Co nowego

O innowacyjnej szkole w Experymencie

W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek

W przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni odbyła się konferencja dla nauczycieli pt. „Edukacja w akcji: szkoła innowacji” // fot. Magdalena Czernek

Jak powinna wyglądać edukacja przyszłości? Jakie innowacyjne metody nauki można zastosować w szkole oraz jak korzystać z narzędzi wspierania kompetencji uczniów? O wiedzę z tego zakresu są bogatsi gdyńscy nauczyciele, którzy wzięli udział w konferencji „Edukacja w akcji: szkoła innowacji”. Odbyła się ona 19 listopada w przestrzeni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Centrum Nauki Experyment w Gdyni.
 
Spotkanie przyciągnęło szerokie grono słuchaczy. Wzięli w nim udział eksperci edukacyjni oraz nauczyciele. To już siódma tego typu konferencja. Zgromadzonych powitała wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
 
Bardzo lubimy mówić, że nasze miasto jest innowacyjne, ale to słowo trzeba wypełniać treścią. Innowacyjność oznacza m.in. gotowość na zmianę, a we współczesnym świecie nawet na wiele zmian w krótkim czasie. Właśnie o tym chcielibyśmy rozmawiać z nauczycielami po to, aby mogli oni potem mówić o tym z uczniami. Experyment od lat szkoli pedagogów. To miejsce, w którym chcemy zaprzyjaźniać się z nauką, a dzisiaj rozmawiamy, w ramach tej nauki, o innowacji – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.


 
Konferencja składała się z dwóch części - bloku inspiracyjnego złożonego z kilku eksperckich prelekcji oraz warsztatów. Uczestnicy dowiedzieli się, że innowacyjna szkoła oznacza przede wszystkim naukę krytycznego myślenia oraz kształtowanie kompetencji przyszłości.
 
Spotkanie skierowane głównie dla nauczycieli, dlatego, że bardzo ważne jest, żeby nadążać za potrzebami rynku i kompetencjami XXI wieku. To przede wszystkim zdolność krytycznego myślenia, przystosowanie do szybkich zmian, czyli nadążanie za zmieniającą się rzeczywistością, a także umiejętność posługiwania się nowymi technologiami. O tym wszystkim musi mówić współczesna szkoła, jeśli chce mieć wpływ na postawy  i wybory swoich uczniów oraz chce ich uczyć rzeczy najważniejszej, którą można zamknąć w stwierdzeniu: „Zawsze zastanawiaj się nad tym, co powiesz i dlaczego to mówisz. Nie oceniaj ślepo faktów, dociekaj, zgłębiaj i nie bój się żadnej dyscypliny naukowej”. Pokażemy praktyczne kompetencje – co można zastosować w szkole, jakiego typu narzędzia uczniowie lubią. Na co dzień mocno doświadczamy tego w Experymencie. Wiemy, które zajęcia najlepiej się sprawdzają. Fakt, że mamy bonus w postaci korzystania z edukacji nieformalnej. Możemy bardziej eksperymentować na naszych zajęciach. Widzimy, że to się podoba młodzieży i widzimy, że wciągamy ich w dialog, a to chyba jest najważniejsze i podobnie powinno dziać się w szkole – mówi Alicja Harackiewicz, dyrektor Centrum Nauki Experyment w Gdyni.
 
Podczas części panelowej prelegenci opowiedzieli o najważniejszych zagadnieniach zmiany w procesie edukacji oraz narzędziach wspierania kompetencji uczniów. Małgorzata Borowska-Leszczyszyn wygłosiła wykład pt. „Szkoła jest OK”. Dr Joanna Mytnik i dr Wojciech Glac opowiedzieli o rywalizacji jako o narzędziu wspierającym kompetencje przyszłości. A Grzegorz Stunża zastanawiał się, kiedy roboty zabiorą pracę nauczycielom. Pierwszą część konferencji zakończył wykład Maciej Winiarka – „4Cs – kreatywność komunikacyjna, współpraca i myślenie krytyczne.
 
W części warsztatowej nauczyciele mogli zapoznać się z wybranymi, innowacyjnymi metodami edukacji. Była wymiana doświadczeń oraz szansa na zdobycie informacji o już wdrażanych różnych nowoczesnych sposobach nauczania. Uczestnicy rozmawiali też o tym, jak należałoby przekształcić polską szkołę, by dawała przestrzeń na kreatywne działania. Maciej Winiarek poprowadził zajęcia o narzędziach krytycznego myślenia, które rozwijają uczniów i pomagają im zrealizować podstawę programową. Z kolei Sylwia Żmijewska-Kwireg przygotowała warsztaty pt. „Między relacją, przymierzem, tutoringiem a kulturą osoby - przywództwo edukacyjne w szkole a wyzwania współczesnego świata”. Natomiast Ewelina Gorczyca mówiła o tym, co wspólnego z matematyką ma zwierz i srebrny medal oraz o wspierającej roli gier w edukacji wczesnoszkolnej. Natalia Mikołajek przedstawiła pomysł na notatki wizualne od A do Z i o możliwościach zastosowaniach w szkole. Był również warsztat na temat nauki przez dociekanie, który poprowadziły Sandra Olszewska i Sylwia Działa.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Najnowsze