Co nowego

Dwie oferty na budowę pomnika Tadeusza Wendy w Gdyni

Projekt pomnika Tadeusza Wendy autorstwa rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, monument usytuowany jest na cokole, postać z podniesioną lewą ręką zwrócona jest w stronę nabrzeża, pod prawą ręką trzyma zwoje map, mat.prasowe UM

Projekt pomnika Tadeusza Wendy autorstwa rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, monument usytuowany jest na cokole, postać z podniesioną lewą ręką zwrócona jest w stronę nabrzeża, pod prawą ręką trzyma zwoje map, mat.prasowe UM

Do drugiego przetargu na budowę pomnika Tadeusza Wendy przystąpiło dwóch wykonawców. Postać wybitnego inżyniera, założyciela gdyńskiego portu, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady mola Rybackiego. Ze względu na powtórne postępowanie, prawdopodobny termin odsłonięcia pomnika to wiosna 2021 roku.

 
Monument zrealizowany został na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego-Jagenmeera, który wygrał konkurs zorganizowany przez miasto w 2017 roku. W konsultacjach, podczas powstawania pomnika, brali udział: wnuczka Tadeusza Wendy - Hanna Wenda-Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.
 
Prawie trzymetrowa rzeźba z brązu prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję portu w Gdyni. W prawym ręku trzyma on zwoje map i dokumentacji, przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku nabrzeża. Postać oddaje realistyczny charakter i ustawiona została na ponad metrowej podstawie z litej bryły szarego granitu.
 
- Jestem przekonany, że pomnik ojca założyciela portu, wizjonera i wspaniałego człowieka jakim był Tadeusz Wenda, już na wiosnę przyszłego roku, na stałe zamieszka w Gdyni. Postać wybitnego inżyniera jest nieodłącznym elementem historii naszego miasta i jestem dumny, że mogłem osobiście brać udział w procesie tworzenia tego dzieła – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
 
Miasto na realizację zadania zamierza przeznaczyć kwotę w wysokości 545 746,09 złotych brutto. Oferty złożone w przetargu:
 
1. Przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe Marbud z Gdyni - cena 697 529,57 zł brutto;
2. Hydro-Mag Sp. z.o.o z Garcza - cena 622 116,17 zł brutto.

Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana na podstawie kryteriów ceny brutto – 60%,  okresu udzielonej gwarancji i rękojmi - 20%, terminu wykonania - 15%  oraz ryzyka poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych - 5%. Termin wykonania, zaproponywany przez obu wykonawców, to 8 kwietnia 2021 roku, a okres udzielonej gwarancji i rękojmi to 60 miesięcy.
 
Wybrany wykonawaca, w ramach prac i zgodnie z przekazaną dokumentacją projektową, zdemontuje stalowy maszt na terenie budowy,a także wykona fundamenty i nawierzchnię placu wokół pomnika. Na gruncie, przy pomniku Tadeusza Wendy, pojawi się beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Monument i towarzyszącą mu przestrzeń oświetlą energooszczędne lampy. Teren zostanie też uporządkowany, zyska również dwa miejsca odpoczynku z ławkami parkowymi.
 
- Wierzę, że prowadzone postępowanie pozwoli nam wyłonić wykonawcę inwestycji, stanowiącej symbol historii naszego miasta. Kiedyś budowa portu była wyzwaniem i spełnieniem marzeń, dzisiaj Gdynia to dojrzałe portowe miasto, które zmienia się na naszych oczach– mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
 
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
 
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.

  • ikonaOpublikowano: 23.09.2020 14:08
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk-Waletko (d.matejczyk-waletko@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.09.2020 14:50
  • ikonaZmodyfikował: Dorota Matejczyk-Waletko
ikona

Najnowsze