finałowa konkursu odbyła się w poniedziałek, 25 marca w gdyńskim Urzędzie Miasta. Przedstawiciele trzech szkół, które uzyskały najlepsze wyniki, odebrali czeki za udział w projekcie. Dodatkowo wszyscy uczestnicy akcji otrzymali raporty podsumowujące rezultaty swoich działań. W ciągu dwóch lat trwania akcji, dzięki aktywności uczniów, zaoszczędzono niemal 200 tysięcy złotych.
 
„Każdy WAT na wagę złota” to konkurs, którego celem jest promocja racjonalnego wykorzystania energii i podnoszenie świadomości dzieci i młodzieży w kwestii odpowiedzialności za klimat. Uczniowie uczą się dzięki niemu, że drobne działania mają znaczenie.

Z ogromnym zachwytem patrzę na te młode osoby, ponieważ już dziś uczymy najmłodszych mieszkańców naszego miasta, jak oszczędzać energię. Robimy to nie tylko siebie, ale również dla kolejnych pokoleń gdynian. Projekt polega na tym, że sprawdzamy, jak szkoła jest w stanie zmniejszyć wydatki związane z energią w ciągu całego roku. Zwycięzca konkursu zaoszczędził 40 tysięcy złotych, z czego 50 procent tej sumy, wróci do budżetu szkoły. Te pieniądze zostają przeznaczone na róznego rodzaju cele. O tym, co zostanie za nie kupione, decydują sami uczniowie. Bardzo się cieszę, że wiele szkół w Gdyni przystępuje do tego projektu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
 
W 2018 roku w konkursie wzięło udział siedem gdyńskich szkół podstawowych: nr 13, 23, 26 (budynek przy ul. Tatrzańskiej 40 i przy ul. Wolności 25), 29, 44 i 51. Ich uczniowie przez cały rok uczyli się ekologicznych nawyków i przenosili je na szkolny grunt. Szukali rozwiązań, żeby oszczędzać prąd i ogrzewanie w budynku. Chcieli w ten sposób zmniejszyć wydatki szkoły. Efekt? W sumie placówki zaoszczędziły ponad 82 tysiące złotych w całym 2018 roku. To nieco mniej niż w zeszłym roku, kiedy uczniom udało się wypracować rozwiązania, które pozwoliły tym szkołom wydać w sumie 116 tysięcy złotych mniej. Podsumowując - dzięki działaniom dzieci w ciągu 2 lat trwania pierwszej edycji projektu udało się zaoszczędzić niemal 200 tysięcy złotych.



Najlepszy wynik uzyskała Szkoła Podstawowa nr 26 przy ul. Wolności 25, która zaoszczędziła ponad 40 tysięcy złotych. Drugie miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 26 przy ul. Tatrzańskiej 40 z sumą ponad 15 tysięcy złotych.
 
To jest bardzo ważny projekt oszczędzania. Jesteśmy pięknie położoną, na mapie Gdyni, szkołą, więc ekologia jest bliska naszemu sercu. W konkurs włączyła się cała społeczność szkoły. Kiedy przystępowaliśmy do projektu, wyliczyliśmy, że może uda nam się zaoszczędzić 2-3 tysiące złotych dla szkoły. Rezultat przerósł jednak nasze najśmielsze oczekiwania. W zeszłym roku byliśmy na trzecim miejscu. Teraz zajęliśmy pierwsze i drugie – mówi Alicja Bajduszewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 i Gimnazjum nr 2 w Gdyni.
 
Trzecia lokata należy do Szkoły Podstawowej nr 13 przy ul. Halickiej 8. Jej uczniowie zaoszczędzili ponad 14 tysięcy złotych.
 
Przedstawiciele szkół, które są zaangażowane w projekt, uczestniczyli w gali finałowej. Odbyła się ona w poniedziałek, 25 marca w Urzędzie Miasta Gdyni. Wiceprezydent Marek Łucyk przekazał trzem szkołom, które uzyskały najlepsze wyniki, symboliczne czeki. Opiewały one na 50 procent zaoszczędzonej przez nich kwoty. Dodatkowo wszystkie szkoły biorące udział w konkursie dostały raporty dotyczące rezultatów działań w swoich placówkach. Część zaoszczędzonych przez nich pieniędzy wróci do szkół. A to dlatego, że według zasad konkursu, połowa zaoszczędzonej kwoty trafia do danej szkoły, a druga połowa to oszczędność miasta, które ją utrzymuje. Nagrody zostaną wypłacone wszystkim uczestniczącym w konkursie placówkom.
 
Szkoła Podstawowa nr 13 za trzecie miejsce otrzymała czek na 7157 złotych. Za drugą lokatę Szkoła Podstawowa na 26 przy ul. Tatrzańskiej 40 dostała 7778 złotych. Natomiast Szkoła Podstawowa nr 26 przy ul. Wolności 25 za zajęcie pierwszego miejsca otrzymała czek na 20 827 złotych.

fot. Jan Ziarnicki
 
Zarówno uczniowie, jak i dyrektorzy zwycięskich szkół przyznają, że tego typu konkursy są potrzebne i bardzo wartościowe. A pieniądze, które w ten sposób zyskali, pomogą zmienić szkolną przestrzeń. Co zostanie zrobione? Wszystko zależy od uczniów. To oni mają decydujące zdanie. Za zeszłoroczne oszczędności w szkołach uczestniczących w konkursie wymieniono m.in. sprzęt.
 
Uczniowie pilnują nauczycieli, personel szkoły i siebie nawzajem, żeby oszczędzać. W akcję angażowali całą społeczność szkolną. W pierszej edycji otrzymaliśmy ponad 25 tysięcy złotych. Dzięki temu mogliśmy od nowa urządzić pracownie komputerową. Dla uczniów to była wielka satysfakcja – mówi Jolanta Matulewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 13 w Gdyni.
 
W 2017 roku Szkoła Podstawowa nr 26 przy ul. Wolności 25 zajęła drugiej miejsce i dostała 20 211 złotych.
 
Zaoszczędzone pieniądze zostały przeznaczone na szkolne szafki, gdzie możemy zostawiać książki i nie musimy ich ze sobą dźwigać – dodaje Adrian Ławicki, uczeń trzeciej klasy gimnazjum w filii Szkoły Podstawowej nr 26 przy ul. Wolności 25.

O konkursie

W ramach projektu, w każdej ze szkół powołane zostały zespoły ds. energii. Dokonywały one wstępnych pomiarów temperatury w budynkach, zarówno w salach lekcyjnych jak i w pozostałych pomieszczeniach. Zorganizowano również wyprawy badawcze, podczas których dzieci zbierały informacje o systemie grzewczym, rozprowadzaniu wody, gospodarce odpadami i oświetleniu w budynkach swoich szkół. Po ustaleniu zbyt niskiej lub wysokiej temperatury w pomieszczeniach, dzieci proponowały konkretne rozwiązania, np. odpowietrzenie grzejników lub zainstalowanie regulatorów temperatury. To jednak nie wszystko. Podczas lekcji dzieci oglądały filmy edukacyjne, a także zapoznawały się z nowoczesnymi materiałami energooszczędnymi, odnawialnymi źródłami energii, sposobami oszczędzania energii poprzez stosowanie urządzeń o wysokiej klasie energetycznej. Uczniowie dowiedzieli się również, co oznaczają symbole na sprzęcie AGD. Konserwatorzy szkolni wpuścili ich do szkolnych kotłowni, dzięki czemu dzieci dowiedziały się, jak szkoła jest ogrzewana. Do jednych z najciekawszych pomysłów, w ubiegłym roku, należało powołanie „strażnika energii” w każdej klasie. Pomysł powstał w Szkole Podstawowej nr 29. W niektórych szkołach (np. Szkole Podstawowej nr 44) dla każdego z pomieszczeń uczniowie przygotowali „Paszport energetyczny”.
 
Przykładaliśmy wagę do najmniejszych rzeczy, o których często się zapomina. Pamiętaliśmy, żeby wyłączyć światło i listwy – mówi Kacper Kwiatkowski, uczeń szóstej klasy Szkoły Podstawowej nr 26 w Gdyni przy ul. Tatrzańskiej 40.
 
Dla nas ważne jest, żeby przekonać się, jak zużywanie energii wpływa na środowisko. Nauczyliśmy się takich rozwiązań, które można również stosować w domu. Wykonywaliśmy różne obliczenia, odłączaliśmy od zasilania kserokopiarki, komputery i sprawdzaliśmy, jak to wpływa na zmniejszenie rachunków za prąd. Robiliśmy także róznego rodzaju plakaty, żeby pokazać innym, że da się oszczędzać energię – dodaje Agata Zając ze Szkoły Podstawowej nr 26 z oddziałami dwujęzycznymi przy ul. Wolności 25.
 
Kampania „Każdy WAT na wagę złota – czyli pomorskie dzieci i młodzież uczą się jak efektywnie oszczędzać energię w szkole” jest współfinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Koordynacją projektu w Gdyni zajmuje się Samodzielny Referat ds. Energetyki Urzędu Miasta Gdyni. Partnerem pierwszej edycji kampanii było Stowarzyszenie Polska Sieć Energie Cites z Krakowa. Planowana jest już kontynuacja projektu. Partnerem jego drugiej edycji będzie firma Dalkia. To partner lokalnych projektów transformacji energetycznej.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 26.03.2019 13:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.03.2019 14:57
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Zobacz także

Najnowsze