Co nowego

Ruszyła budowa nowego terminalu promowego

Wizualizacja przyszłego terminalu promowego od strony lądu, fot. port.gdynia.pl

Wizualizacja przyszłego terminalu promowego od strony lądu, fot. port.gdynia.pl

Na początek rozbiórka. W ostatni czwartek starego roku 2017 w Porcie Gdynia przekazano gdańskiej firmie Zwarbud teren przy nabrzeżu Polskim, na którym w ciągu czterech miesięcy zostaną wyburzone cztery zdekapitalizowane stare budynki portowe oraz stacja transformatorowa. Tym samym firma przygotuje miejsce pod zupełnie nową inwestycję, czyli budowę nowego, publicznego terminalu promowego.


- Rok 2017 zamykamy dobrym… początkiem nowej inwestycji w postaci rozpoczęcia przygotowań do budowy nowego terminalu promowego - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

To przełomowa inwestycja, która pomoże w rozwoju Autostrady Morskiej Gdynia – Karlskrona, a co za tym idzie – usprawni transport drogą morską. Zyskają przede wszystkim pasażerowie, bo nowa infrastruktura pozwoli na obsługę promów sięgających 240 metrów długości, znacznie większych niż do tej pory. Skróci się także czas wyjścia i wejścia do portu. Do tego dochodzą dodatkowe rozwiązania, obsługa statków ma być bardziej uniwersalna. Nowoczesny budynek publicznego terminalu promowego to również galeria pasażerska z łącznikiem, który dostosuje się do statków.


Planowana lokalizacja budowy nowego terminalu, fot. port.gdynia.pl


To oczywiście główny punkt całej inwestycji, oprócz tego przebudowy doczeka się też układ drogowy. Powstaną parkingi, place manewrowe, na miejsce dotrze też kolej. Wiadomo też, że firma Zwarbud powinna zakończyć prace wyburzeniowe w ciągu czterech miesięcy. W drugim kwartale tego roku ma ruszyć natomiast przebudowa okolic Węzła Ofiar Grudnia ‘70.

Ukończenia całej budowy nowego terminalu promowego możemy się spodziewać w ciągu trzech lat. Do tego momentu promy będą dalej korzystać z dotychczasowego terminalu przy Nabrzeżu Helskim, na końcu basenu portowego. Warto zaznaczyć, że cała inwestycja pochłonie – według wstępnych szacunków – około 155 milionów złotych, z tego aż 90 milionów pochodzi z unijnego dofinansowania.

 - Dzięki takim inwestycjom Port Gdynia będzie zupełnie nowym portem - podsumowuje wiceprezes ZMPG.

  • ikonaOpublikowano: 02.01.2018 13:22
  • ikona

    Autor: Agnieszka Janowicz (a.janowicz@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 02.01.2018 13:41
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze