Co nowego

Sztuką w miasto. Trwa Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej

Relief autorstwa The New Raw z przetworzonego plastiku (po lewej) oraz mural studia Thonik nawiązujący do popularnej piosenki (z prawej) - to dwie pierwsze realizacje w ramach Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej 2022, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design

Relief autorstwa The New Raw z przetworzonego plastiku (po lewej) oraz mural studia Thonik nawiązujący do popularnej piosenki (z prawej) - to dwie pierwsze realizacje w ramach Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej 2022, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design

Port, materiał, tranzyt, morze, mieszkanie i las – słowa-klucze, które pomagają projektantom zobrazować charakter portowych obrzeży gdyńskiego Śródmieścia i Grabówka. Trwa Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej, a artyści, których do pracy w miejskich przestrzeniach Gdyni zaprosiło stowarzyszenie Traffic Design ukończyli już pierwsze prace: relief z przetworzonego plastiku oraz mural w stoczniowym klimacie. Przybliżamy, co dzieje się (i będzie się działo) w mieście w związku z wydarzeniem.


Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej nabiera rozpędu, a w przestrzeniach Grabówka i industrialnej części Śródmieścia Gdyni pojawiają się pierwsze z tegorocznych realizacji. To projekty, które nawiązują do charakteru tych dzielnic, sięgając do motywów miejskiej estetyki, a łącznie tegoroczna edycja wydarzenia oznacza sześć artystycznych interwencji uzupełnionych spotkaniami z międzynarodowymi twórcami, tematyczne dyskusje czy pokazy filmowe.

Od portu do lasu, czyli twórcy w akcji


Jeszcze na samym początku Traffic Design zaprosiło do przyjrzenia się z bliska procesowi twórczemu i głównym założeniom tegorocznego Biennale, inaugurując je wernisażem wystawy w siedzibie stowarzyszenia, który odbył się 9 września.

Przypomnijmy, że tym razem projektanci zdecydowali o pochyleniu się nad sześcioma wątkami przewodnimi, które były punktem wyjścia dla zaproszonych do współpracy artystów z różnych krajów, w tym m.in. Ukrainki Olii Hordiienko, holenderskiej grupy Thonik oraz The New Raw, szwajcarskiego studio Feixen oraz zdolnych Polaków: Blanki Byrwy, Malwiny Konopackiej i Jacka Walesiaka. Twórcy skupili się zatem na konkretnych motywach (obszarach tematycznych): porcie, materiale, tranzycie, morzu, mieszkaniu i lesie.

mat. Traffic Design

mat. Traffic Design

Ta z pozoru dość szeroka mieszanka dotyka wszystkich charakterystycznych elementów, które tworzą codzienność mieszkańców i bywalców wspomnianego Grabówka oraz obrzeży Śródmieścia – i to właśnie na ich terenie umieszczone będą wszystkie z realizacji.

Relief i mural na start


Pierwsze efekty można już podziwiać w gdyńskich przestrzeniach – swoje działania zrealizowali do tej pory holenderscy twórcy The New Raw oraz Thonik, tworząc w industrialnych okolicach gdyńskiego portu odpowiednio wyjątkowy relief (formę płaskorzeźby) oraz pokaźny, oszczędny w formie mural.

The New Raw – rotterdamskie studio badawczo-projektowe – postawiło na projekt bazujący na odzyskanym z odpadów plastiku, udowadniając, że skazane na niebyt odpady mogą zmieniać publiczne przestrzenie i dać artystów możliwość nadania im niepowtarzalnej formy.

Instalacja The New Raw na ścianie chłodni przy ul. Polskiej, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design
Instalacja The New Raw na ścianie chłodni przy ul. Polskiej, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design

Ich instalacja zawisła na ścianie chłodni Lacpolu przy ulicy Polskiej 15. Ma blisko 12 metrów i jest złożona z abstrakcyjnych kształtów, które ze względu na położenie budynku mogą być łatwo dostrzeżone z wielu innych punktów miasta. Projektanci wykorzystali technologię druku 3D i sprowadzili do Gdyni elementy, które wyprodukowali wcześniej specjalnie na tę okazję w swojej holenderskiej pracowni. W dużej mierze skorzystano z materiałów morskiego „pochodzenia”, czyli np. starych lin cumowych czy sieci rybackich.

Projektanci wykorzystali syntetyczne odpady, w tym w dużej części morskiego pochodzenia, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design
Projektanci wykorzystali syntetyczne odpady, w tym w dużej części morskiego pochodzenia, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design

- Abstrakcyjne formy „udają” zamaszyste pociągnięcia pędzla, rozrzeźbiając surową bryłę budynku i potęgując wrażenie przestrzenności. Na co dzień The New Raw projektuje rzeczy użytkowe, od większych, takie jak przebieralnie plażowe i meble miejskie, po mniejsze, na przykład naczynia. Na potrzeby Biennale duet stworzył elementy o typowo artystycznym, ale wciąż cyrkularnym charakterze – czytamy w broszurze tegorocznego Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej.

Morski sznyt jest dostrzegalny także na drugiej z dotychczas dokończonych realizacji w ramach Biennale. Amsterdamskie studio Thonik postawiło na mural i Fernhout – tak nazywa się charakterystyczny krój pisma, po który sięgnęli artyści przy projektowaniu grafiki, która pojawiła się już na długiej elewacji portowego hangaru przy ul. Kadłubowców.

Mural studia Thonik na ścianie hali przy ul. Kadłubowców, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design
Mural studia Thonik na ścianie hali przy ul. Kadłubowców, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design

- Rozpoczynając pracę ze studiem Thonik chcieliśmy, żeby napis nawiązywał do historii stoczni,na przykład nazwy wyprodukowanych tu statków. Ucieszyła nas propozycja, żeby odnieść siędo zadania w sposób niebezpośredni: cytatem z piosenki, który tytułowy statek traktuje w sposób całkowicie metaforyczny – opisuje w broszurze Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej Traffic Design.

Słowa jakiej piosenki pojawiły się w portowych, industrialnych przestrzeniach? Napis głosi „Come sail your ship around me”, czyli nawiązuje do cytatu ze słynnego utworu „The Ship Song” legendarnego zespołu Nick Cave and the Bad Seeds.


Utwór Nick Cave and the Bad Seeds - „The Ship Song”, którym zainspirowali się twórcy muralu w Gdyni, mat. wideo: YouTube

Sentencję wpisano w przestrzeń portu, korzystając ze znaków kojarzonych z Dutch Design Week oraz grafikami związanymi z wystawą holenderskiego malarza Edgara Fernhouta. Litery o zaokrąglonych segmentach i skośnych wcięciach zostały opisane na dwukolumnowej siatce składającej się z podłużnych prostokątów, które rozmieszczono w czterech rzędach.

Holendrzy postawili na krój pisma Fernhout, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design
Holendrzy postawili na krój pisma Fernhout, fot. Rafał Kołsut / Traffic Design

Zrozumieć zmiany


Artyści przy okazji działań związanych z Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej już tradycyjnie nie tylko wprowadzają zmiany w przestrzeni miasta, ale i regularnie zapraszają do debaty o estetyce, architekturze i sztuce ulicznej oraz dzielą się koncepcjami projektowymi.

Aby zrozumieć koncepcję tegorocznej edycji Biennale pojmowanej jako całość, warto zajrzeć do śródmiejskiej siedziby Traffic Design przy ul. Żeromskiego 36 – to właśnie tam od niemal trzech tygodni dostępna jest wystawa prowadząca przez idee i proces projektowy. Dowiemy się dzięki niej więcej o zaproszonych do współpracy twórcach, głównych założeniach, jak i genezie konkretnych realizacji, które pojawiły się (lub dopiero się pojawią) na ulicach Gdyni.

Wystawę można cały czas odwiedzać za darmo przy ul. Żeromskiego 36 (siedziba stowarzyszenia Traffic Design) – jest dostępna aż do piątku, 21 października w każdy czwartek, piątek i sobotę, w godzinach od 12:00 do 16:00.

W ramach Biennale odbyła się już natomiast większość aktywności przewidzianych w programie: oprócz wspomnianego wcześniej wernisażu wystawy połączonego z oprowadzaniem kuratorskim zorganizowano też warsztaty w temacie bioplastiku, spotkania z twórcami tegorocznych realizacji, czyli The New Raw oraz Felixem Pfaffli (Feixen) i pokazy filmów poświęconych tematyce miast i architektury („Push” oraz „Rurales” i „Kolorytm”). Plany przewidują także spacer po lokalizacjach tegorocznych działań.

Kolejne realizacje w toku


Lada moment bywalcy Grabówka i portowo-przemysłowej części Śródmieścia będą mogli też wypatrywać pozostałych projektów. Traffic Design zapowiada w najbliższym czasie premiery czterech instalacji związanych z pozostałymi wątkami Biennale.

Czeka nas zatem odsłonięcie zwierzęcych rzeźb Olii Horiienko na Grabówku w nawiązaniu do lasu, inspirowanego tranzytem muralu autorstwa Feixen, morskiego i naturalnego muralu na ścianie jednej z gdyńskich szkół z wykorzystaniem glonów, nad którym pracowała Blanka Byrwa oraz wspólny projekt Malwiny Konopackiej i Jacka Walesiaka, który wykorzysta recyklingowane materiały w odniesieniu do motywu mieszkania.

Więcej bieżących informacji na temat nowych realizacji w ramach Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej można śledzić na kanałach Traffic Design w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram). Zachęcamy do zapoznania się z szerokim opisem działań dzięki załączonej poniżej broszurze.

/storage/uzytkownicy/galeriagdynia@gmail.com/!2022/ZDJĘCIA/wrzesień/2022-09-28 Biennale Dizajnu fot Rafał Kołsut Traffic Design/Broszura_Biennale_Designu_TrafficDesign_22.pdf

Organizatorem Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej w 2022 roku jest gdyńskie stowarzyszenie Traffic Design. Inicjatywę wspierają partnerzy: miasto Gdynia, farby Flugger, Mapalu, Willa Wincent i LCSB.pl.

  • ikonaOpublikowano: 29.09.2022 08:09
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 29.09.2022 11:13
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze